تازه ها
فرشاد ابراهیمپور نورآبادی در گفتو گو با خبرگزاری خانه ملت، در خصوص جایگزینی شرط ارائه مقاله در رسالههای دکتری دانشگاه آزاد اسلامی، گفت: فلسفه ادامه تحصیل در مقطع دکتری تولید علم و حل مسائل جامعه است، نه صرفاً دریافت مدرک؛ در سطح بینالمللی، نوآوری، تحقیقات کاربردی و تأثیر اجتماعی پژوهشها جایگزین انتشار مقالات شدهاند که نمود بارز تولید علم در جهان امروز را نشان میدهد.
نماینده مردم ایذه، باغملک، دزپارت و صیدون در مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اهمیت عملیاتی شدن مقالات علمی، افزود: در حال حاضر دانشگاههای پیشرو دنیا مانند (MIT) و استنفورد، تمام توان خود را در راستای تقویت پروژههای علمی، نوآوری و ارتباط میان علم و صنعت به کار گرفتهاند، این دانشگاهها از پتانسیلهای خود برای حل مشکلات واقعی در حوزههای مختلف استفاده میکنند و الگوی موفقی برای سایر کشورها ارائه دادهاند.
ضرورت تبدیل دانشگاهها به مرکز حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور
نایب رئیس کمیسیون آموزش، تحقیقات و فناوری مجلس با اشاره به تغییر رویکرد جهانی در حوزه آموزش و پژوهش اظهار داشت: در کشورهای پیشرفته، سیستم اداری دانشگاهها به سمت پژوهشهای مسئلهمحور هدایت شده است؛ با توجه به این تغییرات، مسئولان دانشگاهی در ایران نیز باید اصلاحات ساختاری را در سیستم آموزشی اعمال کنند. دانشگاهها باید به مرکز حل مشکلات اجتماعی، اقتصادی و سیاسی کشور تبدیل شوند.
کاهش مقالات علمی و تأثیر آن بر رتبه علمی کشور
این نماینده مجلس در ادامه تصریح کرد: کاهش تولید مقالات علمی میتواند جایگاه ایران را در رنکینگهای بینالمللی تحت تأثیر قرار دهد؛ تصمیماتی مانند حذف دو مقاله در ارزیابی دکتری و جایگزینی آن با تأییدیه کنفرانسها و پیشدفاع، اگر بهصورت قاعدهمند انجام نشود، میتواند در کوتاهمدت آسیبزا باشد. این تغییرات اعتبارات علمی ایران در سطح جهانی را کاهش میدهد.
ضرورت برنامهریزی برای جایگزینی مقالات با کنفرانسها
ابراهیمپور با اشاره به اینکه مقالات علمی هنوز یکی از ملاکهای اصلی ارزیابی دانشگاهها در سطح جهان هستند، گفت: جایگزینی کنفرانسها و پیشدفاع با مقالات باید بر اساس برنامهریزی دقیق انجام شود؛ در حال حاضر، تولید مقاله در ایران به سمت علم کاربردی پیشرفته است، اما به دلیل ضعف در جهتدهی، بسیاری از این مقالات غیرکاربردی باقی ماندهاند.
وی در پایان خاطرنشان کرد: متأسفانه تاکنون نتوانستهایم از مقالات تولیدی برای حل مشکلات کشور استفاده کنیم؛ به همین دلیل، علیرغم افزایش کمی تولید مقالات، در استفاده کاربردی از این ظرفیتها موفق نبودهایم. اصلاح این روند نیازمند تغییرات ساختاری در نظام آموزشی و پژوهشی کشور است./
ارسال نظرات