بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۷۰۳
سخنرانی رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از خطبه های نماز جمعه تهران
به مناسبت گرامیداشت آغاز سی و سومین سال تأسیس دانشگاه؛ رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی پیش از خطبه های نماز جمعه شهر تهران سخنرانی کرد. به گزارش روابط عمومی دانشگاه جامع علمی کاربردی ، دکتر حسین بلندی رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی، جمعه 20 مهرماه به عنوان سخنران پیش از خطبه های نماز جمعه تهران ، گزارشی از فعالیت های این دانشگاه ارائه کرد.
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۰۹:۰۳

به گزارش بازارکار، دکتر بلندی در ابتدای سخنان خود ضمن تبریک میلاد امام حسن عسگری(ع) اظهار داشت: میعادگاه نمازجمعه جایگاه مقدسی برای جهاد تبیین و ارائه گزارش عملکرد توسط مسئولین است ، از فرصتی که برای اینجانب فراهم شده تشکر می نمایم.
وی در ادامه گفت: همانگونه که مستحضرید مقام معظم رهبری در فرمایشات اخیر تأکید فرمودند که با تقویت و جدی گرفتن مسئله تولید، مشکلات تورم و اشتغال حل می‌شود ، این موضوع مستلزم توسعه سرمایه گذاری مادی و سرمایه گذاری انسانی است.
دکتر بلندی تصریح کرد: در مبحث سرمایه انسانی ، ورود حوزه آموزش از این منظر حائز اهمیت است که آموزش ها کاربردی باشند. آموزش های کاربردی نیازمند تناسب برنامه های درسی و تجهیزات تخصصی با تغییرات پرشتاب محیطی، بهره‌مندی همزمان از تخصص نخبگان علمی و تجربه خبرگان شغلی به عنوان موتور محرک برای خلق دانش و تلفیق آن با توانایی شغلی و همچنین پیوند بین دنیای آموزش با دنیای کار برخوردار است به این ترتیب ضرورت دارد متولیان آموزش‌های عالی مهارتی برای تحقق آن مجدانه نقش‌آفرینی نمایند. 
دکتر بلندی افزود: بر این اساس دانشگاه جامع علمی‌کاربردی تلاش نموده ، طلایه‌دار حرکت عظیمی در کشور باشد، این دانشگاه با رسالت تربیت نیروی ماهر و متخصص و با درک اهمیت کار، مهارت‌آموزی و کارآفرینی در نظام آموزش عالی و همچنین توجه به معارف قرآن و عترت و منظومه فکری رهبر فرزانه انقلاب اسلامی؛ به عنوان دانشگاه مهارت آفرین، علم را با عمل و تئوری را با کاربرد پیوند زده به جنگ داعش بیکاری شتافته است. وی تصریح کرد: این دانشگاه سعی نموده دانش آموختگانی تربیت نماید که الگویی برای ترویج خودباوری، خداباوری و دغدغه مندی نسبت به جامعه باشند به این ترتیب این دانشگاه علاوه بر تربیت نیروی ماهر و متخصص با پرورش ذهنیت کارآفرینی در بین دانشجویان، آنان را برای حرکت در مسیر اشتغال نیز هدایت می‌کند. 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه گفت: برای تحقق این هدف باتوجه به تغییرات چشمگیر در ﺟﻤﻌﯿﺖ، ﻧﯿﺮوی ﮐﺎر و اﻃﻠﺲ ﻣﺸﺎﻏﻞ کشور؛ برنامه ریزی نموده تا نیازهای احصا شده هر استان با بهره‌مندی از ظرفیت بخش خصوصی و بدون ایجاد بار مالی مازاد بر دوش دولت و تا دستیابی به محصول با کیفیت که همان دانش‌آموخته متبحر است، میسر شود. 
دکتر بلندی تصریح کرد: در 3 سال اخیر، دانشگاه جامع علمی‌کاربردی برای ساختن ریل‌هایی که این مسیر پر پیچ و خم را هموار نماید تلاش‌های بسیاری نمود، اقداماتی که هر یک به لطف پروردگار، دستاوردهای ماندگاری برای میهن اسلامی به همراه خواهد داشت. 
وی ادامه داد: دانشگاه جامع علمی‌کاربردی همسو با سیاست های کلان و متناسب با ماموریت ترسیم شده مبنی بر پاسخگویی به نیاز فعلی و آتی بازار کار و با درک اهمیت آمایش سرزمین، از سال 1400 تنظیم سند آمایش آموزش عالی علمی کاربردی را به عنوان اولویت اصلی در دستور کار قرار داد، سندی که اجرای آن دستاوردهای حائز اهمیتی را به دنبال داشته است. در حال حاضر این سند متناسب با آمایش سرزمین هر استان تهیه و مبنای پذیرش های دانشگاه قرار گرفته است. پیاده سازی و تمرکز بر سند فوق طی 4 پذیرش اخیر دانشگاه منجر به غربالگری و حذف بخش قابل توجهی از رشته محل های فاقد تقاضا و نیاز بازار - کاهش رشته محل ها از 8 هزار و 775 در پذیرش مهر 1401 به 4 هزار و 409 رشته محل در پذیرش مهر1403 - گردیده است. 
دکتر بلندی افزود: با عنایت به اینکه ماهیت آموزش های علمی کاربردی نشأت گرفته از نیازهای بازار کار و حوزه های شغلی است، روزآمدی این نوع از آموزش ها همگام با تحولات شغلی به عنوان یک اصل قلمداد می شود. براین اساس با بهره مندی از حضور خبرگان حوزه های شغلی و متخصصان موضوعی پس از مطالعه، جمع آوری و پردازش اطلاعات بازارکار و با بهره گیری از نتایج مطالعات آمایش سرزمینی و آمایش آموزش عالی علمی‌کاربردی، 125 عنوان رشته جدید در زمینه‌های فناوری اطلاعات، تعمیرات تجهیزات پزشکی و حوزه ورزشی تدوین شد. وی در ادامه اظهار داشت: با استقبال متقاضیان این رشته ها از سال 1401 متناسب با نیاز هر منطقه در مراکز آموزش علمی‌کاربردی سراسر کشور در حال اجراست.
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: این دانشگاه به عنوان یکی از بازوان اجرایی آموزش های عالی، همسو با سیاست‌های کلی اشتغال ابلاغی سال 1390 مقام معظم رهبری مدظله العالی و در جهت تحقق تکالیف تعیین شده در برنامه‌های توسعه مبنی بر ارتقای سهم آموزش های مهارتی به ویژه برنامه ششم و هفتم؛ با تمرکز بر رفع چالش اشتغال جوانان، الگو های مطلوب آموزش های شغلی را طراحی نمود تا در اشتغال اثربخش نقش آفرین باشد.
دکتر بلندی در ادامه گفت: با این رویکرد اگرچه طراحی، تدوین و اجرای آموزش های عالی علمی کاربردی باتوجه و نگاه به شغل و بازار کار انجام می‌شود که نتیجه آن اشتغال قریب به 93 درصد دانش آموختگان این نظام بر اساس آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی است، با نگرش جدید طی مشارکت همه ذی نفعان از جمله صاحبان کسب و کار، همه فرآیندها، به نحوی بازآفرینی شدند که متضمن اشتغال دانشجویان و دانش آموختگان نظام آموزش عالی علمی کاربردی باشند.
وی افزود: بر این اساس با شناسایی ظرفیت های اشتغال حوزه های شغلی و با استناد برنامه اشتغال صنایع؛ نسبت به تنظیم برنامه تضمین اشتغال اقدام شد به گونه‌ای که با اجرای آن زمینه های همکاری مشترک برای اجرای دوره های علمی کاربردی در صنایع برجسته و مطرح بخش غیردولتی از جمله صنایع هواپیمایی، خدمات سلامت، بنادر و دریانوردی، نفت، گاز و پتروشیمی، فولاد، سازه های پیش ساخته، نساجی، صنایع غذایی اعم از تولید گوشت و فرآورده های گوشتی، تولید فرآورده های لبنی، شیرینی و شکلات و تولید نوشیدنی ها ، صنعت برق و انرژی‌های تجدیدپذیر، سرامیک و چینی، لاستیک و پلاستیک، راهسازی و راهداری، صنعت ساخت قطعات خودرو، شیلات و فرآوری محصولات شیلاتی، فرهنگی هنری و رسانه، صنایع شیمیایی و تجهیزات صنایع دارویی و صنعت سیمان متناسب با نیاز هر استان به شیوه آموزش در محیط واقعی کار فراهم شده است. 
دکتر بلندی در ادامه گفت: با کمال افتخار اعلام می دارم که طی دو سال اخیر، اشتغال بیش از 15 هزار ظرفیت پذیرش دانشجو در این دانشگاه توسط صنایع مختلف کشور به دو صورت در زمان تحصیل و پس از فراغت از تحصیل تضمین شده است. 
وی تصریح کرد: ضرورت تسری و گسترش این نگاه آینده‌نگر موجب شد تا برای مراکز آموزش علمی‌کاربردی موجود نیز به عنوان حلقه واسط بین بازار و آموزش نیز تعریف نقش شود تا موتور محرکی برای تامین و تربیت نیروی انسانی مورد نیاز مشاغل متناسب با نیاز آن ها باشند. 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی افزود: تدبر در این موضوع که هر چند دانشگاه ها متولی ایجاد اشتغال برای خروجی های خود نیستد اما لازم است کارکرد آن ها به گونه‌ای بازتعریف شود تا در صورت وجود شرایط عمومی اشتغال از جمله اراده و خواست فرد، متضمن اشتغال باشند، موجب شد تا این دانشگاه با رویکرد پذیرش مسئولیت اجتماعی در اشتغال دانش آموختگان دانشگاهی و با نگاهی آسیب‌شناسانه، نیاز انبوه فارغ التحصیلان سایر دانشگاه‌ها به مهارت‌آموزی برای ورود به بازار کار و ضرورت توانمندسازی شاغلین بخش های مختلف را تشخیص داده و با هدف پاسخگویی به مقتضیات حوزه های شغلی و تغییرات مداوم آن؛ طرح ملی آموزش برای اشتغال دانش آموختگان (آباد) را طراحی نماید و در مسئولیت اجتماعی اشتغال سالانه 50 هزار دانش‌آموخته بیکار سهیم شود، طرحی که با اخذ تصویب نامه هیئت وزیران در خردادماه سال جاری تحول جدی را در فرآیندهای جذب و بکارگیری، نگهداشت و توانمندسازی نیروی انسانی را برای صنعت و در درون صنایع به دنبال خواهد داشت در این راستا طی تفاهم با سازمان نظام صنفی رایانه ای کشور نسبت به پذیرش مسئولیت 250 هزار نفر نیروی فناوری اطلاعات که از نیازهای اساسی کشور در این مقطع به شمار می رود و در برنامه هفتم توسعه نیز تکلیف شده است، اعلام آمادگی کرده‌ایم چرا که شناسایی، طراحی و اجرای آموزش‌های تکمیلی بین سطوح تحصیلی و کوتاه‌مدت به منظور افزایش توانمند تخصصی شاغلین و بروزرسانی آن‌ها یکی از ویژگی‌های خاص و متمایز این دانشگاه به شمار می‌رود. نکته قابل توجه استقبال بی نظیر متقاضیان و رشد چشم‌گیر ارایه این آموزش‌های توانمندساز طی دو سال اخیر در این دانشگاه بوده است.
دکتر بلندی در ادامه اظهار داشت: بسیاری از مشکلات امروز مشاغل در حیطه توانمندی نیروی انسانی برای کاربرد تجهیزات و امکانات است برای رفع این معضل لازم است شاغلین هر بخش شرایط احراز شغل تخصصی خود را کسب نمایند تا بتوانند در انجام آن اثربخش باشند. وی افزود: این دانشگاه با تجربه همکاری از نزدیک با صنایع مختلف در این حوزه ورود کرده و طی تعامل با بخش‌های مختلف به نحوی که دنیای بازار کار، نیاز خود را از منظر صلاحیت حرفه‌ای به دنیای آموزش منتقل و پاسخ را از آن دریافت می نماید، در حال حاضر با درخواست متولیان شغلی غیر دولتی احراز صلاحیت شاغلین حوزه‌های مرتبط نیز در حال انجام است. 
رییس دانشگاه جامع علمی کاربردی در ادامه اظهار داشت: هر چند پیاده‌سازی و اجرای برنامه‌های فوق، کیفیت را در این دانشگاه در سطح قابل توجهی ارتقا بخشید، ولیکن از آن جایی که تضمین کیفیت و حفظ و تداوم آن موجب ارتقای مولفه‌هایی چون ایجاد امید اجتماعی، تحقق مسئولیت‌پذیری ملی و اشتغال‌پذیری است، طرح جامع نظارت هوشمند برای تضمین کیفیت در این دانشگاه آغاز شده است، با اجرای این طرح فرآیند آموزش مورد رصد قرار گرفته و اصلاح در مسیر حرکت جایگزین تصمیمات دفعی و پایانی خواهد شد.
دکتر بلندی در خاتمه گفت: در پایان ضمن قدردانی از حمایت تک تک حضار که باتوجه و گفتمان پیرامون مباحث طرح شده، انشا ا... سفیران ترویج اشتغال و کارآفرینی جامعه دانشگاهی خواهند بود، لازم است تاکید نماییم که تمامی دست‌اندرکاران نظام آموزش عالی علمی‌کاربردی با تمام توان تلاش می‌نمایند در جهت تحقق منویات مقام معظم رهبری، دانش آموختگانی را تربیت نمایند که با اثربخشی در حوزه‌های شغلی و در چرخه اجرایی کشور، موجبات سربلندی و ارتقای کشور عزیزمان را در پهنه منطقه‌ای و جهانی فراهم نمایند بنابراین اگر دغدغه شغلی برای آینده فرزندانمان وجود داشته باشد، باید آن ها را به سمت آموزش های مهارتی یا حرفه‌آموزی هدایت کنیم.












ارسال نظرات