تازه ها
به گزارش بازار کار به نقل از خبرنگار ایرنا، حضور پرتعداد سفیران کشورهای حاشیه دریای خزر به استان مازندران و ابراز علاقه این کشورها برای ترانزیت کالا از بندر امیرآباد سبب شد که توسعه زیرساختهای بندر امیرآباد بدون وقفه در حال تکمیل باشد.
ظرفیتهای ممتاز تجارت در این بندر زمینهای شد که همه کشورهای حاشیه دریای خزر آوازه این بندر را به درستی شنیده و در سفر به مازندران از این ظرفیت به نیکی یاد میکنند.
دست یابی به بازارهای جهانی در خلیج فارس یکی از سیاستهای راهبردی شوروی سابق بود که این سیاست مهم در حال حاضر مورد تاکید کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب میشود و این آرزو توسط قابلیتهای بندر امیرآباد برای آنها دست یافتنی است.
از طرف دیگر تحولات تاریخی و منطقهای به گونهای رقم خورد که کشورهای حاشیه دریای خزر نیازهای بیشتری برای تجارت در آبهای گرم خلیج فارس داشته باشند که همه این عوامل زمینهای برای رونق تجارت از طریق بندر امیرآباد است.
مدیران ارشد وزارت راه و سازمان بنادر و دریانوردی به صورت مستمر از فرایند توسعه زیرساختهای بندر امیر آباد بازدید میکنند و همه آنها در تلاشند تا ظرفیت تجارت در این بندر افزایش یابد.
بندر امیر آباد به عنوان بزرگترین بندر شمال کشور و یکی از مهمترین بنادر سازمان بنادر و دریانوردی از لحاظ جذب سرمایه گذار و مراودات کالا در جایگاه خوبی قرار گرفته است که نقش مهم آن در کریدور شمال – جنوب بر کسی پوشیده نیست.
پسرویهای پی در پی آب دریای خزر یک تهدید جدی برای بنادر کشورهای حاشیه خزر محسوب میشود و برای پیشگیری از این چالش در این بندر کارگروهی در وزارت امور خارجه ایران تشکیل شد.
با توجه به شرایط جغرافیایی بندر امیرآباد و قرارگیری در منتهی الیه شرق دریای خزر و با عنایت به روان بودن بستر دریا و رژیم رسوب گذاری در این منطقه از یک فروند لایروب یکهزارو ۵۰۰ متر مکعب در آینده نزدیک در این بندر فعال خواهد شد.
تجهیز این بندر به شناورهای جدید یکی از برنامههای محوری برای توسعه زیرساختها در امیرآباد محسوب میشود که بنا بر اعلام سازمان بنادر و دریانوری سه فروند شناور چند منظوره تا پایان سال در این بندر فعال میشود.
تکمیل اسکله رو-رو بندر امیرآباد تا ۲ ماه آینده
مدیر عامل سازمان بنادر و دریانوردی همزمان با آخرین بازدید خود که در آبان ماه جاری از این بندر به عمل آورد اظهار کرد: اسکله رو - رو ریلی این بندر که یک طرح مهم زیرساختی است تا ۲ ماه آینده تکمیل و افتتاح میشود.
علی اکبر صفایی گفت: با تاکید وزیر راه و شهرسازی به ما تکلیف شد تا نظارت دقیقی بر طرحهای عمرانی و سرمایه گذاری در حوزه سازمانی خود داشته باشیم تا در بازه زمانی مشخص و بر اساس قرارداد همه طرحها در موعد مقرر به بهره برداری برسند و مدیران سازمان با بازدیدهای منظم پروژهها را مورد بازنگری و بازدید قرار میدهند تا چنانچه مانعی در مسیر اجرای پروژه وجود داشته باشد تسهیل و رفع شود.
معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل سازمان بنادر و دریانوردی تصریح کرد: در حال حاضر بیش از چهار همت قرارداد سرمایه گذاری در بندر امیر آباد در حال انجام است و علاوه بر آن با امضاء تفاهم نامههای سرمایه گذاری، چهار همت دیگر هم در این بندر در دست اجرا است که در مجموع این ۸۰ هزار میلیارد ریال میتواند تاثیر بسیار خوبی هم در بُعد اقتصادی و اشتغالزایی این بندر ایجاد کند.
توسعه زیرساختهای بندر امیرآباد یکی از خواستههای اصلی کشورهای حاشیه خزر است و سفرای این کشورها در دیدارهای که با استاندار مازندران در هفتههای گذشته داشتند بر این مهم تاکید جدی داشتند.
از سوی دیگر با توجه به ظرفیت بسیار بالای مازندران در صادرات محصولات کشاورزی و باغی بندر امیرآباد سکوی ممتازی برای صادرات کالا از این خطه شمال به کشورهای حاشیه دریای خزر محسوب میشود.
بندر امیرآباد در استان مازندران به عنوان بزرگترین بندر حاشیه دریای خزر با قرار گرفتن در موقعیت جغرافیایی خاص باتوجه به سیاست گذاریهای دیپلماسی اقتصادی دولت میتواند با شکوفاسازی ظرفیتها، نقش ویژهای در مقاومسازی اقتصاد کشور با توسعه تجارت بینالمللی و صادرات کالا ایفا کند.
بندر امیر آباد با حدود یکهزار و ۳۰۰ هکتار وسعت و همچنین ۲۲۰ هکتار پس کرانه با دارا بودن اراضی پشتیبانی وسیع، زیر ساخت حمل و نقل مدرن چند وجهی، اسکله رو -رو ریلی و کامیون جهت ترانزیت و حمل یکسره کالا و همچنین دسترسی آسان به بازار مصرف کشورهای سی آی اس CIS با جمعیت بالغ بر ۳۰۰ میلیون به تنهایی بر تمامی پنج بندر حاشیه خزر تنه میزند و ظرفیت فوق العادهای در توسعه اقتصادی و پرش تجاری کشور دارد.
بندر امیرآباد در کنار آن که یک ظرفیت صادراتی و تجاری در منطقه به شمار میرود با دارا بودن کارخانجات متعددی همچون گچ، فولاد، کاغذ و سیلوهای متعدد از بنادر نسل سوم کشور است و عمده ۷.۵ میلیون تن کالای صادراتی کشورهای مختلف جهان از بنادر آستاراخان، آکتائو، اولیا، باکو، گوسان و ماخاچ وارد بندر امیرآباد میشود.
اتصال به شبکه ریلی کشور، بهرهمندی از ۱۵ پست اسکله با ظرفیت ۱۰ میلیون تن و بهره مندی از ظرفیت اتصال کریدور ترانزیت بین المللی شمال به جنوب (INSTC) از دیگر ویژگیهای شاخص بندر امیرآباد است.
منطقه امیرآباد از ظرفیتهای بندری بسیار مناسبی برخوردار است و میتواند به دلیل موقعیت ویژه جغرافیایی و قرار گرفتن در مسیر کریدور شمال- جنوب، توسعه روابط تجاری و اقتصادی با کشورهای همسایه بهویژه کشورهای حاشیه دریای خزر را بیش از پیش تجربه کند که این امر به شکوفایی اقتصادی این دیار کمک میکند.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات