رمضان، ماه برکت و رحمت الهی است. بیایید در این ماه، از برکات الهی بهره‌مند شویم. رمضان، ماه برکت و رحمت، مبارک باد.

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۶۸۰۱۸
در گفتگو با مهندس میر علی هاشمی مدیر عامل صنایع غذایی آذر شهد بررسی شد
میرعلی هاشمی رییس انجمن شیرینی و شکلات و بیسکویت استان آذربایجان غربی از کارآفرینان برتر استانی و ملی و مدیرعامل شرکت آذرشهد و نایب رییس دوم کانون کارآفرینان برتر رسمی استان آذربایجان غربی است. در آستانه ورود به سال 1404 گفتگویی با این کارآفرین توانمند انجام دادیم که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.
چهارشنبه ۲۲ اسفند ۱۴۰۳ - ۰۸:۲۰

در تاریخ پانزدهم آذر ماه سال 1402 و در راستای ماده 5 قانون بهبود مستمر محیط کسب و کار؛ انجمن شیرینی، شکلات و بیسکویت استان آذربایجان غربی به عنوان یک تشکل اقتصادی غیر انتفاعی با محوریت فعالیت های تولید محصولاتی نظیر بیسکویت، ویفر، کیک، کلوچه، تافی، شکلات، آبنبات و سایر فرآورده های مشابه، ذیل اتاق بازرگانی استان آذربایجان غربی تشکیل گردیده و مهندس میر علی هاشمی مدیر عامل صنایع غذایی آذر شهد، به اتفاق آرا؛ به عنوان اولین رئیس هیئت مدیره آن انتخاب گردید.

میرعلی هاشمی رییس انجمن شیرینی و شکلات و بیسکویت استان آذربایجان غربی از کارآفرینان برتر استانی و ملی و مدیرعامل شرکت آذرشهد و نایب رییس دوم کانون کارآفرینان برتر رسمی استان آذربایجان غربی است. در آستانه ورود به سال 1404 گفتگویی با این کارآفرین توانمند انجام دادیم که از نظر خوانندگان گرامی می گذرد.

انجمن شیرینی وشکلات و بیسکویت استان آذربایجان غربی  از چه سالی شکل گرفت و اهداف و برنامه های آن چیست؟

این انجمن در سال 1402 با همراهی تولید کنندگان بزرگ این صنعت در استان شکل گرفت و فعالیت رسمی خود را ابتدای سالجاری شروع نموده است که امیدواریم  روز به روز بر تعداد اعضای آن افزوده شود.

چند سالی بود که  ضرورت تشکیل این انجمن  به نتیجه رسیده بودیم  تا امکان معرفی بهتر  آن را داشته باشیم.

از اهداف انجمن می توان به این موارد اشاره داشت

1-پیگیری مطالبات صنفی انجمن از مقامات استانی و کشوری و اتاق ایران

2-تامین مواد اولیه بصورت مشترک (امکان واردات با توجه به حجم سفارش)

3- آموزش و بازآموزی مجدد کارکنان واحدهای عضو انجمن

4- ایجاد برند مشترک جهت حضور در بازارهای داخلی و خارجی به نام انجمن

5-حضور مشترک در نمایشگاه های داخلی و خارجی

6-حضور در کمیسیون های اقتصادی استان و کشور( با کمک اتاق بازرگانی)نظیر شورای گفتگوی بخش خصوصی و دولت،کمیسیونهای مرتبط با غذا و دارو،استاندارد،مالیات، بیمه و مراجع تشخیص و حل اختلاف اداره کار و .... به منظور دفاع از اعضا و احذ حمایت حداکثری از مراجع ذیربط

7-تلاش جهت تامین مواد اولیه مناسب برای اعضای انجمن از مراجع دولتی و بخش خصوصی

8- برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی مجدد کارکنان واحدهای عضو انجمن

9- ایجاد برند مشترک جهت استفاده از ظرفیت خالی واحدهای اعضا

آیا برنامه برای برگزاری نمایشگاه تخصصی صنف خود در استان را دارید؟

برنامه ریزی و اقدامات اولیه جهت  برگزاری یک نمایشگاه تخصصی شیرینی و شکلات را در محل نمایشگاه های بین المللی ارومیه صورت گرفته است که انشاله در نیمه اول سال 1404 با مشارکت فعالین مرتبط در استان و سایر استانها بصورت ملی برگزار خواهد شد. نمایشگاه شامل ۳ بخش محصولات ، مواد اولیه و ماشین آلات مرتبط برگزار خواهد شد.

شیرینی و شکلات جزء پویا ترین صنایع کشور است. به نظر شما کارخانه های تولید مواد اولیه شیرینی و شکلات و بیسکوئیت از چند درصد ظرفیت خودشان استفاده میکنند؟

    البته میزان تولید کارخانه ها با ظرفیت اسمی متفاوت باشد .در حال حاضر با توجه به شرایط تحریمی و تورم موجود و کمبود نیروی کار ساده، ظرفیت تولید پایین تر ظرفیت اسمی بیشتر کارخانه های تولید کننده این صنعت در استان است و امیدورایم با تدابیرلازم این وضعیت بهبود یابد.

صادراتی که انجام میشود به چه کشور هایی است؟

صادرات ما عمدتا به کشور های همجوار مثل عراق، افغانستان، پاکستان و کشور های حوزه خلیج فارس است. البته با توجه به شرایط و جو ملتهب کنونی در کشور های حوزه خلیج فارس این شرایط کمی با مشکل مواجه شده است و صادرات ما را دچار نوساناتی کرده است.

حمایت دولت در مورد صادرات به چه صورت است؟

بزرگترین رقیب ما در منطقه کشور ترکیه است که از لحاظ تکنولوژی و دانش برتر روز تفاوت زیادی با کشور ترکیه نداریم و تولیدات با کیفیتی انجام میدهیم و از لحاظ صنعت بسته بندی نیز دارای کیفیت قابل قبولی هستیم

ولی برای صادرات یک سری فاکتور ها و مواردی وجود دارد که باید دولت در اختیار ما بگذارد من جمله جلوگیری از نواسانات ارز، تهیه مواد اولیه تولید ، مساله حمل و نقل که بسیار مساله مهمی در صادرات هستند و از همه مهمتر مشوق ها وحمایت های دولت که از صادر کننده انجام میدهند. مثلا در ترکیه به صادر کننده ها ۴۰ الی ۵۰ درصد یارانه تعلق میگیرد ولی در ایران مدت زیادی است که مشوق های صادراتی قطع شده است. مساله مالیات بر صادرکننده نیز یک فشار مضاعف را به صادرکننده وارد میکند و از طرفی نیز در حوزه حمل و نقل مشکلاتی رو داریم .

واردات شیرینی و شکلات چه تاثیری بر محصولات داخلی گذاشته است؟

   محصولات شیرینی و شکلات از تعرفه بالایی که ۴۰ درصد الی ۷۰ در صد است برخوردار است. این موضوع به نفع ما است ولی یک عده افراد سودجو اقدام به واردات به صورت قاچاق میکنند که دو ضربه بزرگ را بر صنعت کشور وارد میکند اول اینکه مشخص نیست این کالاهایی که به صورت قاچاق وارد میشود از کیفیت مناسبی برخوردار است یا نه . مورد دوم این ظرفیت خالی که داریم توسط کالای قاچاق پر میشود و موجب وارد شدن ضربه و زیان به تولید کننده میشود.

به نظر شما مشکلات عمده شیرینی و شکلات استان چیست؟

-        مشکلات بانکی در خصوص تامین سرمایه درگردش برای واحدهای تولید کاملا مشهود است

-        واحدهای تولیدی ظرفیت خالی دارند و فقط بر اساس سفارش تولید می کنند در سال جاری با توجه به افزایش قیمت مواد و کاهش قدرت خرید مردم این صنعت 30 تا 40 درصد بازار خود را از دست داده است.

-        صادرات نیز مشکلات خاص خود را دارد مشکلات تامین مواد اولیه، تحریم ،بخشنامه های جدید برای بازگشت ارز حاصل از صادرات و...

-        در چند سال اخیر رشد قیمت مواد اولیه بدلیل تورم بسیار زیاد بوده است. رشد قیمت کالاهایی مانند روغن، شکر،آرد گندم و قیمت ارز ترجیحی برای خرید بسیاری از مواد اولیه وارداتی، باعث فشار مضاعف بر تولید کنندگان شده است.چون اکثریت فعالین از این ارز نتوانسته اند استفاده نمایند.

-        تعدادی از فعالین این صنعت در  سالهای اخیر ورشکسته شده اند و نیاز به حمایت های دولتی و هماهنگی بین فعالین صنعت بسیار محسوس است.

گفتگو: فرزاد قلعه کوهی

ارسال نظرات