بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۴۵۰
روستای زیبای نگارخاتون واقع در شهرستان فامنین با وسعت ۱۲۰۰ هکتار و جمعیتی افزون‌بر ۲۳۰۰ نفر یکی از روستا‌های فعال در عرصه اقتصادی بوده که به این واسطه به «ژاپن کوچک» شُهره است.
يکشنبه ۱۵ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۰۱

امروز این روستا را صنعتی‌ترین روستای ایران می‌شناسند، چنان که تولیدات این روستا در زمینه ساخت و تولید ادوات کشاورزی علاوه بر پرآوازه کردن روستای نگارخاتون در داخل کشور، نامش دیگر کشور‌های همسایه را نیز درنوردیده است.

نگارخاتون، این روستای بدون بیکار واقع در دو کیلومتری شهر فامنین، در فاصله ۵۵ کیلومتری از همدان در کنار اشتغال به دامداری و کشاورزی، فعالیت پررنگی در تولید و ساخت ادوات کشاورزی با وجود کارگاه‌های صنعتی در سطح این روستا دارد.

۱۵ مهرماه روز ملی روستا و عشایر بهانه‌ای برای معرفی این روستای خلاق شد.

پرداخت افزون‌بر ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت در نگارخاتون

مدیر اداره صمت فامنین در گفتگو با خبرنگار ایسنا با اشاره به روستای نگارخاتون به عنوان یکی از صنعتی‌ترین روستا‌های کشور، اظهار کرد: این روستا یکی از روستا‌های بدون بیکار سطح کشور و استان همدان بوده که مردمان آن در کنار دامپروری و کشاورزی در زمینه تولید ادوات و قطعات کشاورزی نیز در این روستا دارای فعالیت هستند.

مهدی قراگوزلو تصریح کرد: از ابتدای سال‌جاری تاکنون از محل منابع طرح نهضت احیا به کارگاه‌های در حال فعالیت این روستا اعتباری افزون‌بر ۷.۵ میلیارد تومان تسهیلات بانکی ارزان قیمت در دو مرحله چهار میلیارد تومانی و ۳.۵ میلیارد تومانی پرداخت شده است.

وی با اشاره به فعالیت تعداد بسیاری کارگاه تولیدات ادوات کشاورزی در این روستا، خاطرنشان کرد: برای ساماندهی کارگاه‌های در حال فعالیت این روستا در سال‌جاری ناحیه صنعتی نگارخاتون واقع در یک تا دو کیلومتری این روستا به افتتاح و بهره‌برداری رسید که هم اکنون در این ناحیه صنعتی دو واحد با اخذ پروانه بهره‌برداری مستقر شده‌اند، ضمن اینکه به‌زودی ۳۰ واحد دیگر نیز با اخذ پروانه خود در این ناحیه صنعتی مستقر خواهند شد.

قراگوزلو با بیان اینکه ناحیه صنعتی روستای نگارخاتون با مساحت ۵۰ هکتار در قالب ۱۳۴ قطعه، ۸۰ درصد پیشرفت فیزیکی دارد، افزود: در حال حاضر بازاریابی، سرمایه در گردش از جمله مشکلات اکثریت کارگاه‌های روستای نگارخاتون بوده که برای حمایت از این واحد‌های کارگاهی صنعتی روستای نگارخاتون قول‌های خوبی برای پرداخت تسهیلات بانکی از محل الف تبصره ۱۸ و تبصره ۲ داده شده که با ابلاغ این تسهیلات به عنوان سرمایه ثابت و سرمایه درگردش تا حدودی دغدغه‌های صنعتگران این روستا در زمینه تولید ادوات کشاورزی مرتفع خواهد شد.

وی همچنین گفت: علاوه بر تسهیلات بانکی برای ساماندهی کارگاه‌های این روستا در ناحیه صنعتی نگارخاتون زیر ساخت‌های لازم از جمله آب، برق، آسفالت انجام گرفته، ضمن اینکه گاز این ناحیه صنعتی در مراحل پایانی کار بوده که با نصب ایستگاه آن گاز ناحیه صنعتی نگارخاتون به بهره‌برداری خواهد رسید.

قراگوزلو اضافه کرد: راه دسترسی این ناحیه صنعتی را نیز در حال مذاکره با صاحبان زمین به‌منظور رفع معارض هستیم که در ماه‌های آینده این مشکل ناحیه صنعتی نیز در زمینه راه دسترسی مرتفع می‌شود.

وی با بیان اینکه این روستای صنعتی بدون بیکار یکی از روستا‌های بدون دخانیات نیز به شمار می‌رود، گفت: تولیدات ادوات کشاورزی برخی از کارگاه‌های روستای نگارخاتون علاوه بر ارسال به سایر استانها، به خارج از کشور نیز صادر می‌شود.

قراگوزلو با اشاره به اینکه در حال حاضر بیش از ۵۰ واحد کارگاه صنعتی تولید ادوات کشاورزی در روستای نگارخاتون فعال است، بیان کرد: هر یک از این کارگاه‌ها برای پنج تا ۱۰ نفر اشتغال ایجاد کرده که این تعداد اشتغال هر یک از کارگاه‌ها بسته به نوع تولیدات و فضای کارگاه متغیر است.

ساخت از صفر تا ۱۰۰ دستگاه «یونجه‌چین» و «گاردان» در نگارخاتون

دهیار روستای نگارخاتون نیز در گفتگو با خبرنگار ایسنا، اظهار کرد: روستای نگارخاتون یکی از روستا‌های بدون بیکار استان همدان و یکی از صنعتی‌ترین روستا‌های سطح کشور بوده که در زمینه ساخت و تولید ادوات کشاورزی دارای فعالیت است و علاوه بر ایجاد اشتغال برای اهالی روستا، برای روستا‌های همجوار و نیز برای بانوان اشتغال پایدار مناسبی را فراهم کرده است.

مهدی ربانی با بیان اینکه ساخت از صفر تا ۱۰۰ دستگاه یونجه‌چین و تولید و ساخت دستگاه گاردان از معروف‌ترین و مهمترین ادوات کشاورزی تولید شده در این روستا به شمار می‌رود، یادآور شد: میانگین تولید سالانه قطعات ادوات کشاورزی کارگاه‌های سطح روستای نگارخاتون افزون‌بر ۱۰۰ میلیون قطعه بوده که این ادوات و قطعات کشاورزی تولید شده کارگاه‌های صنعتی این روستا علاوه بر ارسال به سراسر کشور، به کشورهایی، چون عراق، ارمنستان و آذربایجان نیز صادر می‌شود.

وی تولید وسایل موتور از جمله سپر موتور، تراشکاری و نیز تولید بیش از ۱۰۰۰ نوع قطعه ماشین‌آلات کشاورزی و صنعتی را از دیگر تولیدات کارگاه‌های در حال فعالیت در این روستا دانست و ادامه داد: برای ساماندهی کارگاه‌های در حال فعالیت روستای نگارخاتون در حال حاضر در یک تا دو کیلومتری روستا ناحیه صنعتی این روستا احداث شده تا کارگاه‌های صنعتی نگارخاتون به این ناحیه هدایت و انتقال داده شوند.

ربانی با بیان اینکه ۹۰ درصد کارگاه‌های صنعتی روستای نگارخاتون در زمینه تولید ادوات کشاورزی فعالیت دارند، گفت: یکی از محاسن روستا این است که هر واحد و کارگاه صنعتی روستای نگارخاتون تک‌محصولی بوده و هر یک از کارگاه‌ها محصول متفاوت خود را دارند و با بومی‌سازی و خلاقیت و نیز با کیفیت در کار محصول خود را تولید می‌کنند.

وی اضافه کرد: روستای نگارخاتون علاوه بر اینکه روستای بدون بیکار است، یکی از روستا‌های بدون دخانیات استان همدان و شهرستان فامنین نیز به شمار می‌رود.

ربانی در ادامه با اشاره به برخی از مشکلات واحد‌ها و کارگاه صنعتی در حال فعالیت این روستا، اظهار کرد: دستگاه‌ها و ماشین‌آلات بیشتر واحد‌ها و کارگاه‌های تولید ادوات کشاورزی سطح روستای نگارخاتون با وجود صنعتی بودن این روستا به‌روز نبوده و فرسوده و مستهلک است و هزینه‌های هنگفتی را روی دست صاحبان کارگاه‌های این روستا می‌گذارد که نیاز به نوسازی دارد.

وی تصریح کرد: نوسازی و به‌روزرسانی دستگاه‌ها و ماشین‌آلات موجود در کارگاه‌ها از نقش مؤثر و دوچندانی در ارتقاء کیفیت تولیدات این روستا برخوردار خواهد بود که این امر نیاز به تسهیلات بانکی ارزان قیمت و حمایت مسئولین دارد.

ربانی بیان کرد: گرانی و نوسانات قیمت مواد اولیه با کیفیت در بازار، گرانی زمین و هزینه‌های هنگفت برای احداث کارگاه و سوله در ناحیه صنعتی، سرمایه در گردش را می‌توان از جمله مشکلات کارگاه‌های ساخت و تولید ادوات کشاورزی این روستای صنعتی دانست.

به گزارش ایسنا، به‌طور قطع رفع مشکلات صنعتگران این روستای خلاق با مردمانی پرتلاش و با چنین پتانسیل و ظرفیت‌هایی بالا از نقش مؤثری در رونق دو چندان تولیدات، اشتغال و مهاجرت معکوس این روستا و حتی شهرستان و استان برخوردار خواهد بود که ضرورت توجه و حمایت ویژه مسئولین از این روستای منحصر به‌فرد را دو چندان می‌کند.

ارسال نظرات