بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۹۳۱۷
سخنگوی آموزش و پرورش با تشریح برنامه‌های تامین نیرو در آموزش و پرورش از جذب ۲۰ هزار نفر نیروی سرایدار و خدمتگزار خبر داد و اعلام کرد: آزمون استخدامی آموزش و پرورش برای جذب معلم و نیز سرایدار تیرماه برگزار می‌شود.
سه‌شنبه ۰۹ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۶:۱۳

به گزارش بازارکار، علی فرهادی امروز (۹ اردیبهشت) در نشست خبری با خبرنگاران به مناسبت روز معلم با اشاره جزئیات جذب و استخدام نیرو در آموزش و پرورش خاطرنشان کرد:، تنش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدیریت شده است و تلاش می‌کنیم از روش‌های مختلف این شرایط را تسهیل کنیم.
سخنگوی آموزش و پرورش ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ شاهد بودیم، تنش کمبود نیروی انسانی در آموزش و پرورش مدیریت شد، در مهرماه ۱۴۰۲ این مشکل با توجه به استخدام‌هایی که صورت گرفت و ساماندهی حرفه‌ای که در حوزه نیروی انسانی آموزش و پرورش انجام شد، تا حد زیادی برطرف شد.
وی خاطر نشان کرد: امسال نیز حدود ۳۲ هزار دانشجو معلم از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه تربیت دبیر شهید رجایی به عنوان دانشجو معلم، کار خود را در وزارت آموزش و پرورش آغاز خواهند کرد، پس از اخذ مدرک کارشناسی از این ۲ دانشگاه، این عزیزان به عنوان معلم در سراسر کشور خدمت خواهند کرد.
وی افزود: حدود ۳۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق آزمون ماده ۲۸ در رشته‌های مختلف دبیری، آموزگاری، هنرآموزی و همچنین رشته‌های کیفیت‌بخشی جذب خواهند شد، جزئیات بیشتر هنگام صدور دفترچه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
فرهادی با بیان اینکه سال آینده نیز از طریق آزمون ماده ۲۸ استخدام خواهیم داشت، گفت: جزئیات مربوط به این آزمون توسط همکاران ما در سازمان اداری استخدامی یا وزارت آموزش و پرورش اعلام خواهد شد.
جذب حداقل حدود ۲۰ هزار نفر نیروی سرایدار و خدمتگزار
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش افزود: حداقل حدود ۲۰ هزار نفر نیروی سرایدار و خدمتگزار با همکاری سازمان اداری استخدامی، سازمان برنامه و بودجه و کمک دولت جذب آموزش و پرورش خواهند شد تا ناترازی نیروی انسانی در بخش مدرسه‌یاران رفع شود.

به گفته وی، مدرسه‌یار نقش مهمی در فرایند تعلیم و تربیت دارد؛ مدرسه‌یار صرفاً یک نیروی خدمتگزار نیست بلکه نقشی کلیدی ایفا می‌کند؛ بنابراین ما آن‌ها را با عنوان «مدرسه‌یار» یاد می‌کنیم.
سخنگوی آموزش و پرورش تاکید کرد: حدود ۳۰ هزار نفر دیگر نیز از طریق آزمون ماده ۲۸ در رشته‌های مختلف دبیری، آموزگاری، هنرآموزی و همچنین رشته‌های کیفیت‌بخشی جذب خواهند شد، جزئیات بیشتر هنگام صدور دفترچه اطلاع‌رسانی خواهد شد.
وی اظهار کرد: پیش‌بینی ما این است که آزمون مذکور در تیرماه برگزار شود؛ اطلاع‌رسانی کامل نیز توسط مدیران سازمان سنجش یا وزارت آموزش‌وپرورش انجام خواهد گرفت.
وزن نمره کتبی در استخدام آموزش و پرورش افزایش یافته است
فرهادی افزود: تفاوت‌هایی بین آزمون استخدامی امسال با سال گذشته وجود دارد؛ اگرچه نظر وزارت آموزش‌وپرورش همیشه بر این بوده است که وزن بیشتری به نمره کتبی آزمون داده شود، اما سال گذشته سیاست سازمان اداری استخدامی بیشتر وزن نمره شفاهی را لحاظ می‌کرد.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش ادامه داد: امسال با موافقت سازمان اداری استخدامی وزن نمره کتبی افزایش یافته است تا بتوانیم بهترین معلمان را صرفاً بر اساس نتایج آزمون جذب کنیم.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: با وجود همه این تلاش‌ها، معتقدیم بهترین و کم‌نقص‌ترین روش برای انتخاب معلم همان پذیرش دانشجو معلم‌ها از طریق دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است.
همکاری پلیس با آموزش و پرورش تا پیش از در ورود به مدرسه است
فرهادی افزود: همکاری پلیس با آموزش و پرورش تا پیش از در ورود به مدرسه است، ما باید بپذیریم اطراف مدارس نباید فضای جرم ایجاد شود، بنابراین باید برای ایجاد فضای سالم در اطراف مدرسه از ظرفیت پلیس استفاده کنیم.
فرهادی عنوان کرد: اگر مجرمی در جامعه وجود دارد، نتواند به دانش آموزان نزدیک شود، این تفاهم نامه به هیچ وجه به معنی حضور پلیس در مدرسه نیست.
میانگین نمرات آزمون نهایی دانش‌آموزان نیم نمره افزایش یافت
نمره میانگین آزمون نهایی دانش‌آموزان در سال ۱۴۰۳ نسبت به سال ۱۴۰۲ حدود نیم نمره رشد داشته است که خبر بسیار خوشحال‌کننده‌ای محسوب می‌شود.

خبر خوشحال‌کننده دیگر این است که میانگین نمرات در رشته علوم انسانی نیز حدود نیم نمره افزایش یافته است. همچنین هیچ یک از استان‌ها کاهش میانگین نمره نسبت به سال قبل را تجربه نکرده‌اند و همه استان‌ها شاهد افزایش نمرات بوده‌اند. بیشترین افزایش مربوط به استان یزد بوده که حدود یک نمره رشد داشته است.
وی افزود: نکته مهم این است که تمامی استان‌ها میانگین نمراتشان افزایش یافته و این موضوع نشان‌دهنده تلاش مستمر معلمان و دانش‌آموزان است که آرام آرام اهمیت آزمون‌های نهایی را بهتر درک کرده و نگاه عمیق‌تری به مطالعه مستمر در طول تحصیل پیدا کرده‌اند.
۵۹۳ فرهنگی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند
فرهادی با بیان اینکه ۵۹۳ هزار فرهنگی در فرآیند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، گفت: ۲۵ معلم نمونه کشوری در این فرآیند انتخاب شدند.
وی اظهار کرد: امنیت و آرامش امروز ما قطعاً مدیون شهدا، به ویژه شهدای معلم و دانش‌آموز است. چهار هزار معلم شهیدی که وظیفه اصلی‌شان حضور در جبهه نبود، اما داوطلبانه و با توجه به شأن معلمی خود، برای کمک به دفاع از کشور حضور یافتند.
وی افزود: حدود چهار هزار معلم شهید را تقدیم کرده‌ایم و همچنین ۳۶ هزار دانش‌آموز شهید حاصل تربیت همین معلمان بودند. اگر بخواهیم منصفانه نگاه کنیم، سهم معلمان و دانش‌آموزان در جمع شهدای عزیزمان سهم بسزایی است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با گرامیداشت هفته مقام معلم و یاد و خاطره معلم شهید استاد مرتضی مطهری گفت: نخستین خبر خوب از این وزارتخانه این است که نزدیک به ۷۰ درصد از معلمان، یعنی ۵۹۳ هزار نفر در فرایند انتخاب معلم نمونه شرکت کردند، این بسیار خبر خوبی است؛ زیرا نشان‌دهنده میزان مشارکت و انگیزه بالای معلمان برای حضور در یک فرایند حرفه‌ای و دقیق است.
وی تاکید کرد: در این فرایند ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانش‌آموز و معلم برای اظهار نظر درباره نامزد‌های معلم نمونه مشارکت داشتند. این فرایند صرفاً محدود به مدیران یا مسئولان اجرایی نبود؛ بلکه انتخاب نهایی معلمان نمونه در سطح استان، منطقه و کشور حاصل مشارکت گسترده همین ۲ میلیون و ۲۳۷ هزار دانش‌آموز و همکار بود.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش گفت: در این ارزیابی‌ها، ۲ هزار و ۴۴۰ نفر از معلمان نیز شرکت کردند و اظهارنظر‌هایی درباره معلمان نمونه انجام دادند، در سطح منطقه ۲ هزار و ۴۴۰ نفر انتخاب شدند و در سطح استان ۱۳۸ نفر و در سطح کشور ۱۵ نفر برگزیده شدند. همچنین ۲۵ نفر معلم نمونه کشوری نیز معرفی شدند که از بین مربیان پرورشی و معلمان مدارس غیردولتی نیز معرفی شده‌اند.
فرهادی ادامه داد: هفته معلم نباید فقط محدود به یک یا چند فرد خاص باشد؛ بلکه این روز نماد گلچینی از بهترین‌های آموزش و پرورش است؛ گل‌هایی که توسط خودِ معلمان و دانش‌آموزان انتخاب شده‌اند تا نمادی از نظام تعلیم و تربیت کشور باشند، اگر بخواهیم نمونه‌های برجسته را انتخاب کنیم، تعداد بسیار بیشتری از این همکاران فرهنگی وجود دارند.
وی با اشاره به اینکه بیش از پنج هزار مدرسه در نقاط دوردست کشور وجود دارد، گفت: معلمان در آن مناطق، هر روز مسیر‌های طولانی رفت و برگشت را طی می‌کنند و رسالت خطیر تعلیم و تربیت را بر عهده دارند.
دقیق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین روش جذب معلم مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش تاکید کرد: یکی از برجسته‌ترین روش‌های انتخاب معلم، دقیق‌ترین و حرفه‌ای‌ترین روش مربوط به دانشگاه فرهنگیان و دانشگاه شهید رجایی است؛ زیرا انتخاب دانشجو معلم‌ها به صورت بومی انجام می‌شود. منظور از بومی بودن این است که انتخاب‌ها نه صرفاً بر اساس استان یا شهر بلکه بر اساس منطقه محل زندگی افراد صورت می‌گیرد. این امر باعث می‌شود که نیرو‌های جذب شده از طریق این ۲ دانشگاه کمتر دچار مشکلاتی مانند نقل و انتقال شوند. همچنین، انتخاب معلمان از میان افرادی که با فرهنگ، آداب، رسوم و سنن همان منطقه آشنا هستند اتفاق بسیار خوبی است.
وی در پاسخ به پرسش خبرنگاری درباره تعداد بازماندگان از تحصیل و ترک تحصیل کنندگان اظهار کرد: تاکنون مشاهده نشده که والدین دانش‌آموزان برای ثبت‌نام مراجعه کنند، اما وزارت آموزش و پرورش آن‌ها را ثبت‌نام نکند.
فرهادی افزود: در این بازه زمانی باید بگوییم که ما اصلاً دانش‌آموزی نداریم که والدینشان به آموزش و پرورش مراجعه کرده باشند و به دلیل عدم موفقیت در ثبت‌نام و پوشش تحصیلی در آن منطقه نتوانسته باشند تحصیل کنند.
وی ادامه داد: مدرسه ابتدایی داریم که تنها یک دانش‌آموز دارد؛ یعنی برای یک دانش‌آموز فقط یک معلم اختصاص داده شده است. این نگاه نظام حکمرانی عدالت‌محور جمهوری اسلامی ایران است که هدف آن حداکثر رساندن پوشش تحصیلی است.
سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با تاکید بر اینکه بحث عدالت آموزشی نیز یکی از سیاست‌های اصلی رئیس‌جمهور است؛ گفت: تا کنون رییس جمهور ۲۷ جلسه با مسئولان آموزش و پرورش برگزار کرده‌اند، چه در حوزه فضا‌های آموزشی و چه در بحث کیفیت آموزش. شخصاً در این جلسات حضور داشته‌ام؛ یعنی رئیس‌جمهور در ۲۷ جلسه با مسئولین آموزش و پرورش شرکت کرده‌اند، جلساتی که حتی تا سه ساعت طول کشیده است تا فضای مدارس و کیفیت تدریس ارتقا یابد، به گونه‌ای که هم از بازماندگی از تحصیل جلوگیری شود و هم ارتباط کیفیتی برقرار شود تا خروجی بهتر حاصل شود.

نگاهمان به معلم تربیت باشد نه معیشت

فرهادی با بیان اینکه در حوزه معلمان باید گفتمان معیشت در آموزش و پرورش به گفتمان تربیت تغییر کند افزود: نباید موضوع معیشت معلمان را در فضای اجتماعی فریاد زنیم.

وی با بیان اینکه سپاس کارت معلمان برای تجمیع تمام خدمات به معلمان راه‌اندازی شد ادامه داد: از تمام بانک‌ها برای این کار دعوت و یک بانک انتخاب شده و جزییات آن به اطلاع معلمان خواهد رسید.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه هیچ معلم بدون رتبه‌ای نداریم، گفت: بیش از ۲۰۰ هزار معلم که جامانده یا پرونده ناقص داشتند قبل از پایان سال ۱۴۰۳ کارشان انجام و احکام آن صادر شده است.

وی با بیان اینکه سالنامه آماری آموزش و پرورش چند سالی بود که چاپ نشده بود افزود: این کار امسال انجام شد و در اختیار معلمان و پژوهشگران قرار گرفت.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه امسال لایحه بودجه آموزش و پرورش به صورت کتاب چاپ شد و منجر به این شد که بودجه آموزش و پرورش نسبت به سال گذشته ۶۸ درصد رشد داشته باشد گفت: اما ضرورت دارد که این بودجه بیشتر هم اضافه پیدا کند.

 فرهادی با بیان اینکه از ظرفیت سازمان اموال تملیکی برای تجهیز هنرستان‌ها استفاده خواهیم کرد، افزود: طبق برنامه هفتم پیشرفت ۵۰ درصد دانش‌آموزان باید به سمت رشته‌های مهارتی سوق داده شوند. چون در هنرستان‌ها دانش‌آموزانی ماهر تربیت می‌شوند، هنرستان تولید ناخالص ملی را افزایش خواهد داد چون هنرستان تولید دارد.

سخنگوی وزارت آموزش و پرورش با بیان اینکه مدارس غیردولتی قانون مصوب دارند که وزارت آموزش و پرورش طبق آن اقدام می‌کنند گفت: تا زمانی که حاکم باشد باید آن قانون را اجرا کنیم و دادن مجوز برای ایجاد مدارس غیردولتی طبق همین قانون است اما نگاه ما این است همه به آموزش رایگان دسترسی داشته باشند و اگر فردی به مدرسه غیردولتی می‌رود یک انتخاب باشد و اگر وضعیت اینگونه نیست این مورد تایید آموزش و پرورش نیست.

 وی درباره آمار دانش‌آموزان بازمانده از تحصیل افزود: دانش آموزی نداریم که به آموزش و پرورش مراجعه کند و به دلیل عدم موفقیت در ثبت‌نام، نتواند تحصیل کند. رئیس جمهور ۲۷ جلسه با مسئولان وزارت آموزش و پرورش درباره افزایش کیفیت تدریس در مدارس و تحقق عدالت آموزشی برگزار کرد.

ارسال نظرات