بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۲۹۸۲
شنبه ۲۸ مهر ۱۴۰۳ - ۱۳:۴۱

سارا ایزدی، کارشناس دپارتمان کسب و کار جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان گفت:
در راستای برگزاری کارگاه‌های مهارتی؛ ۲۲ مهرماه سومین کارگاه با عنوان "خلاقیت و ایده پردازی" با تدریس غلامرضا ریحانی؛ معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان در دانشگاه صنعتی اصفهان برگزار شد.

غلامرضا ریحانی درباره ضرورت خلاقیت و ایده پردازی گفت: خلاقیت و نوآوری نه فقط برای حل مسائل و مشکلات سازمانی، بلکه حتی به‌عنوان یک مهارت مهم و کلیدی برای حل مسائل روزمره تک‌تکِ افراد مطرح است و از طرف دیگر ایده‌پردازی یکی از مهم‌ترین پایه‌های استراتژی نوآوری در یک سازمان یا کسب و کار به حساب می‌آید. با ایده پردازی، می‌توان از زاویه‌های مختلفی به یک موضوع نگاه کرد که میتواند منجر به بروز راهکارهایی ارزان‌قیمت و کاربردی برای آن مشکل شود.
 

معاون آموزش و کارآفرینی جهاددانشگاهی صنعتی اصفهان درباره روش های ایده پردازی گفت: یکی از روش های ایده پردازی روش طوفان فکری یا بارش فکری است که در این روش تمام راهکارهای ممکن و غیرممکن روی کاغذ می‌آید. در گام بعدی، بهترین ایده‌ انتخاب و وارد مرحله اجرا می‌شود. و روش دیگر تکنیک شش کلاه تفکر است. در این تکنیک می‌توان از زوایای گوناگونی به مسئله نگریست و مزایا و معایب آن را مشخص کرد. شش کلاه تفکر شامل کلاه سفید، قرمز، سبز، زرد، سیاه و آبی است.
کلاه سفید باید داده‌ها و اطلاعات را بدون قضاوت در مورد آن مسئله ارائه دهد. مسئول کلاه قرمز، باید نگاهی عاطفی و احساسی داشته باشد. کلاه سبز، نماینده نوآوری و خلاقیت است. کلاه زرد، باید نگاهی خوش‌بینانه و مثبت داشته باشد. مسئول کلاه سیاه، باید قضاوت نقادانه و منفی‌نگرانه به خرج دهد. در نهایت کسی که کلاه آبی را بر سر می‌گذارد، وظیفه دارد بر عملکرد پنج عضو دیگر نظارت کند و ایده‌ها و نظرات آن‌ها را سازمان‌دهی کند.
ایزدی درباره یادگیری عملی و شور و اشتیاق ایجاد شده در شرکت کنندگان گفت: در پایان  کارگاه شرکت کنندگان، تکنیک شش کلاه تفکر را برای موضوع خودروهای بدون سرنشین اجرا کردند و به صورت تعاملی با تفکر های مختلف به ایده پردازی و بحث و نتیجه گیری پرداختند.

ارسال نظرات