بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۸۶۹
سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد.
چهارشنبه ۲۵ مهر ۱۴۰۳ - ۰۷:۴۶


به گزارش خبرنگار بازارکار، دکتر محمد بیطرفان رییس انجمن علمی فناوری چاپ ایران در ابتدای این نشست با اشاره به اینکه انجمن علمی فناوری چاپ ایران با یک دهه سابقه نقش مهمی در فرهنگ سازی و ترویج مباحث مختلف حوزه چاپ و ارتباط آن با بخش‌های مختلف فرهنگی، اجتماعی، فناوری و نیز بخش‌های هویت بخش کشور مثل صنایع دستی داشته گفت: امروزه با افتخار اعلامی می‌کنیم این انجمن با برگزاری ده سال متوالی هفته علوم و فناوری چاپ توانسته به محل توجه مسئولان علمی و اجرایی کشور بویژه حوزه تولید محصولات و خدمات فرهنگی تبدیل شده و آمادگی دارد تا در برنامه‌های فرهنگ ساز و هم افزا در راستای رسیدن به اهداف مختلف این حوزه بویژه بازار سازی صنایع دستی و محصولات فرهنگی همکاری و نقش آفرینی نماید.
بنیانگذار انجمن علمی فناوری چاپ ایران با اشاره به پتانسیل‌های بی نظیر کشورمان در حوزه صنایع دستی گفت: بازاریابی و بازارسازی در حوزه صنایع دستی بسیار حائز اهمیت است و این امر بدون توجه به فناوری چاپ و بسیه بندی متناسب با نیاز روز محقق نخواهد شد.
وی بر مقوله صنایع دستی و اقتصاد مرتبط با آن به عنوان بخشی هویت ساز اشاره و تاکید کرد: برای این هویت سازی توسعه صادرات، ارزآوری و نگاه نو به مقوله فرم و محتوا و استفاده از فناوری‌ها بسیار اهمیت دارد.
دکتر بیطرفان با اشاره به جایگاه ویژه صنایع دستی کشورمان در کشور و دنیا گفت: استفاده از واژه سوغات ایرانی به جای سوغات ملی می‌تواند نکته قابل تاملی باشد وقتی ایران باشد گویی به مقوله ملی هم توجه شده است.
۵۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند
مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز در سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» که به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: ۵۲۰ هزار هنرمند صنایع دستی کشور در ۲۹۹ رشته فعالیت دارند، باید اعلام کنم که ۲۰ ویژگی صنایع دستی کشور احصاء شده که می‌تواند در تجاری سازی، تولید، اشتغال، کارآفرینی و ترویج این رشته‌ها بسیار حایز اهمیت باشد.
محمد حسین عسگرپور با اشاره به اینکه صنایع دستی مزیت بومی و عین حال بخش هویت ساز و اقتصادی کشورمان است اظهار کرد: صنایع دستی از یکسو دارای ارزش افزوده و از سوی دیگر سازگار با محیط زیست و ارزآور و نیز ارزان قیمت در ایجاد اشتغال و توسعه سرمایه گذاری است. از این رو باید چرخه صنایع دستی و هنر‌های سنتی را با توجه به وضعیت هنرمندان، صنعتگران و صادر کنندگان کامل کنیم تا هنرمندان بتوانند محصولات جدید و کار آمدی تولید و روانه بازار کنند.
مدیر کل حمایت از تولید صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری با تجلیل از نقش مهم و فرهنگ ساز انجمن علمی فناوری چاپ ایران گفت: انجمن می‌تواند در ورود صنعت چاپ به هویت بخشی صنایع دستی و طراحی در حوزه بسته بندی و برگزاری مسابقات در این حوزه به توسعه، بازار و ارزآوری صنایع دستی و نقش آفرینی آن در اقتصاد کشور کمک کند. در این مسیر باید نقش و هویت‌های هنری وارد چاپ و بسته بندی صنایع دستی شود.
وی بر توسعه شرکت‌های خلاق و نیز جایزه حوزه بسته بندی در صنایع دستی تاکید کرد و گفت: دانشگاه علم و فرهنگ جهاد دانشگاهی و پارک علم و فناوری‌های نرم همکاری خوبی را با معاونت صنایع دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری دارند که باید کمک کنیم این بخش در ابعاد مختلف تقویت شود.
وی افزود: هدف ما این است که با ورود بخش‌های مختلف به صنایع دستی شخصیت داده شود و در این زمینه صنعت چاپ و بسیته بندی اهمیت زیادی دارد.
چاپ و بسته بندی می‌تواند به به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک کند
مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی با اشاره به اینکه نخستین نشست تخصصی کاربرد صنایع‌دستی در صنعت چاپ و بسته‌بندی به منظور هویت‌بخشی و بازارسازی محصولات صنایع دستی و سوغات ملی اقدام مشترک و خوبی بین معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور و انجمن علمی فناوری چاپ ایران است گفت: چاپ و بسته بندی می‌تواند به به هویت بخشی و بازارسازی صنایع دستی کمک کند.
بهزاد احمدی فارسانی گفت: در راستای همگرایی و هم افزایی بین صنایع مختلف در جهت ترویج و تقویت بیشتر فرهنگ استفاده از محصولات صنایع دستی، نخستین سمینار هم‌اندیشی علمی‌تخصصی فن آوری و صنعت چاپ با حضور فعالان تاثیرگذار در حوزه‌های بسته‌بندی و صنعت چاپ برگزار می‌شود و امیدواریم این حرکت ادامه داشته باشد و فعالان حوزه چاپ و بسته بندی و صنایع دستی با هم افزایی و همکاری برای آموزش، ترویح و توسعه صادرات صنایع دستی به عنوان بخش هویت ساز کمک کنند.
مدیرکل آموزش و ترویج معاونت صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی افزود: تقویت و بازیابی ریشه‌های تاریخی و فرهنگی این هنرصنعت نیاز به پیوند‌های جدید و رویکرد‌های تازه با دنیای جدید دارد به همین منظور نیاز داریم که در تعامل بیشتر با سایر حوزه‌های نوین بویژه حوزه چاپ بر تقویت و ترویج این هنر اصیل ایرانی بیفزاییم.
او ضمن اشاره به اهمیت بسته‌بندی در ارایه محصولات صنایع دستی افزود: در این نشست موضوعاتی همچون تکنولوژی‌های نوین بسته بندی و چاپ در صنایع‌دستی، هنر بسته‌بندی در صنایع‌دستی و آسیب‌شناسی بسته‌بندی محصولات صنایع‌دستی در کشور مورد توجه قرار داده که می‌تواند برای کشورمان دستاورد‌های خوبی داشته باشد.
مهندس سعید بهروان معاون برنامه‌ریزی محتوایی دفتر امور چاپ و نشر نیز در در سمینار هم اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «هویت‌بخشی و بازارسازی صنایع دستی، فرهنگی و سوغات ملی» که به ابتکار انجمن علمی فناوری چاپ ایران و با همکاری معاونت صنایع‌دستی وزارت میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری در کاخ نیاوران برگزار شد گفت: در توسعه صنایع دستی هویت بخشی اولویت دارد و و هویت بخشی به توسعه صنایع دستی و محصولات چاپ و بسته بندی با رعایا قوانین و مقررات در مسیر هویت بخشی اولویت ماست.
معاون فرهنگستان هنر: یکی از مامورت‌های خانه خلاق فرهنگستان هنر، شتاب دهنده بسته بندی است
بهنام زنگی رییس موسسه فرهنگی هنری پژوهشی صبا ارائه علمی خود را با عنوان «هویت بخشی بسته بندی خلاق به صنایع دستی ایران» با ارایه تعریف دو هنر-صنعت «بسته بندی» و «صنایع دستی» آغاز کرده و در ادامه، ضمن برشماری مزیت‌های اقتصادی و رقابتی صنایع دستی ایرانی به عنوان صنعت بوم ساخت ایرانی، بسته بندی خلاق را عاملی اثرگذار در رقابت پذیری و موفقیت محصولات صنایع دستی در بازار‌های داخلی و خارجی بر شمرد. این مدرس دانشگاه با استناد به دستاورد‌های دانشجویان طی مدت آموزش دروس طراحی خود، اشاره کرد: آن چه که ما از آن به عنوان طراحی بسته بندی نام می‌بریم در واقع فرآیندی پیچیده و چند وجهی است که در پی حل مساله‌ی محصولی به نام صنایع دستی است. بی رویگی و بی ملاحظگی در استفاده از نقش مایه‌های ایرانی و نقوش بصری ایرانی که طی روند تکوینی در قرون متمادی خلق شده اند، نمی‌تواند به محصول هویت عمیق ببخشید و اشراف، مطالعه و شناخت اصولی معیار‌های زیبایی شناختی ایرانی در کنار استفاده از نقوش ایرانی ضروری است تا ما دچار آثار سطحی و هویت زده نشویم.
معاون فرهنگستان هنر افزود: هنرصنعت بسته بندی و صنایع دستی هر دو جزو برونداد‌های هویت ساز صنایع فرهنگی هستند و بازار بزرگی را به خود اختصاص داده اند. بنابراین، لازم است مساله هیوت بخشی به صنایع دستی با رویکردی تخصصی و بدون شتابزدگی دنبال شود.
دکتر زنگی در ادامه جایزه ملی بسته بندی صنایع فرهنگی را الگوی موفقی برای شناخت ظرفیت‌ها و معرفی دستاورد‌های بسته بندی صنایع دستی عنوان کرده و خواستار مشارکت همه‌ی بخش‌ها در تقویت این رویداد ملی شد و اعلام داشت: یکی از مامورت‌های خانه خلاق فرهنگستان هنر، شتاب دهنده بسته بندی است که می‌تواند مسیر‌های درست این صنعت را در تقویت محصول فرهنگی ایرانی معرفی کند.

دکتر مهرداد بیات فعال و مدرس پیشکسوت حوزه چاپ و نشر نیز در این نشست با مروری بر تحولات صنعت چاپ تاکید کرد: صنعت چاپ با ارزش آفرینی و ارزآوری گره خورده است.
وی افزود: صنعت چاپ در سال ۲۰۲۰ بیش از ۴۲۲ میلیارد دلار گردش مالی داشته است و می‌توانیم با استفاده از بستر چاپ و بسته بندی و با همکاری انجمن‌ها و تشکل‌ها و مراکز علمی و اجرایی حوزه صنایع دستی را تقویت کنیم.
رضا نورایی فعال حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این سمینار بر توسعه بسته بندی متناسب با نیاز مخاطبان داخلی و خارجی تاکید کرد و گفت: هزینه بسته بندی باید کمتر از ده درصد قیمت محصول باشد و نباید از بسته بندی و چاپ به دلیل هزینه آن در تولید و فروش محصولات صرفه نظر کرد.
حسین بختیاری مدیر عامل و رئیس هیات مدیره مجمع هنرمندان صنایع دستی نیز در این نشست بر تعامل تشکل‌ها با صنایع دستی و صنعت چاپ در توسعه صنایع دستی و نیاز هنرمندان و فعالان حوزه صنایع دستی تاکید کرد.
دکتر محمد حسین شهامت پور کارشناس و متخصص حوزه چاپ و بسته بندی نیز در این نشست گفت: چاپ و بسته بندی می‌تواند صنایع دستی را زنده نگه دارد.
کارشناس و متخصص حوزه چاپ و بسته بندی با اشاره به اینکه یکی از دغدغه ها، دغدغه تولید محصولات چاپی سازگار با محیط زیست در عصر حاضر است گفت گفت: صنایع دستی با محیط زیست سازگاری خوبی دارد و می‌توان به توسعه صنایع دستی با استفاده از هنر چاپ و بسته کمک کرد.
شهامت پور خاطرنشان کرد: بسته بندی جزء لاینفک زندگی مردم شده است و اگر بسته بندی وجود نداشته باشد درصد عظیمی از مشاغل از بین خواهد رفت لذا با توجه به نیاز روزافزون کشور به اشتغالزایی و ارتقا تولید و رفع مشکلات اقتصادی، واضح و مبرهن است هر سیاست و استراتژی که دولت جدید در نظر بگیرد، ناگزیر از مسیر ارتقا صنعت بسته بندی می‌گذرد؛ و هرچه زودتر توجه از نوع واقعی، درست و اصولی به این صنعت بشود، مسیر تولید و رفع معضلات کشور زودتر از بحران و دست انداز خارج می‌شود.
لازم به ذکر است معاون صنایع‌دستی و هنر‌های سنتی کشور و رئیس انجمن علمی فناوری و چاپ ایران در این نشست تخصصی سخنرانی خواهند کرد.
دکتر بیتا بهرامی قصر عضو هیات‌علمی دانشگاه اراک با اشاره به پیشینه غنی صنایع دستی کشور اشاره کرد و افزود: صنایع دستی از ارزش بالایی برخوردار است و ایران با توع جغرافیایی حرف‌های زیادی برای گفتن دارد و باید با استفاده از طراحی و هنر گرافیک بتوانیم برای این بخش ارزش بالایی فراهم کنیم.
جایگاه آموزش و پرورش در توسعه صنایع دستی مورد غفلت واقع شده است
خانم متولی از وزارت آموزش و پرورش در این نشست با اشاره به اینکه جایگاه آموزش و پرورش در توسعه صنایع دستی مورد غفلت واقع شده است گفت: آموزش و پرورش از ۱۰ سال پیش تا کنون دئر توسعه آموزش‌ها و هنرستان‌های صنایع دستی فعال است و در حال حاضر بیش از ۶۵۰۰ دانش آموز در رشته‌های صنایع دستی در هنرستان‌ها مشغول تحصیل هستند، اما دستگاه‌های متولی به این وزارتخانه و نقش فرهنگ ساز آن در توسعه صنایع دستی توجه لازم را ندارند.
همچنین خانم دکتر مقدم عضو هیات علمی دانشگاه تهران نیز بر طراحی صنعتی و طراحی بسته بندی و خلاقیت در حوزه صنایع دستی تاکید کرد.
همچنین در انتهای این سمینار از فعالیت‌های پیشکسوتان و فعالان این حوزه در زمینه‌های علمی و صنعتی با اهدای لوحی تقدیر به عمل آمد.
توسعه نیروی انسانی و آموزش، کارآفرینی، تجاری و برندسازی محصولات صادراتی

گفتنی است چهارشنبه ۲۵ مهرماه از ساعت ۹ تا ۱۲ سمینار هم‌اندیشی علمی و تخصصی فناوری و صنعت چاپ با عنوان «توسعه نیروی انسانی و آموزش، کارآفرینی، تجاری و برندسازی محصولات صادراتی» از سوی انجمن علمی فناوری چاپ ایران به میزبانی دانشگاه علم و فرهنگ برگزار می‌شود.
گزارش: امیر علی بینام

ارسال نظرات