
تازه ها

به گزارش بازارکار به نقل از ایسنا، غلامحسین محمدی روز سهشنبه، ۲۶ فروردین ماه در اجلاس مدیران ستادی، استانی و روسای مراکز سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور که در مرکز تربیت مربی فنی و حرفهای کرج برگزار شد، با تأکید بر لزوم تحول بنیادین در نگاه به مهارتآموزی اظهار کرد: مهارت، همان نقطه کانونی است که میتواند زندگی هر فرد را در هر جایگاهی متحول کند. این نگاه شخصی نیست، بلکه تجربه جهانی آن را اثبات کرده است.
وی با بیان اینکه سرمایه انسانی مهمترین پشتوانه توسعه هر کشوری است، افزود: مقام معظم رهبری سال جاری را به نام «سرمایهگذاری برای تولید» نامگذاری کردهاند و ما ترجمان این سرمایهگذاری را سرمایهگذاری بر انسانها میدانیم؛ یعنی بر دانش، مهارت و کیفیت نیروی کار.
محمدی با اشاره به اینکه افزایش مهارتها مستقیماً به ارتقای کیفیت زندگی، افزایش بهرهوری و کاهش نرخ بیکاری منجر میشود، گفت: طبق مطالعات جهانی، هر یک سال آموزش مهارتی، موجب رشد ۱۰ درصدی درآمد فرد و افزایش سه درصدی بهرهوری میشود.
این مسئول توضیح داد: بر همین مبنا، سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور، استراتژی خود را بر پایه تقاضامحوری و مشارکتجویی استوار کرده است. یعنی نهتنها باید پاسخگوی نیازهای واقعی بازار کار باشیم، بلکه باید با تمام شرکای اجتماعی و اقتصادی کشور، پیوندی پایدار و اثربخش برقرار کنیم.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور با بیان اینکه بخش اعظم دانش و مهارتِ موثر بر بهرهوری آینده، در دل صنایع، شرکتها و بنگاهها نهفته است، افزود: طبق پژوهشها، بیش از ۹۰ درصد آموزشهای مؤثر از طریق همکاری با کارفرمایان تحقق پیدا میکند. ما این مسیر را بهعنوان راهبرد اصلی انتخاب کردهایم و وزارتخانه نیز حمایتهای عملیاتی و قانونی مؤثری در این مسیر ارائه داده است.
محمدی در ادامه از تدوین و آغاز اجرای هفت برنامه کلان تحول در ساختار آموزشهای مهارتی کشور خبر داد و گفت: یکی از این برنامهها، شکلگیری کنسرسیومهای مهارت است؛ سازوکاری که در آن، صنایع و شرکتهای بزرگ بهصورت مستقیم در طراحی و اجرای دورههای آموزشی نقش ایفا میکنند. در استانها، بیش از ۱۵۰ شرکت توسط همکاران ما شناسایی شدهاند تا در این ساختار جدید مشارکت کنند.
وی تصریح کرد: این همکاری، نهتنها باعث تطبیق مهارتها با نیاز واقعی بازار میشود، بلکه بهرهوری منابع و اثربخشی آموزش را چندین برابر خواهد کرد.
این مسئول در ادامه با اشاره به طرح «همنوا» که با همکاری وزارت آموزشوپرورش اجرا میشود، گفت: ما امروز تفاهمنامهای را با وزارت آموزشوپرورش امضا خواهیم کرد تا زیرساختهای آموزشی فنی و حرفهای در اختیار دانشآموزان هنرستانها و دبیرستانها قرار گیرد؛ بهویژه در مناطق محروم و شهرستانهایی که با کمبود امکانات مواجهاند.
سرپرست سازمان آموزش فنی و حرفهای کشور همچنین به توسعه زیرساختهای آموزشی سازمان اشاره کرد و گفت: برنامه توسعه زیرساختی برای ۷۰۰ مرکز آموزشی در سراسر کشور تدوین شده است. این برنامه با محوریت نمایندگان مجلس، مدیران محلی و منابع مسئولیت اجتماعی صنایع اجرایی خواهد شد.
وی درباره نقش آموزشهای فنی در توسعه اقتصاد دیجیتال نیز توضیح داد و گفت: در راستای قانون تربیت ۵۰۰ هزار نیروی ماهر برای اقتصاد دیجیتال، تفاهمنامهای با وزارت ارتباطات امضا میکنیم تا ۳۱ مرکز مهارت پیشرفته در کشور ایجاد شود. هدفگذاری ما، تربیت ۱۰۰ هزار نیروی متخصص در حوزههایی مانند هوش مصنوعی، امنیت سایبری، رایانش ابری و دادههای کلان در چهار سال آینده است.
محمدی همچنین از اجرای پروژهای جدید تحت عنوان «کارفن» خبر داد و اظهار کرد: کارفن، پروژهای ملی برای تسهیلگری مهارتی است که آموزشدیدگان را مستقیماً به بازار کار و مسیر خوداشتغالی متصل میکند. در قالب این طرح، مراکز ویژه بانوان که به تولید صنایع دستی اشتغال دارند نیز تقویت خواهند شد.
وی گفت: در همکاری با معاونت امور زنان و خانواده ریاستجمهوری و معاونت توسعه مناطق محروم، قرار است طی دو سال آینده، بیش از ۵۰ هزار زن در این مراکز آموزش دیده و وارد چرخه تولید شوند.
ارسال نظرات