بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۲۶۶۸
کارآفرین کارگاه پشم‌ریسی در زندان مرکزی استان ایلام گفت: از سال گذشته این کارگاه را در زندان مرکزی استان راه‌اندازی کردیم و در حال حاضر ۲۰ نفر از زندانیان در این کارگاه مشغول به کارند برای هر تعداد زندانی که مشتاق به اشتغال در این حرفه باشند می‌توانیم ظرفیت ایجاد کنیم همچنین مقرر شده است که اشتغال پشم ریسی را برای مددجویان بندنسوان نیز فراهم کنیم.
پنجشنبه ۱۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۱:۲۷

به گزارش بازارکار از خبرگزاری میزان - توسعه زمینه‌های اشتغال و حرفه‌آموزی به منظور پیشگیری از بازگشت مددجویان به چرخه جرم است زندان باید بستری برای اصلاح مجرم باشد که یکی از لوازم آن حرفه‌آموزی و توانمندسازی زندانی است بنابراین آموزش یک حرفه و اشتغال در طول مدت حبس، علاوه بر آنکه می‌تواند برای زندانی زمینه‌ی یک حرفه در روز‌های پس از زندان را داشته باشد معیشت خانواده او را نیز تا حد زیادی تأمین می‌کند.
اشتغال بهترین شیوه برای بازاجتماعی کردن زندانیان است و ایجاد فرصت‌های اشتغال برای زندانیان، به معاش مددجویان و خانواده آن‌ها و همچنین تحصیل درآمد برای پرداخت دیه محکومین مالی کمک می‌کند بنابراین باید از همه ظرفیت‌ها در این مسیر استفاده کنیم، که مهمترین ظرفیت استفاده ازبخش خصوصی و کار آفرینان است. بنیاد تعاون زندانیان استان و انجمن‌های حمایت از زندانیان استان با وارد کردن بخش خصوصی به عرصه اشتغال زندانیان توانستند گام‌های اثر بخشی در این زمینه بردارند.

در همین راستا حجت‌الاسلام والمسلمین محسنی اژه‌ای در تاریخ ۵ خرداد ۱۴۰۳ به مناسبت «روز ملی حمایت از خانواده زندانیان» طی سخنانی در نشست با جمعی از خیّرین حوزه کمک به خانواده زندانیان، با بیان اینکه باید بستر‌های بازگشت زندانیان به آغوش جامعه را فراهم آوریم گفت: وقتی فردی به تحمل زندان محکوم می‌شود، ضرورت دارد که در همان ابتدای امر شرایط و بستر‌های بازگشت او به جامعه را فراهم کنیم و این بازگشت باید به گونه‌ای باشد که نه خودِ فرد و نه اطرافیان او و جامعه این احساس را نداشته باشند که با یک هم‌خانواده و یا هم‌شهریِ زندان‌رفته طرف هستند.
رئیس قوه قضاییه اظهار کرد: در خودِ محیط زندان باید بستر‌های اصلاح و بازاجتماعی شدن زندانی فراهم باشد؛ نباید عمر زندانی در زندان به بطالت بگذرد؛ محیط زندان باید به‌گونه‌ای باشد که زندانی پس از بازگشت به آغوش جامعه بتواند گلیم خود را از آب بکشد و با فراگیری یک حرفه‌ی آبرومند به یک نیروی کارآمد اجتماعی تبدیل شود.
حجت‌الاسلام و‌المسلمین محسنی اژه‌ای تصریح کرد: باید به گونه‌ای باشد که دغدغه زندانی در محیط زندان، اصلاح و بازاجتماعی شدن باشد؛ اینکه زندانی در داخل ندامتگاه مدام در فکر و دغدغه خانواده خود و تحصیل و اشتغال و آینده فرزندانش باشد، می‌تواند برای او واجد اثرات روحی مخربی باشد؛ اینکه یکی از نزدیکان فردِ زندانی در مراحل گزینش برای استخدام در شغلی اداری، بواسطه نسبت خویشاوندی با آن فردِ زندانی، دچار مشکل شود نیز می‌تواند بر روحیه فرد زندانی و خانواده او اثر سوء برجای گذارد.
وی ادامه داد: اینکه زندانی بعد از بیرون آمدن از زندان به چه شغل و کسب‌وکاری مشغول می‌شود؛ اینکه سلامت او و خانواده‌اش و تحصیل، ازدواج، اشتغال و آینده فرزندانش، چگونه تمشیت می‌شوند، مجموعه مسائلی هستند که بعضاً ما نیز در قبال آن‌ها وظایفی برعهده داریم.
نکته در خور توجه این است که سیاست بنیاد تعاون در سه سال اخیر افزایش حقوق و دستمزد زندانیان بوده زندانیان در قبال کار‌ها و فعالیت‌هایی که انجام می‌دهند از بنیاد حقوق و دستمزد دریافت می‌کنند که نیمی از حقوق و دستمزد زندانیان به حساب خانواده‌های شان و نیمی دیگر برای تامین مخارج ضروری در زندان به حساب زندانیان واریز می‌شود.

حنا شکری کارآفرین کارگاه پشم‌ریسی در زندان مرکزی استان ایلام در گفت‌وگو با میزان، درباره ایجاد زمینه اشتغال برای مددجویان زندان استان، اظهار کرد:فرآیند تولید نخ که ابتدا با دست انجام می‌شد با گذشت زمان با تغییر و تحولاتی مواجه شد به طوری که در حال حاضر پشم گوسفند را با استفاده از دستگاه مخصوص پشم ریسی تبدیل به نخ می‌کنند بنابراین از این طریق علاوه بر ایجاد اشتغال برای مردم ظرفیت اشتغال برای مددجویان در داخل زندان نیز فراهم شده است.

وی افزود: از سال گذشته با پیشنهاد اداره کل زندان‌های استان کارگاه پشم‌ریسی را در زندان مرکزی استان ایلام راه اندازی کردیم و ابتدا ۱۰ نفر از زندانیان در این کارگاه مشغول به کار شدند پس از اینکه تقاضا مددجویان برای اشتغال افزایش پیدا کرد ۱۰ نفر دیگر نیز به این حرفه پیوستند. مددجویان برای کسب آموزش‌های لازم برای استفاده از دستگاه‌های پشم ریسی توسط اساتید فقط به ۲ ساعت زمان احتیاج دارند.

کارآفرین کارگاه پشم‌ریسی در زندان مرکزی استان ایلام اظهار کرد: در این کارگاه دستگاه‌های یک نفره پشم ریسی را در اختیار زندانیان قرار داده ایم تا از این طریق پشم را به نخ تبدیل کنند علاوه بر این تعداد از مددجویان، ظرفیت افزایش ایجاد اشتغال مجدد را نیز داریم بنابراین به سازمان زندان‌های استان ایلام اعلام کرده‌ایم میتوانیم برای هر تعداد زندانی که مشتاق به اشتغال در این حرفه باشند دستگاه تهیه کنیم و مواد اولیه در اختیار آن‌ها قرار دهیم.

وی ادامه داد: همچنین آمادگی این را داریم تا برای زندان‌های استان‌های دیگر نیز اشتغال پشم ریسی را فراهم کنیم یا در استان‌ها نمایندگی ایجاد کنیم.

شکری اظهار کرد: طبق قراردادی که با بنیاد تعاون زندانیان استان منعقد کرده‌ایم ماهانه کارکرد مددجو بر اساس مقدار تولیدی که دارد محاسبه و به حساب بنیاد تعاون واریز می‌شود این دستمزد‌ها را سر موعد پرداخت می‌کنیم و در نهایت بنیاد تعاون این مبلغ را به حساب مددجو واریز می‌کند تا از این طریق امورات خود و خانواده اش را بگذراند.

کارآفرین کارگاه پشم‌ریسی در زندان مرکزی استان ایلام اظهار کرد: خارج از محدوده زندان نیز برای ۶۰ نفر از بانوان ایجاد اشتغال کرده ایم و مقرر شده است که اشتغال پشم ریسی را برای مددجویان بندنسوان نیز فراهم کنیم.

وی افزود: همکاری سازمان زندان‌های استان مرکزی با کارآفرینان کارگاه‌های داخل زندان بسیار خوب است عمده مشکلی که وجود دارد این است که برای توسعه و رونق این اشتغال نیازبه تسهیلات داریم و مقرر شده است که با همکاری این سازمان زمینه دریافت تسهیلات و نقدینگی مورد نیاز فراهم شود.

برچسب ها:

ارسال نظرات