تازه ها
کارگاههای آموزشی بوم کسبوکار و ارائه موثر، دسترسی به منتورهای برجسته، انتقال تجربه کارآفرینان برتر، کوچینگ اختصاصی فردی و تیمی و تیمسازی ایدهها بر اساس علاقه از بخشهای مختلف این رویداد است. همچنین در ادامه رویداد پشتیبانی تخصصی از همه تیمها تا زمان برگزاری رویداد ملی و جذب و حمایت پس از رویداد برای تیمهای منتخب توسط مجموعههای حمایتی پیشبینی شده است
یک میلیون تومان اعتبار برای هر دانشجو
پارک علم و فناوری دانشگاه امیرکبیر بهعنوان دبیرخانه متمرکز این طرح تعیین شده، ولی دامنه فعالیت طرح ملی است. در این طرح بهازای هر دانشجو یک میلیون تومان اعتبار تخصیص داده میشود در مرحله اول ۱۵ هزار دانشجو تحت پوشش قرار میگیرند. میزان اعتبار تخصیص یافته در طرح به دانشگاههای مختلف نیز بسته به تعداد دانشجویان آنها و تعداد مشارکت دانشجویان دارد. در این طرح ملی افراد صاحب تجربه در زمینه کارآفرینی، دانشجویان را در زمینه کارآفرینی، شرایط کارآفرینی، نیازهای دانشی در عرصه کارآفرینی، آشنایی با نیازهای بازار، حضور در بازار و عرصه اشتغال آشنا میکنند.
چالش ها و فرصت های پیش روی طرح ملی ترویج کارآفرینی
با توجه به اینکه در این طرح یارانه ملی برای کارآفرینی اختصاص داده شده است، چالش اصلی این است که اعتبارات به بهترین شکل هزينه شود. به گفته سید فرهنگ فصیحی رییس پارک علم و فناوری دانشگاه صنعتی امیرکبیر که دبیر طرح ملی ترویج کارآفرینی هم است؛ در ابتدا ایده اولیه این بود که طرح در قالب پایگاه اطلاعاتی فقط همرسانی شود یعنی دورههایی برگزار شود و دانشجویان هم با سرانه یک میلیون تومان وارد این طرح شوند که این شیوه اثرگذاری آن را محدود میکرد. اکنون با همان سرانه، ۱۲ دوره آموزش را پوشش میدهیم و رویدادهای شبکه سازی را برگزار میکنیم. دانشجویان همچنین خدمات منتورینگ، کوچینگ و تستهای شخصیت شناسی را دریافت میکنند و سپس با رقابتی که بین تیمها شکل میگیرد وارد فضای حل مساله میشوند.
معاونت فناوری و نوآوری وزارت عتف ماموریت دارد برای توسعه فناوری در کشور اقدام کند و اگر ما در اجرا هم بتوانیم به این مساله کمک کنیم و حول ابزارهایی که نیاز کشور است تیمهای خوبی زیرنظر منتورها و کوچها (راهبران کسب و کار) تشکیل شود، تجربه خوبی در اجرا برای افراد ایجاد میشود تا در آینده بتوانند کسب و کار جدی را راهاندازی کنند.
چالش سوم در این طرح نماندن صرف در مرحله برگزاری دوره و رویداد ملی است. ما باید بتوانیم خروجی این طرح را به گونهای منتشر کنیم که پارکهای علم و فناوری به آنها توجه داشته باشند و تیمهای خوبی که شناسایی میشوند رشد پیدا کنند و در قالب کسب و کار واقعی در جامعه عرضه شوند.
اهداف طرح ملی ترویج کارافرینی
مهمترین هدفی که سلسله رویدادهای باور و طرح ملی کارآفرینی دنبال میکند این است که آگاهی دانشجویان که در حال ورود به حوزه کسب و کار هستند را افزایش دهد. یکی از نقاط ضعف موجود این است که دانشجویان بعد از دانش آموختگی منفعل و در انتظار استخدام توسط دستگاهها و شرکتها هستند، اما در صورت ارائه آموزشهای مهارت افزایی، میتوان آنها را به سمت ایجاد کسب و کارهای مبتنی بر دانش هدایت کرد. این طرح برای دانشجویان دو سال آخر دوره کارشناسی و مقاطع تحصیلات تکمیلی پیشبینی شده است. فراخوان جذب دانشجویان در سایت طرح ملی ترویج کارآفرینی به نشانی nepp.ir منتشر شده، از نظر استانی اکنون حدود ۷ هزار نفر در این طرح ثبت نام کردهاند. با برگزاری رویدادها و معرفی بیشتر این طرح ملی انتظار میرود ظرفیت ورود در دوره اول به ۱۵ هزار نفر هم برسد.
از دانشجویان دانشگاههای مختلف که در سالهای پایانی مقطع کارشناسی یا مقاطع تحصیلات تکمیلی هستند دعوت میشود از این فرصت که معاونت فناوری و نوآوری وزارت علوم برای دانشجویان ایجاد نموده، استفاده کنند و در قالب طرح ملی ترویج کارآفرینی با فرآیند راهاندازی کسب و کار آشنایی پیدا کنند.
دانشجویان با شرکت در این طرح میتوانند با انجام تستهای شخصیت شناسی و روانشناسی کسب و کار از ظرفیتها و استعدادهایشان مطلع شوند و در ادامه نیز از دورههای برگزار شده با برترین اساتید این حوزه استفاده کنند. دانشجویان در قالب برگزاری رویدادهای ترویجی با یکدیگر آشنا میشوند و از فرصت شبکهسازی نیز استفاده میکنند تا گامهای جدی در راهاندازی کسب و کار را محکمتر بردارند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات