بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۳۰۹
رییس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال اعلام کرد:
رییس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال طی آیینی با انعقاد تفاهم نامه بین این موسسه و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، از سامانه الکترونیکی صدور برچسب دیجیتال رونمایی کردند.
چهارشنبه ۱۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۸:۴۵

به گزارش خبرنگار بازارکار البرز به نقل ازخبرگزاری فارس؛ محمد حسن عصاره، رییس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال، طی آیینی با انعقاد تفاهم نامه بین این موسسه و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، اظهار کرد: این آیین با رونمایی از سامانه الکترونیکی صدور برچسب دیجیتال همراه بود.این مقام مسؤول تشریح کرد: امروز بین موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال و مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران تفاهم نامه ای منعقد شد که امیدواریم با این رویداد بتوانیم در بخش کشاورزی به صورت عام و در گواهی بذر و نهال کشور بطور خاص گام های موثری برداریم.وی با بیان این که کنترل و گواهی بذر و نهال به عنوان یک وظیفه حاکمیتی از سوی دولت انجام می شود اظهار کرد: فن آوری و تمام دستاوردهای اصلاح و به نژادی ارقام گیاهی در نهاده ای بنام بذر و نهال جمع می شود و با تلاش همکاران در موسسات تحقیقاتی وابسته به سازمان تات، این دستاوردها و تحقیقات به عنوان ارقام جدید به کشور معرفی می شود. عصاره بیان کرد از آنجا که بذر می بایستی در طی تکثیر در طبقات مختلف بذری، فاکتورهای کیفی خود از جمله سلامت، خلوص ژنتیکی و فیزیکی را حفظ کند، تحت نظارت های عالیه و کنترل کیفی قرار می گیرد که قانونگذار این وظیفه را به عهده موسسه تحقیقات ثبت وگواهی بذر و نهال قرارداده است و این موسسه به عنوان مجری قانون وظیفه انجام آن را بر عهده دارد. وی افزود: طی فرآیندی این امر مهم با استفاده از دستورالعمل‌ها، استانداردها و با کمک ناظرین درقالب یک شبکه نظارتی گسترده در سطح کشور انجام می‌شود و مزارع، باغات و گلخانه ها تحت نظارت و ارزیابی موسسه قرار می‌گیرند.
رییس موسسه تحقیقات و ثبت گواهی و بذر و نهال، تصریح کرد: انتهای این فرآیند، عملیات برچسب گذاری (لیبل) بر روی این نهاده‌ها و بسته های مختلف انجام می‌شود و زیر نظر موسسه این بذر رسمیت پیدا کرده و در اختیار مصرف کننده قرار می‌گیرد. عصاره با بیان این که در این زمینه موسسه تجربیات ارزنده ای در زمینه برچسب گذاری طی سالیان متمادی داشته است که برای افزایش بهره وری و دقت به دنبال دیجیتالی کردن این مهم برآمد تا اینکه به طور تصادفی با مرکز ملی کدگذاری کالا و خدمات آشنا شدیم که نشست‌های متعدد و ساعت‌ها بحث‌های کارشناسی بین طرفین انجام شد و خوشبختانه راه‌های همکاری مشترک مهیا و فراهم شد تا قسمت نرم افزاری موضوع کدگذاری توسط مرکز ملی شماره گذاری طی یک ساز و کار مشخص انجام شود. وی ادامه داد: دغدغه های موسسه طی جلساتی که برگزار شد به این مرکز انتقال پیدا کرد و نهایتا با مرکز ملی شماره گذاری تفاهمی حاصل شد.عصاره افزود: امروز طی نشستی با مدیرعامل محترم این مرکز تفاهم نامه ای تنظیم و امضا گردید که بتوانیم از این به بعد در موضوع برچسب و لیبل گذاری با سرعت و کیفیت بیشتر با هزینه ای کمتر در خدمت جامعه تولیدکنندگان بذر و نهال باشیم.وی همچنین تصریح کرد: این اتفاق رخدادی در جهت هوشمندسازی سیستمی است که به صنعت بذر و نهال کشور کمک خواهد کرد و امیدواریم در سال زراعی جدید تمام یا بخشی از صدور شناسه بذور به صورت الکترونیک و از طریق سامانه صدور شناسه الکترونیک برای شرکت‌های تولید بذر و نهال انجام شود.
در ادامه مهدی مظهری، مدیرعامل مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران، گفت: امروز اتفاق خوبی در حوزه کشاورزی به ویژه صنعت بذر و نهال کشور شکل گرفت و این موضوع از نظر امنیت غذایی بسیار مهم است.مظهری بیان کرد: خوشحالیم که این توافق همکاری بین مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران و موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال شکل گرفت.وی اظهار کرد: با این تفاهم رهمکاری، یک سیستم استاندارد در گواهی بذر و نهال کشور بوجود خواهد آمد. این مسؤول تصریح کرد: مرکز ملی شماره گذاری کالا و خدمات ایران نماینده سازمان جهانی GS1 است که بیش از 29 سال در حوزه کدینگ کالا و خدمات فعالیت می کند. یکی از مهمترین دغدغه هایی که موسسه تحقیقات ثبت و گواهی بذر و نهال داشتند بحث رصد و پیگیری بود که با پیاده کردن سیستم دیجیتال لینک این امر مهیا می‌شود که در دنیا و در موسسات مشابه از آن استفاده می‌شود و با توجه به بین المللی بودن کدهای مذکور، قطعا در تعاملات جاری بین المللی نقش بسزایی خواهند داشت و اگر صادراتی در حوزه بذر و نهال باشد با یک زبان مشترک بین المللی در حوزه کسب و کار با دنیا گفت و گو خواهیم کرد. امروز خوشبختانه اتفاق خوبی رخ داد و با همکاری که بین این دو مجموعه رقم خورد فرآیند خوبی در جهت گام برداشتن برای کدینگ استاندارد آغاز شد. وی ادامه داد: درگذشته اطلاعات بذر و نهال گواهی شده به صورت دستی در سیستم وارد می شد و قابلیت رصد و رهگیری نداشت که امروز بابه کارگیری از این سامانه بهره برداران با استفاده از گوشی های همراه خود می توانند از این تکنولوژی بهره‌مند شده و از اصالت بذر و نهال مصرفی خود اطمینان پیدا کنند.‌
مظهری گفت: زمانیکه تاییدیه بذر و نهال به دست کشاورز و باغدار می رسد با اسکن کردن بارکد آن، برای بهره بردار امنیت خاطر ایجاد خواهد شد و مرجع رسمی تایید گواهی مشخص خواهد شد. دکتر مظهری درپایان گفت: مصرف کنندگان نظرات و یا شکایات خود را می توانند بر روی این سامانه ها نیز درج کنند و در نهایت در صورت داشتن شکایت، می توانند از طریق سامانه به مراجع ذیربط مراجعه نموده و بدون حضور به درخواست ایشان رسیدگی شود.

برچسب ها:

ارسال نظرات