حلول ماه پر فیض شعبان، ماه آمادگی برای دعوت به مهمانی بزرگ خدا برهمگان گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۷۱۱۱
معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش از افزایش جمعیت دانش آموزی در مقطع متوسط اول و دوم تا سال 1410خبر داد و اعلام کرد: با کمبود نیرو مواجه هستیم و جذب و استخدام نیرو در مقطع متوسطه همگام با افزایش جمعیت دانش آموزی از برنامه های این معاونت است.
سه‌شنبه ۲۳ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۵:۲۷

به گزارش خبرنگار بازارکار، سید مصطفی آذرکیش عصر امروز در نشست خبری خود در تشریح برنامه‌های معاونت آموزش متوسطه گفت: قطعاً محور همه برنامه‌های معاونت آموزش متوسط سند تحول بنیادین خواهد بود و توجه جامع و کاملی به ساحت‌های شش گانه داریم.
وی در خصوص سیاست‌های اجرایی تحقق سند تحول بنیادین آموزش و پرورش گفت: انسجام بخشی به برنامه‌های تحولی تعلیم و تربیت، ارتقای یاددهی کیفیت یاددهی و یادگیری در کلاس‌های درس، برنامه‌ریزی برای توانمندسازی و افزایش شایستگی معلمان، توسعه مستمر کارشناسان تخصصی و ارتقای توانمندی‌های حرفه‌ای گروه‌های توانمندساز در ادارات کل از برنامه‌های این معاونت برای اجرای سند تحول است.
آذرکیش ادامه داد: همچنین تربیت عوامل اجرایی و آموزشی در واحدهای آموزشی مدارس، تحقق اهداف نظام تعلیم و تربیت در بستر همدلی و اتحاد و ارتقای سطح تعامل درون و برون سازمانی و انعطاف پذیری برنامه‌ها با مشارکتی که در سیستم خواهیم داشت از دیگر برنامه‌های پیش روی ما خواهد بود.
آذرکیش با بیان اینکه معاونت آموزش متوسط سه دفتر زیر نظر خود دارد گفت: دفتر دوره اول متوسطه، دفتر متوسطه دوره دوم نظری و دفتر متوسطه دوره دوم فنی و حرفه‌ای و کار دانش. تعداد کل مدارس دوره متوسطه ۴۸ هزار و ۶۱۵ مدرسه است که ۶ میلیون و ۹۱۷ هزار و ۲۳۸ دانش آموز در آنها تحصیل می‌کنند.

۳۰۱ هزار و ۱۹۳ نفر معلم شاغل در دوره متوسطه

آذرکیش بیان کرد: در دوره متوسطه اول ۲۷ هزار و ۵۷۰ مدرسه با ۳ میلیون و ۸۸۴ هزار و ۲۳۳ دانش آموز، در دوره دوم متوسطه نظری ۱۲ هزار و ۱۱۳ مدرسه با جمعیت ۱ میلیون و ۷۲۹ هزار و ۷۶۴ دانش آموز و در فنی و حرفه‌ای ۸هزار و ۹۳۲ مدرسه با جمعیت یک میلیون و ۳۰۳ هزار و ۲۴۱ دانش آموز داریم.

معاون آموزش متوسطه بیان کرد: نسبت به جمعیت ۱۶ میلیون نفری دانش آموزان کشور حدود ۴۲.۹ درصد دانش آموزان در دوره متوسطه مشغول به تحصیل هستند. همچنین ۸۳.۵ درصد دانش آموزان در واحد‌های شهری و ۱۶.۵ درصد دانش آموزان در واحد‌های روستایی تحصیل می‌کنند و ۸۶.۵۶ درصد دانش آموزان در  مدارس دولتی و ۱۳.۴۴ درصد از دانش آموزان در مدارس غیر دولتی حضور دارند.

وی افزود: ۳۰۱ هزار و ۱۹۳ نفر معلم در دوره متوسطه شاغل داریم که از این تعداد  ۱۳۸ هزار و ۸۴۸ معلم در متوسطه اول و ۸۵ هزار و ۷۰ معلم در متوسطه دوم نظری و ۷۷ هزار و ۲۷۵ معلم در فنی و حرفه‌ای و کاردانش فعالیت دارند.

آذرکیش با بیان اینکه ۴۵.۸۱ درصد معلمان در دوره اول، ۵۴.۱۹ در دوره دوم متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و کار و دانش فعالیت دارند، عنوان کرد: ۴۳.۱۱ درصد دانش آموزان در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم در هنرستان‌ها هستند و مابقی در شاخه نظری مشغول تحصیل هستند.

معاون آموزش متوسطه با بیان اینکه بر اساس آخرین آمار بهمن ماه امسال ۱۸.۴۶ درصد در رشته ریاضی،   ۳۶.۵۸ درصد در رشته تجربی ۴۲.۲۶ درصد در علوم انسانی و هفتاد صدم درصد در رشته معارف اسلامی تحصیل می‌کنند گفت: وزیر آموزش و پرورش با تمرکز بر ۷ رویکرد، برنامه‌های خود را به مجلس ارائه کرده است. متناظر بر این ۷ رویکرد تامین عدالت و نصیب آموزشی دانش آموزان از جمله ماموریت‌ها قرار گرفته که رییس جمهور نیز بر این موضوع ورود کرده و عدالت آموزشی را دو محور از جمله رفع محرومیت از فضا‌های آموزشی و ارتقای کیفیت آموزشی با رویکرد توانمندسازی معلمان و تحول در فرآیند آموزش و یادگیری مورد نظر قرار داده‌اند.

آذرکیش عنوان کرد: اقداماتی به موازات با ساخت فضا‌های آموزشی، تحول در فرآیند آموزش و یادگیری در حال انجام است و برای این موضع، آیین نامه‌های مشخصی داریم و شهر قدس به صورت پایلوت در اولویت تحول یادگیری و یاددهی و همچنین ارتقای فضای آموزشی قرار دارد، اما برای سراسر کشور برنامه‌هایی در حال تدوین است که یکی از این برنامه‌ها برای ایجاد چرخشی تحولی مدیریتی الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین است.

الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین با محوریت مهارت آموزی

وی ادامه داد: الگوی مدرسه تراز سند تحول بنیادین در ۱۰ درصد از مدارس عادی و ۵۰ درصد از مدارس غیر دولتی در سال جاری اجرا شده که مجموع ۲۲ هزار و ۹۰۰ مدرسه عادی دوره متوسطه و ۴۳۵ هزار مدرسه غیر دولتی دوره متوسطه هزار و ۱۵۰ مدرسه خاص استعداد‌های درخشان در دوره متوسطه داریم و اجرای مرحله اول الگوی مدرسه تراز در ۸ هزار و ۸۸۴ مدرسه برنامه ریزی شده است.

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش در ادامه از برنامه‌های مهارت‌آموزی برای دانش‌آموزان خبر داد و گفت: در راستای برنامه هفتم توسعه، هدف ما آموزش مهارت‌های شغلی و هنری به شش میلیون دانش‌آموز در هر سال است. این برنامه شامل دوره‌های آموزشی برای دانش‌آموزان در تمامی مقاطع تحصیلی است.

آذرکیش همچنین از تخصیص اعتبار ۱۵۰۰ میلیارد تومانی برای سرانه غذایی دانش‌آموزان شبانه‌روزی و ۴۶۰ میلیارد تومان برای ایاب و ذهاب آنان خبر داد. وی در این خصوص گفت: این اعتبارات به منظور کاهش نرخ بازماندگی از تحصیل و افزایش پوشش تحصیلی در مناطق محروم اختصاص یافته است.

آموزش های مهارتی در محیط واقعی کار توسعه می یابد

معاون آموزش متوسطه وزارت آموزش و پرورش با اشاره به اینکه آموزش های مهارتی در محیط واقعی کار توسعه می یابد گفت: ۲۰۰ هنرستان در جوار کارخانه‌ها و صنایع یا وابسته به نهادها استقرار دارد. 

وی همچنین به توسعه هنرستان‌ها و همکاری بین‌بخشی اشاره کرد و گفت: ما در حال توسعه هنرستان‌های وابسته به بخش‌های مختلف دولتی و خصوصی هستیم. هدف ما ایجاد ارتباط نزدیک‌تر بین آموزش و صنعت است تا دانش‌آموزان در محیط‌های واقعی کار مهارت‌های خود را تقویت کنند.

آذرکیش از مشوق های سربازی برای دانش آموزان مهارتی خبر داد و اعلام کرد: مشوق های قبل، حین و بعد از خدمت سربازی داریم که مشوق های قبل از خدمت سربازی به دوره دانش آموزشی و برای دانش آموزان دوره متوسطه معطوف است که بر اساس آن یک تا دو ماه از خدمت سربازی کسر می شود.

آذرکیش خاطرنشان کرد: برنامه هفتم پیشرفت شامل آموزش مهارت‌های شغلی، هنری و فرهنگی به ۶ میلیون دانش‌آموز غیرهنرستانی است همچنین طرح‌هایی مانند «ایران دیجیتال» و «پویش خاتم؛ (خانواده، تلویزیون مهارت)» برای ارتقای مهارت‌ها اجرا می‌شود.

وی درباره استفاده از فضای مجازی برای دانش آموزان یادآور شد: استفاده از سامانه شاد و تولید محتواهای آموزشی برای ارتقای کیفیت آموزشی مورد توجه است.

توجه به مهارت آموزی در برنامه هفتم توسعه کشور

آذرکیش در ادامه به برنامه‌های مهارت‌آموزی اشاره کرد و گفت که در طول برنامه هفتم، باید سالانه ۱ میلیون و ۲۰۰ هزار دانش‌آموز غیرهنرستانی مهارت‌های شغلی، هنری و فرهنگی را آموزش ببینند. برای این هدف، محاسبات بودجه سال آینده انجام شده و میزان منابع مورد نیاز اعلام شده است.

وی در حوزه هنرستان‌ها به دو ردیف بودجه اشاره کرد که شامل ۲۹۸ میلیارد تومان برای سال جاری است که تاکنون ۳۴ میلیارد آن تخصیص یافته است. همچنین در جدول ۱۰، دو هزار میلیارد تومان برای تجهیز هنرستان‌ها در نظر گرفته شده که منتظر تخصیص آن هستیم.

وی در پایان به اهمیت نظارت‌های آموزشی اشاره کرد و گفت که ۷۲ دبیرخانه راهبری کشوری در دوره‌های متوسطه نظری، فنی و حرفه‌ای و متوسطه اول فعال هستند. همچنین ۶۹۲ پژوهش‌سرا در ۱۲ قطب آموزشی فعالیت دارند که نقش مهمی در تنوع‌بخشی به محیط‌های یادگیری ایفا می‌کنند.

آذرکیش تأکید کرد که وزارت آموزش و پرورش همچنان بر آموزش حضوری پایبند است، اما در شرایط اضطراری، روش‌های جایگزین نیز اجرا خواهد شد. همچنین، شورای مدارس موظف به برنامه‌ریزی برای تعطیلات اضطراری است.

در پایان این مراسم، از دو سامانه معاونت آموزش متوسطه شامل «سامانه پژوهش‌سرای دانش‌آموزی» و «سامانه گروه‌های آموزشی دوره دوم متوسطه» رونمایی شد.

 

ارسال نظرات