بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۷۸۴
مصدقی مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز در گفت و گوی اختصاصی با شهروند :
مصدقی مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز در گفت و گوی اختصاصی با شهروند ما ضمن معرفی تعاونی روستایی استان البرز و هم چنین دستاوردهای این سازمان با بیان این این اداره کل با تحت پوشش قرار دادن 70 تشکل در غالب شرکت ها و اتحادیه های تعاونی روستایی، کشاورزی، زنان، تولید، کشت و صنعت ، نظام صنفی کالای کشاورزی، اتاق اصناف کشاورزی، انجمن های خبرگان کشاورزی در 5 شهرستان و سطح استان وظیفه هدایت، کنترل و حمایت از تشکل های تعاونی را بر عهده دارد اظهار کرد: حدود 24 هزارو 116 نفر عضو این 70 تشکل از مجموع 32 هزار بهره بردار بخش کشاورزی و تمامی بخش های مرتبط از جمله دام،طیور، زنبور عسل، آبزیان ، نهال و بذر و ... قرار دارند.
يکشنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۲۶

به گزارش خبرنگار بازارکار البرز به نقل از شبکه خبری شهروند البرز؛ مصدقی مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز با بیان این که البرز فرقی که با تمامی تعاونی های روستایی دارد در این مهم است که این استان سطح اراضی کشتی و باغی اش نسبت به استان های دیگر کمتر است گفت: البرز استانی صنعتی است اما از این 70 تشکل بیشتر تتشکل های ما تشکل های کشاورزی و تخصصی است.

وی ادامه  داد: تعاونی های روستایی بر اساس نیازهای اعضا و قانون تعاون مصوب سال 1342و سال 1350به دو منظور از جمله تامین نیاز معیشتی مردم در آن برهه و دیگری نیازهای حرفه ای مردم  شکل گرفته اند.

مصدقی اضافه کرد: تعاونی های روستایی بیشتر در بحث خدمات به فعالیت می پرداخته و فروشگاههای مصرف ذیل داشته اند و هم اکنون تعاونی های روستایی همه شان اول به اعضا خودشان خدمات رسانی می کنند اما این خدمات تنها شامل اعضا خودشان نمی شود و تمامی بهره بردان در اجناسی که قیمت های تعزیراتی دارد از جمله طیور و نهاده های دامی و کشاورزی از خدمات آن ها بهره مند می شوند.

مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز با اشاره به این مطلب که تامین نهاده ها دامی و همچنین کشاورزی که پیش نیاز اصلی قبل از تولید است از جمله فعالیت های این تعاونی هاست بیان کرد: این تعاونی ها با ارایه نهاده های دامی دیگر از جمله سم، سموم دفع آفات نباتی، شیمیایی ، و بیولوژیک به کشاورزان خدمات می رسانند.

مصدقی تصریح کرد: این تعاونی ها همچنین در بحث خرید تضمینی و توافقی محصولات کشاورزی کمک حال کشاورزان هستند.

وی عنوان کرد: در موضوع خریدهای تضمینی این خریدها حتما باید در چهارچوب وزارت جهادکشاورزی به استان ها ابلاغ شود تا هزینه تمام شده محصول کشاورزی وقتی ابلاغ می شود اگر قیمت بازار کمتر از قیمت تمام شده محصول باشد دولت وارد شده و در آن استان هایی که مشمول این موضوع هستند اعلام خرید تضمینی می کند.

وی با اظهار این مطلب که محصولاتی از جمله گندم، جو، کلزا و کاملینا معمولا جزو کالاهای استراتژیک در کشور محسوب می شوند قطعا مورد حمایت تضمینی و یا حمایت دولت قرار می گیرند گفت: سایر محصولات و نهاده ها خصوا نهاده های دامی به صورت قراردادی توسط تشکل ها از اعضا خودشان خریداری می شود.

وی با طرح این مثال که امسال در خرید کلزا، کاملینا و جو اتحادیه تعاونی روستایی البرز از محل تسهیلات ترجیحی و منابع مالی که در اختیار داشت خود اقدام به خرید توافقی محصولات کرد مطرح کرد: در خرید کلزا و کاملینا تمامی مبالغ خرید تضمینی آن پرداخت شد و 50 درصد وجه خرید تضمینی جو نیز پرداخت گردیده و مابقی تا 10 روز آینده به طور کامل پرداخت خواهد شد.

مصدقی با اظهار این مطلب که زمانی که اقدام به خرید تضمین جو با قیمت 10 هزار تومان نمودیم شاید قیمت جو در بازار 7هزار تومان بود گفت: کشاورزان شاید سه ماه برای دریافت مبلغ قراداد خود صبر کردند اما به قیمت توافقی تضمینی 10 هزار تومان محصول را تحویل اتحادیه دادند.

این مسوول با اشاره به موضوعات حسابرسی نظارتی اظهار کرد: در موضوعات حسابرسی نظارتی حسابرسی عملیاتی و سالیانه را مورد توجه قرار داده ایم و تشکل هایی که بالای 8 میلیارد تراکنش مالی دارند توسط موسسات حسابرسی مستقل زیر نظر جامعه حسابرسی ایران هستند حسابرسی می شوند و مابقی تشکل ها توسط خود سازمان و یا اتحادیه نظارت و ... حسابرسی می شوند و گزارش حسابرسی بعد از این که ارایه شد مجمع عمومی برگزار می شود و ما هم اکنون بسیاری از شرکت هایمان حسابرسی شده اند و حسابرسی عملیاتی نیز به صورت فصلی انجام می گردد .

وی با تاکید بر این مهم که  سعی می کنیم برگزاری مجامع با حضور حداکثری اعضا برگزار شود بیان کرد:تشکل ها در واقع بنگاه اقتصادی بوده و متعلق به خود مردم هستند و تنها تشکیلاتی که در کشور ما سهام و سرمایه شان متعلق به خود مردم است اما صد درصد زیر چتر حمایت و نظارت و کنترل دولت که نماینده اش تعاونی روستایی است قرار دارد همین تشکل ها هستند.

مصدقی با بیان این که در موضوع توزیع آرد خام پز روستایی در مناطقی که هنوز روستای دور افتاده هستند از جمله برخی مناطق از روستاهای جاده چالوس و دوردست طالقان توسط شرکت های تعاونی روستایی آرد خام پز توزیع می شود گفت: هنوز در این مناطق و برخی از مناطق کرج پایگاه های عرضه مواد سوختی را داریم.

وی با اشاره به موضوع تهیه گندم تاکید کرد: امسال حدود 12 هزارو دویست و بیست تن گندم استان را در مرکز خرید شرکت تعاونی روستایی احمداباد در شهرستان نظرآباد خرید داشته ایم که 65 درصد تولید غلات خصوصا گندم که محصولی استراتژیک است در شهرستان نظرآباد کشت می شود و توانسته ایم در این زمینه طی دو سال اخیر شاهد چشمگیر تولید گندم در سطح این شهرستان باشیم به طوری که در سه سال گذشته حدود دو هزار تن گندم خریداری کرده بودیم که بعد از 12 سال که در سال گذشته این رقم به 9 هزار تن رسید که می توان گفت حدود 400 درصد در این بخش رشد داشتیم.

وی خبر داد: امسال با توجه به اعتبارات تملک دارای سرمایه ای را بخشی را در آن جا سرمایه گذاری کردیم و بالابری برای مرکز خرید نصب و خریداری شد که توانستیم دوباره 35 درصد افزایش خرید نسبت مشابه نسبت به سال قبل را شاهد باشیم.

مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز همچنین ادامه داد: رقم خرج کرد ما در این بخش سبب 15 میلیارد تومان صرفه جویی در دولت شد که ما با این اضافه خرید به انجام رساندیم.

وی با بیان این که استان البرز استانی مصرفی بوده و گندم موزد نیاز استان بیش از مقدار تولیدش  بوده و همین مقدار گندم اضافه ای که خریداری شد اگر می خواست فرآیند حمل و ... را طی کند  و از استان های پر تولیدی هم چون فارس و خوزستان حمل می شد با صرف هزینه 700 میلون تومان در آن جا و یک کمباین نصب شده و ادامه این پروژه امسال تکمیل خواهد شد اظهار کرد: افزایش خریدی که مرود انجام قرار گرفت باعث شد دولت 15 هزار میلیارد هزینه کمتر برای حمل گندم از استان های دیگر کند.

مصدقی بیان کرد: استان در حال طی مسیر رشد و بالندگی در شبکه تعاونی ها را در پیش گرفته و به عنوان بازوی راست اقتصادی وزارت جهاد کشاورزی و دولت در روستاها قرار گیرد.

وی تصریح کرد: سال های سال است که می بینیم فاصله بین سفره تا مزرعه زیاد است و این فاصله چیزی نیست جز این که در بحث فروش محصولات تولیدکنندگان با چالش های بسیاری مو اجه اند .

این مسوول با اشاره به همایش کاروان ترویجی با عنوان الگوی کشت ملی که هم زمان در دیگر نقاط استان با میزبانی تعاونی روستایی در 5 شهرستان به مرکزیت کرج برگزار شد گفت که در این همایش سعی کردیم که کشاورزان را به سمت و سویی ببریم که به پایداری تولید دست پیدا نموده و از طرفی به حمایت از تولیدکننده و مصرف کننده دست زده و به تنظیم بازار نیز دست یابیم لازمه اش اول این است که بر اساس الگوی کشت ملی کشاوران گام بردارند.

مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز اظهار کرد: با تشکل های تعاونی به سمت و سوی کشاورزی قرادادی رویم چرا که در این نوع کشاورزی فروش محصول قبل از کاشت صورت می گیرد و فرقی که ما با کشورهای توسعه یافته داریم در این مهم است.

مصدقی حرکت به سمت استانداردهای خاص کاشت از جمله چگونگی وجود گلوتن، مقدار نیترات و ... در محصولات از جمله در سیب زمینی و سایر محصولات گفت: زمانی که بر اساس الگوی کشت کشاورز حرکت کند قادر خواهد بود که آخرین یافته های تحقیقاتی، علمی و آموزشی محصولش را با کیفیت خوب تولید کند چرا که باید به جایگاهی برسم که به تولید محصول سالم دست پیدا کنیم.

وی بیان کرد: در تلاش هستیم شرکت هایمان را با شرکت های دانش بنیان عجین کنیم که در این راستا مرکزهای آموزشی که داریم را برای شان کلاس های آموزشی متنوعی را در مرود بیماری های زنبور عسل و ملکه، بیماری بروسلوز و بیماری های شایع برگزار کرده ایم و جلسات مختف در این سطوح در سطح استان و شهرستان ها برگزار شده است و ادامه خواهد داشت.

این مسوول همچنین در بخشی دیگر با اشاره به مصرفی بودن استانی هم چون البرز تصریح کرد: البرز تنها 11 درصد مرغ مصرفی استان در البرز تولید می شود و مابقی آن از استان های دیگر تامین می شود.

وی ادامه داد: حدود 40 تا 47 درصد گوشت مصرف استان نیز در خود استان تولید می شود و مابقی باید از دیگر استان ها تامین شود این موارد به خوبی شناسایی و باید مورد آسیب شناسی جدی قرار گیرد .

وی هم چنین خبر داد: در بحث تخم مرغ اما استان البرز با تولید سالانه 100 هزار تن در سال شاهد مازاد تولید در این خصوص هستیم و در شیر نیز همچنین اما در بخش تولید پروتئین و گوشت قرمز این کمبود در استان وجود دارد.

مصدقی بیان کرد که قطعا سیاست هایی که استاندار و رییس سازمان جهاد کشاورزی دارند در کارگروه تنظیم بازار با جدیت پیگیر این موضوع هستیم که تولید را در این زمینه در استان بالا ببریم.

مدیرکل تعاونی روستایی استان البرز تصریح کرد: طی سال های اخیر متاسفانه جمعیت استان البرز چند برابر شده و با افزایش شهر و حاشیه های تولید خود به خود حذف شده و در حومه قرار گرفته و مجبور به تبدیل شده ، تغییر کاربری اراضی، و یا اراضی خرد شده اند که می توان عوامل یاد شده را از جمله ها آسیب ها در این بخش برشمرد.

مصدقی همچینی در بخشی دیگر از این گفت و گو با اشاره به این مطلب که 15 مهرماه روز عشایر نامگذاری شده بود گفت: مراسمی در نظرآباد در روستای نجم آباد به میزبانی شرکت تعاونی دامداران سبز برگزار گردید که  در دیگر نقاط استان نیز در این زمینه برنامه و مراسم هایی برگزار شد.

وی اظهار کرد: قطعا وقتی اسم روستا و عشایر می آید به یاد تولید می افتیم چرا که متاسفانه در شهرها شاهد اتفاقاتی در زمینه تولید و کشاورزی نیستیم و روستا را به مثابه رگ های یک کشور هستند و خونی که در این رگ ها جریان دارد تولیداتی است که که بوجود می آید و این ها اگر نباشد حیات و بدنی وجود نخواهد داشت و متاسفانه اتفاقی که افتاده در طی نیم قرن اخیر مهاجرت روستائیان به شهرها به سرعت اتفاق افتاده و پایین بودن بهره وری در بخش کشاورزی، کاهش اشتغال مولد، و ... سبب شده جوان ها به جای این که در روستاها بمانند به شهرها مهاجرت کنند.

این مسوول بیان کرد: دولت سال هاست تلاش کرده فاصله بسیار زیادی که بین سطح رفاه در روستا و شهر را که وجود داشته در زمینه های مختلف به حداقل برساند اما متاسفانه بسیاری از مناطق روستایی در طی این سال ها دیگر تبدیل به شهر شده اند و این مهم در بسیاری از استان های کشور به صورت گسترده اتفاق افتاده و خود به خود شهرها بزرگ شده اند و بالطبع جمعیت شان کمتر شده و برای بازگشت و مهاجرت معکوس به روستاها با تقویت شرکت ها تعاونی های روستایی می توانیم این  بخش را تقویت کرده و سرمایه در اختیارش قرار دهیم تا زیرساخت های مورد نیاز را احیا و درست نمایند و در استانی چون البرز نیازهایی چون انبار، سردخانه انبارهای چند منظوره ، کشتارگاه، واحدهای صنایع تبدیلی چند منظوره وجود دارد که اگر همه این ها در شبکه باشد به جایگاه بهتری دست خواهیم یافت.

مصدقی در زمینه فروش محصولات کشاورزی تصریح کرد: هم اکنون روستا بازار نظرآباد و روستا بازار پروتئینی کرج و زمینی که با مشارکت شهرداری نظرآباد حدود دوسال است راه اندازی شده با حدود2100 متر زمین و 1700 ایجاد فضای روستا بازار با انعقاد تفاهم نامه سه جانبه بین تعاونی روستایی البرز، شهرداری نظرآباد و شرکت تعاونی دامداران سبز نظرآباد با سقف هزینه ای که از محل شرکت انجام شد بدون ریالی پول دولتی این روستا بازار با هدف ارایه تولیدات روستا های استان خصوصا تولیدات پروتئینی راه اندازی شد و سایر کالاهای تنظیم بازاری در این دو مرکز تولید می شود که برای توسعه این فضا باید چنین اماکنی توسعه یابد.

وی خبر داد: برای اولین بار در کشور حدود یک میلیارد تومان از سازمان مدیریت برای تعمیر و تجهیز خود ساختمان تعاونی روستایی اعتبار دریافت کردیم.

وی تمدید 500 فقره پروانه کسب کشاورزی، 350 نفر روز آموزش و توانمندسازی صنوف و تشکل های مردم نهاد، حدود 30 مورد عملیات حسابرسی و نظارت تشکل ها،  565 نفر روز آموزش برای مدیران و اعضای کارکنان تعاونی های روستایی، اتصال  25 شرکت از شرکت های کشاورزی که دارای تراکنش بالا بودند به نرم افزار مالی یکپارچه سیترا، احداث 50 متر مربع ساختمان در ساوجبلاغ، سرمایه گذاری 6 میلیارد تومانی در توسعه زیر ساخت های شبکه، توزیع حدود 250 تن انواع کودهای شیمیایی در شش ماهها اول سال و 500 تن کودهای ریز مغذی و یک هزار تن کودهای عالی زیستی توسط شبکه، تولید و توزیع 350 تن انواع بذرهای مورد تایید مرکز تحقیقات در بین  کشاورزان، توزیع 130 هزار تن انواع نهاده های دامی تامین که دراختیار دامداران و مرغداران قرار گرفت از جمله فعالیت ها در این بخش برشمرد.

وی افزود: حدود 3850 لیتر سموم شیمیایی مجاز که از شرکت خدمات حمایتی تامین شده در اختیار کشاورزان و باغدارانتوسط تشکل هایمان توزیع شده است.

وی در آخر خبر داد: از محل حمایت از بخش کشاورزی همچنین تا شش ماهه اول حدود 25 میلیارد تومان تسهیلات از محل سود سه درصد از صندوق حمایت از توسعه کشاورزی پرداخت شده است.

برچسب ها:

ارسال نظرات