بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۳۷۰۶
محمود جراحی بنیانگذار ایرانسل با اشاره به موضوع نوآوری در کسب و کار خاطرنشان کرد: بزرگترین مشکل ما این است که ما تعریف درستی از واژه‌ها به خصوص در زیست بوم فناوری خود نداریم.
چهارشنبه ۱۶ آبان ۱۴۰۳ - ۱۱:۴۴
معضل نبود شجاعت برای اقدامات نوآورانه؛ مشکل این است که تعریف درستی از  زیست بوم فناوری خود نداریم

به گزارش بازارکار، بنیانگذار ایرانسل در چهارمین کنفرانس ملی انجمن علمی پارک‌های فناوری و سازمان‌های نوآوری ایران که به میزبانی استان و پارک علم و فناوری البرز برگزار می شود گفت: همچنین خارجی گریزی مخفی ای که در ما ایرانی ها قرار دارد نیز سبب می‌شود تا نتوانیم ارتباط درستی با این مفاهیم برقرار کنیم.
بنیانگذار ایرانسل  با اشاره به تفاوت Invention و innovation گفت: به توانایی ساخت، توسعه و ارسال، نوآوری گفته می‌شود. علم scale نیز در نوآوری اهمیت بسیار ویژه ای دارد. بسیاری از فعالان ما در زمینه علم این موضوع را رعایت نمیکنند. نوآوری اگر در محصولات فناورانه scale نداشته باشد، نوآوری نیست. نوآوری حس حل مسئله است.
جراحی در ادامه با اشاره به نقش نوآوری در ریشه‌کن کردن فقر گفت: مشکل ما در ایران این است که ما توانایی استفاده از فرصت را نداریم.نوآوری مینواند کشور را از قفر نجات دهد. ما مشکلات زیادی داریم که با حل این مورد آنها حل خواهند شد. ما همه این ها را میدانیم و همچنان آنرا درست نمی‌کنیم. اگر به نوآوری فورد در صنعت خودروسازی امریکا نگاه کنید، میبینید که این نوآوری چگونه سبب افزایش شغل، کاهش فقر و در نهایت بهبود وضعیت اجتماعی جامعه شد.
 وی افزود: ما باید به جای دیدن فقر فرصت را ببینیم. در آفریقا یک فرد در یک جامعه فقیر که حتی دسترسی به آب نیز ممکن نبود، برای مردم گوشی موبایل فراهم کرد.‌تجربه نشان داده هر انسان فقیر که گوشی دار می‌شود، سی درصد از فقر خارج می‌شود.
بنیانگذار ایرانسل با اشاره به انواع نوآوری اظهار کرد:نوآوری پایدار اولین نوع نوآوری است که وضع قبلی خود را حفظ میکند. نوع دوم نوآوری efficiency innovation است که به بازدهی کمک میکند و با حفظ وضع قبلی، وضع فعلی را بهبود نیز میبخشد. نوع سوم نوآوری اما، market-creating innovation یا نوآوری بازارساز است. این نوآوری با مصرف پیوند خورده است.
وی ضمن تشریح جایگاه مصرف در اقتصاد خاطرنشان کرد: هر اقتصاد، متشکل از مصرف‌کنندگان (consumers) و غیر مصرف‌کنندگان(non-consumers) است. مصرف واژه ای مهم و در واقع ناموس اقتصاد است. متاسفانه وقتی مصرف در ایران کم می‌شود، وضعیت اقتصادی بدتر خواهد شد. این نوع نوآوری می‌گوید که فرد غیر مصرف‌کننده باید مصرف‌کننده شود، یعنی امکان مصرف برای پولدار و فقیر فراهم شود. این تعریف عدالت است و این نوع نوآوری جرقه آن را خواهد زد. این اتفاقی است که برای مثال، توسط هنری فورد در اقتصاد امریکا و بازار خودرو آن رقم خورد.
جراحی با انتقاد نسبت به نبود شجاعت و اراده لازم برای انجام اقدامات نوآورانه پرریسک در ایران گفت: ما در ایران تلاش میکنیم تا از comfort zone یا منطقه امن خود در نوآوری خارج نشویم. این در حالی است که نوآوری‌های بازارساز نیازمند انجام ریسک هستند. برای مثال ظهور تاکسی‌های اینترنتی ، یک نوآوری است که سه الی چهار میلیون شغل ایجاد کرده است اما این وضعیت پس از کشمکشهای فراوان بین تاکسیرانی سنتی و تاکسی های اینترنتی به دست آمده است. همچنین پروژه ای مانند اکباتان نیز پروژه ای نوآورانه بود. این شهرک هنوز شهرکی است که مردم به راحتی در آن زندگی میکنند و این نمونه ای عالی از تبدیل غیر مصرف‌کنندگان به مصرف‌کنندگان است، چرا که این شهرک با هدف ایجاد مسکن برای کارگران و کارمندانی ایجاد شده است که در دهه چهل با توسعه جاده کرج روز به روز به تعداد آنها افزوده میشد. اگر دقت کنید، ما هنوز نتوانسته ایم نمونه مشابهی در این زمینه اجرا کنیم. جهان در نهایت با اشاره به هدف و مفهوم کلی نوآوری تاکید کرد: نوآوری حل مسئله است. ما در زمانی که تصمیم به تاسیس ایرانسل با حداقل اعتبار گرفتیم و تلاش کردیم تا به خدمات ارزان، باکیفیت و مقیاس پذیر برسیم. این نیاز به تصورکردن، ارائه خدمات و scale کردن درست آن دارد. نوآوری بیشتر نرم‌افزاری است تا سخت‌افزاری.‌ در واقع نوآوری به معنای راهکار عملی برای مشکلی واقعی است.

ارسال نظرات