به گزارش بازارکار، «مسعود پزشکیان» روز شنبه در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشگاهها در جمع دانشجویان دانشگاه تهران افزود: اگر امیدی به آینده کشور داریم به دانشگاه و دانشگاهیان است، البته صنعتگران و تولیدکنندگان هم بال بزرگی برای این کار هستند، انتظار ما از دانشگاه این است که کشور ما را در قله علم و تکنولوژی قرار دهد.
اگر توان، علم یا مهارتی دارم، برای مردم و جامعهای است
رئیس جمهور اظهار داشت: آنچه که ما به دنبال آن هستیم و از دانشجویان و اساتید انتظار داریم، حل مشکلات و گرههایی است که در جامعه داریم؛ کسی که ذهن خلاقی دارد، توانمند است و انگیزه دارد و دلش میخواهد ایران را به عزت برساند، چشمانداز مورد تاکید رهبری مبنی بر اول شدن ایران در منطقه را میتواند با تلاش و کوشش امکانپذیر کند.
پزشکیان افزود: بهعنوان یک ایرانی وقتی پیشرفت کشورهای خارجی را میبینم، برای من افت دارد و نمیتوانم تحمل کنم که ما در این سطح باشیم و آنها در آن سطح.
رئیس جمهور در ادامه این بیت شعر را قرائت کرد: مرد را دردی اگر باشد خوش است/ درد بیدردی علاجش آتش است، من اگر توان، علم یا مهارتی دارم، برای مردم و جامعهای است که در آن زندگی میکنم.
وی تصریح کرد: باید تلاش کنیم مردم ما به جایی برسند که از کسی کمتر نباشیم؛ ما از کسی کمتر نیستیم. این که میگوییم وفاق داشته باشیم و دعوا نکنیم، مبنای فکری و باور من از کتاب و قرآن است که با آن رشد کردیم.
وی گفت: جهنم جای کسانی است که حرف درست را نمیپذیرند، هر گروه و جناحی اگر بتواند حرف درست را بیاورد، ما موظف به پذیرش آن هستیم. دنیا مسیرهایی را رفته و راهی را برای حل مشکلات پیدا کرده است؛ ما نیز باید درستترین مسیر را پیدا کنیم.
رئیس جمهور تاکید کرد: همانطور که آقای دکتر ظفرقندی وزیر بهداشت و درمان در ارتباط با کلمه طیبه و خبیثه فرمودند، کلمه طیبه ریشهدار است، اما در کلمه خبیثه قراری وجود ندارد و با هر بادی میافتد، ما باید حرف محکم بزنیم حرف محکم براساس مستندات علمی است، اینگونه نیست که امروز یک حرف بزنیم دو ماه بعد تغییرش دهیم.
وی تصریح کرد: حرف درست، حرفی است که از مبانی علمی درمیآید، اگر ما براساس شواهد صحبت کنیم چرا باید دعوا کنیم، چپ، راست، مذهبی و غیرمذهبی، هر کس حرف درست بیاورد ما میپذیریم.
آموزش های تئوری در کلاس های درس را به سطح جامعه بیاورید
رئیس جمهور گفت: یکی از عزیزان گفتند که دانشگاه منابع کم دارد؛ در خارج منابع دانشگاه ها را دولت می دهد یا دانشگاه خودش درآمد دارد، هر دو؛ ولی بیشتر خودش درآمد دارد، ما اگر بخواهیم مشکلاتمان را حل کنیم، باید استادان دانشگاه به ما کمک کنند تا مشکلات جامعه حل شود؛ قرارداد ببندند و کاری کنند که گره باز شود.
وی افزود: هر استاد دانشگاهی می تواند گره ای را باز کند؛ اعم از اقتصاد، کشاورزی، صنعت، فرهنگ، جامعه شناسی و ...، ما در جامعه مشکل داریم؛ ببینیم اگر یک استاد داریم که می تواند مشکل ما را در این سیستم اداری حل کند خب با او قرارداد ببنیدم تا مشکل ما را حل کند.
پزشکیان ادامه داد: در شهرستان ها مگر دانشگاه نداریم؟ من در دانشگاه بودم به دانشکده کشاورزی گفتم این وضعیت کشاورزی برازنده جامعه ما نیست؛ شما تئوری بلدید ولی در جامعه کار دیگری می کنند؛ بیایید ما زمین و مزرعه و آب بدهیم؛ دانشجو را به مزرعه ببریم تا تئوری را در عمل پیاده کند همان کاری که الان دانشگاه های نسل سوم و چهارم می کنند
وی افزود: پول هم اگر درمی آورید، برای خودتان؛ آخر در کلاس درس چگونه درخت بکارند؟ چگونه خودرو را تعمیر کنند؟ چگونه برق را وصل کنند؟ آیا در کلاس درس امکان اجرای این تئوری ها هست؟، برای حضور در دوره ای به آمریکا رفته بودم؛ اکثر دانشجویان و اساتید پروژه برداشته بودند و آن را ارائه می دادند نه اینکه در کلاس درس دهند.
وی خطاب به دانشجویان گفت: شما می توانید مشکل اقتصاد و صنعت و کشاورزی و سیاسی و فرهنگی را حل کنید، اینکه بگویید برای کشور برنامه داریم، فعلا کنار بگذارید؛ یک منطقه ای را بردارید ما با شما قرارداد می بندیم و بروید مشکلاتش را حل کنید؛ پول هم به شما می دهیم؛ به جای اینکه در کلاس بنشینید، بر اساس جامعه آموزش دریافت کنید.
کشور به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب در چشمانداز مشخص کردند
وی تاکید کرد: ما میخواهیم مملکتمان به جایی برسد که رهبر معظم انقلاب در چشمانداز مشخص کردند، متأسفانه به اسم رهبری کارهایی میکنند که ضد آن سیاستها و چشمانداز است و همه را به اسم رهبری تمام میکنند، رهبری عزت و سربلندی مملکت را میخواهند.
رئیس جمهور افزود: نخبگان و اساتید ما سرمایههای گرانمایه این کشورند، ما قدر شما را خواهیم دانست و به شما احترام میگذاریم.
وی خطاب به دانشجویان ادامه داد: شما به ما کمک کنید مملکت را بسازیم، با شما میتوانیم تمام مشکلات موجود در مملکت را حل کنیم.
در مدیریت بهدنبال اساتیدی هستیم که به ما روش مدیریت در سیستم را بگویند
وی خطاب به دانشجویان گفت: به جای اینکه تئوری بخوانید، در عمل هم روش را در جامعه گسترش دهید و اصلاح کنید و هم درآمد کسب کنید، دانشجو هم یاد میگیرد و مهارت پیدا میکند، ما اکنون در ارتباط با مدیریت بهدنبال اساتیدی هستیم که به ما روش مدیریت در سیستم را بگویند.
رئیس جمهور ادامه داد: من زمانی که وزیر بودم اساتید مدیریت دانشگاه تهران، دانشگاه شریف و دانشگاه خودمان (دانشگاه علوم پزشکی ایران) را فراخواندم و به آنها گفتم من بیمارستان را با شما قرارداد میبندم، به اساتید گفتم شما عملکرد نیروی انسانی، برنامهنویسی و کارایی و کیفیت را اجرا کنید به دانشجویان هم یاد بدهید، فوقالعاده مدیریت هم به شما میدهم آنها هم پذیرفتند.
وی افزود: سه ماه گذشت اما اساتید نیامدند آنها را صدا کردم و پرسیدم چه شد، گفتند ما فقط میتوانیم کلاس بگذاریم، مدیریت میخوانند دکتر میشوند، اما وقتی میخواهند با نیروی انسانی برخورد کنند دعوایشان میشود
مدیریت یعنی چگونه رفتار کردن با نیروی انسانی، مدیریت یعنی کار تیمی یاد گرفتن و توانستن اجرای ارتباطات و ساختارها.
هوای کسانی که در این مملکت ماندند و تلاش میکنند را داریم
رئیس جمهور افزود: ما دلمان میخواهد بهترین کلاس و بهترین روش آموزشی و ارزیابی را داشته باشیم؛ این کار را خواهیم کرد و شما میتوانید در این کار به ما کمک کنید، اگر بتوانیم عدالت، روابط بینبخشی، مشارکت و تکنولوژی مناسب را به هم وصل کنیم، میتوانیم هرکاری دلمان خواست در این مملکت انجام دهیم و آن را حل کنیم.
وی افزود: دارند "منها" را حذف میکنند، در صورتی که هرکدام از این "منها" میتواند در کشور انقلابی بهپا کند، در قدم اول باید هوای کسانی را داشته باشیم که در این مملکت تلاش میکنند و زحمت میکشند. باید هوای این ها را داشته باشیم؛ این افراد نباید مشکل داشته باشند.
وی ادامه داد: در همه ادارات و دستگاهها پیگیری خواهیم کرد تا هوای کسانی که در این مملکت ماندند و میخواهند کاری کنند را داشته باشیم. اگر هوای را داشته باشیم، دیگران هم میبینند که ما هوای علم و دانش و فرهیختگی را داریم.
وی تصریح کرد: ما قطعاً هوای اساتید و کسانی که در این مملکت ماندند و تلاش میکنند را خواهیم داشت و هرکاری از دستمان بربیاید برای اصلاح، رشد و تعالی آنها خواهیم کرد.
رتبه برتر آزمون سراسری خواستار اصلاح مصوبه کنکوری شورا شد
پس از مراسم تقدیر، علی اکبر قنادیزدی نفر برتر گروه علوم انسانی از رئیسجمهور خواست که صحبتی داشته باشد و در سخنرانیاش درباره مصوبه کنکوری شورایعالی انقلاب فرهنگی که دو سال از اجرای آن میگذرد، صحبت کرد و گفت: این مصوبه از نظر فنی پر از اشکال است، لغزش مختصر داوطلب یا مصحح در امتحانات نهایی صدمه بسیار اغراقآمیزی به داوطلب وارد میکند، بنابراین معیار مناسبی برای دستیابی به عملکرد داوطلبان نیست. وی افزود: از طرفی اعمال سلیقه، امنیت پایینتر آزمونها، تقلب گسترده و کیفیت نامحدود برگزاری برخی آزمونها در کنار اشکالات اجرایی منفی در صدور کارت زمانبندی و نحوه ارائه تراز و کارنامه و از همه نسنجیدهتر و ناعادلانهتر حفظ تراز سال قبل با وجود تفاوت تراز نمرات کنکور و امتحان نهایی پارسال بدون هممقیاسسازی مناسب داوطلبان کنکور را با چالش مواجه کردهاست.
رتبه برتر کنکور سراسری اظهار داشت: دانشآموزان کنکور ۱۴۰۲ که بدون استرس کنکور و صرفاً با ترمیم معدل چند تا از درسهایشان دوباره در رقابت از پیش نابرابر با ما کنکورهای ۱۴۰۳ شرکت کردند، همه و همه منجر به یک فاجعه آموزشی و مدیریتی و بیانصافی و ظلم بیسابقه در حق کنکورهای ۱۴۰۳ شد.
به گفته وی، ناامیدی و نفرت عمومی نسبت به نظام آموزشی تنها آورده این مدل ارزیابی بود، اما مصوبه شورا که با هدف کاهش فشار روانی و برقراری عدالت آموزشی ارائه شدهبود، اتفاقاً آسیب جبرانناپذیری به داوطلبان وارد کرد.
در این مراسم مجتبی صادقیفر، استاد دانشگاه علوم پزشکی تهران نیز پشت تریبون رفت و در سخنان خود درخواست تجدیدنظر در سهمیههای تحصیلی را مطرح و نسبت به افزایش بیرویه دانشجویان پزشکی در کشور انتقاد کرد و گفت: این اتفاق مشکلی از کشور حل نمیکند، بلکه فقط منجر به افزایش مهاجرت و سود سایر کشورها میشود.
سرپرست دانشگاه تهران: تقویت سرمایه اجتماعی نتیجه ایجاد فضای پرنشاط در دانشگاه است
در ابتدای این مراسم حسین حسینی، سرپرست دانشگاه تهران گفت: دیپلماسی علمی با شبکهسازی دانشمندان و نخبگان، استفاده از ظرفیت ایرانیان مقیم خارج از کشور و جذب محققان برجسته خارجی همچنین اجرای اسناد بالادستی مانند سند تحول راهبردی علم و فناوری و نقشه جامع علمیکشور ممکن است. دانشگاهها و مراکز علمیپیشران این سیاست مطرح هستند و برای اجرای آن نیاز به توجه و حمایت جدی دولت دارند.
سرپرست دانشگاه تهران با اشاره به فرمایشات مقام معظم رهبری گفت: ایشان سه آرمان مهم دانشجویی را ذکر میکنند؛ علم آموزی و تولید علم، عدالتخواهی و آزاداندیشی و آزادیخواهی. دانشگاهها برای تحقق این سه آرمان مهم نیازمند ایجاد محیط امن و آرام هستند. بنابراین انتظار این است که برای تربیت خلاقیت، قوه نقد و نقدپذیری در کشور فراهم شود. نتیجه فضای مساعد و فضای پرشور و نشاط و فضای خوب در دانشگاه، تقویت سرمایه اجتماعی و مشارکت دانشگاهیان در حل مسائل کشور است. در گذشته دانشگاه در دورههایی که دارای فضای مساعد برای تحقق این ویژگیها بود، فضای دانشگاهها سرزنده و بانشاطتر بودهاست.
سرپرست دانشگاه تهران گفت: یکی از مشکلات جدی حال حاضر مهاجرت نخبگان است که هزینههای جبرانناپذیر به بار میآورد. مهاجرت دلایل مختلفی دارد و برای حفظ سرمایه باید اقدامات برای تکریم نخبگان، مشارکت در فرآیند تصمیمگیری و رعایت عدالت برای بهرهمندی از فرصتها انجام شود.
وی توضیح داد: در حال حاضر دانشگاهها با چالش جدی درمورد منابع مالی خود مواجه هستند به خصوص دانشگاههای قدیمی با فرسودگی تجهیزات، ساختمانها و کمبود آزمایشگاهها روبهرو هستند و این موجبشده آنچنان که شایسته است نتوانند کارکردهای خود را در ارتباط با پژوهش انجام دهند.
وزیر علوم: بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کشور است
حسین سیمایی وزیر علوم، تحقیقات و فناوری در ادامه مراسم گفت: با وجود همه مشکلات، هنوز بر سر راهحلها توافق نداریم. برای وفاق در راهحلها علم و عقل نقاد، بهترین معیار است.
وزیر علوم ادامه داد: علم به تنهایی سعادت نمیآورد. علم با اخلاق و بینش اخلاقی بشر را نجات میدهد. وقتی علم در دست قدرتمندان فاسد قرار گیرد، آن را ابزاری برای نابودی بشریت تبدیل میکنند. امروز شاهدیم اسرائیل غاصب از علم و فناوری برای نابود کردن یک نسل استفاده میکند که واقعاً دردناک است. فکر نمیکردیم در عصر حقوق بشر این قدر قساوت را شاهد باشیم.
وی ادامه داد: بشر فکر میکرد با تأسیس سازمان ملل، صلح و امنیت را به ارمغان خواهد آورد. این امر اشتباه نبود، اما وقتی علم در دست فاسد قرار گرفت برای از بین بردن یک نسل و توسعه جنگ استفاده کرد. معتقدم امروزه بشر از صلح و امنیت دور شدهاست. وقتی امروز از جنایتهای رژیم صهیونیستی دفاع میکنند و آن را دفاع مشروع میدانند باید منتظر آینده پرخطر برای خود باشند.
چرا دانشگاه در رتبه مطلوب قرار ندارد؟
استاد دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: گاهی از دانشگاه انتقاد میشود چرا در رتبه مطلوب قرار ندارد یا چرا از قافله علم عقب ماندهاست. میخواهم دانشگاهیان را با رزمندگان دفاع مقدس مقایسه کنم. آن زمان در یک کلام، ابزار و تجهیزات تناسبی با ابزار جنگی صدام نداشت، ولی رزمندگان ما با توکل به خدا تحت هدایت امام (ره) دشمن را به زانو درآوردند. یک وجب از خاک کشور از دست نرفت. امروز نیز دانشجویان از نظر تأمین مالی در تنگنا هستند، اما چراغ تعلیم و تعلم روشن، چراغ آزمایشگاهها و کتابخانهها روشن است.
وی افزود: وقتی پارکهای علم و فناوری و شرکتهای دانشبنیان را مشاهده میکنید، امیدوار میشوید و افسوس هم میخوریدای کاش داشتههای مالی بیشتری داشتیم تا این چراغ فروزندهتر بماند.
سیمایی تأکید کرد: دانشگاه ما به شدت نیازمند توجه بیشتری است، اکنون و در فصل بودجه با تمام دشواریهایی که در کشور وجود دارد باید به بودجه دانشگاهها توجه کرد. معتقدم هزینه کرد در دانشگاهها سرمایهگذاری است.
وی با اشاره به اینکه نباید مردم را ناامید کرد، گفت: تمام بودجه آموزش عالی کمتر از ۳ درصد بودجه کل کشور است. بودجهای که در آموزش عالی داریم برای کل آموزش عالی کمتر از بودجه یک دانشگاه برتر در دنیا است. سهم آموزش از تولید ناخالص داخلی بسیار پایین است. اگر بخواهیم بودجه امروز را با ارز خارجی بسنجیم؛ امروز تقریباً و فقط ۵۰ درصد بودجه سال ۱۳۹۰ را داریم. اما دانشگاهیان واقعاً امیدوار هستند و انتخابات امید تازهای دمیده است.
سیمایی گفت: دانشگاهیان به جد میکوشند از قافله نوآوری عقب نمانند؛ ما در این دوره با جدیت به دنبال ترمیم معیشت هستیم. کارهای خوبی انجام شدهاست، ولی، چون رئیسجمهور گفتند تا کاری انجام شده اعلام نکنید. انصافاً گامهای خوبی برداشتیم تا معیشت استادان و کارمندان عزتمندانه باشد.
وی خاطر نشان کرد: ما اقدامات عملیاتی و برنامه عملیاتی را برای اجرای برنامه هفتم توسعه آماده کردهایم و معتقدیم اگر منابع مالی این برنامه که مجلس تدارک دیده است، تأمین شود به رشد علمیو خیزش علمی میرسیم. همچنین میتوانیم جلوی مهاجرت را بگیریم و ادعا کنیم برای جامعه آموزش عالی زندگی عزتمندانه را تدارک دیدیم.
وزیر بهداشت: موضوع عدالت آموزشی و تحصیل باید بازبینی شود
در بخش دیگری از این مراسم محمد رضا ظفرقندی وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با تأکید بر اینکه در بحث عدالت آموزشی و تحصیل باید بازبینی صورت گیرد، گفت: برای جلوگیری از مهاجرت تسهیل مسیر آموزش، سهولت مراحل تحصیل و ورود به عرصه کار باید فراهم و از نیروهای ارزشمند و سرمایهگذار استفاده شود.
ظفرقندی اظهار داشت: اگر در کشور سربلندی هستیم از سایه تلاشهای دانشمندان و علمیپژوهان است، امیدواریم طبق روال مرسوم سال تحصیلی و اعلام نتایج کنکور اول مهرماه باشد، که روند تحصیلی به هم نخورد و سازمان سنجش این کمک را در سالهای آینده انجام دهد.
وی اظهار داشت: گرامیداشت، تکریم و اهمیت دانشگاهها در علم، پیشرفت کشور در حوزه مسائل سیاسی و اجتماعی یک مطلب مهم و غیر قابل انکار است، جناب دکتر پزشکیان در همین دانشگاه در سالهای دور یک حادثهای در ۱۶ آذر اتفاق افتاد که به روند حاکمیت اعتراض داشتند، سه شهید گرانقدر تقدیم ملت شد و در ادامه در ۱۳ آبان در دانشگاه تهران و دانشگاههای کشور نیز شهدایی تقدیم انقلاب شدند.
ظفرقندی ادامه داد: به همین خاطر برای همیشه این گونه حوادث و رفتارها در خاطره و یاد دانشگاه و علم باقی میماند.
وی با بیان اینکه در دانشگاههای وزارت بهداشت ۲۴۵ هزار دانشجو که ۵۷ درصد آن زن هستند، تحصیل میکنند، تصریح کرد: ولی در چهار سال گذشته نزدیک به صددرصد افزایش ظرفیت داشتیم و این بدون تجویز و ارتقای زیر ساختها، اساتید برای پیشرفت علمیدر دانشگاههای علوم پزشکی بوده زیرا کیفیت تحصیل با جان مردم سر و کار دارد و بایدزیر ساختها را متعادل با ظرفیتهای پذیرش دانشجو کنید تا آسیب به جان مردم وارد نشود.
دیپلماسی علمیفعال شود
وزیر بهداشت ادامه داد: انتظار میرود در بحث عدالت آموزشی و تحصیل بازبینی صورت گیرد، برای دانشجویان هوشمند و پر تلاش باید عدالت آموزشی را در ورود به دانشگاهها تأمین کنیم، برای اینکه در مرزهای علمی باقی بمانیم دیپلماسی و روابط بینالمللی علمی را ارتقا دهیم، باید بتوانیم با دانشگاههای معتبر جهان رفت و آمد و کنفرانسهای علمی برگزار کنیم در غیر اینصورت دچار عقبماندگی میشویم.
ظفرقندی تأکید کرد: باید در محیطهای علمیحرکت به جامعه محوری و رفع نیازهای مردم مرتفع شوند و رفع نیازهای مردم در همه دانشگاهها به آن توجه شود، سختی دوره تحصیل در دانشگاههای علوم پزشکی باعث مهاجرت میشود، دانشجوی پزشکی سختیهای زیادی در دورههای تخصصی و فوقتخصصی میگذراند که در این مسیر دانشجویان خبره و کارآمد را از دست میدهیم، تسهیل مسیر آموزش، سهولت مراحل تحصیل و ورود به عرصه کار باید فراهم و از نیروهای ارزشمند و سرمایهگذار استفاده شود.
نماینده دانشجویان از چالشهای دانشگاه با رئیسجمهور گفت
افشین راهداری، دانشجوی دکترای شیمی به نمایندگی از بخشی از دانشجویان در دیدار با رئیسجمهور مهاجرت، نبود زیرساختها، فرصتهای محدود علمی و هوش مصنوعی را مهمترین چالشهای دانشجویان بیان کرد.
این دانشجوی دانشگاه تهران گفت: امروز در آغاز سال تحصیلی جدید گرد هم آمدیم تا فصل جدیدی از یادگیری را آغاز کنیم. ما آمادهایم تا با همکاری و همفکری در راستای تحقق اهداف عالی کشور گام برداریم.
راهداری اظهار داشت: یکی از مهمترین چالشهای کشور مهاجرت نخبگان است؛ برای تربیت نیروی انسانی که سرمایههای انسانی کشور هستند میلیاردها دلار هزینه میشود و با مهاجرت آنها ۱۵۰ میلیارد دلار ضرر به کشور وارد میشود.
وی بیان کرد: مهاجرت به دلایل مختلفی انجام میشود، یکی از آنها عدم شایستهسالاری است و دانشجویان و نخبگان احساس میکنند شایستهسالاری در کشور رعایت نمیشود. مهمترین اصل در این زمینه شفافسازی روالها است.
این دانشجوی دکتری شیمی بیان کرد: نداشتن چشماندازی برای آینده، شرایط اقتصادی شکننده، نبود امکانات پژوهشی، امکانات و تسهیلات رفاهی و نبود زیرساختها مشکلات بسیاری را برای دانشجویان کشور به وجود آوردهاست.
وی اظهار داشت: مهمترین نیاز کشور فضای بانشاط و خلاق دانشگاهها است و ایجاد فضای پویا و خلاق که در فرمایشات رهبری نیز بوده است، جز با کانونها و انجمنهای علمیو مشارکت دانشجویان و اساتید میسر نخواهد بود.
راهداری گفت: چالش بعدی دانشجویان فرصتهای محدود علمی است، به این معنی که دانشجویان به دنبال فرصتهای پژوهشی هستند و استمرار نداشتن با مراکز علمیخارج از کشور در این روند تأثیرگذار است.
وی افزود: موضوع دیگر هوش مصنوعی است، در حوزه هوش مصنوعی و دسترسی به دادهها با چالشهای زیرساختی مواجه هستیم. در حالی که هوش مصنوعی با همه رشتهها ارتباط دارد و اگر ارتباط علمی بین دانشگاه و مراکز علمی را برقرار نکنیم نتیجه آن رسالههایی خواهد بود که خاک میخورد.
این نماینده دانشجویان تصریح کرد: چالش دیگر نوع همکاری بنیاد ملی نخبگان با نخبگان کشور است. فرآیند شناسایی نخبگان صحیح نیست و صرفاً با در نظر گرفتن تست و معدل نمیتوان نخبه پرورش دهیم یا آنها را شناسایی کنیم و باید سیستمهای شناسایی هوشمند جامع باشد.
وی افزود: باید از نخبگان حمایت مالی و معنوی صورت بگیرد تا به تحقیق بپردازند و نباید برای حداقل زندگی دست به هر شغلی بزند.
راهداری تصریح کرد: باید با ایجاد شبکههای ارتباطی علمیو عملی، ارتباط نخبگان با صنعت افزایش یابد و ایجاد شبکه بینالمللی برای انگیزه نخبگان نتیجه اثربخشی خواهد داشت.
وی با بیان اینکه نکته مهم که آینده دانشگاه و جوانان را تحتتأثیر قرار دهد، عدالت آموزشی و دسترسی به امکانات آموزشی است، افزود: توجه نکردن به این معضل موجب مشکلاتی در راهیابی افراد به دانشگاه است.
نماینده دانشجویان با اشاره به چالشها و مشکلات آموزش عالی گفت: مهاجرت نخبگان به این معنی نیست که به آینده کشور توجه ندارند. ما دانشجویان الگوی افتخارآفرینی در عرصه علم و مقاومت داریم و نمونه آن شهید خلبان غفور است که گفته بود دوست دارم کفنم پرچم کشور باشد.
وی در پایان گفت: سخن آخر من به شعار رئیسجمهور که گفتمان ملی است، مربوط میشود. با توجه به شرایط فعلی کشور رئیسجمهور به درستی این مطلب را مطرح کردهاند و اقدامات شایستهای را برای تحقق آن انجام دادهاند. ما برای داشتن این روحیه تشکر میکنیم و امیدواریم اقدامات جدی برای تکریم جایگاه دانشجویان داشته باشند.
از دانشگاه صیانت کنید
در ادامه این نشست و هنگامیکه رئیسجمهور قصد داشت سخنرانی کند، شماری از دانشجویان خواستند که فرصتی برای سخنرانی داشته باشند که در نهایت به پیشنهاد رئیسجمهور یک نفر به نمایندگی انتخاب شد و پشت تریبون قرار گرفت.
علیرضا صفری از بسیج دانشجویی دانشگاه تهران در این مراسم گفت: متأسفانه صدای دانشجویان در این برنامه شنیده نشد. از دانشگاه سیاسی صیانت کنید. خواهش اولم این است که پس از برنامه میان دانشجویان تشریف بیاورید. خواهش دومم اینکه قول بدهید در ۱۶ آذر ۱۴۰۳ در دانشگاه حضور پیدا کنید و صدای همه تشکلهای دانشجویی را بشنوید.
صفری ضمن اعتراض به شیوه اجرای برنامه گفت: انجمن دانشجویان مستقل دانشگاه تهران، مجمع عدالتخواه دانشگاه تهران و بسیج دانشجویان نامهای خدمت رئیسجمهور ارسال کردند. حدود یک هفته است پیگیریم که در این برنامه تشکلهای دانشجویی و شورای صنفی تریبونی برای شنیده شدن داشته باشند.
وی ادامه داد: سردر دانشگاه تهران این جمله نوشته شده است که خدا لعنت کند دستهایی که میخواهد دانشگاه و جوانان ما را سیاستزدایی کند و این جمله صریح رهبر معظم انقلاب در دهه ۷۰ است. من در اینجا نمیخواهم نطق تشکل باشم و میخواهم بگویم از دانشگاه صیانت کنید.
وی از رئیسجمهور خواست در ۱۶ آذر (روز دانشجو) در دانشگاه تهران حاضر شود و صدای تشکلهای دانشجویی را بشنود. همچنین به درخواست از وزیر علوم برای برگزاری جلسهای با نمایندگان تشکلهای دانشجویی اشاره کرد.
ارسال نظرات