حلول ماه پر فیض شعبان، ماه آمادگی برای دعوت به مهمانی بزرگ خدا برهمگان گرامی باد

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۷۲۲۷
دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی مطرح کرد
شنبه ۲۷ بهمن ۱۴۰۳ - ۱۳:۵۵

سید محمد مهدوی، با تاکید بر نقش حیاتی هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری، به ضرورت تقویت همکاری‌های مشترک با دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی اشاره کرد. وی پیشبرد اهداف ستاد در توسعه رشته‌های آموزشی با رویکرد شناختی و استفاده از فناوری‌های نوین برای ارتقای کیفیت آموزشی را راهی برای ایجاد تحولات بنیادین در حوزه تعلیم و تربیت دانست.

به گزارش مرکز ارتباطات و اطلاع‌رسانی معاونت علمی، فناوری و اقتصاد دانش‌بنیان ریاست‌جمهوری، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی، دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، در هفته چهارم بهمن‌ماه، به مدت ۲ روز میزبان پانزدهمین همایش ملی آموزش بود. این رویداد، با حضور دبیر ستاد، رئیس دانشگاه و جمعی از اساتید و دانشجویان، بستری برای تبادل ایده‌ها و یافته‌های نوین در حوزه علوم شناختی و آموزش فراهم آورد.

این رویداد حول محور آموزش مهارت‌های شناختی به کودکان قبل از مدرسه، فرصت‌های توسعه مهارت‌های شناختی در دوره دبستان، نگاهی نو به دوره نوجوانی از منظر مطالعات شناختی، آموزش، یادگیری و مغز، مطالعات شناختی در برنامه درسی و تربیت معلم، شناخت اجتماعی و آموزش، مطالعات شناختی در یادگیری زبان و کاربرد هوش مصنوعی در آموزش، برگزار شد. ارائه یافته‌های جدید در حوزه‌های مرتبط با یادگیری و آموزش، شناسایی روش‌های نوین و اثربخش آموزشی، بررسی چگونگی استفاده از رویکرد‌های مبتنی بر علوم شناختی در طراحی محتوا و برنامه‌های آموزشی، ترویج فناوری‌های آموزشی پیشرفته، نقش هوش مصنوعی و یادگیری ماشین در آموزش، ایجاد ارتباط میان پژوهشگران، اساتید، معلمان و سیاست‌گذاران آموزشی و بررسی نقش علوم شناختی در تدوین سیاست‌های آموزشی، از دیگر اهداف این رویداد دو روزه بود.



توسعه علوم شناختی در گرو تربیت نیروی انسانی متخصص

سید محمد مهدوی، دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی طی سخنانی در این همایش، خواستار توسعه و تقویت همکاری با دانشگاه شهید رجایی، در تربیت نیروی انسانی متخصص علوم شناختی شد. وی دانشگاه‌های تربیت دبیر شهید رجایی و فرهنگیان را شرکای ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی خواند و گفت: کمک به ایجاد و گسترش رشته‌های آموزشی با رویکرد شناختی در آموزش و پرورش و بهره‌گیری از هوش مصنوعی در آموزش و یادگیری از اهداف این ستاد است.

مهدوی، با تشریح سیاست‌های ستاد در حوزه‌های سلامت شناختی، آموزش و پرورش و کاربردی‌سازی مفاهیم آموزشی، اظهار کرد: علوم شناختی، پلی به سوی آموزش نوین است و توسعه این دانش و ارتباط آن با هوش مصنوعی، تحولات آموزش و یادگیری را سرعت می‌بخشد.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی همچنین با اشاره به شکل‌گیری هسته‌های پژوهشی در حوزه‌های علوم شناختی، آن را زمینه‌ساز تحولات اساسی در فعالیت‌های تحقیقاتی دانست و افزود: ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آمادگی دارد تا با همکاری دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی، دوره‌های تخصصی آموزش معلمان و مدیران آموزشی را به منظور بهبود شیوه‌های آموزش و یادگیری برگزار کند.

رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی و جمعی از محققان و اساتید، دیدگاه‌ها و یافته‌های علمی خود را در خصوص تاثیرات علوم شناختی و فناوری‌های نوین بر کیفیت آموزشی، مطالعات شناختی و ضرورت آموزش‌های ضمن خدمت ارائه دادند. همچنین در حاشیه این رویداد، نمایشگاه دستاورد‌های مدارس شناختی، محصولات و پلتفرم‌های آموزشی دانشگاه با رویکرد علوم شناختی و هوش مصنوعی، توسط دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی و رئیس دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی افتتاح شد.



حمایت ستاد علوم شناختی از پژوهش‌های نوین در دانشگاه شهید رجایی

گفتنی است، پژوهشکده هوش مصنوعی و علوم شناختی دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی نیز چندی پیش با حضور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی آغاز به کار کرده است. این پژوهشکده با آزمایشگاه‌های «عصب و علوم شناختی» و «شناخت، زبان و فناوری» و بخش‌های پژوهش‌های زیست پزشکی، با حمایت ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی در این دانشگاه ایجاد شده است.

هدف از تاسیس این پژوهشکده، بررسی مبانی شناخت یادگیری زبان با کمک فناوری و پژوهش‌های بین رشته‌ای است. این مرکز به دستگاه‌های ردیاب چشمی، دوربین‌های پیشرفته، واقعیت مجازی و ثبت سیگنال مغزی، مجهز شده است تا فعالیت‌های پژوهشی را ترویج و نیروی متخصص و کارآمد در حوزه‌های هوش مصنوعی و علوم شناختی تربیت کند.

ارسال نظرات