بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۰۲۷
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۹

به گزارش خبرنگار بازارکار به نقل از ایرنا، امیر یوسفی به مناسبت ۲۹ مهر روز ملی صادرات اظهار کرد: حذف ویزا، راه‌اندازی سرکنسولگری ترکمنستان در گرگان، راه‌اندازی پرواز گرگان- عشق‌آباد، افزایش اعزام هیات‌های تجاری به ترکمنستان و شرکت در نمایشگاه‌های عشق‌آباد از جمله مهم‌ترین برنامه‌های اتاق بازرگانی گرگان در توسعه صادرات به این کشور است.

وی در خصوص ظرفیت‌های صادرات از گلستان گفت: صنعت لبنیات گلستان یکی از ظرفیت‌های بسیار خوب صادرات استان است که اکنون به عنوان یکی از اقلام اصلی صادرات از این استان به شمار می‌رود و یُد، گوجه فرنگی، محصولات پتروشیمی، مصالح ساختمانی و سیمان دیگر اقلام صادرات این خطه به کشور‌های همسایه، حوزه خلیج فارس و سایر کشور‌ها است.

یوسفی برگزاری دوره‌های آموزشی برای صادر کنندگان، افزایش روابط با کشور‌ها و برگزاری نمایشگاه‌های بین المللی را از راه‌های مهم کمک به افزایش ظرفیت صادرات کالا از گلستان برای دستیابی به بازار‌های هدف به ویژه کشور‌های همسایه برشمرد.

وی یادآور شد: از ابتدای امسال پنج هیات تجاری از کشور‌های مختلف برای بازدید و آشنایی با ظرفیت‌های تولیدات گلستان در استان حضور یافتند که ضمن تداوم دعوت برای حضور هیات‌های تجاری، اعزام هیات‌های تجاری استان به کشور‌های همسایه به ویژه ترکمنستان، عراق و قزاقستان و آشنا شدن با بازار کشور‌های هدف ومعرفی کالا‌های صادراتی استان گلستان در دستور کار اتاق بازرگانی گرگان قرار دارد.

پیشتر مدیرکل گمرکات گلستان با بیان این که در نیمه نخست امسال ۳۱۹ هزار تُن کالا به ارزش بیش از ۲۰۳ میلیون دلار از این استان صادر شده است، گفت: کالا‌های استان به ترتیب به ۲۴ کشور آسیایی و اروپایی ترکمنستان، قزاقستان، عراق، ازبکستان، پاکستان، افغانستان، بلغارستان، ارمنستان، روسیه، رومانی، ویتنام، قرقیزستان، آذربایجان، ایتالیا، امارات، تاجیکستان، گرجستان، عمان، صربستان، قطر، ترکیه، بحرین، کویت و لیتوانی صادر شد.

شهرام شهریاری در گزارشی به خبرگزاری جمهوری اسلامی افزود: در نیمه نخست امسال ترکمنستان مقصد نخست صادرات کالا‌های غیرنفتی از کمرگات گلستان با حدود ۷۰ میلیون هزار دلار معادل تقریبی ۳۵ درصد از کل صادرات بود.

حدود ۸۰۰ فعال اقتصادی در گلستان وجود دارد که عمده فعالیت آن‌ها با کشور‌های آسیای میانه است.

اینچه برون تنها گمرک زمینی و ریلی استان گلستان در بخش داشلی برون شهرستان گنبدکاووس در مرز ایران و ترکمنستان قرار دارد.

استان مرزی گلستان در شمال ایران با کشور ترکمنستان و استان‌های مازندران، سمنان و خراسان شمالی همسایه است.

ارسال نظرات