بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۰۴۴
مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی گفت: در حال حاضر ۲۰۴۳ هسته و واحد فناور و شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم که به طور متوسط تنها امسال ۱۰ هزار شغل ایجاد شده است.
يکشنبه ۲۹ مهر ۱۴۰۳ - ۱۶:۱۳

به گزارش بازارکار، قباد بهزادی پور مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در گفتگو با ایسکانیوز، با اشاره به اینکه در حال حاضر دانشگاه آزاد اسلامی دارای ۷۲ سرای نوآوری در کل کشور است، اظهار کرد: امسال تعداد سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد به ۸۰ سرا خواهد رسید و به طور معمول ما سالانه ۱۰ سرای نوآوری جدید به مجموعه سرا‌های دانشگاه اضافه می‌کنیم.
تعداد سرا‌های نوآوری به ۸۰ مورد خواهد رسید

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ از ۴۳ درخواست راه اندازی سرای نوآوری با ۱۱ مورد موافقت کردیم چرا که به دنبال کیفی سازی هستیم و از طرفی استان‌ها اقلیم‌های مختلف با صنایع مختلف دارند و با توجه به اینکه در حال حاضر هر استان حداقل ۲ سرای نوآوری را دارد بنابراین نگاه ما در راه اندازی سرا‌های جدید این است که کیفیت عملکرد هر استان به چه صورت بوده است.

بهزادی‌پور خاطرنشان کرد: شاخص‌های اصلی را آیین نامه جامع بازار فناوری و سرای نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی مشخص کرده است به طور مثال در این آیین نامه مشخص شده که اولا موضوع سرا حتما باید رویکرد «حل مسأله» داشته باشد و یک موضوع کاملا تخصصی باشد دوما بر اساس اقلیم منطقه یا صنعت منطقه باشد و در مرحله بعد باید بررسی شود که آیا ظرفیت‌های لازم در آن منطقه وجود دارد یا خیر؟ آیا زیر ساخت‌های لازم وجود دارد؟ آیا اعضای هیئت علمی مستعد در آنجا وجود دارد؟ و در نهایت بر اساس ۱۶ آیتم اولویت راه اندازی سرا مورد بررسی قرار میگیرد و پس از دو مرحله داوری در شورای مدیریت فعالیت دانش بنیان سازمان مرکزی دفاع و با شرط اصلاحات پذیرفته میشود و سرا‌های نوآوری پس از یک سال عملکرد ارزیابی میشوند و مجوز اولیه ممکن است به مجوز دائم ارتقا پیدا کند و در سطح بندی یک تا سه قرار می‌گیرند.
درآمدزایی ۴۷۰ میلیاردتومانی سرای نوآوری بذر واحد مجلسی/ قرارداد ۱۵۰ میلیاردتومانی سرای نوآوری قطعه‌سازی واحد سیرجان

مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی با اشاره به بهترین سرا‌های نوآوری دانشگاه نیز افزود: یکی از بهترین سراها، سرای نوآوری بذر واحد مجلسی است که عدد قابل قبولی دارد و سال گذشته ۴۷۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشت. سرای نوآوری گیاهان دارویی اصفهان نیز قریب ۱۰ میلیارد تومان درآمدزایی داشته است و سرای قطعه سازی سیرجان نیز به عنوان یکی از بهترین‌ها، نزدیک به ۱۵۰ میلیارد تومان قرارداد بسته است و ۳۵ میلیارد آن هم محقق و به حساب واحد واریز شده است.

وی ادامه داد: سرای نوآوری قطعه سازی تبریز نیز دستگاه‌ای جی بی را ساخته و ۸۰ میلیارد تومان هم با تراکتورسازی تبریز قرارداد منعقد کرده است.

بهزادی‌پور تصریح کرد: عددی که در بودجه به دست آوردیم پیش بینی ما برای امسال درآمدزایی ۱۷۰۰ میلیارد تومان بوده است یعنی در ازای هزینه کرد نزدیک به ۸۰۰ میلیارد تومان، ۱۷۰۰ میلیارد تومان درآمد به دست می‌آوریم که بعد از جلسات بودجه واحد‌ها اصلاحات را انجام دادند که تا ۲ همت (۲ هزار میلیارد تومان) برای کل حوزه فناوری یعنی مراکز رشد، سرا‌های نوآوری، ارتباط با صنعت و آزمایشگاه‌ها دیده شده است.

وی اضافه کرد: درآمدزایی برای سال ۱۴۰۲ -۱۴۰۳، برای کل حوزه فناوری ۶۳۰ میلیارد تومان بوده که حدود ۳۲۰ میلیارد تومان آن برای سرا‌های نوآوری و مراکز رشد خواهد بود. بر اساس سند تحول و تعالی دانشگاه آزاد اسلامی ۶ درصد از درآمد کل شهریه دانشگاه آزاد باید معادلش در حوزه درآمد غیرشهریه باشد یعنی هر چقدر درآمد در حوزه شهریه داشته باشیم ۶ درصد آن را باید از طریق فناوری به دست بیاوریم.
ایجاد ۱۰ هزار شغل جدید در سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی

مدیرکل سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در خصوص اشتغال زایی سرا‌های نوآوری دانشگاه آزاد اسلامی در سراسر کشور نیز گفت: در حال حاضر و به لطف خداوند متعال ۲۰۴۳ هسته و واحد فناور و شرکت دانش بنیان در سراسر کشور داریم که به طور متوسط تنها امسال ۱۰ هزار شغل ایجاد شده است.

وی تصریح کرد: طرح پویش نیز از دل طرح‌های فناورانه بیرون آمد که بر این اساس دانشجویان آموزش‌های اولیه میبینند و رویداد‌هایی همچون صدرا برگزار میشود و شرکت‌های بیرونی حضور پیدا میکنند و دانشجویان رایزنی لازم را انجام میدهند و پس از گذراندن دوره بر اساس علاقه یا دانشجو در همان شرکت جذب میشود یا کسب و کار خود را راه اندازی میکند و یا در مراکز رشد دانشگاه شرکت خود را به ثبت می‌رساند.

بهزادی‌پور در پایان خاطرنشان کرد: آنچه که امروز در دانشگاه آزاد اسلامی شکل گرفته و متفاوت از دیگر دانشگاه‌هاست «زیست بوم فناوری و نوآوری» در دل دانشگاه آزاد اسلامی است. حدود ۱۰ سال گذشته ما تنها مراکز رشد را داشتیم، اما امروز زمانی که فردی وارد این زیست بوم میشود ابتدا آموزش میبیند سپس به او کمک خواهد شد تا ثبت شرکت انجام دهد و در نهایت به مرحله‌ای میرسد که یا برای آن سرمایه گذار پیدا خواهیم کرد یا خودمان سرمایه گذاری میکنیم و کاری خواهیم کرد که دانشجو به مرحله تجاری‌سازی برسد یعنی دانشجویان وقتی وارد دانشگاه آزاد اسلامی میشوند یک «عرصه» برای علم و یک «عرصه» هم برای فناوری دارند.

ارسال نظرات