بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۵۵۴۱
سخنگوی کمیسیون آموزش شورای اسلامی مطرح کرد
چهارشنبه ۱۲ دی ۱۴۰۳ - ۰۹:۵۷

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی گفت: مصوبه تاثیر قطعی معدل پایه‌های متوسطه دوم در کنکور، با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور، قادر به تحقق عدالت آموزشی نیست و از دیگر مشکلات این طرح، عدم مهار و کنترل مافیای کنکور است که باعث افزایش مافیا برای آزمون نهایی و آزمون کنکور می‌شود.
احسان عظیمی‌راد در گفتگو با ایسنا با تاکید بر اینکه طبق قوانین سال ۹۲ و ۹۵ مجلس شورای اسلامی، ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به موضوع تاثیر قطعی معدل غیرقانونی است، اظهار کرد: طبق فرمایشات مقام معظم رهبری و با وجود قانونی در جهت سنجش و پذیرش دانشجویان برای ورود به دانشگاه در مجلس شورای اسلامی، این اقدام درست و قانونی نیست.

ورود شورای عالی انقلاب فرهنگی به تاثیر قطعی معدل غیرقانونی است

وی ادامه داد: در نهایت شورای عالی انقلاب فرهنگی به این طرح وارد و تاثیر قطعی معدل در کنکور با اعمال دخالت به تصویب رسید. این مصوبه از جنبه‌های گوناگون دارای اشکالات جدی بوده و در حال حاضر با توجه به زیرساخت‌های موجود در کشور، قادر به تحقق عدالت آموزشی نیست و از دیگر مشکلات این طرح، عدم مهار و کنترل مافیای کنکور است که باعث افزایش مافیا برای آزمون نهایی و آزمون کنکور می‌شود.

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور، شاید بتواند توجه دانش‌آموزان به مفاهیم عمیق کتاب و معلم را بیشتر و دارای رشدی حداقلی سازد، اما همچنان تست‌زنی و تمرکز بر محتوای کتاب‌های کنکور برجسته بوده که نشان از عدم موفقیت این طرح است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: از دیگر مشکلات این مصوبه، ترازدهی ناعادلانه است که متاسفانه عدم زیرساخت‌های کافی در آموزش و پرورش برای تصحیح اوراق، باعث تغییرات گسترده‌ای در رتبه‌بندی‌ها می‌شود. مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی نیز بار‌ها در مورد نیاز به تغییرات و اصلاحات جدی در این مصوبه، اعلام نظر کرده، اما به طور کلی مبنای ما بر لغو تاثیر قطعی و بازگشت به قانون مجلس در تاثیر مثبت است.

مصوبه کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس راه‌حل گزینش ورود به دانشگاه

عظیمی‌راد با اشاره به اینکه، در حال حاضر اصلاح و تغییرات در مصوبه تاثیر قطعی در کنکور می‌تواند راهگشا باشد، ادامه داد: آنچه که کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی مبنی بر حذف تاثیر معدل پایه دهم و یازده و یا اثر مثبت این دو پایه و تاثیر قطعی با ضریب ۴۰ درصد پایه دوازدهم مصوب کرده، منطقی و راهگشا است.

وی اضافه کرد: تمام مسئولین مدافع این مصوبه مانند دبیرخانه شورای عالی فرهنگی و مرکز ارزشیابی و سنجش آموزش و پرورش، به طور رسمی دستاورد‌های این طرح را اعلام نمی‌کنند و تنها در حوزه تحقق عدالت آموزشی به دستیابی یک نفر از مناطق محروم به رتبه زیر ۱۰ کنکور اشاره می‌شود و در حقیقت پس از گذشت دو سال از اجرای این مصوبه، این موضوع دستاوردی جدی نیست.

نقد از عملکرد رسانه ملی در تبلیغ موسسات کنکور

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی با تاکید بر اینکه، به دلیل تصیم‌گیری نادرست درخصوص مصوبه تاثیر قطعی سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم، دستاوردی به چشم نمی‌خورد، اظهار کرد: طبق این مصوبه، نه تنها فعالیت مافیای کنکور کم نشده بلکه با این طرح، راه‌های فعالیت مافیا بیشتر شده است و متاسفانه رسانه ملی نیز بر این موضوع دامن می‌زند و در واقع صدا و سیما بستری برای تبلیغات موسسات مختلف در جهت فروش محصولات برای آزمون‌های نهایی و کنکور شده است.

سخنگوی کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی اضافه کرد: با اصلاح مصوبه تاثیر قطعی معدل در کنکور، می‌توان تا حدودی دست مافیای را کوتاه کرد و البته این مهم نیازمند سیاست‌گذاری جدی بوده و باید این موضوع در مجلس شورای اسلامی مورد بررسی قرار گرفته و تصمیم‌گیری جدی در بعد حاکمیتی ایجاد شود.

فرصت ترمیم مجدد معدل در شورای عالی آموزش و پرورش تصویب شد

نماینده مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی عنوان کرد: یکی از دغدغه‌های دانش‌آموزان، فرصت ترمیم مجدد معدل بود که خوشبختانه با طرح سوالی که از وزیر محترم آموزش و پرورش انجام شد و حضور ایشان در کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی برای پاسخگویی، اجباری برای ایجاد فرصت ترمیم مجدد علی‌رغم میل باطنی وزارتخانه، با درخواست بنده ایجاد شد که در روز گذشته در شورای عالی آموزش و پرورش فرصت ترمیم مجدد معدل تصویب شد.

افزایش بودجه دانشگاه فرهنگیان در دستور کار مجلس

عظیمی‌راد در مورد عدم تناسب نسبت پذیرش دانشجو و عدم زیرساخت‌های آموزشی و رفاهی کافی دانشگاه فرهنگیان اظهار کرد: متاسفانه این دانشگاه دارای زیرساخت‌های بسیار ضعیف و اندکی است و اگر به دنبال رشد معلمین ارزشمند و صاحب نظر در کشور هستیم، باید به دانشگاه فرهنگیان توجه ویژه‌ای شود. کمبود‌های بسیار جدی در ابعاد آموزشی، رفاهی، زیرساخت‌ها، اعضای هیات علمی و دانشجویی باعث ایجاد خلل در عملکرد حرفه‌ای این دانشگاه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه باید تمامی دستگاه‌های مربوطه در حوزه تامین و رفع نیاز‌های دانشگاه فرهنگیان توجه و فعالیت‌های بیشتری انجام دهند، بیان کرد: از اقدامات کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس شورای اسلامی در این خصوص، افزایش بودجه و توجه ویژه به دانشگاه است.

ارسال نظرات