بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۲۴۲۵
رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی گفت: در راستای اصلاح الگوی کشت، بیش از 400 هزار هکتار از مزارع دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها کشت می‌شود که در این طرح مراحل کشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود یارانه‌ای هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۲۳

به گزارش بازارکار از آذربایجان غربی، خسرو شهبازی، رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی اظهار کرد: برنامه ابلاغی برای کشت گندم آبی در سال زراعی جاری در حدود 100هزار هکتار و برای گندم دیم 300 هزار هکتار و  بهترین زمان کشت برای گندم آبی ۱۵ مهر تا ۱۵ آبان و برای گندم دیم از اوایل مهر تا ۳۰ مهر، قبل از وقوع بارندگی‌های پاییزه است.


وی اضافه کرد: در راستای اصلاح الگوی کشت، بیش از 400 هزار هکتار از مزارع دیم در قالب طرح جهش تولید در دیم زار‌ها کشت می‌شود که در این طرح مراحل کشت تا برداشت محصول زیر نظر کارشناسان جهادکشاورزی خواهد بود و علاوه بر یارانه بیمه محصول، کود یارانه‌ای هم در اختیار کشاورزان قرار می‌گیرد.


شهبازی بیان کرد: این استان با تولید و فرآوری 11 هزارو 741 تن بذر گندم آبی و14 هزار و 350 تن بذر گندم دیم در طبقات مختلف پرورشی مادری و گواهی شده موفق به تحقق بیش از 90 درصد برنامه بذری شده است که ارقام تولید شده آماده توزیع بین زارعین استان و امسال بیش از 270 دستگاه ادوات کشاورزی جدید برای کشت مستقیم تدراک دیده شده است.

وی ادامه داد: ارقام گندم آبی مورد استفاده زارعین در مزارع استان شامل رقم پیشگام، حیدری، حیران، میهن، زرینه ، سالار و سیمین و ارقام دیم نیز شامل ارقام باران، واران، صدرا، آذر ۲، هشترود، هما بوده و مهمترین عوامل در دستیابی به عملکرد مطلوب، استفاده از بذر اصلاح شده، رعایت تاریخ کشت، تراکم مناسب و تناوب زراعی، اجرای کشاورزی حفاظتی و تغذیه مناسب محسوب می شود.


رئیس سازمان جهاد کشاورزی آذربایجان غربی تصریح کرد: در حال حاضر کود شیمیایی مورد نیاز کشت پاییزه در مراکز عرضه تامین شده و کشاورزانی که تمایل به استفاده از کود همزمان با کشت محصول را داشته باشند، می‌توانند آن را از مراکز خریداری کنند و در راستای افزایش تولید در واحد سطح و همچنین ارتقای کیفیت گندم، مدیریت بهینه مصرف کود ضروری است.


وی به کشاورزان توصیه کرد برای تولید محصول با کیفیت از بذور اصلاح شده استفاده کنند و یا حتی الامکان در صورت استفاده از بذور خود مصرفی قبل از کشت بذور را بوجاری و ضدعفونی کنند.

ارسال نظرات