بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۶۲۶
رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی گفت: آذربایجان‌ غربی تولیدکننده ۲۳ درصد عسل کشور بوده و در ردیف استان‌های برتر کشور در تولید جوجه یک روزه، شیر و گوشت است.
چهارشنبه ۱۸ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۴۱

به گزارش بازارکار از آذربایجان غربی، حامد زارعی، رئیس سازمان نظام دامپزشکی کشور در همایش گرامیداشت روز دامپزشک در ارومیه اظهار کرد: دامپزشکان در خط مقدم مبارزه با بیماری‌های حیوانات، بیماری‌های مشترک بین انسان و دام و بیماری‌های واگیردار هستند و بسیاری از دامپزشکان ما در اثر مبارزه با بیماری هاری جان خود را از دست داده و به درجه شهادت نائل آمده‌اند. 

وی افزود: مبارزه با بیماری‌ها و پیشگیری از شیوع آن‌ها نیز جنگ و جهاد محسوب می‌شود چرا که جنگ فقط به میدان نظامی خلاصه نمی‌شود و تامین سلامت و امنیت غذایی جامعه نیز مرهون تلاش و جهاد شبانه‌روزی شبکه دامپزشکی است تا از شیوع حدود ۸۰۰ بیماری مشترک بین انسان و دام جلوگیری کند.

زارعی با اشاره به اینکه بیماری هاری یک بیماری خطرناک است، بیان کرد: بهترین راه مبارزه با بیماری بسیار کشنده هاری، پیشگیری از گزش سگ‌سانان است و وجود سگ‌های ولگرد و خیابانی نیز موجب افزایش این بیماری در جامعه می‌شود و دلیل افزایش تعداد این سگ‌های ولگرد نیز متاسفانه به دلسوزی و دادن غذا به آنها توسط مردم برمی‌گردد و از طرفی تعداد پناهگاه‌های حیوانات در مقایسه با جمعیت آن‌ها بسیار اندک است که حل این معضل این موضوع نیازمند توجه ویژه شهرداران را می‌طلبد. 

وی ادامه داد: سازمان‌های مسئول نیز باید آموزش‌های لازم را ارائه دهند و همه دوستداران حیوانات هم حقوق آن‌ها را در تظر داشته باشند تا آسیب‌های شهری در این زمینه کاهش پیدا کند.

۳۳ ناظر شرعی بر ذبح دام در آذربایجان‌ غربی فعالیت می‌کنند
سید امید خلیل زاده، مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی نیز در این همایش اظهار کرد: در سطح استان بیش از ۳۳ ناظر شرعی و بهداشتی بر ذبح دام فعالیت می‌کنند و در ایام صید ماهی از سد ارس هم ناظران شرعی بر شکار آبزیان حلال گوشت نظارت کرده و همچنین آنها در گمرکات نیز بر واردات گوشت و فرآورده‌های گوشتی و دامی طبق موازین دینی نظارت‌های بسیار دقیقی انجام می‌دهند. 

وی افزود: با توجه به اینکه صادرات دام از آذربایجان‌غربی به دلیل دارا بودن مرز مشترک با چند کشور و همجواری با چندین استان کشوری صورت می‌گیرد همین امر موجب شده تا امنیت، سلامت و کنترل بیماری‌های دامی اهمیت ویژه‌ای داشته باشد. 

خلیل‌زاده با اشاره به اینکه آذربایجان غربی با بیش از چهار میلیون راس دام سبک رتبه سوم و با بیش از ۴۰۰ هزار دام سنگین رتبه پنجم تولید فرآورده‌های دامی را دارد؛ بیان کرد:  همچنین این استان رتبه اول در تولید آبزیان در بین استان‌های غیرساحلی، رتبه اول در تولید عسل، رتبه سوم در تولید گوشت و رتبه چهارم را در سطح کشور به خود اختصاص داده است. 
 
وی ادامه داد: برای کنترل انواع بیماری‌ها از جمله کنترل تب برفکی، شاربون، لمپی اسکین، بروسلوز، طاعون نشخوارکنندگان و هاری در سگ‌سانان و سایر بیماری‌های موجود سالانه ۱۴ نوبت خدمات رایگان در روستاها به صورت خانه به خانه ارائه می‌شود. 

مدیرکل دامپزشکی آذربایجان‌ غربی تصریح کرد: وجود دانشکده‌های دامپزشکی، کارخانه داروسازی و تعداد زیاد افراد تحصیل کرده در رشته دامپزشکی از جمله فرصت‌هایی هستند که در این استان وجود داشته و باید از این ظرفیت نهایت استفاده را کرد.

تولید ۲۳ درصد عسل کشور در آذربایجان‌ غربی
خسرو شهبازی، رئیس جهاد کشاورزی آذربایجان‌ غربی نیز در این همایش با بیان اینکه کنترل بیماری‌های دامی و مشترک بین انسان و دام بسیار حائز اهمیت بوده جا دارد از دامپزشکان که در این عرصه تلاش می‌کنند تقدیر و تشکر کنیم، اظهار کرد: دارا بودن مرز مشترک با سه کشور موجب به‌وجود آمدن تهدید بیماری‌های دامی شده که با توجه به زحمات و تلاش‌های دامپزشکان و مراقبت‌های دامداران، تاکنون بیماری اپیدمی در این مورد وجود نداشته است. 

وی با اشاره به اینکه آذربایجان‌ غربی تولیدکننده ۲۳ درصد عسل کشور بوده و در ردیف استان‌های برتر کشور در تولید جوجه یک روزه، شیر و گوشت است، افزود: همچنین این استان در زمینه پرورش گاومیش در کشور نیز رتبه دوم را دارا بوده و در زمینه اصلاح نژادی گاومیش نیز در ردیف استا‌ن‌های برتر کشور قرار دارد.

ارسال نظرات