بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۲۶۳
به همت محقق موسسه تحقیقات علوم دامی کشور برگزار شد؛
کلاس آموزشی ترویجی راهکارهای افزایش بهره وری واحدهای پرورش دهندۀ دام سبک برای بهره برداران شهرستان نظرآباد برگزار شد.
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۱۸

كلاس آموزشی ترویجی راهكارهای افزایش بهره وری واحدهای پرورش دهندۀ دام سبك

به گزارش خبرنگار بازارکار البرز به نقل از روابط عمومی موسسه تحقیقات علوم دامی کشور؛ کلاس آموزشی ترویجی راهکارهای افزایش بهره وری واحدهای پرورش دهندۀ دام سبک برای بهره برداران شهرستان نظرآباد استان البرز در سازمان جهاد کشاورزی این استان با تدریس نادر پاپی برگزار شد.

پاپی، در این کلاس دو مورد از راهکارها را برای بهره­ برداران حاضر در جلسه تشریح کرد.

یکی از این راهکارها سن مناسب شروع پروار بره و بزغاله است. در این روش، بره ­ها در سنین 60 تا حداکثر 90 روزگی از شیر گرفته شده و بلافاصله وارد برنامۀ پرواربندی می ­شوند. بره ­ها در دوران شیرخوارگی، علاوه بر مصرف شیر مادر، از هفتۀ سوم تولد به بعد به تدریج جیرۀ آغازین هم مصرف می­ کنند تا در زمان قطع شیر، کاملاً به مصرف مادۀ خشک عادت کرده باشند و دچار افت وزنی ناشی از استرس قطع شیر نشوند. در شروع پروار با یک جیرۀ کامل از نظر انرژی و پروتئین که از مواد خوراکی دارای قابلیت هضم بالا تشکیل شده باشد، تغذیه  می ­شوند. پرواربندی بره در سنین پایین (بلافاصله بعد از شیرگیری) علاوه بر داشتن سرعت رشد بره ­ها، سبب جلوگیری از ورود آنها به مراتع می ­شود و در این صورت می ­توان از مراتع برای دام ­های مولد استفاده کرد.

روش دوم، استفاده از خوراک کامل پلت شده در تغذیه بره­ های پرواری است. بکارگیری خوراک کامل پلت شده (مجموع بخش علوفه ­ای و کنسانتره ­ای جیره) در تغذیه بره­ های پرواری دارای مزایای فراوانی است.

مصرف یکنواخت تمامی اجزای جیره توسط دام، جلوگیری از باقیماندن اجزاء ریزمغذی در ته آخور، افزایش مصرف خوراک به دلیل خوش خوراکی جیره، افزایش سرعت رشد دام و کوتاه شدن طول دورۀ پرواربندی، بهبود ضریب تبدیل خوراک، بهبود بازده لاشه بره‌ های پروار ‌شده، کاهش هزینه کارگری، کاهش ماهیت گرد و خاکی جیره، کاهش احتمال بروز بیماری ‌های تنفسی برای انسان و دام، آسانی حمل ‌و نقل مواد خوراکی، کاهش ریخت‌ و پاش مواد خوراکی و کاهش فضای مورد نیاز انبارداری به ‌دلیل فشردگی خوراک از مهمترین مزایای این روش به شمار می رود.

برچسب ها:

ارسال نظرات