بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۶۹۴۸۵
مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، به تشریح تلاش‌های این وزارتخانه برای افزایش توان اشتغال‌پذیری دانشجویان پرداخته است. رویکردی که بر خلاف وعده‌های تضمین اشتغال، بر آماده‌سازی دانشجویان برای فرصت‌های شغلی موجود تمرکز دارد.
يکشنبه ۱۴ ارديبهشت ۱۴۰۴ - ۱۵:۳۸

به گزارش بازارکار به نقل از خبرنگار دانشگاه خبرگزاری تسنیم، اشتغال فارغ‌التحصیلان دانشگاهی همواره یکی از دغدغه‌های اصلی دولت، خانواده‌ها و به ویژه خود دانشجویان بوده است. در این میان، وزارت علوم، تحقیقات و فناوری به عنوان متولی اصلی نظام آموزش عالی کشور، نقش مهمی در جهت‌دهی به تربیت نیروی انسانی متخصص و کارآمد برای پاسخگویی به نیاز‌های بازار کار دارد. علیرضا نقی‌زاده، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، در گفتگو با تسنیم به تشریح تلاش‌های این وزارتخانه برای افزایش "توان اشتغال‌پذیری" دانشجویان پرداخته است. رویکردی که بر خلاف وعده‌های تضمین اشتغال، بر آماده‌سازی دانشجویان برای فرصت‌های شغلی موجود تمرکز دارد.
نقی زاده در پاسخ به این سوال که با توجه به اهمیت موضوع اشتغال دانشجویان و برنامه ریزی برای سال تحصیلی جدید، چه اقداماتی از سوی وزارت علوم در حال انجام است؟ گفت: نکته کلیدی در این میان، "توان اشتغال پذیری" دانشجویان است. نقش اصلی وزارت علوم این است که اگر فرصت شغلی وجود داشته باشد، دانشجویان ما شایستگی لازم برای پذیرش آن شغل را داشته باشند.

گذراندن ۱۵ واحد درسی برای مهار‌ت‌های نرم شغلی و کارآفرینی

وی ادامه داد: برای تحقق این امر، دو رویکرد اصلی را دنبال می‌کنیم: اول، ارتقای توانمندی‌های دانشجویان از طریق دروس مهارتی که از سال گذشته، در کنار دروس عمومی، تخصصی و پایه، دروس مهارتی نیز در محتوای رشته‌های تحصیلی گنجانده شده است. این دروس شامل ۱۵ واحد کاربینی، کارآموزی، کارورزی، مهارت‌های نرم شغلی و کارآفرینی است که از مهر ۱۴۰۳ به دانشجویان دوره فنی مهندسی و تمامی رشته‌های مهارتی ارائه می‌شود.

نقی زاده خاطرنشان کرد: همچنین تبصره ۲ ماده ۹۵ برنامه هفتم نیز در همین راستا قرار دارد و آیین نامه آن در کمیسیون دولت در حال بررسی است و به زودی تصویب خواهد شد و بر افزایش توان مهارتی دانشجویان تاکید دارد.

از دروس مهارتی تا بورسیه شغلی؛ تحولی در آموزش عالی با هدف اشتغال زایی

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی آموزش عالی، تطبیق نیاز‌های بازار کار با تربیت نیروی انسانی (گسترش) که تطبیق بین تعداد نیروی تربیت شده و فرصت‌های شغلی موجود است را، یک واقعیت دانست و گفت: اگر فرصت شغلی برای هزار نفر وجود داشته باشد، اما ده هزار نفر تربیت شوند، هر چقدر هم مهارت آموزی انجام شده باشد، باز هم مشکل بیکاری وجود خواهد داشت.

وی تصریح کرد: در این راستا، دو اقدام اصلی در حال انجام است: توسعه آموزش‌های مهارتی توسط دفتر گسترش آموزش عالی و بورسیه شغلی با همکاری واحد‌های صنعتی بزرگ. در این برنامه، واحد‌های صنعتی نیازمندی‌های خود را اعلام می‌کنند و ما برنامه درسی را متناسب با نیاز‌های آن‌ها توسعه می‌دهیم. سازمان امور دانشجویان نیز در این زمینه همکاری لازم را انجام می‌دهد و هدف این است که دانشجو پس از فارغ التحصیلی، یا در قالب قرارداد، یا به طور مستقیم در آن واحد صنعتی جذب شود. معمولاً واحد‌های صنعتی تمایل دارند نیرو‌های باکیفیت را جذب کنند.

ارسال نظرات