تازه ها
به گزارش بازارکار از پایگاه اطلاعرسانی دولت، دکتر مسعود پزشکیان، با حضور سرزده در قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز، از نزدیک در جریان فعالیتهای آموزشی و عامالمنفعه این مرکز قرار گرفت و با تأکید بر ضرورت گسترش عدالت آموزشی در تمام نقاط کشور گفت: آموزش دانشآموزان باید در تمام مدارس ساختارمند، کاربردی و گروهمحور باشد.
رئیسجمهور در این بازدید ۹۰ دقیقهای که با همراهی وزیر آموزش و پرورش انجام میشد، بر نظارت و ارزیابی سه گزاره دانش، اجرا و باور در مدارس و فضاهای آموزشی کشور تأکید کرد و افزود: باید ساختار آموزشی کشور مورد بازنگری قرار بگیرد تا بتوانیم به ساختار صحیح و مفید مبتنی بر آموزش کاربردی دانشآموزان دست پیدا کنیم.
پزشکیان خاطرنشان کرد: دانشآموزان باید در پروسه تعلیم و تربیت، توانمندی حل مسئله را به شکل جدی فرابگیرند و بیاموزند که مشکلات را چگونه حل کنند، از همین رو، جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود؛ بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود.
رئیسجمهور همچنین با تأکید بر اهمیت استفاده از بسترهای متنوع آموزشی، مبتنی بر رفع نیازهای جامعه، خواستار آن شد که معلمان در کنار آموزش دروس، زمینههای کاربردی و عینی آنچه را تدریس میکنند، نیز با استفاده از وسایل آزمایشگاهی بازنمایی کنند، زیرا آموزش کاربردی بستر یادگیری عمیق را برای محصلان فراهم خواهد کرد.
پزشکیان اظهار داشت: دولت چهاردهم برای اصلاح سیستم آموزشی کشور عزم جدی دارد؛ یکی از اقداماتی که بر مبنای این اصلاحات صورت خواهد گرفت این است که در هر کلاس صفحه نمایشهایی قرار خواهد گرفت تا معلمان بتوانند محتوای آموزشی ارائهشده در کلاس را به شکل عینی و عملی نیز برای دانشآموزان به نمایش بگذارند.
رئیسجمهور با اشاره به اینکه آموزش به دانشآموزان باید به شکلی باشد که آنها را نسبت به آینده و کشورشان دغدغهمند تربیت کند، افزود: اگر از امکانات آموزشی بهدرستی استفاده شود و عدالت آموزشی در تمام سطوح کشور برقرار باشد، دیگر دانشآموزانمان از همان سالهای مدرسه به فکر مهاجرت نخواهند بود و دغدغه آنها به سمت حل مسایل کشور هدایت خواهد شد. برای رسیدن به این چشمانداز باید ساختار آموزشی کلاسمحور را به سمت آموزش بر مبنای گروهسازی و کار تیمی توسط دانشآموزان هدایت کنیم.
پزشکیان با تأکید بر این اصل که باید تمام ظرفیتهای آموزشی را در مسیر توسعه عدالت آموزشی به خدمت بگیریم، تأکید کرد: عمیقا معتقدم اگر نظام تعلیم و تربیت کشور اصلاح و عدالت آموزشی برقرار نشود، مملکت درست نخواهد شد.
رئیسجمهور اضافه کرد: ایستادن صرف معلم پای تخته و درس دادن به دانشآموزان، روشی است که امروز دیگر جوابگو نیست و باید با بهکارگیری روشهایی که دانشآموزان را در فرآیند فراگیری دخیل میکند، علاوه بر آموزش دانش، مهارتهای کارگروهی، احساس مسئولیت، روشهای حل مسئله، تهیه و ارائه گزارش، غلبه بر موانع و مشکلات، سازمان دادن ظرفیتهای گروه برای حل مسئله و رقابت در فراگیری و ارائه آموزشها را نیز به دانشآموزان یاد داد.
رئیسجمهور با بیان اینکه باید کاری کنیم دانشآموزان بمانند و کشور را بسازند گفت: جریان آموزشی باید از معلممحوری به سمت آموزش ساختارمند و کارگروهی هدایت شود؛ بر این اساس ضرورت دارد که ارائه و آموزش دروس با بهکارگیری فناوریهای نوین ساختارمند شود. باید به شکل جدی به این مسئله توجه کنیم و آن را اساس اقدامات خود برای اصلاح نظام تربیتی و آموزشی کشور قرار دهیم تا بتوانیم نسلی تربیت کنیم که احساسش این باشد که این مملکت مال آنهاست و خودشان باید آن را آباد کنند.
در بخشی از این بازدید سرزده، رئیسجمهور از استودیوهای آموزشی قرارگاه بسط عدالت آموزشی دبیرستان ماندگار البرز بازدید کرد و بهصورت برخط با دانشآموزان سراسر کشور درباره افزایش کیفیت آموزشی در تمامی مدارس و برقراری عدالت آموزشی سخن گفت.
پزشکیان در این گفتوگوی برخط گفت: با استفاده از ظرفیت و توانمندیهایی که در دانشگاهها، مدارس دولتی و مراکز خیریه وجود دارد بهدنبال افزایش کیفیت آموزش و روشهای آن هستیم؛ چنانچه شما به شکل شایسته خود را برای آینده کشور آماده کنید، میتوانیم منطبق بر چشماندازی که مقام معظم رهبری ابلاغ کردهاند کشورمان را به الگویی الهامبخش در منطقه تبدیل کنیم.
کارآفرینان آینده
مطالب بیشترآگهی استخدام
مطالب بیشتر
ارسال نظرات