بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۳۶۳
رئیس کل سازمان نظام پرستاری:
رئیس کل سازمان نظام پرستاری، با بیان اینکه مشکل عمده نظام سلامت کمبود پرستار است، گفت: در زمان حاضر در تبریز ۱۰هزار پرستار برای ارائه خدمات استاندارد، نیاز است.
جمعه ۱۳ مهر ۱۴۰۳ - ۲۱:۰۳

مشکل مهم نظام سلامت کمبود پرستار است

به گزارش خبرنگار بازار کار، احمد نجاتیان، رئیس کل سازمان نظام پرستاری، روز جمعه 13 مهرماه، در دیدار با اعضای هیئت مدیره های نظام پرستاری شمال غرب کشوردر دانشکده پرستاری و مامایی تبریز، با بیان اینکه مشکل عمده نظام سلامت کمبود پرستار است، گفت: در زمان حاضر در تبریز ۱۰هزار پرستار برای ارائه خدمات استاندارد، نیاز است.

وی با طرح این سوال که آیا جایگاه پرستاران صرفا در بیمارستان است؟ افزود: برخی مشکلات بیمارستان با ارائه خدمات پرستاری طولانی مدت قابل حل است برای مثال یک بیمار ممکن است چندین ماه در بیمارستان بستری باشد که جای بیمار دیگری را اشغال می کند. به همین دلیل دنیا به این سمت رفته که از خدمات پرستاری در منزل کمک بگیرند تا در منزل بخشی از این خدمات ارائه شوند.

وی در عین حال بر ضرورت نظارت بر خدمات مراقبت پرستاری در منزل تاکید کرد و گفت: علاوه بر آن با پدیده پرستاران غیرمجاز مواجه هستیم و در برخی بخش های غیردولتی همکاران از بخش‌های دیگر و غیر از پرستاری، به ارائه خدمات پرستاری مشغول هستند.

نجاتیان، با اشاره به برگزاری جلسه با کمیسیون یهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی متذکر شد: کمیته پرستاری در کمیسیون بهداشت مجلس تشکیل شده است. یک جلسه ویژه نیز با کمیسیون بهداشت تشکیل شده است. ضرب الاجل ما به دولت و وزارت بهداشت تا روز پرستار ( ۱۷ آبان ) است که در مجلس نیز این موضوع را اعلام کردیم.

رئیس کل سازمان نظام پرستاری گفت: سازمان نظام پرستاری در کنار وزارت بهداشت اما اگر از تلاش وزیر بهداشت حمایت می کنیم، انتظار داریم سه موضوع در حوزه پرستاری تا آن روز حل شود.

وی ادامه داد: یکی از خواسته ها این است که مبلغ اضافه کار افزایش باید. در خیلی از استانها پرستارها اعلام کرده‌اند که دیگر در اضافه کاری اجباری حاضر نخواهند شد.

نجاتیان با اشاره به اینکه خواسته دیگر پرستاران، استخدام است، گفت: احتمالا مجوز استخدامی تا یک ماه آینده به وزارت بهداشت داده می‌شود تا حداقل ۱۲هزار پرستار را به بدنه پرستاری اضافه کنیم.

رئیس سازمان نظام پرستاری اصلاح تعرفه پرستاری را یکی از دیگر از خواسته های این بخش عنوان کرد و گفت: باید تلاش کنیم ارزش نسبی خدمات پرستاری و بسته‌های خدمتی افزایش یابد.

وی یادآور شد: سازمان نظام پرستاری در کنار پیگیری مطالبات طبق قانون وظایف دیگری نیز دارد که کمتر به آنها توجه شده از جمله اینکه در پذیرش دانشجو و استاندارد دانشجو باید دخالت کند. ما به این موضوع کم توجه بوده‌ایم و نظام پرستاری باید در این حوزه نیز ورود کند.

نجاتیان با تاکید بر اینکه در حوزه نظام ارجاع نیز جایگاه پرستاری باید دیده شود، گفت: باید پرستاران را در زمینه‌های مختلف تخصصی تربیت کنیم.تعداد زیادی هیئت علمی پرستاری در کشور داریم که باید از توان آنها بیشتر استفاده شود.

ارسال نظرات