بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۲۸۹
رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی سیاهکل گفت: نتیجه بازسازی ذخایر افزون بر حفظ و ازدیاد نسل ماهیان به حفظ اشتغال جامعه صیادی کمک کرده و صید و صیادی را رونق می‌دهد.
يکشنبه ۰۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۸:۳۷

علی اکبر قربان نیا از تولید و رهاسازی ۷۰ میلیون انواع بچه ماهی در رودخانه‌های مستعد گیلان با هدف اجرای سیاست‌های بازسازی ذخایر شیلات خبر داد و افزود: مرکز حفاظت از ذخایر ژنتیکی آبزیان سیاهکل سال گذشته سه میلیون ۸۰۰ قطعه بچه ماهی سوف را در تالاب انزلی رها سازی کرد.

وی خاطرنشان کرد: بازسازی ذخایر ماهی سوف در رودخانه های لله رود و سیاه رود شهرستانهای رودسر و لنگرود هم انجام شد که سبدصید صیادان این شهرستانها در اوزان ۲۰۰ تا ۲۵۰ گرم مشاهده شد. امسال چهار میلیون قطعه بچه ماهی سوف در رودخانه های گیلان رها سازی شد.

قربان نیا ادامه داد: سال گذشته ۵۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید از ۹ هزار مولد تولید و رها سازی شد که با توجه به ۱۳ هزار ماهی مولد تهیه شده از رودخانه های سفید رود و خشکرود شهرستان رودسر ۶۵ میلیون قطعه بچه ماهی سفید در این مرکز تولید و رها سازی شده است.

وی تصریح کرد: این مرکز حدود ۲۰۰ هزار قطعه ماهی خاویاری شامل قره برون و فیل ماهی سیبری را در مرکز سیاهکل غذا دهی می کند که با احتساب ۵۰ درصد ضریب بازماندگی رهاسازی و ۱۱۱ هزار قطعه بچه ماهی خاویاری از گونه قره برون را پس از سه سال در رودخانه پلرود رها کرد، این رودخانه برای رهاکرد این گونه از ماهیان بسیار مساعد است.

به گفته وی به لحاظ مشاهدات عینی ضریب بازگشت بچه ماهیان به لحاظ شرایط محیطی و جوی و سایر فاکتورها معمولا ۱۰ درصد است.

رئیس مرکز بازسازی و حفاظت از ذخایر ژنتیکی ماهیان دریایی سیاهکل هدف از تولید این بچه ماهیان  را حفظ ذخایر ژنی ماهیان دریایی و جبران برداشت صید از دریا اعلام کرد و افزود: نتیجه بازسازی ذخایر افزون بر حفظ و ازدیاد نسل ماهیان به حفظ اشتغال جامعه صیادی کمک کرده و صید و صیادی را رونق می‌دهد.

قربان نیا یاد آور شد: بچه ماهیان تولیدی مرکز سیاهکل توسط گروه کارشناسان تخصصی این مرکز در رودخانه‌های چوبر تالش، سفید رود کیاشهر، رودبنه لاهیجان، چمخاله لنگرود و در رودسر در رودخانه های لله رود، خشک‌رود، اوشیان و میان‌ده رود چابکسر رهاسازی شده اند.

ارسال نظرات