بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۵۳۲۷
معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش گفت: به زودی فراخوان جذب برای رشته های مختلف درسی استعدادهای علمی ، فرهنگی ، قرآنی ورزشی اعلام میشود تا از این طریق افراد بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان شوند.
چهارشنبه ۰۵ دی ۱۴۰۳ - ۱۸:۵۷

به گزارش بازارکار از صدا و سیما، صادق ستاری فرد، معاون تربیت بدنی و سلامت وزیر آموزش و پرورش، در برنامه صف اول شبکه خبر که به موضوع جایگاه تربیت بدنی و سلامت در آموزش و پرورش اختصاص داشت، به مهمترین برنامه‌های این وزارت خانه اشاره کرد.

سوال: چه تعداد معلم ورزش و سلامت در مدارس مشغول به فعالیت هستند؟

ستاری فرد: در قانون اساسی ما در اصل سوم و در اصل سی‌ام قانون اساسی، به موضوع تعلیم و تربیت و آموزش و پرورش اشاره دارد و صراحتا در کنار آموزش و پرورش موضوع تربیت بدنی را قانون اساسی اشاره کرده است. با این قید که آموزش و پرورش و تربیت بدنی برای همه و به صورت رایگان در تمام سطوح باید باشد، در سند تحول بنیادین نیز ۶ ساحت تربیتی پیش بینی شد که یکی از آن ساحت‌های مهم تربیتی ساحت تربیت زیستی و بدنی است. در برنامه درسی ملی به عنوان یکی از مهم‌ترین برنامه‌های نظام تعلیم و تربیت حوزه تربیت بدنی و سلامت بعنوان یکی از حوزه‌های یازده گانه یادگیری مورد توجه قرار گرفته است. از جهت نیروی انسانی که فرمودید ما در حال حاضر حدود ۳۳ هزار معلم تربیت بدنی و قریب ۷ هزار مراقب بهداشت داریم که برای جامعه ۱۲ میلیون و نیم دانش اموزان دولتی ما، تقریبا به همین حدود بیش از دو میلیون دانش آموز ما هم دانش آموز غیردولتی داریم، که این معلمین عزیز ما و مراقبین بهداشت مسئول خدمت رسانی و تحقق برنامه‌ها و اهداف مدنظر سند تحول در ساحت زیستی و بدنی برای جامعه دانش آموزی هستند.

سوال: آیا این افراد در حوزه‌های دیگر هم در مدارس مشغول هستند یا به صورت تخصصی به حوزه سلامت و ورزش فعالیت میکنند؟

ستاری فرد: نه، صرفا این‌ها بعنوان معلمان تربیت بدنی و مراقبان سلامت یا مراقبه بهداشت هستند.

سوال: با آن آمار بیش از ۱۶ میلیون دانش آموزی که فرمودید و آن سرانه‌ای که داریم چقدر فاصله مطلوب است؟

ستاری فرد: شاخصی که برنامه هفتم پیش بینی کرده شاخص یک به ۲۸۰ است یعنی ما به ازای هر ۲۸۰ دانش آموز یک معلم تربیت بدنی باید داشته باشیم امروز این شاخص حدود ۴۰۰ است یعنی ما یک فاصله تقریبا ۹ هزار معلم کمبود برای این که این ناترازی جبران بشود و در واقع در طول برنامه هفتم این کمبود انشاالله جبران بشود نیاز داریم که هم از طریق دانشگاه فرهنگیان، ظرفیت دانشگاه فرهنگیان انشاالله افزایش پیدا بکند هم از طریق آزمون‌های استخدامی و هم ظرفیت خیلی خوبی که الحمدالله با پیگیری همکاران خوب مان در مجموعه آموزش و پرورش از طریق شورای عالی انقلاب فرهنگی فراهم شد. جا دارد همین جا یادی کنیم از شهید رئیسی عزیز که نسبت به این موضوع اهتمام جدی داشتند موضوع جذب استعداد‌های برتر دانش آموزی بدون کنکور در دانشگاه فرهنگیان که الحمدالله در شورای انقلاب فرهنگی تصویب و ابلاغ شد و انشاالله بزودی فراخوان جذب برای رشته‌های مختلف درسی استعداد‌های علمی، فرهنگی، قرآنی ورزشی از این طریق بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند یکی از این فرصت‌ها هم فرصتی است که برای معلمان تربیت بدنی هست دانش آموزانی که در طول دوران تحصیل حائز آن شرایط نخبگی یا استعداد‌های برتر ورزشی بشوند می‌توانند بدون کنکور وارد دانشگاه فرهنگیان بشوند و این هم یک بستر جدیدی و یک فرصت جدید و یک فرصت بسیار عالی است برای این که ما بتوانیم بهترین معلمان مان را از طریق بهترین دانش آموزان مان انشاالله جذب کنیم و این ناترازی ۹ هزار معلم تربیت بدنی را از این سه طریق انشاالله جبران بکنیم.

سوال: همین نکته را شما در برنامه چهارم مهرماه ما در همین برنامه صف اول هم اشاره فرمودید چقدر در این دو ماه و خورده‌ای پیگیر این ماجرا بودید و این عدد را بفرمایید که در برنامه هفتم، الان مجلس هم در کمیسیون‌های تلفیق و کمیسیون‌های تخصصی دارند موضوع بودجه را بررسی می‌کنند و قطعا باید بودجه پیش بینی شود آیا در برنامه هفتم صراحتا و مشخصا آمده است که چه تعداد معلم برای تربیت بدنی و بهداشت قرار است آموزش و پرورش جذب کند؟

ستاری فرد: بله، این در قانون برنامه هفتم هم پیش بینی شد که تامین نیروی انسانی و مجوز جذب استخدامی مجوزی که توسط هر دو سازمان اداری و استخدامی و سازمان برنامه انجام می‌شود. احتمالا پیش بینی‌هایی شد اطلاع دقیقی من ندارم که برای سال آینده مجموع نیرو‌هایی که قرار است در اختیار آموزش و پرورش قرار داده شود چه میزان خواهد بود الان همکاران ما در حال رایزنی هستند با هر دو سازمان متولی که انشاالله بتوانیم هم برای دانشگاه فرهنگیان، هم برای آزمون استخدامی بخشی از کمبودهایمان را به خصوص در حوزه تربیت بدنی انشاالله جبران بکنیم، اما نکته‌ای که فرمودید راجع به بودجه، جا دارد همین جا تشکر کنم از همکاران خوب و عزیز مان در مجموعه کمیسیون تلفیق به ویژه رئیس محترم کمیسیون، اعضای کمیسیون فرهنگی، کمیسیون آموزش و کمیسیون برنامه بودجه که اهتمام خوبی داشتند نسبت به حوزه مسائل آموزش و پرورش، اهتمام جدی نسبت به برخی از مسائل عمیق داشتند در حوزه تربیت بدنی و سلامت این را عرض بکنم که هم خوشبختانه موضوع اعتبار مالی خیلی خوبی از محل ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده با سهم ۴۰ درصدی برای ورزش مدارس، هم عوارض سیگار و هم موضوع شیر دانش آموزی در مصوبات است. البته این را هم عرض بکنم که خوشبختانه این موضوع در لایحه بود یعنی سازمان محترم برنامه و بودجه هر سه موضوع هم عوارض سیگار هم موضوع مالیات بر ارزش افزوده و هم موضوع شیر دانش آموزی را محل توجه قرار دادند که الحمدالله کمیسیون هم موافقت کرد و حمایت خودش را و اهتمام جدی خودش را نسبت به مسئله سلامت دانش آموز در مصوبات بودجه الحمدالله داشتند.

سوال: شما به این فکر کردید که سراغ کمیسیونی بروید که از بودجه‌های ورزشی برای حوزه تخصصی خودتان عرض می‌کنم مثلا منابعی جذب کنید؟

ستاری فرد: من خودم نیروی مجلس هستم و مامورم به مجموعه آموزش و پرورش و ارتباط خیلی خوبی در این مدت داشتیم. زمانی که ما وارد آموزش و پرورش شدیم در دیماه سال ۱۴۰۰ ما اعتبار ردیف مستقل مان حذف شده بود، ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده ما حذف شد و همین طور عوارض سیگار، هم ماده ۷۳ و هم ماده ۹۴ قانون برنامه ششم، به موجب مصوبه قانون مالیات بر ارزش افزوده هر دو حذف شده بود، اما خوشبختانه در همان زمانی که لایحه داشت در مجلس بررسی می‌شد لایحه بودجه ۱۴۰۱ هم مالیات بر ارزش افزوده ۲۷ صدم الحاق شد و الحمدالله مجلس همکاری کردند و هم عوارض سیگار پیش بینی شد و سهم ورزش مدارس از اعتبار مالیات بر ارزش افزوده از ۱۲ درصد به ۴۰ درصد رسید یعنی این همکاری را مجلس با مجموعه آموزش و پرورش و با مجموعه تربیت بدنی و ورزش مدارس داشتند به موجب این افزایشی که در سال ۱۴۰۱-۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ انجام شد و این حمایت مالی خیلی خوبی که انجام شد اتفاقات بی نظیری افتاد به ویژه در حوزه توسعه فضا‌های ورزشی در این سه سال همکاران محترم سازمان نوسازی ما ۴۵ استخر را در اختیار مجموعه دانش آموزان ما قرار دادند، ما در قالب طرح نهضت ملی ایجاد فضای ورزشی در آن مدرسه، طرح شهید سلیمانی ۳۱۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای را در مدت ۳۱ ماه ایجاد کردیم ۷۰۰ فضای ورزشی درون مدرسه‌ای مجدد در دستور اقدام است که انشاالله تا ۲۲ بهمن بهره برداری خواهد رسید. توزیع تجهیزات ورزشی، برگزاری مسابقات ورزشی، اعزام هایمان به مسابقات بین المللی، کسب رتبه‌های خوبی که انجام شد کسب عنوان قهرمانی رشته والیبال در جهان در صربستان عنوان پنجمی در المپیک دانش آموزی که اخیرا انجام شد و توسط دانش آموزان عزیز ما که یک اتفاق بی نظیر و تاریخی بود، این مهم حتما اگر همکاری مجلس شورای اسلامی و همکاری دولت و حمایت‌های مالی و پشتیبانی خیلی خوبی که عزیزان ما داشتند و مجموعه همکاران خوب ما در مجموعه آموزش و پرورش نبود قطعا این توفیقات را ما نداشتیم لذا همین جا از همه عزیزانی که به ما کمک کردند به ویژه همکاران عزیزمان در مجلس شورای اسلامی و الان هم اثنای بررسی بودجه است انشاالله این حمایتی که در این سه سال داشتند نسبت به مسئله سلامت دانش آموزان نسبت به مسائل تربیت بدنی دانش آموزان و نسبت به ورزش تربیتی عزیزان کودک و نوجوان مان اهتمام جدی را داشته باشند تقاضا می‌کنیم که انشاالله این نگاه حمایتی که در این مدت داشتند را انشاالله دریغ نکنند که بتوانیم این توفیقات را با شتاب بیشتری در دوره جدید دنبال کنیم.

سوال: آیا آمایش سرزمینی مورد نظر به درستی انجام شده است؟ آیا در این توزیع امکاناتی که شما به آن اشاره فرمودید نگاهی به مناطق محروم، دوردست و روستا‌ها داشتید؟ به فرض این که ما دانش آموزانی داریم که در مناطق محروم هستند آیا آنها هم می‌توانند طعم استفاده از استخر را بچشند، آیا این امکانات طوری توزیع شده که آنها هم بهره‌مند باشند یا خیر؟

ستاری فرد: مسئله عدالت تربیتی و عدالت توزیعی منابع برابر آموزشی یک مسئله جدی برای ما است، خوشبختم که این را عرض کنم که یکی از موضوعاتی که مدنظر ما بوده، توسعه این فضا‌ها و ایجاد این فضا‌ها با همکاری خیرین سازمان محترم نوسازی، خانواده‌ها، مدارس، جمعی این اتفاق را رقم زدند این جمله‌ای که دارم عرض می‌کنم شاید یک جمله است، اما پشت آن همت بسیاری از عزیزانی است که در جلوی تریبون می‌ایستند و الان من دارم زحمت عزیزان را گزارش می‌کنم آن هم این بود که تلاش ما این بود که این فضا‌ها برود در مناطق محروم، در مناطق روستایی، در حاشیه شهر‌ها، در مدارس استثنایی، در مدارس شبانه روزی تلاش میکنند. ما در سه مرحله، بیش از ۲۰۰ فضا را در مدارس استثنایی ایجاد کردیم.

سوال: برای مناطق محروم چه اتفاقی افتاد در طرح شهید سلیمانی؟

ستاری فرد: می‌توانم این را با اشراف عرض کنم و ادعا بکنم که بیش از ۳۰ تا ۴۰ درصد این فضا‌ها در مناطق روستایی و حاشیه شهر‌ها انجام شد، گزارش‌های خبری که از همین قابل تلویزیونی پخش شد بیشتر این فضا‌هایی که احیانا ایجاد شد در این مناطق روستایی ما اولین فضای ورزشی آن، یعنی تنها‌ترین فضای ورزشی که در این روستا ایجاد شد همین فضای ورزشی بود که در مدارس ایجاد شد، ما به دنبال چه بودیم؟ ما به دنبال این بودیم که یک مطالبه گری ایجاد بشود، یک گفتمان سازی ایجاد بشود به دنبال این بودیم که هویت بخشی نسبت به درس تربیت بدنی نسبت به معلم تربیت بدنی نسبت به ساعت درس تربیت بدنی ایجاد بشود معلم تربیت بدنی من هم یک فضای اختصاصی برای خودش داشته باشد، ساعت درس تربیت بدنی در یک محیط اختصاصی دنبال بشود به ویژه این که امروز مسئله چاقی و مسئله کم تحرکی و مسئله آسیب جسمی و احیانا این افتادن‌های مکرری که در ساعت درسی دارد انجام می‌شود و زنگ ورزش انجام می‌شود خودش یکی از موانع جدی ورزش است، باید می‌رفتیم سراغ این که بتوانیم فضا‌های ورزشی را برای کیفیت بخشی به درس تربیت بدنی انجام بدهیم برای اجرای این طرح دو مولفه جدی مدنظرمان بوده، یک مسئله عدالت تربیتی و عدالت آموزشی و ایجاد این فضا‌ها در مدارس محروم‌تر، مدارس پرجمعیت‌تر، حاشیه شهر‌ها، بتوانیم علاوه بر این که این فضا‌ها را در ساعت درس تربیت بدنی برای دانش آموزان عزیز داشته باشیم کانون‌های ورزشی برای ساعت فوق برنامه، برای بعد از ظهر‌ها، برای ایام تابستان هم ایجاد بکنیم و مدرسه زنده بشود و مدرسه فقط احیانا در ساعت خاص شش ساعت آموزشی باز نباشد. بلکه این ایجاد فضای ورزشی یک فرصتی را ایجاد بکند که مدرسه هم بتواند خدماتش را در ساعت غیرآموزشی به دانش آموزان ارائه کند آن چیزی که در سند تحول بنیادین تحت عنوان این که مدرسه کانون تربیتی محل است ما اعتقادمان این بوده و الان این را داریم می‌بینیم که زنگ ورزش، ساعت ورزش، فعالیت‌های ورزشی، بهترین و جذاب‌ترین فرصت‌ها برای حضور دانش آموزان ما در مدارس هستند و‌ای بسا بهترین فرصت برای ایجاد یک نظام تفریحی سالم و دوری دانش اموزان از احیانا فرصت‌هایی که یا احیانا چالش‌هایی که در حوزه آسیب‌های اجتماعی ما امروز شاهد آن هستیم، تلاش ما این بوده که مدارس شبانه روزی را، مدارس استثنایی را، مدارس روستایی را هذفگذرای بکنیم و انشاالله همین جا هم دست نیاز دراز می‌کنیم سمت خیرین عزیز که به ما کمک بکنند انشاالله بتوانیم آن چیزی که امروز خوشبختانه در برنامه هفتم پیشرفت هم این مهم تصریح شد ایجاد فضای ورزشی درون مدرسه‌ای است ما سال‌ها فضای ورزشی ایجاد می‌کردیم، اما این فضای ورزشی را خارج از مدرسه ایجاد می‌کردیم، دانش آموزان ما در مدرسه بودند فضای ورزشی در خارج از مدرسه بود و این یعنی هدررفت منابع این یعنی ایجاد اشکال در نظام بهره وری فضاهایمان، دانش آموزی که در ساعت آموزشی در مدرسه است چطور این امکان برای او وجود دارد که ایاب و ذهاب بکند و خودش را یا احیانا معلمین عزیز ما بتوانند ارائه خدمات بدهند در آن فضا‌های ورزشی، تلاش ما این بوده که فضا‌های ورزشی را به مدارس ببریم به نزد دانش آموزان ببریم و دسترسی را آسان بکنیم.

سوال: یعنی چطوری؟

ستاری فرد: یعنی همه این فضا‌های ورزشی که ایجاد شد در حیات مدارس ایجاد شد ما سه مولفه مدنظرمان بوده در مدیریت فضا‌های ورزشی که در دیماه که ما شروع به کار کردیم حدود ۵ هزار و ۳۰۰ فضای ورزشی داشتیم امروز در آموزش و پرورش بیش از ۸ هزار و ۴۰۰ فضای ورزشی در اختیار داریم، زمانی که شروع کردیم به کار، حدود ۱۱۰ استخر داشتیم که همه ۱۱۰ استخر ما بلااستفاده بودند.

سوال: از چه زمانی شروع کردید؟

ستاری فرد: دیماه ۱۴۰۰، از دیماه ۱۴۰۰ که ما حمایت مجلس و دولت را از مجموعه تربیت بدنی بواسطه همان اعتبار مالیات بر ارزش افزوده که تخصیص دادند پیش بینی کردند و حمایت کردند هم سازمان محترم نوسازی، هم معاونت تربیت بدنی، یک اقدام جدی و جهادی را برای این ایجاد نهضت فضای ورزشی درون مدرسه‌ای دنبال کردیم الحمدالله هم آن ۱۱۰ استخری که در دوره کرونا استفاده نشده بودند و پس از دوره کرونا ما باید این‌ها را در اختیار عزیزان قرار می‌دادیم، خیلی از این‌ها نیاز به مرمت جدی داشتند اعتباری بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان را با همکاری همکاران خوبمان در سازمان نوسازی برای مرمت و بازسازی این استخر‌ها در اختیار گذاشتیم به اضافه ۴۵ استخر هم به این مجموعه استخر‌ها اضافه شد تا چه اتفاقی بیفتد؟ تا طرح سوایی که ۱۲ سال پیش به درستی آموزش شنا برای دانش آموزان را رقم زده بودند بتوانیم بهتر اجرا بکنیم و خوشبختانه امسال در تابستان سال گذشته ما یک اجرای آزمایشی برای آموزش شنا داشتیم، حدود ۳۰۰ هزار دانش آموز را به صورت رایگان در این استخر‌ها آموزش دادیم و در سال تحصیلی جدید هم ابلاغ کردیم این را که آموزش شنا برای دانش آموزان پایه ششم را انشاالله دنبال بکنیم، برای همه دانش آموزانی که دسترسی به استخر دارند، برای مدیریت فضا می‌خواستم این را عرض کنم که سه مقوله مدنظر ما بوده، دسترسی، بهره وری، بهره مندی. برای ایجاد دسترسی فضا‌ها را بردیم در دل مدارس ایجاد کردیم، برای بهره وری تلاش ما این بوده که این فضا‌ها نه فقط در ساعات آموزشی بلکه در ساعت غیرآموزشی در ایام تعطیلات با ایجاد کانون‌های ورزشی که امروز خوشبختانه ۱۹ هزار کانون ورزشی ما فعال است از طریق مربیان ورزش، معلمان تربیت بدنی و حتی معلمان بازنشسته ما که دارند خدمات را در اوقات فراغت به دانش آموزان مان از این محل انجام می‌دهند، به اضافه بهره مندی دانش آموزان از این فضا‌ها را تسهیل بکنیم، ما تنها مجموعه اجرایی هستیم، دستگاه اجرایی هستیم که اجاره فضای ورزشی در آموزش و پرورش ممنوع است از همین تریبون عرض می‌کنم که اگر احیانا فضای ورزشی امروز در آموزش و پرورش به صورت اجاره دارد مدیریت می‌شود حتما یک تخلف قانونی است.

سوال: یعنی با مالکیت آموزش و پرورش ممنوع است؟

ستاری فرد: با مالکیت آموزش و پرورش و با مدیریت آموزش و پرورش، هم مالکیت در اختیار آموزش و پرورش است و هم مدیریت در اختیار آموزش و پرورش است چرا این کار را کردیم؛ برای این که این مجموعه‌های ورزشی در اختیار دانش آموزان باشد.

سوال: ساز و کار آن را پیش بینی کردید که اگر احیانا اگر دانش آموزی استقبال نکرده یا به کفایت نرسیده چه باید بکند؟

امکان اجاره حجمی این که من این مجموعه فضای ورزشی را در اختیار یک بخش خصوصی قرار بدهم این ممنوع است، اما امکان اجاره سانس‌ها به صورت موقت، روزانه، هفتگی، نوبتی وجود دارد. پا را فراتر گذاشتیم ما نیاز داشتیم به این که خانواده‌های دانش آموزان هم از فضای ورزشی مان استفاده کنند اعتقاد ما این است که اگر می‌خواهیم ارتباط بین والد و فرزند بهتر انجام بشود باید یک فضای مفرح و شادی را برای عزیزان مان فراهم بکنیم و ارزان‌ترین، در دسترس‌ترین و جذاب‌ترین فرصتی که می‌تواند والد و فرزند را کنار هم قرار بدهد بحث ورزش است، فضا‌های ورزشی مان را در قالب طرح شهید خرازی حدود ۸۲۲ فضای ورزشی مان در آخر هفته‌ها پنج شنبه جمعه‌ها در اختیار خانواده‌ها است ورزش پدر و پسری و مادر و دختری یعنی مادران و دختران و پدران و پسران به صورت رایگان از مجموعه ورزشی ما استفاده می‌کنند مطلوب ما این است که انشاالله این را به مدارس مان برسانیم و مدارس مان را در آخر هفته‌ها انشاالله در اختیار خانواده‌ها بگذاریم.

 سوال: برای ورزش مدارس عشایری چه کار کردید؟

ستاری فرد: برای مدارسی که کوچ رو است تنها امکانی که برای ما وجود دارد تامین اقلام ورزشی است از یک سو به علاوه توسعه، احیا و بسط بازی‌های بومی محلی از برنامه‌های دیگر ما بود که انشالله در دور جدید قرار ما این بوده گفت‌و‌گو‌هایی با همکاران خوبمان در مجموعه آموزش و پرورش عشایری وزارتخانه داشتیم که بتوانیم برنامه‌های ورزشی اختصاصی دانش آموزان عشایر را انشالله در سال جدید بتوانیم دنبال کنیم، ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های فوق العاده‌ای این دانش آموزان دارند و این عزیزان با هزینه کمتر می‌توانند سرمایه بهتری را برای ورزش کشور ایجاد کنند، اما برگردم به آمایش سرزمینی، اواخر سال ۱۳۹۹ و ابتدای سال ۱۴۰۰ مجلس شورای اسلامی به درستی وزارت ورزش را مکلف کرد به اینکه سند آمایش ورزش کشور را باید تدوین کند و ظرف ۶ ماه به تصویب هیئت وزیران برساند مدت‌ها است که الان وزارت ورزش درگیر تدوین سند آمایش ورزش کشور هستند به عنوان کارشناس این را عرض می‌کنم که شاید یکی از مهم‌ترین فرصت‌هایی که می‌تواند برای نظام برنامه‌ریزی ورزش و تربیت بدنی کشور ایجاد بشود همین بحث آمایشی بودن ورزش کشور است قرار نیست که ما در همه استان‌های کشور هیئت‌های ورزشی داشته باشیم قرار نیست ما همه رشته‌های ورزشی را در همه استان‌های کشور ایجاد کنیم قرار است بنا به بوم هر منطقه، ظرفیت، زیر ساخت، علاقمندی‌ها و استعداد‌های هر منطقه ورزش را در آن حوزه توسعه بدهیم. در حوزه آموزش و پرورش هرچند ما یک برنامه رسمی مدون داریم و باید آن را دنبال کنیم یعنی برنامه آموزش یک رشته ورزشی در هر پایه تحصیلی که این کار از ۱۲ سال پیش تطبیق شده بود، کتاب راهنمای معلم طراحی شد توسط سازمان پژوهش در دوره کوتاهی اجرا شد و بعد در دوره‌ای متوقف شد به دلایلی که یکی از دلایلش کمبود منابع مالی و کمبود تجهیزات ورزشی بود و با توجه به حمایت مالی که مجلس و دولت از حوزه ورزش مدارس طی این دو سه سال انجام دادند ما امسال آموزش یک رشته در هر پایه تحصیلی را که برنامه مصوب سازمان پژوهش و ابلاغیه سازمان پژوهش یعنی سازمان تدوین کتب و متولی نظام برنامه‌ریزی کشور و تولید محتوای کشور بود را امسال از سر گرفتیم، این تکلیفی بود که بر دوش ما بود. امسال در برنامه هفتم تکلیف شد به اینکه ما در حوزه ورزش بتوانیم هر سال یک رشته ورزشی را دنبال کنیم

سوال: الان که این اتفاق نمی‌افتد و زنگ ورزش‌ها به تفریح و بازی می‌گذرد؟

ستاری فرد: من این را رد نمی‌کنم عرض کردم تکلیف ما چیست، من معلم تربیت بدنی در آن یک ساعت یا ۴۵ دقیقه که در اختیارم است به عنوان زنگ تربیت بدنی مکلف هستم به اینکه هم زمینه تفریح، بازی، شادی و نشاط را برای دانش آموزانم ایجاد کنم و هم مکلف هستم به اینکه زمینه آموزش یک رشته ورزشی را برای دانش آموزانم ایجاد کنم و حتی استعدادیابی و هدایت ورزشی دانش آموز یعنی فرصت درس تربیت بدنی برای معلم تربیت بدنی و برای دانش آموز باید هم نشاط آور باشد هم جنبه تفریحی و تفننی و هم جنبه آموزشی و مهارتی داشته باشد اینکه صرفاً تفریحی و بازی باشد به کلی مردود است نه از نظر ما، از نظر کسانی که طی این ۷۰ سال از سال ۱۳۰۶ طول قانونگذاری نظام ورزش و نظام برنامه‌ریزی در حوزه ورزش مدارس به اندازه طول قانونگذاری برای کل کشور است، از سال ۱۳۰۶ وقتی قانون ورزش اجباری در مدارس پیش بینی شد و بعد در ۱۳۲۰ و بعد در ۱۳۳۰ تا رسید به مجلس ما، همه اینها برای این بوده که ما بتوانیم از محل درس تربیت بدنی هم نسبت به آموزش مهارت‌های زندگی، مسئولیت پذیری، جامعه پذیری دانش آموزان، مشارکت دانش آموزان در فعالیت‌های گروهی بحث همدلی، همکاری، تعاون یعنی مسائل تربیتی را از طریق فعالیت‌های ورزشی دنبال کنیم دوم ایجاد یک فضای پر نشاط برای دانش آموزان، سوم تربیت بدنی یعنی ورزیده شدن، ورزش به معنای ورزیده شدن در آن مسیر دانش آموز را قرار بدهد و چهارم اینکه برای دانش آموز حتما فرصت یادگیری ایجاد کند که دانش آموز بداند در انتهای سال چیزی را یاد گرفته که در طول دوران زندگیش بتواند از آن محل زیست ورزش مناسب داشته باشد، من این را جایی ادعا کردم بعد دیدم مقالات علمی زیادی در این باره نوشتند که یکی از علت‌های اصلی که ایرانیان کم ورزش می‌کنند این است که ایرانیان ورزش بلد نیستند این ورزش بلد بودن را کجا باید انجام بدهند در مدارس، در سنین مدرسه ما باید بتوانیم این آموزش ورزش و مهارت‌های ورزشی را به دانش آموزانمان منتقل کنیم علت چه بوده که این سال‌ها مغفول مانده، یکی از علت‌های اصلی ضعف نظام تجهیزات و اقلام ورزشی ما بود برای اینکه یک برنامه کیفی آموزشی بتواند اجرا بشود سه زیر ساخت اساسی نیاز دارد اول نیروی انسانی، نیروی انسانی خوب و توانمند که بلد باشد اجرا کند، انگیزه لازم را داشته باشد دوم فضا و تجهیزات هم در اختیارش باشد، سوم یک برنامه آموزشی و ارزشیابی دقیقی برای اینها هم وجود داشته باشد ما معلم خوب داشتیم ارزشیابی هم بد نبود، اما گاهاً هم ارزشیابی ما در خدمت آن نبود مثلاً می‌گوییم نمره درس تربیت بدنی عوامل، عناصری که تشکیل دهنده نمره تربیت بدنی هستند و آن چیزی که معلم باید آموزش دهد همخوان نیست لذا معلم می‌گوید من چیزی دارم آموزش می‌دهم، در انتها باید ارزشیابی چیز دیگری را انجام بدهم این نا همخوانی بین نظام آموزشی و ارزشیابی یک چالش جدی است. مسئله مهمتر بحث تجهیزات و اقلام ورزشی مورد نیاز است به فرض اینکه من نظام آموزش و ارزشیابیمان درست، معلم ماهر هم در اختیار ما است معلم، ابزار و تجهیزات می‌خواهد امروز متاسفانه الان ما شاهد هستیم نمی‌توانیم این را انکار کنیم بسیاری از مدارس ما از حداقل امکانات بی‌بهره هستند در برخی از مدارس هم ما ممکن است داشته باشیم، اما این را در اختیار دانش آموزان قرار نمی‌دهند گذاشتند احیاناً برای برخی مسابقات، جشنواره‌ها و رویداد‌ها تلاش ما این بود امسال بزرگترین کاروان تجهیزات ورزشی را امسال انجام دادیم که برای همه مدارسمان تجهیزات ورزشی تامین کنیم اولویت ما هم این بوده که این را ببریم به سمت مدارس محروم‌تر احیاناً برخی از مدارس مدارس خاص هستند یا شهریه می‌گیرند یا کمک شهریه می‌گیرند یا احیاناً کمک‌هایی از والدین، خیرین و این عزیزان سعی کردیم مدارسی که محروم‌تر هستند و کمتر از این مواهب و کمک‌ها بهره‌مند می‌شود بیشتر مدنظر قرار بدهیم. مرحله دوم توزیع تجهیزات را هم انشالله به زودی دنبال می‌کنیم همه استان‌ها و مناطق ما مکلف هستند کمک کنند ما هم در حد مقدوراتمان کمک می‌کنیم این را هم عرض کنم در تصویب اعتباری که در قانون بودجه سنواتی انجام شد و انشاالله در سال ۱۴۰۴ قرار است انجام بشود بخشی از منابع، منابع ملی است که ما در اختیار استان‌ها قرار می‌دهیم بخشی از منابع، منابع استانی است یعنی استاندار‌ها باید کمک کنند از همین محل ۲۷ صدم درصد مالیات بر ارزش افزوده ۴ هزار میلیارد تومان اعتبار در اختیار استان‌ها است که ۴ هزار میلیارد تومان استان‌ها، ۴۰ درصدش برای حوزه تربیت بدنی مدارس است و ۶۰ درصدش در اختیار حوزه ورزش است، سال گذشته تنها ردیفی که سازمان برنامه، ردیف برنامه‌ای که تخصیص ۱۰۰ درصدی داشت حوزه تربیت بدنی بود، حقیقتاً در دو سه سال گذشته همکاران سازمان برنامه، دولت و مجلس اهتمام خیلی خوبی نسبت به مسئله ورزش و سلامت دانش آموزان داشتند.

سوال: حوزه دومی که جزو وظایف شما و کارکرد‌هایی است که دنبال می‌کنید حوزه بهداشت و سلامت در مدارس است بفرمایید ۷۰۰۰ مربی کافی است یا خیر، چقدر خلاء دارید و چقدر اقداماتی انجام دادید که سلامت و بهداشت دانش آموزان عزیز ما تا جایی که می‌شود به استاندارد مطلوب نزدیک شود؟

ستاری فرد: یکی از کار‌های خیلی خوبی که در دولت شهید رئیسی عزیز انجام شد بحث شیر مدارس بود بعد از یک وقفه طولانی ۱۰،۱۲ ساله سال گذشته احیا شد و داده‌های وزارت بهداشت هم نشان می‌دهد بر شاخص‌های سلامت و بهداشت دانش آموزان اثر بسیار خوبی داشته انشاالله با توجه به اینکه در بودجه سال ۱۴۰۴ هم پیش بینی شد در سال تحصیلی آینده هم انشالله اجرا شود که فقط در مدارس ابتدایی دولتی است.

سوال: چند روز در هفته و چند بار، تعداد آن مشخص است؟

ستاری فرد: آن چیزی که طی سال‌ها دنبال می‌شد و به عنوان یک برنامه پیشنهادی مطرح بود سه مرتبه در هفته بود این را هم عرض کنم بالاخره بعد از یک وقفه ۱۰،۱۲ ساله که سال تحصیلی گذشته انجام شد چالش‌هایی در اجرا داشتیم این چالش‌ها را احصا کردیم انشالله بتوانیم مبتنی بر همین آسیب شناسی که یک سال گذشته داشتیم تصمیم بهتر برای سال آینده بگیریم، اطلاعات خوبی را جمع آوری کردیم مبتنی بر آن اطلاعات و داده‌هایی که جمع آوری کردیم یک تصمیم بهتری را برای سال آینده انشالله اتخاذ بکنیم.

سوال: آیا مکلف نباید بشوند مدارس دیگر، غیرانتفاعی‌ها و خویش گردان‌ها که فرمودید حدود بیش از ۲ میلیون دانش آموز در آن حوزه هستند؟

ستاری فرد: متاسفانه این داده را عرض کنم که بیش از ۶۰ درصد دانش آموزان ما یا صبحانه مصرف نمی‌کنند یا صبحانه ناکافی مصرف می‌کنند و ما اعتقاد داریم مهمترین عاملی که می‌تواند دانش آموز را در موقعیت مناسب یادگیری قرار بدهد بحث سلامت جسمی دانش آموز است یعنی اگر دانش آموز به لحاظ سلامت جسمی و سلامت روحی در موقعیت مناسب نباشد قطعاً در موقعیت مناسب یادگیری قرار نخواهد گرفت همیشه این جمله را عرض کردم و اعتقاد دارم سلامت زیربنا و مقدمه تعلیم و تربیت اصل نظام است و سلامت جسمی دانش آموز بسیار باید مورد توجه و تاکید باشد.

سوال: اینجا نظارت شما بیشتر باید پررنگ‌تر بشود، بفرمایید که چه کار کردید؟

ستاری فرد: مسئله چاقی، تغییر ذائقه تغذیه دانش آموزان، مسئله ورود دانش آموزان به برخی بازی‌های کم تحرک فضای مجازی و اینها از یک سو به علاوه ضعف فضای بهداشتی در مدارس ما از وضعیت نامناسب سرویس‌های بهداشتی گرفته تا احیاناً بسیاری از مدارس ما که خدمتگزار ندارند برای اینکه این فضا‌های بهداشتی را بتوانند بهتر در اختیار دانش آموزان قرار بدهند اینها همه چالش‌های جدی است چه باید بکنیم، اول، یک برنامه یا ماموریت نخست ما بحث آگاهی بخشی به دانش آموزان است که احیاناً آن عواملی که تامین کننده و تضمین کننده سلامت دانش آموز است چیست، پس ما باید نسبت به ارتقای سواد سلامت دانش آموزان و سواد بدنی دانش آموزان، جنبه‌های مختلف.

سوال: اگر بخواهید تقسیم کار کنید می‌شود این وظیفه را به عهده خانواده‌ها گذاشت، به خاطر کمبود منابع که دارید و تجهیزات و مسائلی که فرمودید چقدر است؟

ستاری فرد: خانواده هم به عهده ما است حتی مسئله سواد سلامت تغذیه، سواد سلامت بدنی دانش آموز و آگاهی بخشی نسبت به اهمیت و ضرورت سلامت جسمی در پیشرفت تحصیلی در رشد حرکتی در رشد جسمی دانش آموز ما هم باید این را به دانش آموز منتقل کنیم و مهمتر از آن باید به والدین به ویژه مادر منتقل کنیم که رسانه هم یکی از وظایف جدی که دارد همین است و الحمدلله رسانه ملی در این حوزه کار خیلی خوبی در حوزه آگاهی بخشی سواد سلامت جامعه اتفاقات خیلی خوبی را رقم زده است پس یک بحث، بحث ارتقا آگاهی دانش آموزان و والدین است بحث دیگر توجه به زیرساخت‌های بهداشتی است بعد از سال‌ها ما امسال خوشبختانه در بودجه سال ۱۴۰۳ ردیف مستقل بودجه‌ای بهداشت و سلامت دانش آموزان ایجاد کردیم که بتوانیم چند اتفاق را رقم بزنیم هم نسبت به برنامه‌های سلامت محور دانش آموزان و سپردن کار به خود دانش آموزان در بسیاری از مدارس ما مراقب سلامت نداریم، اما نمی‌توانیم رها کنیم چه باید بکنیم، باید برویم سراغ خود دانش آموزان، مشارکت خود دانش آموزان در این فرایند‌های سلامت محور و بهداشت محور و طرح سفیران سلامت که طی این ۱۰ سال الحمدلله به بلوغ خیلی خوبی رسید دارد به طور جد دنبال می‌شود. مسئله دوم و برنامه دوم ما توجه به زیرساخت‌های بهداشتی مدارس بود هم سرویس‌های بهداشتی مدارس که واقعاً شاید گفتن این روی آنتن صدا و سیما خوب نباشد، اما ما چاره‌ای جز این نداریم ما نمی‌توانیم خودمان را گول بزنیم نمی‌توانیم از این واقعیت‌های تلخ فرار کنیم وضعیت سرویس‌های بهداشتی مدارس ما خوب نیست احیاناً حساسیت زایی هم نسبت به این حوزه نشد که این دانش آموز ۶ ساعت قرار است در این مدرسه باشد دانش آموزان من نیاز دارند به خصوص دانش آموزان نوجوان و دختران لذا حساسیت والدین، حساسیت انجمن اولیا، حساسیت مدیران مدارس خواهش می‌کنم کمک کنید مسئله عفونت‌های مجاری ادراری که دارد ایجاد می‌شود و احیاناً  دارد چالش جدی سلامتی برای دانش آموزان در فرایند رشد ایجاد می‌کند یک مسئله جدی برای ما است، لذا توجه به بهسازی از همین محل اعتبار که سازمان برنامه دارد به ما کمک می‌کند مورد توجه ما بوده بحث توجه به اتاق بهداشت مدارس که مراقب بهداشت ما هم حداقل‌ها را در اختیارش داشته باشد که بتواند احیاناً نیمرخ دانش آموزان را ثبت کند دانش آموز در چه وضعیتی است در چه وضعیتی دارد قرار می‌گیرد، دارد بزرگتر می‌شود به لحاظ سلامتی و به لحاظ بهداشتی در چه موقعیتی است و نکته آخر در حوزه بهداشت، ما نیاز به تشکیل پرونده سلامت دانش آموزان داشتیم و داریم که به صورت الکترونیکی باشد در دسترس باشد خانواده‌ها ببینند، احیاناً نظام پزشکی و نظام درمان و بهداشت ما ببیند، مراقبین سلامت ما بتوانند ببینند و تکمیل کنند الحمدلله در قانون برنامه هفتم این پیش‌بینی انجام شد و وزارت آموزش و پرورش با همکاری وزارت بهداشت، با همکاری وزارت ارتباطات مکلف شد که شناسنامه سلامت دانش آموزان و تشکیل پرونده و تکمیل پرونده رشدی تربیتی دانش آموزان را انجام بدهد خوشبختانه در این سه چهار ماه کارگروه خیلی خوبی ایجاد شد، تمهید مقدمات خوبی انجام شد برای اینکه انشاالله بتوانیم به زودی شاهد استقرار این سامانه و شناسنامه رشدی تربیتی و سلامتی دانش آموزان باشیم.

سوال: من به ذهنم  می‌رسد که می‌شود بسیاری از مسائل و مشکلات شما را در تعاملات بین بخشی هم دید از همین فرمایشات آخر جنابعالی در حوزه بهداشت و سلامت بسیاری از خانواده‌ها دانش آموزان پرونده‌های سلامت دارند، پزشک خانواده، درمانگاه‌های محلی یعنی می‌شود این تعامل را بین مدرسه و فرض کنید وزارت بهداشت یعنی دو تعامل وزارتخانه‌ای یا در حوزه ورزش چقدر شما رفتید به سمت تعاملاتتان با وزارت ورزش و جوانان به هر حال آنها هم سهیم هستند و به نظر می‌رسد همه باید به آموزش و پرورش کمک کنند که با این تعاملات بین بخشی خیلی از مشکلات حل شود و خیلی از موازی کاری‌ها جلوگیری بشود حالا شما یک معلم بهداشت را در مدرسه می‌خواهید بیاید قد و وزن و کمبود ویتامین‌ها را بررسی کند، این پرونده سلامت دانش آموز در اختیار وزارت بهداشت است می‌توانید این تعاملات را برقرار کنید یا اصلاً تا الان به این سمت رفتید یا خیر؟

ستاری فرد: نکته دقیقی است، آموزش و پرورش بدون تعامل دستگاه‌های بیرونی نمی‌تواند کاری را رقم بزند اگر رقم بزند حداقلی است، حوزه معاونت تربیت بدنی و سلامت با دو دستگاه متولی بزرگ در ارتباط است یک طرف وزارت بهداشت است که متولی حوزه سلامت است، یک طرف حوزه وزارت ورزش و جوانان، من مصداقی عرض کنم یکی از مهمترین چالش‌های بهداشتی و سلامتی دانش آموزان بحث مسئله بهداشت دهان و دندان دانش آموزان است متاسفانه نرخ پوسیدگی دندان‌های دانش آموزان ما در سن ۱۲ سالگی حدود ۲ و یک است و در برنامه هفتم پیش بینی شد که ما باید تا پایان برنامه هفتم به حدود یک و دو دهم برسیم، چه باید بکنیم آیا همه دانش آموزان ما باید به سمت کلینیک‌های دندانپزشکی بروند یا اینکه نه وزارت بهداشت باید به سمت مدارس بیاید. خوشبختانه طرح و برنامه بهداشت دهان و دندان در این سال‌ها اجرا می‌شد بحث فلوراید تراپی، اما در دوره جدید شدت بیشتری گرفته دوستان همت جدی دارند با توجه به تکلیف قانون برنامه هفتم که ۱۲ ساله‌ها می‌شوند دانش آموزان ما و در بزرگسالی دوستان یک بررسی جدی انجام دادند که چقدر احیاناً در حوزه اقتصاد سلامت و ناکارآمدی سلامت ما می‌تواند این مسئله جدی ایجاد کند و اعمال کند، یک مسئله هم بحث مکمل یاری بود بحث مکمل یاری و بحث بهداشت دهان و دندان را وزارت بهداشت دارد دنبال می‌کند، اما اینها از طریق مجموعه مدارس و مجموعه آموزش و پرورش است هر جا هر دستگاهی آمد فعالیت‌ها و برنامه‌هایش را از طریق مدارس ما دنبال کرد بهتر به نتیجه رسید. در حوزه وزارت ورزش هم همینطور به لطف خدا هم در دوره قبل که آقای کیومرث هاشمی بودند که خودشان معلم تربیت بدنی بودند سال‌ها در همین حوزه خدمت کردند و هم در دوره جدید آقای دکتر دنیا مالی نسبت به فضای آموزش و پرورش نسبت به ورزش مدارس و تربیت بدنی مدارس اهتمام جدی دارند برخی از فدراسیون‌ها به جد پای کار آمدند فدراسیون کشتی و فدراسیون ورزش باستانی الان گفته من فقط می‌خواهم از مدارس بروم و هرجا از مسیر مدارس رفتم من موفق بودم، در هر دوره‌ای که به مدارس توجه کردیم توانستیم ارزش افزوده بهتری خلق کنیم فرصت‌های بهتری توانستیم ایجاد کنیم و متاسفانه بسیاری از فدراسیون‌ها هم سراغ فدراسیون ورزش دانش آموزی ما نمی‌آیند بسیاری از فدراسیون‌ها سراغ آموزش و پرورش نیامدند و چالشی که دارد ایجاد می‌شود هدر رفت منابع است. من دارم مسابقات برگزار می‌کنم، استعدادیابی می‌کنم، اما کسی که باید این استعداد را پرورش بدهد آن زنجیره کامل نمی‌شود، برای این موضوع نشست‌های خیلی خوبی با آقای دکتر دنیا مالی داشتیم شورای عالی ورزش هم الحمدالله ضمانت اجرایی و قانونی دارد انشاالله این موضوعات را می‌شود با هم افزایی و همدلی بهتر و همت جدی‌تر و تعاملات حداکثری بتوانیم دنبال کنیم و بتوانیم حوزه ورزش دانش آموزان و هم حوزه سلامت دانش آموزان را با همکاری متولیان امر به طور جدی دنبال کنیم. از رسانه ملی هم تشکر می‌کنم که پشتوانه جدی ما هستند و یکی از شرکای راهبردی نظام تعلیم و تربیت هستند در حوزه سلامت دانش آموزان و حوزه تربیت بدنی دانش آموزان نیاز به همکاری جدی‌تر سازمان صدا و سیما هستیم که خوشبختانه مقدمات خوبی برای اجرائیات خوب هم فراهم شد.

ارسال نظرات