بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۵۱۱۴
در سمینار تخصصی «مدیریت مدرن با حاکمیت شرکتی» که در محل اتاق بازرگانی مشهد برگزار شد، اصول اساسی حاکمیت شرکتی، نقش حاکمیت شرکتی در ایجاد شفافیت، اعتمادسازی با حاکمیت شرکتی، رشد پایدار و رقابت پذیری با حاکمیت شرکتی و راهبردهای اجرایی برای پیاده‌سازی حاکمیت شرکتی، تبیین گردید.
چهارشنبه ۲۸ آذر ۱۴۰۳ - ۱۷:۰۸

به گزارش روابط عمومی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی مشهد، «محمدرضا توکلی زاده»، رئیس اتاق خراسان رضوی طی سخنانی در این رویداد، توجه به مقوله حاکمیت شرکتی را در بهبود عملکرد شرکت‌ها در بازارهای جدید و امروزی بسیار حائز اهمیت دانست و گفت: در گذشته و در ساختار سنتی شرکت‌ها، نقش «سرمایه‌گذار» در مقایسه با امروز متفاوت بود؛ اما در حال حاضر شاهدیم که این وضعیت دستخوش تغییر شده است. در همین راستا نیز، بحث توجه به اصول و ضوابط حاکمیت شرکتی، برای پایداری شرکت‌ها در بازار، امری ضروری است.

ضرورت توجه شرکت‌ها به اصول جدید مدیریت

وی اظهار کرد: اگر به پیشینه شرکت‌ها و بنگاه‌های اقتصادی در کشور بنگریم، می‌بینیم که عملا تعداد شرکت‌هایی با عمر 100 سال و بیش از آن همچنان فعال هستند، بسیار کم است و همان‌ها نیز برای پایداری و تدوام فعالیت خود بایستی به اصول جدید مدیریت و بهره‌گیری از مشارکت دیگران روی بیاورند.

رئیس اتاق بازرگانی خراسان رضوی، همگرایی و هم‌افزایی افراد توانمند و شفافیت در امور را از مولفه‌های اثرگذار برای رشد و توسعه یک شرکت عنوان کرد و متذکر شد: اگر این مولفه‌ها تقویت و در راستای پایداری شرکت‌ها برنامه‌ریزی شوند، شاهد تحقق رشد شرکت‌ها خواهیم بود.

تحقق حاکمیت شرکتی از مسیر هم‌افزایی و جمعی‌گرایی امکان‌پذیر است

«وجیهه اصغری»، کارشناس مسئول دفتر مشاوره سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی نیز در ابتدای این سمینار، در خصوص موضوع این رویداد اظهار کرد: حاکمیت شرکتی، یک ابزار بنیادین برای رشد پایدار، شفافیت و افزایش اعتماد در بنگاه‌های اقتصادی است و یکی از اقداماتی که اخیرا در سازمان بورس مطرح شده، بحث پیاده سازی اقدامات حاکمیت شرکتی است. بر همین اساس، ما در اتاق بازرگانی به عنوان پلی بین بخش خصوصی و دولتی، در تلاشیم راهکارهایی برای اجرای بهتر چهارچوب‌های این موضوع به بنگاه‌های اقتصادی ارائه نماییم.

وی افزود: موضوع حاکمیت شرکتی با هم‌افزایی و جمعی‌گرایی امکان پذیر است و نگاه کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی این است که با ارائه روش‌های تحقق این مقوله، با استفاده از نظرات متخصصان در این حوزه، به پیاده سازی بهتر اصول حاکمیت شرکتی کمک کند و امیدواریم بنگاه‌های اقتصادی استان ما بتوانند به عنوان پیشرو در سطح ملی، در بحث حاکمیت شرکتی موفق عمل نمایند.

سپس، «احسان شجاعی»، نایب رئیس کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق بازرگانی خراسان رضوی گفت: در حال حاضر، گروهی از شرکت‌ها در استان ما، پیشرو بوده و مسیر ورود به بازار سرمایه و استفاده از این ابزار را می‌دانند؛ اما بسیاری از شرکت‌ها از مسیرهای گام نهادن در این حوزه آگاهی کافی ندارند و بایستی به آنان کمک کرد تا نقشه راه خود را در این حوزه بیابند؛ لذا این موضوع در کمیسیون سرمایه‌گذاری و تامین مالی اتاق مشهد به عنوان یکی از اهداف مدنظر قرار گرفت و تصمیم بر آن شد که در دوره اول کمیسیون نسبت به آشناسازی بنگاه‌ها با واژگان این حوزه اقدام نماییم و در دوره دوم، وارد جزئیات بیشتر این حیطه شویم.

وی افزود: علاوه بر شرکت‌های بزرگ یا دارای پشینه، شرکت‌های کوچک و متوسطی که به تازگی به حوزه کار ورود کرده‌اند یا می‌خواهند مسیر فعالیت خود را توسعه دهند، بایستی از هم اکنون اصول صحیح مدیریت شرکت را پیاده‌سازی نمایند تا در آینده بهتر در مسیر رشد قرار گرفته و به اهداف مدنظر خود دست یابند.

لزوم تقویت کسب‌وکارهای خانوادگی، در راستای توسعه اقتصادی کشور

«فرشید شکرخدایی»، رئیس کمیسیون تامین مالی اتاق بازرگانی ایران نیز در این سمینار به اهمیت توسعه و تقویت کسب‌وکارهای خانوادگی با تکیه بر روش‌های جدید مدیریت شرکت‌ها اشاره کرد و گفت: در دنیا اثبات شده است که کسب و کارهای خانوادگی، نقش بی بدیلی در توسعه یک کشور دارند؛ به طوری‌که کسب و کارهای خانوادگی در اغلب کشورهای دنیا حدود ۷۰ درصد از اشتغال، ۷۰ درصد از تولید ناخالص داخلی، ۳۰ درصد از سرمایه‌گذاری خارجی، ۲۵ تا ۳۰ درصد از تامین بودجه برای انجام مسئولیت‌های اجتماعی، ۲۰ درصد از سرمایه گذاری‌های پایدار و سرمایه‌گذاری در حوزه انرژی تجدیدپذیر و ۶۰ درصد از نوآوری‌ها و خلاقیت‌ها را به خود اختصاص داده‌اند.

وی اضافه کرد: بیشترین رشد اقتصادی در کشور ما نیز مربوط به دهه ۴۰ و ناشی از توسعه کسب و کارهای خانوادگی بوده که تجربه بسیار گرانقدری است. کسب و کارهای خانوادگی نسل جدید در کشورمان در اواخر دهه ۶۰ و اوایل دهه ۷۰ شکل گرفت، این مهم بعد از جنگ تحمیلی و در آغاز دوره سازندگی رقم خورد که تسهیلات بانکی با بهره‌های پایین پرداخت شد و صدها کسب و کار در آن دهه شکل گرفت.

رئیس کمیسیون تامین مالی اتاق بازرگانی ایران تاکید کرد: در سال‌های آینده، در صورت تداوم روند سنتی مدیریت کسب و کارهای خانوادگی، شاهد پایداری این نوع کسب‌وکارها نخواهیم بود؛ زیرا برای سازماندهی آنها و تداوم فعالیتشان برنامه‌ریزی نشده است.

وی خاطرنشان کرد: نابودی هر برند معتبر ملی در کشور به مثابه تشویق عدم سرمایه‌گذاری در ایران است. سن پایه‌گذاران برندهای معتبر در ایران حدود ۷۰ تا ۸۰ سال است و بایستی طرح و برنامه توافق شده‌ای برای مدیریت شرکت در نسل‌های بعدی تدوین گردد و جذابیت لازم در این عرصه برای نسل‌های بعدی در کسب و کار خانوادگی وجود داشته باشد تا شاهد تداوم فعالیت آن‌ها باشیم.

شکرالهی ادامه داد: اتاق بازرگانی ایران طرح پژوهشی – کارگاهی را برای تبیین سهم کسب و کارهای خانوادگی از شاخص‌های اقتصادی کشورمان در دستور کار قرار داده تا از این طریق، ضمن استخراج آمار واقعی و دقیق از آنها بتواند راهکارهایی برای ماندگاری کسب و کارهای خانوادگی و سازماندهی آنها ارائه دهد.

اثر حاکمیت شرکتی بر حفاظت از منافع سهامداران شرکت

«علی رحمانی»، مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران نیز در بخشی از این سمینار گفت: مدیریت مدرن و فناوری‌های اداره یک شرکت شامل حاکمیت شرکتی، مدیریت ریسک، برنامه ریزی راهبردی و عملیاتی، نظام مالی و حسابداری، نظارت، ارزیابی عملکرد شرکت‌ها و… است.

به گفته او، حاکمیت شرکتی درصدد است تا از منافع طیف گسترده‌تری از ذینفعان و سهامداران شرکت حفاظت کند و حاکمیت شرکتی قدرتمند، به دلیل مزایای بسیار زیاد برای شرکت‌ها، سهامداران و سایر ذینفعان، یک موضوع مهم و ضروری است.

وی، نهادهای بین‌المللی، دولتها، بازارهای مالی، بانکها، اتاقهای بازرگانی، آحاد جامعه، موسسه‌های رتبه بندی و تحلیل‌گران مالی را ذینفعان یا علاقه مندان به مقوله حاکمیت شرکتی دانست و گفت: حاکمیت شرکتی در واقع ساختاری است که از طریق آن، اهداف شرکت تنظیم می‌شود و روش‌های دستیابی به آن اهداف و نظارت بر عملکرد، بر اساس اصول حاکمیت شرکتی تعیین می‌گردد.

مدیرعامل سابق شرکت بورس اوراق بهادار تهران بیان کرد: مدیریت مدرن نیز مجموعه‌ای از اصول و روش‌ها و ابزارهای مدیریتی است که متناسب با تغییرات سریع در محیط‌های کاری و نیازهای نوظهور سازمان‌ها طراحی شده‌ است. این نوع مدیریت رویکردی پویا و تطبیقی به مسائل سازمانی دارد و از فناوری‌های پیشرفته و استراتژی‌های نوآورانه برای بهبود کارایی و دستیابی به اهداف استفاده می کند.

وی، ویژگی‌های کلیدی مدیریت مدرن را تمرکز بر انسان محوری و استفاده از فناوری‌های مدرن دانست و گفت: استفاده از این نوع مدیریت در سازمان‌ها منجر به بهبود بهره‌وری، ایجاد شفافیت، ارتقای رقابت پذیری و تقویت نوآوری می‌شود.

عضو هیات علمی دانشگاه الزهرا در ادامه سخنانش به تشریح راهبری شرکتی و فرآیندهای آن و مولفه‌های مدل نوین راهبری پرداخت.

اهمیت تقویت خرد مالی در تصمیمگیری در بنگاه‌های اقتصادی

در بخش پایانی این سمینار تخصصی، «مرتضی رحمانی»، مدیر بورس منطقه‌ای خراسان به ایراد سخن پرداخت. وی از اهمیت تقویت خرد مالی در تصمیم گیری‌ها سخن گفت و اذعان کرد: حاکمیت شرکتی به تقویت خرد مالی در تصمیم‌گیری‌ها کمک می‌کند. بنگاه‌های اقتصادی باید به این نکته توجه کنند که یک سرمایه‌دار بدون بهره گرفتن از نظرات تخصصی یک کارشناس مالی قادر نخواهد بود که مدیریت مطلوبی روی بنگاه اقتصادی خود داشته باشد.

وی بیان کرد: فردی که پول در اختیار دارد، لازم نیست حتما مدیریت یک شرکت یا بنگاه اقتصادی را انجام دهد؛ در واقع، کار درست آن است که پول یا سرمایه خود را در اختیار یک کارشناس مالی بگذارد تا او مدیریت آن را انجام دهد.

مدیر بورس منطقه‌ای خراسان گفت: در شرایط کنونی در کشور، تصمیمات اقتصادی در وزارت اقتصاد و وزارت کشور و بانک مرکزی و… اخذ می‌شود؛ در حالی که اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی باید در این حوزه نقشی اثرگذار داشته باشد؛ چرا که محل اصلی ارائه راهکارهای حاکمیت شرکتی، همین اتاق بازرگانی است.

ارسال نظرات