بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۶۲۸۶
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با ارائه طرح حمایتی آموزشی «اتحاد» اظهار کرد: در نظام آموزشی ما بودجه آموزش کافی نیست بلکه نظام حمایتی نیز باید پای کار بیاید. طبق برنامه هفتم توسعه سی درصد جمعیت زیر خط فقر مطلق باید به صفر برسد.
يکشنبه ۳۰ دی ۱۴۰۳ - ۱۴:۵۰

به گزارش بازارکار سیدهادی موسوی نیک افزود: هر دو درصد رشد درآمد دو واحد درصد نرخ فقرای جامعه را کاهش می‌دهد. ما برای رسیدن به اهداف برنامه توسعه باید رشد ۲۰ درصدی درآمد سرانه می‌خواهیم. در شرایطی که چنین امکانی نباشد، با وجود ۲۵میلیون فقیر جامعه باید به نهادهای حمایتی مثل کمیته امداد و بهزیستی هم داشته باشیم.
او ادامه داد: ما بجای آنکه در بلندمدت به دنبال رشد درآمد باشیم می‌توانیم به ارتقای آموزش و بهداشت و تغذیه را در کوتاه مدت هدف بگیریم و حمایت‌ها را به شرط آموزش کودکان ادامه و آن را مشروط کنیم. خود تغذیه و بهداشت و آموزش از الزامات رشد است. از آنجا که تلاش برای رشد اقتصادی به طول می‌انجامد، برای پر کردن خلاءهای فوری باید روی ابعاد محدودی از فقر تمرکز کنیم که تجربه جهانی نیز آن را تایید می‌کند.
 
موسوی نیک تاکید کرد: در ۶۰ کشور جهان مثل مکزیک برنامه مشروط سازی توزیع یارانه دولتی به آموزش اثرات مثبت داشته است. در برزیل نیز نرخ فقر ۱۶ درصد با همین برنامه حمایت نقدی مشروط کاهش یافت و یارانه‌ها مشروط به دریافت آموزش شده بود.
 
عضو مرکز پژوهش‌های مجلس اظهار کرد: وی با اشاره به بحرانی بودن وضعیت تغذیه و آموزش در کشور به ویژه در سه دهک فقیر جامعه، بیان کرد: دریافت کالری در دهک‌های پایین جامعه وضعیت مناسبی ندارد و در موقعیت بحرانی هستیم که باعث بازماندگی از تحصیل در دوره متوسط دوم (سه سال پایانی دبیرستان) در ابعاد گسترده شده است.
 
وی تاکید کرد: میانگین نمرات دانش آموزان از سال ۹۸ روند نزولی داشته و میانگین برخی دهک‌های درآمدی زیر ۱۰ است. پذیرفته شدگان کنکور نیز وضع مشابهی دارد. نابرابری آموزشی نیز حاکی از آن است که مشکل حاد است. دهک درآمدی بالاتر ما نمرات بالاتری داشتند که دلیل آن به علت عدم وجود فقر است. هرجا فقر بیشتر است، افت یادگیری دانش آموزان بیشتر است.
 
موسوی نیک با اشاره به تبعات ضعف نظام عدالت آموزشی در بین نسلی شدن فقر گفت: نظام اجتماعی باید همکاری خوبی برای رفع این بحران داشته باشد. طرح پیشنهادی اتحاد برای حل این موضوع در چهارچوب حمایت از تغذیه و آموزش رایگان در چهارچوب کالا برگ الکترونیک است که شامل یک طرح حمایت از تحصیل دولتی نیز هست که برای جلوگیری از بین نسلی شدن فقر انجام می‌گیرد.
 
این کارشناس مرکز پژوهش‌های مجلس گفت: ما سال گذشته ۴۲ همت کالابرگ الکترونیکی دادیم اما برخی اهداف بیشتری داشتند که با این میزان میسر نبود. ما در دو طرح اتکا (طرح کالابرگ الکترونیک) و طرح حامد (حمایت از مدارس ابتدایی و آموزش رایگان با تمرکز بر مدارس دارای تمرکز فقر بالای ۵۰ درصد است)، در این مقطع ۳ میلیون دانش آموز در هزاران مدرسه شناسایی شده، آموزش تکمیلی، تغذیه، حمایت مالی آموزشی و... دریافت می‌کنند.
 
وی تصریح کرد: در طرح حمایت اجتماعی مدرسه محور،  یک تجربه مثبت در هرسین کرمانشاه داشتیم که لیست مدارس و دانش آموزان با کد ملی را گرفتیم که تعداد دانش آموزان فقیر نیز در آن دیده شد و حمایت‌ها جواب داد.
 
مدیر گروه سیاست های حمایتی و مقابله با فقر مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامیدر پایان تاکید کرد: بار مالی بخشی از مرحله اول این پروژه برای یکسال ۹۶ هزار میلیارد تومان است که منابع آن در تبصره ۱۳ قانون بودجه در چهارچوب طرح اتکا دیده شده که شامل کلیه خانواده‌های تحت پوشش نهادهای حمایتی و تعدادی دیگر از خانوارهای دهک‌های پایین شناسایی شده است. برای جذب بازماندگان از تحصیل  نیز از نوشت افزار تا دیگر امکانات از طریق مدرسه تعلق می‌گیرد.
 
موسوی نیک تاکید کرد: حذف یارانه دهک‌های بالا و حذف ارز ترجیحی و اصلاح یارانه‌ها در آینده منابع این طرح را در آینده فراهم خواهد ساخت.

ارسال نظرات