بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۴۸۹۶
رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور بر نهادینه شدن «نهضت مهارت آموزی» در یک جریان ملی تأکید کرد و گفت: تا دی ماه امسال با مشارکت بخش خصوصی ۱۰۰ مرکز آموزشی در کنار بنگاه‌های اقتصادی قرار می‌گیرد.
يکشنبه ۱۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۵:۵۱

به گزارش بازارکار به نقل از ایرنا از سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای کشور، «غلامحسین محمدی» درباره میزان سودمندی آموزش‌ها در دوران تحصیلی، گفت: در دورانی کشور با یک شیدایی و آفت مدرک گرایی و عدم تناسب عرضه و تقاضا در بازار کسب و کار مواجه بود؛ در آن زمان مدرک تحصیلی ملاک شایستگی افراد را رقم می‌زند و مهارت افراد با مدرک دانشگاهی سنجیده می‌شد.

وی افزود: امروز شرکت‌های بزرگ در دنیا به مهارت افراد، اهمیت ویژه می‌دهند و در سال‌های اخیر در ایران نیز این روند مورد بازنگری قرار گرفته و بازار کار متعلق به افرادِ دارای مهارت نه افرادِ برخوردار از مدرک تحصیلی است.

وی با بیان اینکه سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای متولی آموزش‌های غیررسمی در کشور است، تصریح کرد: شورای عالی آموزش و تربیت فنی، حرفه‌ای و مهارتی در سال ۱۳۹۶ به عنوان نهاد بالادستی این آموزش‌ها جهت هماهنگی در سیاستگذاری، تنظیم گری و راهبری نظام آموزش فنی، حرفه‌ای و مهارتی و برقراری تعامل بین دستگاه‌های مجری ایجاد شده است.

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با ارائه گزارشی از وضعیت سازمان آموزش فنی و حرفه ای کشور در زیست بوم اقتصادی، نظارت مهارت و نظام صلاحیت حرفه‌ای، گفت: در کل ۴۳۸ حرفه و مهارت وجود دارد که برای آن‌ها نظام صلاحیت شغلی و حرفه‌ای تدوین شده است و بر اساس استاندارد‌های این سازمان هر حرفه از چند شغلی و هر شغلی از چند شایستگی تشکیل می‌شود و در نظام سنجش مهارت حرفه‌ای میزان مهارت‌های نرم، اخلاق حرفه‌ای و آشنایی با اصول کسب و کار افراد نیز مورد سنجش قرار می‌گیرد.

وی با تأکید بر نهادینه‌سازی نظام سنجش صلاحیت حرفه‌ای مانند نظام مهندسی در کشور، بیان داشت: در این نظام، توانمندی‌ها و میزان سطح مهارت نیروی انسانی تعیین می‌شود که می‌توان بر اساس آن بستری مناسب برای استعدادسنجی و ارتقاء شایستگی‌های حرفه‌ای آنان فراهم آورد.

رئیس سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با بیان اینکه، مهارت نیاز به مشارکت جدی همه اجزای زیست بوم اقتصادی، اجتماعی و آموزشی دارد، خاطرنشان کرد: نظام اشتغال تک پارامتری نیست و فقط به مهارت افراد بستگی ندارد و به پارامتر‌های دیگر مانند حقوق و دستمزد، سختی کار و ... نیز وابسته است و به همین دلیل طرفداران رشته‌های صنعتی دارای شیب منفی نسبت رشته‌های خدماتی است.

محمدی، ۷۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای دولتی، بیش از ۴۳۰۰ مرکز جوار و بین کارگاهی، ۴۵ هزار آموزشگاه آزاد و فعالیت بیش از ۲۰ هزار آموزشگاه، ۱۲ میلیون مترمربع فضا، بیش از ۱۲ نفر نیروی انسانی و ... را از ظرفیت‌های این سازمان در تربیت نیروی انسانی ماهر برشمرد و افزود: با رصد اشتغال کارآموزان به این برآورد رسیدیم که بیش از ۵۰ درصد افراد با مهارتی که از طریق آموزش‌ها کسب کرده اند، موفق شدند به سر کار بروند.

وی ادامه داد: اکنون بسیاری از شهرک‌های صنعتی مشکل جذب نیروی ماهر دارند که نشان می‌دهد شغل وجود دارد، ولی نیروی انسانی ماهر برای انجام آن تربیت نشده است.

معاون وزیر تعاون تصریح کرد: قرار دادن ۱۰۰ مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور تا دی ماه سال جاری با مشارکت بخش خصوصی در کنار بنگاه‌های اقتصادی و بازار کسب و کار از برنامه‌های تحولی این سازمان در تقاضامحور نمودن آموزش‌های مهارتی بر اساس قوانین است.

وی با اشاره به بیش از ۳ همت بودجه این سازمان، افزود: سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای با دو مشکل مواجه است؛ نخست اینکه منابع جاری و هزینه‌ای سازمان کفاف معیشت همکاران را نمی‌دهد و میانگین و معدل دریافتی حقوق کارکنان بسیار پایین است به طوری که ۹۵ درصد از بودجه سازمان صرف حقوق و دستمزد می‌شود.

محمدی با بیان اینکه برای اجرای برنامه‌های تحولی نیازمند بهره‌گیری از مسئولیت اجتماعی بنگاه‌های بزرگ اقتصادی هستیم، گام دوم این سازمان را توسعه زیرساخت‌های آموزشی از طریق مشارکت‌های اقتصادی و اجتماعی با کسب و کار و مردم عنوان کرد و گفت: در این شیوه ۵ درصد از اعتبارات مسئولیت اجتماعی برخی دستگاه‌های اجرایی همچون وزارت نفت برای توسعه زیرساخت‌های آموزش‌های مهارتی و توانمندسازی نیروی انسانی تعلق می‌گیرد.

ارسال نظرات