تازه ها
به گزارش پایگاه خبری بازارکار و به نقل از مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID، چارکبندی کلیدواژههای ارائه شده در مقالههای علمی در دستههای موضوعی تخصصی، ابزاری نوین برای کمک به شناسایی جدیدترین موضوعات علمی در هر حوزه تخصصی است.
هر نویسنده بعد از نگارش مقالهی خود، بیشترین اشراف را بر موضوع آن دارد. از اینرو نویسندگان برای اینکه بهصورت موجز به مخاطبان نشان دهند که موضوع مقالهشان چیست، از کلمات کلیدی استفاده میکنند. کلمات کلیدی بیانگر موضوع مقاله و توصیف آن توسط نویسنده هستند.
چند توصیه به نویسنده برای انتخاب بهتر کلمهی کلیدی مقاله:
خواننده را در نظر بگیرید: به این نکته توجه کنید که چه کلیدواژهای باعث میشود تا مخاطبان بهتر مقاله را بازیابی کنند.
کلمه کلیدی واضحی برای مقاله بهکار ببرید: باتوجه به موضوع مقاله کلمات کلیدی را انتخاب کنید که مرتبط و مشخص باشد.
انواع کلمات کلیدی را استفاده کنید: از مترادفها و عباراتی که خوانندگان برای بازیابی مقالات بهکار میبرند، استفاده کنید.
کلمات کلیدی را بررسی کنید: قبل از اینکه مقالهتان را به مجله ارسال کنید، آنها را جستجو کنید تا ببینید آیا با نتایج مرتبط هستند یا خیر.
کلمات کلیدی را به بخشهای دیگر اضافه کنید: کلمات کلیدی را در تمامی بخشهای مقالهی خود، از جمله چکیده و عنوان قرار دهید.
چارکبندی مقالات فارسی براساس کلمات کلیدی
باتوجه به اهمیت کلمات کلیدی در مقالات و بازیابی آنها، مرکز اطلاعات علمی جهاددانشگاهی SID از سالهای قبل به چارکبندی مقالات فارسی براساس کلمات کلیدی پرداخته است. به این معنا که کلمات کلیدی مقالات فارسی در حوزه موضوعی خود براساس سن انتشار، چارکبندی شده و در چهار دسته قرار میگیرند.
چارک اول (Q۱): کلمات کلیدی مقاله در آن حوزهی موضوعی جدید هستند.
چارک دوم (Q۲): کلمات کلیدی مقاله در آن حوزهی موضوعی نسبتاً جدید هستند.
چارک سوم (Q۳): کلمات کلیدی مقاله در آن حوزهی موضوعی قدیمی هستند.
چارک چهارم (Q۴): کلمات کلیدی مقاله در آن حوزهی موضوعی جدید نیستند.
چارکبندی کلمات کلیدی که مخفف Quartile است براساس ۱۵۳ حوزهی موضوعی مصوب وزارت علوم و بهداشت تهیه شده است.
بعد از جستجو در پایگاه SID مقالات براساس ارتباط با کوئری که شما در باکس جستجو وارد کردید، مرتب میشوند. در این صفحه میتوانید مقالهی مورد نظرتان را انتخاب کنید. توجه داشته باشید که چارک رتبهبندی فقط برای مقالات مجلات فارسی اعمال شده است، به این معنا که اگر هِدِر مقالهی شما به رنگ آبی بود، این چارکبندی برای شما نمایش داده میشود. در صورتیکه مقالهی بازیابی شده مربوط به همایشها و یا طرحها باشد، چارک رتبهبندی در آنها وجود ندارد.
بعد از کلیک روی مقاله، اطلاعات آن به شما نمایش داده میشود. بعد از عنوان و نام نویسندگان، کلیدواژه قرار گرفته است. در کنار کلیدواژه چارک وجود دارد که به شما نشان میدهد آیا موضوعات این مقاله جدید هستند یا خیر.
بعد از اینکه کلمات کلیدی و چارک آن را ملاحظه کردید، میتوانید برای ملاحظهی حوزه موضوعی مقاله، روی عنوان مجله کلیک کنید. به این ترتیب، در صفحهی مجله میتوانید گروه تخصصی مجله و زیرگروه مجله را که براساس آن چارکبندی اعمال شده است را ملاحظه کنید.
دستهبندی کلمات کلیدی مقالات فارسی از دو جهت به افراد کمک میکند:
۱. محققان میتوانند برای انتخاب موضوعات تحقیقاتی جدید و بهروز در حوزهی موضوعی مورد نظرشان از چارک رتبهبندی کلمات استفاده کنند.
ابزارهای مختلفی برای بررسی مقالات و بهروز بودن حوزهی تحقیقاتی، وجود دارد؛ اما چارک رتبهبندی کلمات مرکز اطلاعات علمی، تنها ابزار موجود در زبان فارسی است که به محقق کمک میکند تا از بهروز بودن حوزهی موضوعی خود اطمینان حاصل کند.
۲. نویسندگان میتوانند برای انتخاب بهتر کلمه کلیدی مقالات و رؤیتپذیری بیشتر مقالاتشان از چارک رتبهبندی کلمات استفاده کنند.
نویسندگان برای انتخاب کلمات کلیدی مقاله باید حداکثر تلاششان را داشته باشند. زیرا کلیدواژهها اولین گام ارتباط با مخاطب است. چارک رتبهبندی کلمات کلیدی به نویسندگان کمک میکند تا تازگی کلمهی کلیدی مقالهی خود را بررسی کرده و بهترین کلیدواژه را برای مقالهی خود انتخاب کنند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات