بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۲۳۰۶
نخبگان زنجان درصدد حکمرانی دانش بنیان؛
نخبگان و استعدادهای برتر استان زنجان با فعالیت در ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف علوم و تحقیقات، فناوری، پزشکی و درمان، تجهیزات و رایانه، ماشین آلات مدرن، صنایع کشاورزی و علوم انسانی کنار فعالان دیگر بخش‌ها، درصدد کمک به دولتمردان برای ساختن استان و کشوری پیشرفته و مستقل هستند.
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۹

نخبگان و استعدادهای برتر استان زنجان با فعالیت در ۱۳۲ شرکت دانش بنیان در حوزه‌های مختلف علوم و تحقیقات، فناوری، پزشکی و درمان، تجهیزات و رایانه، ماشین آلات مدرن، صنایع کشاورزی و علوم انسانی کنار فعالان دیگر بخش‌ها، درصدد کمک به دولتمردان برای ساختن استان و کشوری پیشرفته و مستقل هستند.

به گزارش بازارکار از ایرنا،  نخبگان به طور معمول افراد سرآمد و دارای ویژگی‌ها و استعدادهای خاصی نسبت به دیگر افراد جامعه هستند که بسترسازی برای رشد و شکوفایی و سهیم شدن آنان در تصمیم سازی و تصمیم گیری کشور می تواند به توسعه و پیشرفت کشور در بخش های مختلف منجر شود.

یقینا هر جامعه ای که از نخبگان و سرآمدان خود به نحو شایسته ای بهره مند شود و میدان عمل را برای آنان گسترش دهد می تواند نتایج مثبت آن را شاهد باشد.

نخبگان علمی، سیاسی، اقتصادی، ورزشی، فرهنگی و دیگر حوزه ها با توجه به جایگاه و تخصص آنان، نقش تعیین کننده ای در سرنوشت هر کشوری دارند به طوریکه قرار دادن این افراد در زمره گروه‌های مرجع و تاثیرگذار موجب هدایت جامعه به سوی برنامه ریزی های اصولی و صحیح در جهت رشد و توسعه پایدار، تصمیم گیری هایی با کمترین خطا و بیشترین بهره وری و حکمرانی مطلوب و شایسته برای آن می‌شود.

نخبگان زنجان درصدد حکمرانی دانش بنیان

از سوی دیگر نادیده گرفتن شدن این طیف از افراد و بی توجهی به رشد و توسعه و مشارکت ندادن آنان در امور مختلف می تواند در بلند مدت خسارات و آسیب های جبران ناپذیری را به کشور وارد کند.

ایران نیز در زمان حاضر با غنیمت شمردن ظرفیت نخبگان، دانشمندان و سرآمدان مطرح و بنام خود که با درخشش در عرصه های جهانی نیز افتخار آفرین هستند، با تشکیل حدود ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان، سه هزار شرکت فناور مستعد دانش بنیان و ۲ هزار شرکت خلاق، درصدد فراهم سازی بسترهای لازم برای رشد هرچه بیشتر این افراد و مشارکت آنان در حمکرانی مطلوب است به طوریکه این بنیاد با تحولاتی که به خصوص در سالهای اخیر شاهد هستیم به تدریج به نهادی کارآمد و بازویی توانمند برای دولتمردان به عنوان رکنی اساسی در پیشرفت کشور تبدیل می شود.

هم اکنون بیش از ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و سه هزار شرکت فناور مستعد در کشور فعال هستند.تسهیلگری در جذب نخبگان در دستگاههای اجرایی، صنایع، اعطای تسهیلات برای راه اندازی شرکت های دانش بنیان و فناور و کارآفرینی بخشی از اقدامات برای فراهم کردن زمینه لازم جهت استفاده هرچه بیشتر از وجود نخبگان و دانشمندان کشور است.

سهم واحدها و شرکت‌های دانش بنیان در تولید ناخالص داخلی کشور ۲.۷ درصد بوده که در برنامه هفتم توسعه، افزایش این رقم به هفت درصد هدفگذاری شده است.

استان زنجان نیز هم اکنون با فعالیت ۱۳۲ شرکت دانش بنیان رتبه ۱۳ کشوری را دارد و سالانه بیش از ۵۰۰ نخبه با بنیاد نخبگان این استان در ارتباط مستمر و مفید هستند.

 

شتاب حرکت چرخ‌های توسعه کشور با حضور نخبگان امکان پذیر است

استاندار زنجان با بیان اینکه خداوند توانمندیهای خاصی را در وجود نخبگان و استعدادهای برتر قرار داده است،‌ گفت: کشور به رغم سنگلاخ ها، فشارها و محدودیت ها پیش می رود و این نخبگان جامعه هستند که باید حرکت رو به رشد کشور را شتاب دهند.

محسن افشارچی با تاکید بر اینکه نخبگان نباید به موضوعات عادی و روزمره خود قانع باشند، اظهار داشت: اقتصاد دانش بنیان پایه گذاری شده از سوی نخبگان به جای ساخت دستگاه و فروش آن، دانش تولید می کند.

وی خاطرنشان کرد: استعدادهای برتر و نخبگان با استفاده از امکانات و ظرفیت های موجود، تولیدکنندگان علم و دانش در کشور هستند و هم اکنون بسترهایی برای رشد، شکوفایی و افتخار آفرینی هرچه بیشتر آنها فراهم است.

استاندار زنجان با بیان اینکه کشور برای ساختن آینده روشن خود به ایده ها، تولیدات دانش بنیان و استعدادهای برتر نیاز دارد، تصریح کرد: توانمندی های ذهنی بالای نخبگان نعمتهای بزرگی است که باید در جهت توسعه و پیشرفت کشور به کار گرفته شود.

نخبگان زنجان درصدد حکمرانی دانش بنیان

۶۴ شرکت دانش بنیان زنجان در مرحله پسارشد است

نفرات برتر آزمون سراسری و دانش آموزان مستعد از سوی بنیاد نخبگان به صورت مالی و معنوی حمایت می‌شوند.رییس بنیاد نخبگان استان زنجان با اشاره به استعدادیابی از میان دانش آموزان مدارس و حمایت از نخبگان استان، گفت: بعد از شناسایی این افراد برنامه های مختلفی برای رشد و شکوفایی آنان اجرا و در نهایت برنامه هایی نیز در بنیاد ملی نخبگان کشور برگزار می شود.

سیف‌الله رسولی با اشاره به حمایت های انجام شده از دانشجویان نخبه،‌ افزود: بر این اساس این بنیاد با سازوکارهای تدوین شده از دارندگان رتبه های کمتر از ۲ هزار داوطلبان آزمون سراسری با طرح های متنوعی به صورت مالی و معنوی حمایت می کند.

وی اظهار داشت: این بنیاد شناسایی نخبگان را از مقطع ابتدایی تا سرآمدی آنان طراحی کرده و شناسایی، توانمندسازی و توسعه فعالیت‌های آنان را در حوزه‌های مختلف در دستور کار قرار داده است.

رسولی با بیان اینکه هم اکنون ۶۴ شرکت دانش بنیان زنجان در مرحله پسارشد، ‌۳۷ شرکت در مرحله رشد و ۳۱ شرکت در مرحله پیش رشد است، اظهار داشت:‌ این شرکت ها در زمینه تجهیزات و ماشین آلات پیشرفته، رایانه و نرم افزار، الکترونیک و برق، فناوری‌های شیمیایی مبتنی بر مواد پیشرفته، صنایع غذایی و کشاورزی، علوم انسانی و اجتماعی و صنایع خلاق، تجاری سازی خدمات و وسایل پزشکی، درمان و تشخیص فعالیت دارند.

رئیس بنیاد نخبگان استان زنجان، جامعه هدف این بنیاد را بیش از یک هزار نفر ذکر کرد و اظهار داشت: هر یک از نخبگان بر اساس حوزه فعالیت خود با این بنیاد در ارتباط هستند و از خدمات ارایه شده استفاده می کنند.

وی با بیان اینکه سطح فناوری، تولید ارزش و ثروت و تعداد اشتغال های تخصصی ایجاد شده از جمله مولفه های ارزیابی شرکت های دانش بنیان و در پی آن حمایت از این شرکت ها محسوب می شود،‌ یادآور شد: سال گذشته با فراخوان جذب نخبگان و استعدادهای برتر، ۳۹ نفر در پنج دستگاه اجرایی استان جذب شدند.

نخبگان زنجان درصدد حکمرانی دانش بنیان

اختصاص ۱۰ سهمیه به جذب نخبگان زنجان در طرح شهید زین‌الدین

معاون توسعه مدیریت و منابع استاندار زنجان با اشاره به تسهیلگری های انجام شده برای جذب نخبگان به دستگاههای اجرایی، گفت: امسال در اجرای طرح شهید زین‌الدین که آزمونی برای ورود متقاضیان کار در ادارات و سازمان‌های دولتی است، ۱۰ نخبه در رشته های مورد درخواست بنیاد ملی نخبگان در دستگاه‌های اجرایی استان جذب خواهند شد.

مرتضی شهامی افزود: در بخش دیگر طرح نیز مجوز جذب ۱۰ نفر از مدیران به صورت قراردادی به استان داده شده است، با این حال در این بخش از طرح، تاکنون فقط یک نفر جذب شد.

وی اظهار داشت: بر اساس مجوز صادر شده توسط سازمان اداری و استخدامی کشور در قالب این طرح به استان زنجان علاوه بر جذب نیرو در بخش های دیگر ۱۰ کارمند نخبه نیز به صورت پیمانی جذب می شوند.

شهامی اظهار داشت: بخش اول طرح شامل استخدام ۸۰ نفر کارمند پیمانی در برخی از دستگاه‌های اجرایی منتخب استان، به روش آزمون کتبی و مصاحبه تکمیلی (مطابق همه استخدام‌های معمول) بوده که آزمون کتبی با حضور بیش از ۲ هزار نفر دی‌ ماه ۱۴۰۳ برگزار و مدارک و مستندات افراد قبول شده در آزمون به تعداد پنج برابر ظرفیت دریافت و بررسی شد.

برچسب ها:

ارسال نظرات