
تازه ها

در دنیای امروز، اهمیت آموزشهای علمی و کاربردی در زمینههای مختلف بهویژه در حوزههای صنعتی و ایمنی، بیش از پیش احساس میشود. خانه کارگر بهعنوان یکی از مهمترین نهادهای پشتیبان کارگران در سراسر کشور، برنامههای آموزشی متعددی را برای ارتقای مهارتهای حرفهای کارگران طراحی کرده است. این برنامهها نهتنها به توانمندسازی نیروی کار کمک میکنند، بلکه باعث بهروزرسانی مهارتها و تطابق آنها با نیازهای روز بازار کار میشوند. یکی از اهداف اصلی خانه کارگر، جلوگیری از فرسودگی شغلی کارگران و ارتقای سطح آگاهی آنها در زمینههای ایمنی و سلامت محیط کار است.
در این راستا، دانشگاههای علمیکاربردی که خانه کارگر نیز از آنها بهعنوان مرکز آموزشی بهره میبرد، دورههای آموزشی متناسب با نیاز بازار کار و توانمندسازی کارگران برگزار میکنند. این دورهها بهویژه در راستای بهروزرسانی مهارتها و ارائه آموزشهای تخصصی در زمینههایی مانند ایمنی کار، استفاده از تکنولوژیهای نوین و هوش مصنوعی، طراحی شدهاند، همچنین با توجه به شعار سال و نیازهای متغیر صنایع، خانه کارگر توانسته است استارتاپهای موفقی را برای معرفی ایدههای نوآورانه به بازار کار راهاندازی کند.
این برنامهها به دانشجویان این امکان را میدهند که با یادگیری مهارتهای جدید، بتوانند کسب و کارهای خود را راهاندازی کرده و به کارآفرینان موفق تبدیل شوند، همچنین از آنجا که خانه کارگر ارتباط مستقیمی با صنایع مختلف دارد، توانسته است از این ارتباطات برای معرفی دانشجویان به بازار کار و پشتیبانی از آنها برای یافتن شغل استفاده کند. در نهایت، این اقدامات به ارتقای کیفیت کار و ایجاد فرصتهای شغلی پایدار کمک میکنند و به کارگران کمک میکنند تا در مسیر موفقیت شغلی خود گام بردارند.
ارتقای مهارتهای کارگران با رویکرد علمیکاربردی
نقش دانشگاههای علمیکاربردی در پاسخ به نیازهای بازار کار
احمد مالکی، رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران به ایسنا ضمن تبریک روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفهای که مصادف است با هشتم اردیبهشت و از سوی سازمان بینالمللی کار (آیالاو) نامگذاری شده است، میگوید: این روز با شعار انقلابی سلامت و ایمنی و با هدف برجسته کردن نقش هوش مصنوعی در ارتقای ایمنی و سلامت کارگران، به ما یادآوری میکند که توجه به این موضوع، بیش از پیش ضرورت دارد.
وی میافزاید: یکی از رسالتهای اصلی دانشگاهها و مراکز علمیکاربردی کشور، افزایش مهارت کارگران شاغل و متقاضیان کار در بخشهای گوناگون است. این هدف با برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت و بلندمدت محقق میشود که توسط نهادهایی همچون خانه کارگر در ۲۳ شهر کشور، مرکز آموزشی و چهار دانشگاه کار در سراسر کشور در حال اجرا است.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران ادامه میدهد: بهطور خاص، در سال گذشته خانه کارگر اصفهان توانست حدود ۱۸هزار نفر را در زمینههای مختلف مهارتآموزی کند و در ۹۰۰ کد رشته فنیحرفهای دورههای آموزشی برگزار کند. این آموزشها بهویژه با توجه به رسالت دانشگاهها که به نسل چهارم دانشگاهها معروف هستند، بر مهارتآموزی کاربردی و استفاده از این مهارتها در محیطهای کار تأکید دارند. هدف اصلی این برنامهها توانمندسازی نیروهای کار، کارگران و متقاضیان شغل است که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند.
مالکی اظهار میکند: جامعه هدف ما در این راستا کارگران هستند، اما سایر اقشار جامعه نیز میتوانند از این امکانات بهرهمند شوند. دانشگاهها با توجه به رسالتهای خود در سالهای گذشته حدود ۴۵۰۰ نفر نیروی کار متخصص و تکنسین آموزش داده و وارد بازار کار کردهاند. این نیروها قادرند تا در صنایع مختلف بهعنوان نیروی کار متخصص مشغول به کار شوند و توان انجام وظایف خود را بهطور مستقل و بدون نیاز به کمک دیگران داشته باشند. در مجموع، هدف دانشگاهها و مراکز آموزشی در این حوزه، تأمین نیروی کار ماهر و متخصص برای صنایع مختلف است، تا ضمن ارتقای کیفیت تولیدات و خدمات، کارگران نیز از شرایط بهتری برخوردار شوند و در نهایت جامعه صنعتی و اقتصادی کشور رشد و توسعه یابد.
وی میافزاید: در دانشگاه ما، پذیرش دانشجو در دو مقطع کاردانی و کارشناسی بهصورت غیرآزمون و بر اساس سوابق تحصیلی انجام میشود. بدین ترتیب، افراد میتوانند با استفاده از مدارک تحصیلی قبلی خود وارد دانشگاه شده و تحصیلات خود را ادامه دهند. در این راستا، رشتههای تحصیلی ما در سه گروه اصلی طبقهبندی شدهاند، گروه صنعت، گروه مدیریت و خدمات اجتماعی، و گروه فرهنگ و هنر. در مقطع کاردانی، رشتههایی مانند دوخت و تکنولوژی لباس، حسابداری، برق صنعتی، تعمیرات ماشینآلات، مکانیک خودرو، ایمنی کار و حفاظت فنی، فناوری اطلاعات، مدیریت امور اداری و تربیت مربی پیشدبستانی ارائه میشود. این رشتهها به گونهای طراحی شدهاند که دانشجویان بتوانند در صنایع مختلف فعالیت کرده و مهارتهای خود را در زمینههای کاربردی تقویت کنند.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران میگوید: در مقطع کارشناسی نیز، رشتههای متنوعی ارائه میشود که شامل مهندسی برق صنعتی، ماشین افزار، مکانیک خودرو، مهندسی ایمنی، سلامت و محیط زیست، فناوری اطلاعات، کارشناسی حسابداری بهای تمام شده و کارشناسی طراحی و تکنولوژی دوخت هستند. این رشتهها بهویژه برای افرادی که در صنایع مختلف مشغول به کار هستند و قصد دارند تخصص خود را در زمینههای خاص ارتقا دهند، بسیار مناسب است.
مالکی اظهار میکند: دانشگاه ما دارای ۱۷ کد رشته میشود که ۱۰ کد رشته در مقطع کاردانی و هفت کد رشته در مقطع کارشناسی است. این رشتهها بهطور همزمان مکمل یکدیگر هستند و هدف آنها این است که دانشجویان را برای ورود به بازار کار با مهارتهای کافی آماده کنند. بهویژه برای افرادی که پیش از ورود به دانشگاه تجربه کاری دارند و فرصت تحصیل نداشتهاند، دانشگاه این امکان را فراهم کرده تا بتوانند با ادامه تحصیل و استفاده از تجربیات خود، توسعه فردی و حرفهای خود را به دست آورند.
وی ادامه میدهد: علاوه بر دورههای مقطع کارشناسی و کاردانی، دانشگاه ما در کنار این مقاطع، اقدام به برگزاری دورههای آموزشی کوتاهمدت نیز کرده است. این دورهها شامل آموزشهای فنی و مهارتی در رشتههایی مانند تعمیرات خودرو، تعمیرات موبایل، دوختهای مختلف، نرمافزارهای دوخت و دستگاه دیاگ تعمیرات خودرو است. این دورههای کوتاهمدت برای افرادی که به دنبال کسب مهارتهای جدید و بهروز کردن دانش خود در زمینههای فنی هستند، فرصتی عالی فراهم میآورد.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران با بیان اینکه هدف دانشگاه ما تأمین نیروی کار متخصص و ماهر برای صنایع مختلف و ارتقاء کیفیت تولیدات و خدمات در کشور است، اضافه میکند: از این رو، تمامی دورههای آموزشی، چه در مقاطع کاردانی و کارشناسی و چه در دورههای کوتاهمدت، ب اساس نیازهای واقعی بازار کار و مهارتآموزی عملی طراحی شدهاند.
ارتقای مهارتهای کارگران با رویکرد علمیکاربردی
نیازسنجیهای مستمر بهمنظور شناسایی رشتهها و مهارتهای موردنیاز بازار کار
مالکی میگوید: در سالهای اخیر، دانشگاه ما بهمنظور هماهنگ شدن با نیازهای بازار کار و بهروزرسانی آموزشها، اقدامات متعددی را انجام داده است. یکی از مهمترین این اقدامات، انجام نیازسنجیهای دقیق و مستمر بهمنظور شناسایی رشتهها و مهارتهای مورد نیاز بازار کار است. به این ترتیب، رشتههایی که بیشترین تقاضا را دارند و همزمان با تحولات اقتصادی و صنعتی کشور در حال گسترش هستند، در اولویت قرار میگیرند.
وی اظهار میکند: با توجه به این نیازسنجیها و در همکاری با دانشگاه جامع علمی کاربردی، ما اقدام به طراحی رشتههای جدید و بهروز کردهایم که علاوهبر تطابق با نیازهای موجود در بازار، مهارتهای کاربردی و عملی را نیز به دانشجویان آموزش میدهند. بهعنوان مثال، در راستای نیاز صنایع مختلف، دورههای کوتاهمدتی مانند آموزش تعمیرات موبایل و رشتههای جدیدی مانند مکاترونیک و برق صنعتی را به برنامههای درسی دانشگاه اضافه کردیم. این رشتهها بهویژه برای صنایعی که در اطراف دانشگاه و شهرکهای صنعتی وجود دارند، مانند صنایع مرتبط با خودروسازی، الکترونیک، و تولیدات صنعتی، بسیار کاربردی هستند. علاوهبر این، با توجه به وجود معادن و صنایع خاص در اطراف دانشگاه که نیاز به متخصصان و نیروهای کار ماهر دارند، رشتههایی طراحی و ارائه شده که دقیقا متناسب با این نیازها هستند. این رشتهها از جمله رشتههای مهندسی برق صنعتی و مکاترونیک هستند که نهتنها با نیازهای صنایع در ارتباطاند، بلکه فارغالتحصیلان آنها میتوانند در این صنایع مشغول به کار شوند.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران ادامه میدهد: این رویکرد باعث میشود که دانشگاه همواره بهروز باشد و از طرف دیگر، نیازهای دانشجویان و بازار کار را با هم همراستا کرده و اطمینان حاصل کنیم که فارغالتحصیلان دانشگاه ما توانمندیها و مهارتهای مورد نیاز صنایع را در اختیار دارند، بنابراین ما بهطور مداوم برنامههای آموزشی خود را بهروزرسانی میکنیم و رشتههای جدیدی را معرفی میکنیم که علاوه بر پاسخگویی به نیازهای فعلی بازار، به نیازهای آینده نیز توجه دارند.
مالکی با بیان اینکه در دانشگاه ما برنامههای مختلفی برای توسعه همکاریهای مرکز با صنایع و بازار کار بهمنظور جذب بهتر دانشجویان داریم. یکی از این اقدامات، برقراری ارتباط نزدیک با صنایع مختلف شهرستان و استان است. در این راستا، مذاکرات و دیدارهای حضوری متعددی با نمایندگان صنایع انجام شده است تا نیازهای واقعی آنها شناسایی و در برنامههای آموزشی دانشگاه گنجانده شود، میافزاید: یکی از نیازهای اساسی که بسیاری از صنایع به آن اشاره کردهاند، توجه ویژه به ایمنی کار و استفاده از هوش مصنوعی در این حوزه است. با توجه به موضوع سال که در ابتدا اشاره کردم، این نگرانی در صنایع مختلف بهویژه صنایع بزرگ و شهرکهای صنعتی بسیار محسوس است. در پاسخ به این نیازها، دانشگاه ما اقدام به برگزاری دورههای متعدد در مراکز مختلف شهرداریها و مرکز شهرکهای صنعتی کرده است. این دورهها در زمینههای مختلف از جمله ایمنی کار و استفاده از تکنولوژیهای نوین مانند هوش مصنوعی برگزار شده است. علاوهبر این، بهمنظور هماهنگسازی بهتر با نیازهای بازار کار و صنایع، با توجه به رویکرد دولت در اعزام دانشجویان و متقاضیان تحصیل به مراکز و صنایع مختلف، دانشگاه ما در این زمینه نیز آمادگی کامل دارد تا دانشجویان خود را به این صنایع معرفی کرده و از نزدیک با آنها همکاری کند. در این راستا، ما دورههایی را برای صنایع مختلف برگزار کردهایم و در آینده نیز برنامه داریم تا با توجه به نیازهای جدیدی که ممکن است بهوجود آید، دورههای آموزشی بیشتری را در همکاری با صنایع اجرا کنیم.
وی اضافه میکند: این اقدامات باعث میشود که دانشجویان دانشگاه ما، پس از فارغالتحصیلی، آمادگی بیشتری برای ورود به بازار کار داشته باشند و در صنایع مختلف مشغول به کار شوند، همچنین این همکاریها به ما کمک میکند تا برنامههای آموزشی خود را متناسب با نیازهای واقعی و بهروز بازار کار طراحی کنیم.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران میگوید: خانه کارگر اصفهان با حدود ۳۰۰ هزار عضو، یکی از مراکز مهمی است که برنامههای آموزشی کوتاهمدت و تخصصی برای اعضای خود طراحی کرده است. هدف اصلی این برنامهها، بهروزرسانی مهارتهای کارگران، توانمندسازی آنها و جلوگیری از فرسودگی شغلی است. در این راستا، دانشگاه ما همکاریهای مؤثری با خانه کارگر داشته و با طراحی دورههای آموزشی منطبق با نیازهای بازار کار، سعی دارد تا کارگران و دانشجویان را برای موفقیت در مسیر شغلی و ارتقای مهارتهای حرفهای آماده کند. یکی از این اقدامات، برگزاری کلاسهای درسی از ساعت ۴ بعد از ظهر به بعد است تا کارگرانی که روزانه مشغول به کار هستند بتوانند با خیال راحت در کلاسها حضور پیدا کنند.
مالکی ادامه میدهد: از طرف دیگر، دولت نیز برای حمایت از دانشجویان و صنایع مختلف، امکاناتی در اختیار قرار داده است تا بتوانند دانشجویان را پشتیبانی کنند. بهویژه، برای دانشجویانی که در دانشگاههای علمی کاربردی تحصیل میکنند، امکان دریافت بورسیه و پرداخت بخشی از شهریه فراهم شده است. در حالیکه شهریه دریافت شده در دانشگاه ما نسبت به سایر دانشگاهها بسیار پایین و مقرون بهصرفه است، بهطوری که دانشجویی که از محیط کار برگرفته شده، میتواند به راحتی وارد دانشگاه شود و تحصیلات خود را ادامه دهد. در این شرایط، دانشجویان میتوانند از محیط دانشگاهی و دانش و تجربیات موجود بهرهمند شوند و تجربیات خود را با دیگران به اشتراک بگذارند، همچنین برخی از صنایع، بهویژه صنایع بزرگ و معتبر، این امکان را برای دانشجویان فراهم کردهاند که در ساعات بعد از ظهر و در هنگام حضور در کلاسهای دانشگاه، همچنان در محیط کار خود مشغول به کار باشند. برخی از این صنایع برای دانشجویان خود وامهای شهریه در نظر گرفتهاند که این وامها میتواند کمک شایانی به تأمین هزینههای تحصیل آنها کند.
وی میافزاید: علاوهبر این، دانشگاه ما دارای موسسه کاریابی است که به دانشجویان این امکان را میدهد تا پس از اتمام دورههای آموزشی، در صورتی که به هر دلیلی بیکار شدند، از طریق مؤسسه کاریابی و همکاریهایی که با اداره کار و سایر ارگانها داریم، برای پیدا کردن شغل مناسب اقدام کنند. این مؤسسه در حقیقت پل ارتباطی میان دانشجویان و بازار کار است و با مشارکت فعال با صنایع و ارگانها، به دانشجویان کمک میکند تا مهارتهای خود را در دنیای واقعی به کار گیرند و شغل مناسبی پیدا کنند.
رئیس مرکز علمیکاربردی خانه کارگر بهاران اظهار میکند: تمام این اقدامات در راستای هدف اصلی دانشگاه ما که فراهم آوردن فرصتهای آموزشی و شغلی برای دانشجویان است، انجام میشود تا آنها بتوانند در مسیر موفقیت حرفهای خود گام بردارند و مهارتهای خود را به روز کنند.
ارسال نظرات