بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۸۶۶۱
يکشنبه ۲۴ فروردين ۱۴۰۴ - ۱۰:۵۳

اگر به دنبال شغل در صنعت گردشگری هستید، آشنایی با شرایط کار در آژانس هواپیمایی اولین قدم است. از ویژگی‌های شخصیتی گرفته تا درآمد و بیمه، همه موارد را به زبان ساده بررسی کرده‌ایم.

به گزارش بازارکار به نقل از «خبرنامه دانشجویان ایران»؛ امروزه گردشگری به عنوان یکی از فعالیت‌های مهم اقتصادی در تمام جوامع محسوب می‌شود. گردشگری یکی از صنعت‌های پر درآمدی است که منافع اقتصادی و فرهنگی زیادی برای مردم هر کشور به همراه دارد. بسیاری از گردشگران ترجیح می‌دهند از طریق راه‌های هوایی سفر کنند. این گردشگران معمولا به واسطه آژانس‌های هواپیمایی مقصد سفر را انتخاب می‌کنند. سپس مطابق اطلاعاتی که آژانس‌های هواپیمایی در اختیار آن‌ها قرار می‌دهند، برای سفر خود، برنامه‌ریزی می‌کنند.

در حقیقت برای اینکه گردشگران اطلاعات کاملی نسبت به مقصد سفرشان به دست آورند، نیازمند اطلاعات سازمان یافته‌ای هستند که آژانس‌های هواپیمایی به آن‌ها ارائه می‌دهند. با توجه به افزایش تعداد آژانس‌های هواپیمایی و ایجاد یک محیط رقابتی برای ارائه خدمات با کیفیت به مسافران، مدیران آژانس‌های هواپیمایی در تلاش هستند تا نیرو‌هایی را به کار بگیرند که به صورت دقیق با شرایط کار در آژانس هواپیمایی آشنایی دارند و می‌توانند در زمینه جذب مسافر و ارائه خدمات با کیفیت، موثر باشند.

اگر شما جزء آن دسته از اشخاصی هستید که قصد دارید در آژانس مسافرتی مشغول به کار شوید و مایل هستید که نسبت به شرایط کار در آژانس هواپیمایی اطلاعات بیشتری به دست آورید، پیشنهاد می‌کنیم که این مقاله را تا انتها مطالعه کنید. در این مقاله در خصوص شرایط کار در دفتر هواپیمایی نکاتی را بیان خواهیم کرد.
کارمند آژانس هواپیمایی باید چه ویژگی‌هایی داشته باشد؟

ورود به هر شغل و حرفه، نیازمند توانایی‌هایی است که شخص متقاضی باید این توانمندی‌ها را داشته باشد تا بتواند در جایگاه شغلی خود موفق عمل کند. شغل آژانس هواپیمایی به عنوان یکی از مشاغل پرطرفدار در جامعه محسوب می‌شود. افراد زیادی مایل هستند در آژانس‌های هواپیمایی مشغول به کار شوند. یکی از مهمترین شرایط استخدام در آژانس هواپیمایی اطلاعات لازم در خصوص شهر‌ها و کشور‌های مقصد مسافران است.

کارمندان آژانس هواپیمایی نقش موثری در خصوص انتخاب شهر یا کشور مقصد گردشگران دارند. با توجه به رقابتی شدن جذب مسافر توسط آژانس‌های هواپیمایی، مدیران آژانس‌ها همواره در تلاش هستند که نیرو‌هایی را استخدام کنند که با بهره‌مندی از فن بیان قوی و توانایی برقراری ارتباط گفتاری صحیح و موثر با مسافران، در جهت آسان‌سازی تصمیم‌گیری سفر گردشگران نقش فعالی داشته باشند. در واقع کارمندی که استخدام می‌شود، باید توانایی ارائه اطلاعات کافی و سازماندهی شده به مسافران را داشته باشد.

شناخت انگیزه گردشگران و ارائه اطلاعات کافی در خصوص مقصد‌های گردشگری به آن‌ها می‌تواند نقش پر رنگی در عملکرد موفق نیروی کار آژانس هواپیمایی و جذب گردشگر ایفا کند.
آیا به کارمندان آژانس هواپیمایی بیمه تعلق می‌گیرد؟

زمانی‌که آژانس هواپیمایی قصد دارد نیرویی را استخدام کند تا در این آژانس مشغول به کار شود، باید با آن شخص، قرارداد کار آژانس هواپیمایی امضا کند. با انعقاد این قرارداد، نیروی کار انسانی از تاریخی که کار خود را آغاز می‌کند، مشمول دریافت حقوق، مزایا و حق بیمه خواهد بود. البته حتی اگر قرارداد مکتوبی هم میان آژانس و کارمند امضا نشود، به واسطه برقرار شدن این رابطه کاری، کارمند باز هم مستحق دریافت تمام حقوق و مزایای قانونی خود خواهد بود.

کارمندانی که شرایط کار در آژانس هواپیمایی را دارا هستند و با انعقاد قرارداد کار موقت در این آژانس مشغول به کار می‌شوند، به عنوان نیروی استخدامی مستحق دریافت حقوق و مزایا هستند. این کارمندان از زمانی که کار خود را در آژانس مسافرتی آغاز می‌کنند، باید توسط مدیر مجموعه بیمه شوند. پرداخت حقوق و مزایا به کارمندانی که شرایط استخدام در آژانس‌های هواپیمایی را دارند و در این آژانس‌ها مشغول به کار شده‌اند، مطابق قانون کار و مصوبه شورای عالی کار خواهد بود. یعنی این کارمندان نباید از حداقل حقوق و مزایای معین در مصوبه شورای عالی کار، دستمزد کمتری دریافت کنند.

لازم است این نکته را مطرح کنیم که تعداد زیادی از آژانس‌های هواپیمایی، برای ایجاد اشتیاق و انگیزه میان کارکنان مجموعه خود، شرایطی را برای دریافت مبلغی به عنوان پاداش، پورسانت یا درصد نیز در نظر گرفته‌اند. در واقع هدف از این اقدام، ایجاد فضای رقابتی میان کارکنان آژانس مسافرتی جهت جذب مسافران و گردشگران و ارائه خدمات با کیفیت به مسافران است.

چنانچه آژانس هواپیمایی، کارمندی را بیمه نکند یا برای ایشان حقوق و مزایای قانونی در نظر نگیرد، در این صورت کارمند امکان پیگیری این موارد را از طریق اداره کار خواهد داشت.

شغل آژانس هواپیمایی
توانایی‌های لازم برای کار در آژانس هواپیمایی چیست؟

کارمند آژانس هواپیمایی باید دارای توانایی‌های متعددی باشد تا بتواند وظایف مرتبط با شغل خود را به درستی انجام دهد. معمولا اشخاصی که به آژانس‌های هواپیمایی مراجعه می‌کنند، انتظار دارند که کارمندان آژانس هواپیمایی آن‌ها را برای انتخاب سفری متناسب با شرایط، علاقه‌مندی‌ها و بودجه مالی که تعیین کرده‌اند، راهنمایی کنند. یکی از شرایط استخدام آژانس هواپیمایی که نقش مهمی در موفقیت و احساس رضایتمندی در این شغل برای کارمندان دارد، بردباری و صبوری کارمند آژانس است.

کارمندی که در آژانس مسافرتی مشغول به کار می‌شود، روزانه با تعداد زیادی مسافر و گردشگر در تعامل خواهد بود. این کارمند باید با صبر و آرامش پاسخگوی سوالات مسافران باشد و ابهامات آن‌ها را در خصوص مقصد گردشگری و سفر آن‌ها تا حد ممکن برطرف کند. معمولا مسافران در زمان سفر در خصوص بیمه، شرایط هتل، محل اقامت، آب و هوای مقصد گردشگری، پاسپورت و ویزا سوالاتی دارند؛ بنابراین شایسته است که کارمند آژانس هواپیمایی، با توجه به اطلاعاتی که در این زمینه دارد، مسافران را راهنمایی کند.
اهمیت ارائه اطلاعات دقیق در خصوص پرواز به مسافران

با توجه به هوایی بودن سفر مسافران آژانس هواپیمایی، ضرورت دارد که کارمند آژانس هواپیمایی اطلاعات کاملی با شرح جزئیات در خصوص زمان پرواز، تاخیر پروازها، لغو پرواز به دلیل شرایط آب و هوایی یا مسائل مرتبط با آن در اختیار مسافران قرار دهد تا مسافران در خصوص احتمال لغو یا تاخیر پرواز آگاهی داشته باشند.

علاوه بر این موضوع، کارمند آژانس هواپیمایی باید توانایی کارکردن با نرم افزار‌ها و سایت‌های متعدد مربوط به گردشگری و رزرو بلیط را داشته باشد. این توانایی موجب می‌شود که کارمند بتواند به صورت صحیح تعهدات خود را در قبال آژانس و مسافران انجام دهد.
شرایط کار در شرکت‌های هواپیمایی چیست؟

اشخاصی که قصد دارند به عنوان کارمند فعالیت خود را در آژانس‌های مسافرتی آغاز کنند، علاوه بر استعداد، علاقه و تمایلی که برای ورود به این شغل دارند، باید شرایط کار در شرکت هواپیمایی را نیز دارا باشند. تعداد زیادی از آژانس‌های مسافرتی برای استخدام کارمند به دنبال اشخاصی هستند که در حوزه مدیریت جهانگردی، هتل‌داری یا موارد مرتبط با سفر و گردشگری تحصیل کرده‌اند. با این حال این موارد موجب نمی‌شود که آژانس‌ها از استخدام سایر اشخاص خودداری کنند.

به جهت اینکه اشخاصی که در حوزه بازاریابی، مترجمی زبان انگلیسی یا مترجمی زبان‌های عربی، فرانسه و موارد دیگر تحصیل کرده‌اند یا فعالیت دارند نیز گزینه‌های مناسبی برای استخدام در آژانس هواپیمایی خواهند بود.

صداقت و برخورد صحیح و خوش رفتاری با مسافران، یکی از شرایط استخدام شدن در شرکت هواپیمایی محسوب می‌شود و برای موفقیت در این شغل ضروری است. چنانچه کارمندان آژانس هواپیمایی با مسافرانی که به این آژانس مراجعه می‌کنند تا از خدمات آن‌ها بهره‌مند شوند، صادقانه برخورد کنند، این مسافران در سفر‌های آینده نیز مایل هستند که از خدمات همین آژانس بهره‌مند شوند. در واقع این افراد در آینده به عنوان مسافران وفادار آژانس مسافرتی محسوب می‌شوند.

در حالی که اگر کارمندان آژانس هواپیمایی در ارائه خدمات و معرفی مقصد‌های گردشگری یا در زمینه انجام تعهداتی که در قبال مسافران دارند، مانند تهیه بلیط، وقت‌شناسی و مواردی از این قبیل صادقانه و به درستی عمل نکنند، این موارد سبب می‌شود که آژانس مشتریان وفادار خود را از دست بدهد.

ارسال نظرات