بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۴۲۶
گزارش بازارکار از رویداد جایزه نوآوری اجتماعی ؛
۱۰ برگزیده رویداد جایزه نوآوری اجتماعی(جانا) در مراسمی و با حضور محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور ، میدری وزیر تعاون، کاو رفاه اجتماعی و خانم بهروز آذر معاون رئیس جمهور در امور زنان و  محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری معرفی و تجلیل شدند. به گزارش خبرنگار بازارکار،  جایزه نوآوری اجتماعی(جانا)، رویدادی مبتنی بر شبکه ‌سازی و گفتمان ‌سازی نوآورانه با هدف بهره ‌گیری از ظرفیت ‌های مختلف به منظور تقویت و توسعه زیست ‌بوم نوآوری اجتماعی کشور است. جانا «طرح ‌های نوآورانه پیاده ‌سازی ‌شده» و «فعالیت‌ های نوآورانه انجام شده» و اثرگذار حوزه اجتماعی را مورد تجلیل قرار می‌ دهد و به دنبال رصد، کشف و قدردانی از ایده ‌ها و فعالیت هایی است که منجر به رفع مسائل اجتماعی می شود.
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۴

محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور در مراسم اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران که در تالار ت برگزار شد، گفت: شجاعت می‌خواهد که بپذیریم همه راه‌حل‌ها در جیب ما نیست؛ همه راه حل‌ها در مغز ما نیست، راه حل‌ها در مغز ۸۵ میلیون ایرانی آزاده، فهمیده و سرافراز است. ایرانیانی که برای ما افتخار آفریدند ایرانیانی که با فرهنگ ایثار با فرهنگ شهادت با فرهنگ نوآوری با فرهنگ خلاقیت در فشارها در برابر همه ناملایمات و در برابر همه اشتباهات ما کماکان سرافرازانه ایستادند، خلق کردند و افتخار آفریدند.
محمدجواد ظریف، معاون راهبردی رئیس جمهور در مراسم اعطای اولین جایزه نوآوری اجتماعی ایران گفت: ما در جامعه با بحران‌های دشوار و سختی روبرو هستیم که پاسخ‌های بخش دولتی برای این بحران‌ها تاکنون کافی نبوده است؛ نیاز است که به جای ارائه پاسخ به مردم از مردم پاسخ بخواهیم
مردم ما همه چیز ما هستند، مردم شنونده و مجری پاسخ‌های ما نیستند ما باید مجری پاسخ‌هایی باشیم که مردم با درک عمیق مسئله به آن رسیده اند
اگر ما قائل به گفتگو هستیم اگر ما «جانا» را به عنوان یک زمینه‌ای برای گفتگو میان دولت و بخش خصوصی یا زیست بوم اجتماعی یا جامعه مدنی و نخبگان می‌دانیم گفتگو با شنیدن شروع می‌شود
 راه‌ حل‌ها در مغز ۸۵ میلیون ایرانی است
ظریف گفت: شجاعت می‌خواهد که بپذیریم همه راه‌حل‌ها در جیب ما نیست؛ همه راه حل‌ها در مغز ما نیست، راه حل‌ها در مغز ۸۵ میلیون ایرانی آزاده، فهمیده و سرافراز است.
ایرانیانی که برای ما افتخار آفریدند ایرانیانی که با فرهنگ ایثار با فرهنگ شهادت با فرهنگ نوآوری با فرهنگ خلاقیت در فشارها در برابر همه ناملایمات و در برابر همه اشتباهات ما کماکان سرافرازانه ایستادند، خلق کردند و افتخار آفریدند.
 
معاون راهبردی رئیس جمهور افزود: ما باید به این مردم گوش بدهیم و امروز من افتخار دارم  که در خدمت شما اعلام بکنم که ما آماده‌ایم آماده شنیدن آماده فهمیدن از سوی مردم هستیم و تلاش می کنیم در کنار مردم باشیم و شنونده حرف های مردم و تلاش کنیم حداقل مانعی در مسیر خواسته مردم نباشیم و همانطور که آقای دکتر پزشکیان فرمودند در مسیر وفاق ملی حرکت کنیم.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در گفتگو بازارکار:
ارتباط بین شرکت های بزرگ و کوچک راهکار اشتغال دانش آموختگان است
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در حاشیه رویداد جایزه نوآوری اجتماعی(جانا) در گفتگو با بازارکار: ارتباط بین شرکت های بزرگ و کوچک و به عبارتی ایجاد زنجیره های تولید راهکار اشتغال است.
به گزارش خبرنگار بازارکار دکتر احمد میدری در گفتگو با بازارکار خاطرنشان کرد: در یک ماه گذشته جلسات متعددی را با استان های مختلف برگزار کردیم این سیاست را دنبال می کنیم و تلاش می کنیم این سیاست را در راستای توسعه اشتغال برای همه اقشار توسعه دهیم و ارتباط سازنده و تعاملی بین شرکت های بزرگ و کوچک فراهم کنیم.
وی با تصریح اینکه همواره نگاه ها به سوی شرکت های بزرگ و با حجم سرمایه گذاری بزرگ رفته است یادآور شد: با ایجاد ارتباط بین شرکت های بزرگ و کوچک و به عبارتی ایجاد زنجیره های تولید راهکار مناسبی برای توسعه اشتغال است. این سیاست در کشور بزرگ و توسعه یافته نیز جواب داده است.
میدری درباره اشتغال دانش آموختگان نیز به بازارکار گفت: این سیاست در کشور بزرگ و توسعه یافته نیز جواب داده است و می تواند برای همه اقشار بویژه اشتغال دانش آموختگان نیز پاسخگو باشد.
وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی در این گفتگو از توسعه مهارت آموزی و بازارکار کشور از طریق مهارت آموزی توسط سازمان فنی و حرفه ای خبر داد و اعلام کرد: با تصویب و ابلاغ سه بند مالی اساسنامه این سـازمان فنی و حرفه ای  توسط هیئت دولت اختصاص یک در هزار مزد کارگران در هر ماه، توسط کارفرمایان، صاحبان صنایع و بنگاههای اقتصادی" به سازمان فنی و حرفه ای، امکان توسعه آموزش های فنی و مهارتی و بازارکار فراهم می شود.
گفتنی است؛ ۱۰ برگزیده رویداد جایزه نوآوری اجتماعی(جانا) در مراسمی و با حضور محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس جمهور ، میدری وزیر تعاون، کاو رفاه اجتماعی و خانم بهروز آذر معاون رئیس جمهور در امور زنان و  محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری معرفی و تجلیل شدند.
این جایزه اهدافی چون گفتمان‌سازی و ترویج مدل‌های موفق نوآوری اجتماعی، معرفی قهرمانان و اثرگذاران اجتماعی کشور، تقویت زنجیره استعدادیابی و تقویت استخر استعداد حوزه نوآوری اجتماعی را دنبال می‌کند.
دبیرخانه این رویداد از میان طرح های ارسال شده، 21 ایده و طرح نوآورانه‌ای را که در زمینه حل مسائل اجتماعی موثرتر بوده و تلاش کرده‌اند که با خلاقیت و نوآوری بیشتری مشکلات اجتماعی را برطرف کنند، به عنوان نامزدهای نهایی جایزه جانا اعلام کردند.
جهاد دانشگاهی بویژه سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان این نهاد نیز در برگزاری این رویداد نقش فعال داشت.
"جانا"بستری برای تبدیل شدن به سکوی توسعه زیست‏‌بوم نوآوری اجتماعی ایران
دکتر محمدصادق خیاطیان نیز در جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) که امروز در تالار وحدت برگزار شد، با اعلام اینکه هر کار جدیدی که بخواهد شروع شود، معمولا با سختی‌های بسیاری همراه است، اظهار کرد: به نظر می‌رسد «جانا» با یک برنامه‌ریزی خیلی خوب و تیم حرفه‌ای توانسته است به جایگاه خوبی دست یابد.
وی افزود: جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) سعی دارد با تبدیل شدن به سکوی توسعه زیست‏‌بوم نوآوری اجتماعی ایران، به نوآوران، فناوران و کارآفرینان در مسیر پیشرفت و بالندگی هرچه بیشتر جامعه کمک کرده و اهالی حوزه نوآوری را در افزایش اثرگذاری اجتماعی فعالیت‌هایشان یاری کند.
رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه جانا در ادامه با بیان اینکه اولین کارکردی که برای دوره شروع جایزه «جانا» در نظر می‌گیریم، موضوع ترویج است، تصریح کرد: ترویج حوزه نوآوری اجتماعی مهمترین کارکردی است که برای نوآوری اجتماعی و جایزه «جانا» قائل هستیم. در این مرحله نیاز داریم که خود «جانا» هم دیده شود، اما اگر در حال حاضر به سراغ زیرمجموعه‌هایی که هنوز در ابتدای مسیر هستند، برویم که البته کار بسیار ارزشمند و قابل اهمیتی است، در چنین شرایطی خود «جانا» به واسطه این کارهای کوچک دیده نمی‌شود.
خیاطیان افزود: رویداد «جانا» را باید یک فعالیت بلندمدت در نظر بگیریم که در دوره‌های مختلف برگزار شود تا در هر دوره‌ای به اقتضای نقش و جایگاهی که پیدا می‌کند، بتوان رویکردها و کارکردهای مختلفی را برای آن در نظر گرفت. در این آیئن از ۱۰ برگزیده جایزه نوآوری اجتماعی در بخش های امیدجانا، سپهرجانا و شمس جانا با اهدا لوح و جایزه تجلیل بعمل آمد.
مردم پاسخ مناسبی به چالش های اجتماعی هستند
محمد مهدی جعفری مدیر عامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی در رویداد جانا گفت: آرمان ما، این است که در طراحی راهبردها و الگوهای تحولی کشور، ظرفیت‌های نهان مردم و تشکل‌های مردم نهاد را به عنوان همراهان بی‌‌نظیر در اداره امور کشور، به بهترین شکل ممکن فعال سازیم. ما اعتقاد داریم که بدون مشارکت فعّال مردم، هیچ دولتی قادر نخواهد بود آرمان‌ها و برنامه‌های خود را محقق سازد. ما معتقدیم که ثروت واقعی یک کشور نه نفت ، نه اقتصاد پیشرفته، و نه نیروی علمی و فناورانه، بلکه ثروتی به نام "مردم" و "سرمایه اجتماعی" است. و در نهایت ما باور داریم که ورود مردم و دعوت از آنان برای مشارکت از طریق مهیاسازی زیست‌بوم مشارکت مردمی، راه حلی کارگشا جهت حل مسائل کشور است.
 
وی افزود: سال‌هاست که در خلال مطالعات متنوع بین‌المللی و داخلی و همچنین مباحثات با خبرگان و فعالان اجتماعی کشور، ردپای گمشده‌ای را می‌بینیم که هر چه می‌گذرد به اهمیت و ضرورت آن بیشتر پی می‌بریم و آن موضوعی است بنام حکمرانی اجتماعی. تجربیات دنیا را می‌خوانیم باورمان بیشتر می‌شود که حکمرانی واژه عجین شده‌ای با مفهوم مردم است. اساساً حکمرانی بدون توجه به ظرفیت‌های مردمی معنادار نیست. هرجا که مردم کمتر دیده شده‌اند، تصمیم‌گیری‌ها ره به جایی نبرده‌اند و هر کجا مردم پای کار آمده‌اند مستقل از آنکه چقدر دولت در حل مسائل کارآمد بوده، حس رضایت و موفقیت ایجاد شده است: براین اساس بنیاد تعالی اجتماعی زندگی به منظور نقش‌آفرینی،رشد و توسعه زیست‌بوم اجتماعی کشور و در راستای افزایش نقش مردم در حل مسائل کشور ؛ از سال ۹۷ به عنوان نهادی میانجی کار خود را آغاز کرد.
حضور فعال جهاد دانشگاهی در بخش دانشجویی رویداد «جانا»
علیرضا ثلاثی از بخش پروژه های کلان سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی به بازارکار گفت: جایزه نوآوری اجتماعی (جانا)  بخش های مختلفی داشت و حضور فعال جهاد دانشگاهی بخش دانشجویی رویداد «جانا» پررنگ تر بود.
وی افزود: جهاد دانشگاهی ظرفیت ها و توانمندی های فراوانی در حوزه مسئولیت اجتماعی دارد و ما تلاش کردیم ظرفیت های این نهاد در حوزه تجاری سازی، فرهنگی، اشتغال و پژوهش و فناوری و آموزش را در اختیار این رویداد قرار دهیم. همچنین تلاش کردیم به تولید محتوا در زمینه های مختلف این رویداد بپردازیم.
مهندس ثلاثی از اداره پروژه های کلان سازمان تجاری سازی فناوری و اقتصاد دانش بنیان جهاد دانشگاهی نیز در حاشیه این رویدا با اشاره به اینکه جهاد دانشگاهی در فرآیند برگزاری این رویداد حضور فعال داشت گفت: جهاد دانشگاهی در غربالگری ایده های نوآورانه اجتماعی، محصول و خدمت اجتماعی، کسب و کار های اجتماعی و زیست بوم نوآوری اجتماعی و نیز داوری در این رویداد حضور فعال داشت. وی افزود:  امیدواریم بتوانیم در با استفاده از ظرفیت های جهاد دانشگاهی به عنوان یک نهاد مسئولیت پذیر اجتماعی در برگزاری این رویداد در آینده نقش مهمتری ایفا کنیم.

برگزیدگان اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی، «جانا» تجلیل شدند

برگزیدگان و نوع جوایز

احیای چرخه توان‌افزایی عشایر (امید جانا)

توسعه مردم‏‌شهر (امید جانا)

توسعه مد پایدار هناس (امید جانا)

توانمندسازی شغلی معلولین (سپهر جانا)

پلتفرم توسعه و عرضه محصولات روستایی (سپهر جانا)

یونیت دندانپزشکی سیار (سپهر جانا)

پلتفرم جمع آوری امضاء و پیگیری کمپین‌ها (سپهر جانا)

معرفی الگوها و تجربه‏ های موفق اجتماعی (سپهر جانا)

اشتغالزایی توان یابان و بیماران مبتلا به ام.اس (شمس جانا)

تسهیلات قرض ‏الحسنه بدون کارمزد (شمس جانا)

 جانا در پنج محور اصلی فعالیت می‌کند: کسب‌وکارهای اجتماعی اجتماع‌محور، کسب‌وکارهای اجتماعی موضوع‌محور، محصولات اجتماع‌محور، خدمات جامعه‌محور و طرح‌های برتر. در جشنواره، برگزیدگان در سه سطح معرفی شدند: جایزه امید جانا برای طرح‌های برتر در حال اجرا، جایزه سپهر جانا برای طرح‌هایی که سال‌هاست در حال بررسی‌اند و جایزه شمس جانا برای طرح‌های پایدار که علاوه بر اثرگذاری، به الگوگیری منجر شده‌اند.

منتخبان در سه سطح معرفی می‌شوند؛ سطح اول جایزه امید جانا، سطح دوم جایزه سپهر جانا و سطح سوم جایزه شمس جانا. جایزه جانا هر دوسال یک بار برگزار می‌شود و پس از برگزاری فراخوان دور دوم داده می‌شود.

فعالیت این دوره از جایزه از سال ۱۴۰۰ شروع و اردیبهشت ۱۴۰۲ اولین جلسه شورای سیاست گذاری برگزار شد. زمان فراخوان از مهر تا اواخر آبان ۱۴۰۲ بود و در زمان فراخوان ۸۴۱ طرح به دبیرخانه ارسال شد. طرح‌ها از طریق شورای معین غربال و ۱۷۶ طرح اصلی انتخاب، سپس این طرح‌ها ارزیابی شد و ۵۴ طرح نهایی به شورای علمی راه پیدا کرد. طرح‌ها در ۵ کمیته بررسی شد.

جانا دو بخش دانشجویی و دانش‌آموزی هم داشت که در بخش دانش آموزی ۴ طرح و در رویداد دانشجویی ۳۶ طرح برگزیده و در نهایت از ۱۲ طرح، سه طرح برگزیده و تقدیرشد.

گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات