بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۷۱۸
شنبه ۲۱ مهر ۱۴۰۳ - ۱۰:۵۸

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از ایرنا ترکمن‌ها ساکنان قدیمی استان گلستان هستند و به دلیل اشتراک فراوان فرهنگی و اقتصادی با هم‌نژادان خود در ترکمنستان، ارتباطات نزدیکی با مردم این کشور دارند و بخشی از صادرات محصولات کشاورزی و صنایع دستی استان هم روانه بازار‌های این کشور می‌شود.

گلستان با جمعیت حدود ۲ میلیون نفری به عنوان یکی از استان‌های شمالی کشور مرز مشترک خشکی و آبی با ترکمنستان دارد و آمار ارائه شده از مسوولان در بخش‌های گوناگون از رونق روزافزون تعاملات فرهنگی و اقتصادی میان این استان و کشور همسایه حکایت دارد.

به گفته کارشناسان، تحقق رونق دیپلماسی اقتصادی نیازمند حمایت از تجار برای فعالیت‌های اقتصادی با کشور‌های همسایه و استفاده بهینه از ظرفیت بازار ترکمنستان است و توجه به این مهم از سوی رییس جمهور و وزارت امور خارجه، موجب دلگرمی فعالان این بخش برای رفع موانع در توسعه تجارت شده است.

اینچه‌برون به عنوان تنها گمرک زمینی و ریلی گلستان، مرکز گمرکات استان است و زیرمجموعه آن پایانه‌های صادراتی گرگان و گنبدکاووس، گمرک امانات پستی گرگان، گمرک بندرترکمن و گمرک فرودگاه بین المللی گرگان هستند و در سال‌های اخیر با بهره‌برداری از راه آهن بین المللی قزاقستان - ترکمنستان - ایران و گذر آن از اینچه‌برون، خدمات گمرک ریلی نیز به فعالیت معمول در مجموعه گمرکات استان اضافه شده است.

به گفته مدیرکل گمرکات گلستان، در نیمه نخست امسال ترکمنستان با حدود ۷۰ میلیون دلار معادل تقریبی ۳۵ درصد از کل صادرات، مقصد نخست صادرات کالا‌های غیرنفتی استان بود.

علاوه برآن برخورداری از چند صد کیلومتر مرز با کشور ترکمنستان و ارتباط از طریق زمینی و ریلی، فعالیت فرودگاه‌های گرگان و کلاله و گمرک اینچه برون گنبدکاووس از جمله ویژگی‌های گلستان برای تقویت تعامل با ترکمنستان محسوب می‌شود.

تاکید دولت بر توسعه روابط اقتصادی و تجاری و فرهنگی با کشور‌های همسایه که نتیجه آن افزایش صادرات به ترکمنستان است، منجر به سفر اخیر رییس جمهور به این کشور شد که علاوه بر تقویت اشتراکات فرهنگی، دستاورد‌های اقتصادی و تجاری خوبی برای ایران در پی داشته است.

مردم گلستان علاقه زیادی به مختومقلی فراغی دارند.

آرامگاه این شاعر و عارف شهیر ترکمن در مسیر جاده شهر مراوه‌تپه- داشلی‌برون گنبدکاووس «آق‌توقای» قرار دارد.

مختوم‌قلی به فردوسی ترکمن مشهور است که با خلق شعر‌های بی‌بدیل با مضامین اجتماعی، سیاسی، دینی و عرفانی، کمک شایانی به احیای زبان و ادبیات ترکمن‌ها کرد و گنجینه‌ای پایان‌ناپذیر از فرهنگ غنی این قوم به یادگار گذاشت.

تاکید دولت بر تقویت ارتباطات استان‌های مرزی با کشور‌های همسایه

مسعود پزشکیان در سفر به ترکمنستان علاوه بر حضور در مراسم بزرگداشت مختومقلی فراغی، با روسای جمهور روسیه، ترکمنستان و ازبکستان مذاکرات مفصلی در زمینه‌های مختلف داشت و در این گفتگو‌ها درباره گاز، راه، برق و بازارچه‌های مرزی تفاهماتی به دست آمد و قرار است در کارگروه مشترک اقتصادی که طی یک ماه آینده در تهران برگزار می‌شود، این تفاهمات نهایی و امضا شود.

سخنان رییس جمهور در بدو ورود به تهران در رابطه با اینکه «اگر استان‌های مرزی ما بتوانند ارتباطاتشان را با کشور‌های همسایه برقرار کنند می‌توانیم بسیاری از مشکلات را حل کنیم، همچنین اگر بتوانیم این روند را توسعه دهیم، مشکلاتی که در ارتباط با تحریم‌ها برای ما ایجاد شده به‌شدت کاهش خواهد یافت» زمینه‌ساز تقویت تعاملات از سوی استان مرزی گلستان در سایه همراهی مسوولان و فعالان اقتصادی و فرهنگی است.

سفر رییس جمهوری اسلامی ایران به کشور‌های عراق، قطر و ترکمنستان و سفر‌های وزیر امورخارجه کشورمان به قطر، عراق و لبنان و سوریه و عربستان در گام‌های ابتدایی دولت چهاردهم، اهمیت سیاست همسایگی و راهبرد دوستی منطقه‌ای دولت چهاردهم را آشکارتر ساخت.

استاندار گلستان هم پیش از این در نشست مهر ماه شورای گفت‌وگوی دولت و بخش خصوصی استان بیان کرد: تقویت دیپلماسی اقتصادی با کشور ترکمنستان باید بیشتر مورد توجه گرفته و لازم است در دولت چهاردهم هم حداکثر بهره‌برداری از آن صورت گیرد.

علی‌محمد زنگانه همچنین خواستار پیگیری طرح بازسازی و تعریض جاده اینچه برون گلستان به ترکمن‌باشی در استان بالکان‌آباد ترکمنستان شد و گفت: برای اجرایی این طرح، پیمانکار تعیین شده است.

صادرات ۳۱۹ هزار تن کالا از گلستان

مدیرکل گمرکات گلستان هم گفت: امسال ۳۱۹ هزار تُن کالا به ارزش بیش از ۲۰۳ میلیون دلار از این استان صادر شد که بیشترین کالا‌های صادراتی شامل پسته فندقی، یُد، پنیر، پلی‌اتیلن ویژه روکش سیم و کابل، انواع لوله پروفیل، میله آهنی، خوراک آماده آبزیان، پلی استایرن، تخم مرغ و ورق فشرده نئوپان بود.

شهریار شهریاری افزود: صادرات این مقدار کالای غیرنفتی گلستان به لحاظ وزنی ۲۳ درصد و به لحاظ ارزش دلاری ۴۴ درصد بیشتر از مدت مشابه سال قبل است.

وی اضافه کرد: در بین ۱۰ کالای نخست صادراتی گلستان، پسته فندقی با وزن تقریبی ۲ میلیون کیلوگرم و ارزش دلاری افزون بر ۱۵ میلیون دلار در رده نخست و ورق نئوپان با وزن تقریبی ۲۰ میلیون کیلوگرم و ارزش دلاری چهار میلیون و ۹۱۰ هزار دلار در رده دهم قرار داشتند.

مدیرکل گمرکات گلستان همچنین گفت: کالا‌های استان به ترتیب به ۲۴ کشور آسیایی و اروپایی ترکمنستان، قزاقستان، عراق، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، بلغارستان، ارمنستان، روسیه، رومانی، ویتنام، قرقیزستان، آذربایجان، ایتالیا، امارات، تاجیکستان، گرجستان، عمان، صربستان، قطر، ترکیه، بحرین، کویت و لیتوانی صادر شده است.

برچسب ها:

ارسال نظرات