بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۴۴۶
۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و صد‌ها هزار اشتغال ایجاد شده
رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی گفت: نوآوری اجتماعی، نوآوری مردم برای مردم است و هدف جایزه نوآوری اجتماعی (جانا)، حل مسائل اجتماعی کشور با ایده‌های نوآورانه قابل حل توسط خود مردم است.
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۳۷

ترویج حوزه نوآوری اجتماعی ، مهمترین کارکرد جایزه نوآوری

به گزارش بازارکار، رئیس صندوق نوآوری و رئیس شورای سیاست گذاری جایزه «جانا» در آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) ، ضمن تشکر از برنامه‌ریزان، دست‌اندرکاران و برگزارکنندگان این مراسم ، از این جایزه به عنوان یک «ایده خوب و خلاقانه» یاد کرد و گفت: ما در حل مسائل اجتماعی نیازمند نوآوری هستیم و در واقع نوآوری اجتماعی به معنای حل مسائل اجتماعی توسط گروهی از مردم با ایده‌های نوآورانه است.

خیاطیان با بیان اینکه مسئله‌ای که باید قبل از هر چیزی به آن توجه داشت، اثربخشی نوآوری اجتماعی است افزود: نوآوری اجتماعی مانند موضوعات دیگر آثاری دارد اما شاخصی که بتواند آن را سنجش و اندازه‌گیری کند همواره تحت تاثیر  آثار متعددی، چون اقتصادی، اجتماعی و زیست‌محیطی بوده است .

رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه «جانا» همچنین در خصوص اهمیت سنجش اثربخشی نوآوری اجتماعی افزود: از زمان تصویب «قانون حمایت از شرکت‌ها و مؤسسات دانش بنیان و تجاری ‎سازی نوآوری ها  و اختراعات» تا امروز ، ۱۰ هزار شرکت دانش بنیان و صد‌ها هزار اشتغال ایجاد شده و از خروج ارز از کشور نیز جلوگیری به عمل آمده است؛ اما همگی این آثار، آثار مستقیمی است که قابل اندازه ‎گیری هستند و اعداد آنها هم مشخص است؛ اما اثر غیر مستقیم قانون حمایت از شرکت های دانش بنیان که منجر به تولید محصولی در میان سه کشور برتر دنیا شود و غرور ملی و افتخار را به ‎همراه داشته باشد، قابل اندازه ‎گیری نیست و اثری غیرمستقیم به شمار می‌آید.

آیین اختتامیه و معرفی برگزیدگان اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) عصر دیروز با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی ریاست جمهوری و با حضور  احمد میدری وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، محمد جواد ظریف معاون راهبردی رئیس‌جمهور، محمدصادق خیاطیان رئیس صندوق نوآوری و شکوفایی و رئیس شورای سیاست‌گذاری جایزه «جانا»، مصطفی زمانیان دبیر شورای مشورتی و سیاستگذاری جانا و عضو هیات عامل صندوق نوآوری، محمدمهدی جعفری مدیرعامل بنیاد تعالی اجتماعی زندگی و دبیر کل جانا و محمد رسولی مدیرعامل خانه خلاق و نوآوری دال و دبیر جانا و جمعی از فعالان حوزه نوآوری اجتماعی در تالار وحدت برگزار شد. 

در پایان این رویداد نیز برگزیدگان اولین دوره جایزه نوآوری اجتماعی (جانا) از میان ۲۱ نامزد نهایی، معرفی شدند. بر این اساس از برگزیدگان این جایزه در سه بخش جایزه شمس جانا، جایزه سپهر جانا و جایزه امید جانا تقدیر به عمل آمد. 
در بخش جایزه امید جانا، طرح ‎های نوآورانه اجتماعی «احیای چرخه توان‏افزایی عشایر»، «توسعه مردم‏شهر» و «توسعه مد پایدار هناس» مورد تقدیر قرار گرفتند.
در بخش جایزه سپهر جانا نیز طرح‌‎های نوآورانه اجتماعی «توانمندسازی شغلی معلولین»، «سکوی (پلتفرم) توسعه و عرضه محصولات روستایی»، «یونیت دندانپزشکی سیار»، «سکوی (پلتفرم) جمع ‎آوری امضاء و پیگیری کمپین‌ها» و «معرفی الگو‌ها و تجربه ‏های موفق اجتماعی» تقدیر شدند.
«اشتغالزایی توان‌یابان و بیماران مبتلا به ام. اس» و «تسهیلات قرض ‏الحسنه بدون کارمزد» نیز دو طرحی بودند که در بخش جایزه شمس جانا مورد تقدیر قرار گرفتند.

برچسب ها:

ارسال نظرات