تازه ها
به گزارش بازار کار، کیانوش پورمجیب در هفتمین نمایشگاه تخصصی قطعات، لوازم خودرو و منابع وابسته مازندران که در نمایشگاه بینالمللی قائمشهر برگزار شد، اظهار کرد: در حال حاضر حدود ۶۰۰ سازنده را خدمت گذاری و تامین قطعات ایران خودرو را انجام میدهیم.
این فعال صنعتی با اشاره به اینکه مازندران سهم ۳ درصدی از حجم ریالی را در تامین قطعات خودرو کشور دارد، تصریح کرد: با توجه به منابع انسانی و زیر ساختی این حجم از تولیدات کم است.
وی با بیان اینکه در صنعت خودرو با چالشهای زیادی مواجه هستیم، گفت: در دهه ۸۰ در گروه صنعتی ایران خودرو بالغ بر یک میلیارد دلار سرمایه گذاری کردهایم، ولی در دهه ۹۰ با توجه به سیاست گذاریها و محدودیتها با روندی که انتظار داشتیم پیش نرفت.
مدیرعامل شرکت ساپکو با بیان اینکه نوع حکمرانی در صنعت خودرو سازی سبب شد تا شاهد این میزان انباشت زیان باشیم، گفت: بخش قابل توجهی از توان تکنولژیکی در صنعت خودرو سازی حاکم است، اینکه چرا مردم از صنعت خودرو سازی کشور نارضایتی دارند باید به سیاستهای درونی توجه کنیم.
این فعال صنعت خودرو سازی یادآورشد: توانمندی در خودرو سازی وجود دارد که در گروه سایپا نقل بر مضمون است.
پور مجیب با اعلام اینکه در ساخت خوروهای برقی و هیبریدی پیشرفتهای خوبی وجود دارد باید نوع نگاه به صنعت ملی ما بازنگری شود تا صنعت خودرو زیانده نشود، اظهار کرد: باید در نحوه حکمرانی به درستی عمل کنیم.
وی افزود: علیرغم تمام محدودیتها تولید ما در تولید قطعات خودرو به ۲ هزار و ۳۰۰ قطعه رسیده و برنامه ما این است این میزان را به ۲ هزار و ۵۰۰ قطعه در روز برسانیم.
محمدرضا نجفیمنش نیز با اشاره به اینکه باید توان خود را برای تولید محصولات صنعتی با کیفیت بیشتر کنیم، افزود: امروز بخشی از توانمندیهای استان مازندران و ۱۷ استان کشور که دارای انجمن قطعه سازان خودرو هستند در این نمایشگاه حضور دارند.
رئیس انجمن قطعه سازان خودرو کشور، تصریح کرد: تمامی انجمنها توانمند هستند و باید از پتانسیل آنها جهت آباد کردن کشور استفاده کنیم.
نجفیمنش با عنوان اینکه ایران را خود ایرانیها باید بسازند، تاکید کرد: راه و مسیر ما طبق بیان مقام معظم رهبری، تولید است و تعهد داریم تمام نواقص را در تولید برطرف کنیم.
خصوصی سازی صنعت خودرو سازی
آرش محبینژاد دبیر انجمن قطعه سازان خودرو کشور نیز با اظهار اینکه انجمن قطعه سازان خودرو کشور متشکل از ۱۷ استان قطعه ساز است، یادآور شد: استفاده از بخش خصوصی بالغ مطالبهگر، برای مدیران بهتر است و اگر زمانی مجموعه حاکمیت ما به سمتی برود که مطالبهگر نباشد، نمایندگان مجلس جلوی آن را بگیرند.
وی ادامه داد: صنعت خودروی زیان دیده ورشکسته، روی دست دولت مانده است و دولت قصد خصوصی سازی آن را دارد.
محبی نژاد خصوصی سازی صنعت خودرو را درستترین کار ممکن برشمرد و گفت: ۱۸۵۰ عضو در ۱۷ استان کشور داریم، که ۲۰۰ عضو با سایپا مشترک نیست و ۱۲۰۰ قطعه ساز رده یک داریم و باقی آنها تجاری هستند.
این مسئول گفت: تصدیگری دولتی باید جای خود را به سیاست گذاری مرکزی و هدایت راهبردی دهد.
محبی نژاد ذکر کرد: ۲۴ نهاد دخیل در صنعت خودرو داریم، اما یکی باید فرماندهی واحد صنعت خودرو را در دست بگیرد.
او گفت: در سال ۱۳۹۰، ۱ میلیون و ۳۰۰ هزار دستگاه تولید کردیم و اکنون تولید ما کاهش یافته است.
پیشرفت در صنعت خودرو سازی
رضا گنجی سرپرست معاونت اقتصادی استانداری مازندران نیز با اعلام اینکه امروز در هفتمین نمایشگاه قطعات خودرویی در قائمشهر حضور یافتیم، بیان کرد: بیش از ۵۰ شرکت در این نمایشگاه حضور پیدا کرده و محصولات خود را به نمایش گذاشتند که این امر نشان دهنده توانمندی صنعت خودرویی استان مازندران است.
او با اذعان اینکه امیدواریم بتوانیم از تمام ظرفیتها برای پیشبرد توسعه استان استفاده کنیم، ذکر کرد: در بازدید از غرفهها، برای پیشرفت و توسعه صنعت استان به ویژه صنعت خودرو که بسیار برای مردم و همچنین تولید کنندگان جذاب است، اعلام آمادگی کردهایم.
عمران عباسی کالی نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی نیز با اظهار اینکه مازندرانیها در انجام همه کارها برتر هستند، یادآور شد: باید بستر تولید قطعات خودرو را تا حداقل ۵ درصد در بازه ۳ ساله در مازندران فراهم کنیم.
وی اعلام کرد: بخشی از مشکلات این عرصه به خانه ملت برمیگردد، اما صنعت خودرو علیرغم تمامی تلاشها در گفتار و عمل، ۱۱۰ همت بدهکاری دارد که فقط مربوط به امروز نیست.
عباسی ادامه داد: اگر بی هدف و بی برنامه بخواهیم در مسیر عمرانی قدم برداریم، قطعا در آینده ثمرهای
نخواهد داشت.
مداخله سیاست در عرصه صنعت غلط است
این مسئول مداخله سیاست در عرصه صنعت را امر غلطی برشمرد و گفت: پرداخت بدهیهای سیاسی توسط صنعتکاران نادرست است.
نماینده مردم قائمشهر در مجلس شورای اسلامی صنعت را یک امر تخصصی دانست و اظهار کرد: دست سیاسیون باید از عرصه صنعت کوتاه شود، زیرا صنعت یک علم است و از قرن ۱۷ متولد شد.
وی خاطرنشان کرد: فاتحان صنعت، صاحبان خرد و اندیشمندان هستند و سیاستمداران باید در جایگاه خود باشند.
سختی در صنعت خودروسازی
سید مجتبی رضوی رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران نیز با تاکید بر اینکه ما ناترازی نیروی انسانی داریم، بیان کرد: امروزه درگیر مسائلی هستیم که برای رسیدن به آن هیچ نقشی نداشتیم.
وی افزود: ارزش صنعت تولید قطعات خودرو، بالاتر از تمام صنعتهای دنیا است.
رئیس خانه صنعت، معدن و تجارت مازندران تصریح کرد: تولید کنندگان قطعات خودرو، نماد فداکاری و ایثار هستند، زیرا این ناترازیها بر تمام جان و مال ما تاثیر میگذارد، اما با وجود این مشکلات همچنان مشغول کار هستند.
این مسئول بیان کرد: یک رابطه ارباب رعیتی بین قطعه سازان و شرکتها وجود دارد و مصائب و سختیهای این صنعت بسیار بیشتر از صنایع دیگر است.
ارسال نظرات