بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۲۷۱
مسئول بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب قم در گفتگو با «جوان»:
سه‌شنبه ۱۰ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۷

دهکده‌های اقتصاد مقاومتی قم از جمله اماکنی هستند که در آن‌ها زیرساخت و هر آنچه که جوانان جویای کار دنبال آن هستند، مهیا شده تا در یک فرصت بلند مدت به توانایی خود متکی و وارد بازار کار شوند
از زمانی که مقام معظم رهبری موضوع اقتصاد مقاومتی را مطرح کردند، تلاش‌های زیادی در جهت محقق کردن این موضوع شروع شد. شاید دهکده‌های اقتصاد مقاومتی یکی از بهترین طرح‌هایی بوده باشد که در این رابطه از سوی سپاه و نیروی بسیج استان‌ها عملیاتی شده و حالا در بسیاری از نقاط ایران شاهد به نتیجه رسیدن و ثمرات عالی آن‌ها هستیم. بهترین تعریف درباره دهکده‌های اقتصاد مقاومتی این است که این نقاط، میدانی برای تولید و اشتغال به شمار می‌آیند و ویژگی بارز آن‌ها هم حضور جوانان، نخبگان بسیجی و کارآفرین و انجام کار‌های بزرگ از سوی آنهاست. در میان استان‌های مختلف ایران، بسیج سازندگی سپاه علی بن‌ابی‌طالب قم با ایجاد «دهکده‌های اقتصاد مقاومتی» شرایط مطلوبی را برای جویندگان کار مهیا کرده تا زمینه حضور کارآفرینان و استفاده از نیرو‌های متخصص در جهت تولید و اشتغال با بازده اقتصادی بالا فراهم شود. سرهنگ علیرضا ایراندوست، مسئول بسیج سازندگی سپاه علی بن ابی‌طالب قم نیز در گفتگو با «جوان» معتقد است در این دهکده‌ها از تمام برنامه‌ها و طرح‌هایی که منجر به کارآفرینی و اشتغال باشد، حمایت می‌شود. این دهکده‌ها کانون پشتیبانی از ایده پردازی و مرکز توسعه کسب و کار‌های اقتصاد مقاومتی است.

برای آشنایی با هسته اولیه بسیج همگانی و مردمی برای سازندگی روستا‌ها به حدود ۴۵ سال قبل‌تر برگردیم. یعنی به دی‌ماه ۱۳۵۹ که بعد از فرمان امام خمینی (ره) این نیرو پس از تصویب در مجلس شورای اسلامی به طور قانونی تشکیل شد و رسمیت یافت. اما بعد‌ها و با پایان جنگ تحمیلی دور جدیدی از فعالیت‌های بسیج در عرصه سازندگی شروع شد و برای بهره‌گیری از ظرفیت نیرو‌های جوان کشور و سازمان‌دهی مطلوب نیرو‌های بسیج سازندگی، تشکیلات منسجم‌تری به وجود آمد. در سال ۱۳۷۹ و به فرمان مقام‌معظم‌رهبری بسیج سازندگی تشکیل شد و در مسیر ساختن ایرانی آباد به حرکت درآمد.
از آن زمان تا کنون بسیج سازندگی در بیشتر حوزه‌ها ورود کرده و فعالیت‌های متنوعی داشته که نتایج آن‌ها گره‌های زیادی از مناطق مختلف و زندگی هموطنان در نقاط مختلف کشور باز کرده است.
اگر قرار باشد تنها به بخشی از فعالیت‌های این تشکیلات اشاره کنیم می‌توان از بهسازی مدارس و زیباسازی آن به ویژه در مناطق محروم، خدمات کشاورزی، منابع طبیعی، آبخیزداری و همچنین اقدامات علمی، آموزشی و پژوهشی، خدمات بهداشتی و درمانی، اجرای طرح‌ها و برنام‌های حمایتی و فعالیت در عرصه‌های فنی‌و‌حرفه‌ای و اعزام برای ارائه خدمات عمرانی و آبادانی در روستا‌های محروم نام برد.

اقتصاد پویا در دهکده‌ها
با ورق زدن کارنامه بسیج سازندگی سپاه علی‌بن‌ابی‌طالب می‌توان اقدامات مهم اقتصادی، محرومیت‌زدایی و اقدامات فنی و عمرانی و حتی فراهم کردن زمینه‌های اشتغال و زیرساخت‌های مناسب برای بروز مهارت و ایده‌های جوانان جویای کار را دید.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم هم به بخشی از کار‌های انجام شده در این نیرو اشاره کرده و مهم‌ترین عملکرد بسیج سازندگی قم را ایجاد دهکده‌های اقتصاد مقاومتی عنوان می‌کند و می‌گوید: دهکده‌های اقتصاد مقاومتی قم از جمله اماکنی هستند که در آن‌ها زیرساخت و هر آنچه جوانان جویای کار دنبال آن هستند، مهیا شده تا در یک فرصت بلند مدت به توانایی خود متکی و وارد بازار کار شوند.
سرهنگ ایراندوست ادامه می‌دهد: این دهکده‌ها با توجه به شرایط و وضعیت اقتصادی کنونی می‌توانند به رونق اشتغال و تولید کمک کرده و بازدهی اقتصادی بالایی نیز داشته باشند.
این مسئول در مقابل این سؤال که از همان ابتدا، دهکده‌های اقتصاد مقاومتی با چه هدف و فلسفه‌ای ایجاد شدند، توضیح می‌دهد: در واقع دهکده‌های اقتصاد مقاومتی موتور محرک تولید، اشتغال و اقتصاد هستند. این دهکده‌ها با هدف حمایت از تولیدات داخلی و حمایت از تولیدکنندگان در فضای رقابتی فعالیت دارند و فلسفه آن الگوسازی در حوزه اشتغال و زمینه‌سازی اشتغال دانش بنیان و فراهم‌سازی زمینه‌ها برای یک شغل پایدار است.
در این دهکده‌ها از هر نوع حرکتی که منجر به کارآفرینی و اشتغال باشد حمایت می‌شود؛ لذا در این دهکده‌ها زیرساخت‌ها برای افراد جویای کار آماده است تا آن‌ها از این فرصت برای تولید و کشف توانمندی خود استفاده کنند؛ این دهکده‌ها کانون حمایت از ایده‌پردازی و مرکز توسعه کسب و کار‌های اقتصاد مقاومتی است.
وی با بیان اینکه در دهکده‌های اقتصاد مقاومتی زمینه پرورش ماهیان زینتی با ایجاد استخر‌های ویژه و زمینه تولید طیور و عسل با پرورش زنبور عسل فراهم است، می‌گوید: در این دهکده‌ها به عرصه‌های مختلف و کار‌های متنوع توجه می‌شود. در زمینه کشاورزی، باغات و زیرساخت‌هایی برای کشاورزان و جوانان و بسیجیان علاقمند به این حوزه مهیاست.
به گفته مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم سعی می‌شود تا تمام مباحث مورد ارزیابی و توجه باشند و در صورت نیاز روی آن‌ها سرمایه‌گذاری شود. مثل ایجاد کارگاه‌های کوچک برای مشاغل خرد و خانگی که ما زیرساخت و انرژی لازم برای آن‌ها را مهیا کرده‌ایم و تا زمانی که فرد بتواند روی توانایی خود متکی شود از وی حمایت می‌کنیم.
سرهنگ ایراندوست، در مورد ماهیت اصلی این دهکده‌ها هم می‌گوید: اصل و ماهیت این دهکده‌ها جلوگیری از تصدی‌گری است. به این صورت که بسیج سازندگی، تفاهمنامه‌ای بلند مدت با متقاضی امضا می‌کند تا فرد روی پای خود بایستد و منبع درآمدی برای خودش داشته باشد.
ضمن اینکه در این دهکده‌ها طرح جایگزین‌شدن سیستم آبیاری نوین با شیوه سنتی با توجه به محدود بودن منابع آبی استان قم در پروژه‌های کشاورزی اجرا شده و متقاضیان به شدت از این کار راضی هستند.

توجه به رفاه جوانان
بسیج در دهکده‌های اقتصاد مقاومتی برای رفاه جوانان نیز برنامه‌ریزی کرده است.
مثلاً در قم، با فراهم‌کردن مکان مناسب برای اسب‌سواری و ساخت استخر و راه اندازی قایق‌رانی زمینه تفریح و نشاط برای اکثر اقشار و به خصوص جوانان ایجاد شده است.
مسئول سازمان بسیج سازندگی استان قم با اشاره به شعار سال‌های اخیر که از طرف مقام معظم رهبری مطرح شده‌اند و نقش دهکده‌های اقتصاد مقاومتی در تحقق آن‌ها می‌گوید: با توجه به نامگذاری سال‌ها از سوی مقام معظم رهبری، با فراهم کردن شرایط رشد، ایده‌پردازی، فعالیت علمی و دانش بنیان، سعی می‌کنیم زمینه تولید و اشتغال را فراهم کنیم. همچنین با نظر به اینکه ما زیرساخت لازم را در این دهکده‌ها برای تولید، اشتغال و اقتصاد در همه حوزه‌های کشاورزی، فنی و... فراهم کرده‌ایم و تفاهمنامه‌ای با افراد و جویندگان کار به مدت ۱۰ساله منعقد می‌کنیم، به جرأت می‌توان گفت که این دهکده‌ها نقش مهمی در بالا بردن میزان تولیدات داخلی و حمایت از آن و مهار تورم خواهند داشت.
سرهنگ ایراندوست به نقش بسیج سازندگی در جهت محرومیت‌زدایی در روستا‌های استان قم و جلوگیری از مهاجرت به شهر‌ها هم گریزی زده و تأکید می‌کند: در زمینه عمران و آبادانی مناطق روستایی استان در بخش‌های مختلف همچون احداث جاده و آبرسانی، فعالیت‌های خوبی داشتیم به نظر مهم‌ترین عامل و سد برای جلوگیری از مهاجرت‌های روستاییان تأمین آب روستاهاست لذا ما در رفع نیاز‌های روستا‌های زیادی در محور قم-تهران مشارکت داریم و در سال‌های اخیر در زمینه تأمین آب روستا‌های بخش کهک و خلجستان نیز شش مخزن را احداث کرده و منتظر تکمیل خطوط انتقال هستیم.
به گزارش خبرآنلاین ،وی ادامه می‌دهد: بسیج برای اشتغالزایی روستاییان برنامه‌های مهمی در دستور کار دارد و اقدامات شایسته‌ای داشته است. ما تعدادی کارگاه برای مشاغل کوچک، خرد و حتی خانگی ایجاد کردیم که این کارگاه‌ها به همت پایگاه‌های بسیج روستا‌ها شکل گرفته است. برای روستا‌های زیر ۲۰خانوار در محور جاده قدیم قم - تهران هم برنامه‌های محرومیت‌زدایی و آبرسانی را اجرا کردیم و در شش‌روستا عملیات‌آبرسانی به اتمام رسیده و ساکنان از نعمت آب شرب بهره‌مند شده‌اند.

ارسال نظرات