
تازه ها

به گزارش بازارکار ازروابطعمومی دانشگاه تهران، در آئین سیودومین نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری، که ۱۶ اردیبهشتماه جاری در تالار علامه امینی کتابخانه مرکزی و مرکز اسناد دانشگاه تهران برگزار شد، از ۳۰ استاد نمونه کشوری از جمله دکتر صادق واعظزاده، استاد دانشکده مهندسی برق و کامپیوتر دانشکدگان فنی، دکتر زهرا امامجمعه، استاد دانشکده کشاورزی دانشکدگان کشاورزی و منابع طبیعی، دکتر مجتبی یمانی، استاد دانشکده جغرافیا و دکتر عبدالرضا کرباسی، استاد دانشکده محیط زیست دانشگاه تهران تقدیر به عمل آمد.
دکتر محمدرضا عارف، معاون اول رئیسجمهور، در سخنانی در این مراسم، به اهمیت دانشگاه در توسعه کشور اشاره کرد و گفت: «همه دستاوردها و هر پیشرفتی که در مسیر خودکفایی داشتهایم، مرهون دانشگاه است. به عنوان کسی که در این چهار دهه مسئولیتهایی داشتهام، بر نقش دانشگاه در مسیر توسعه کشور شهادت میدهم. امروز هم اگر مدعی عرض اندام در فضای بینالمللی هستیم، به پشتوانه دانشگاه است.»
وی با اشاره به پیشینه نقشآفرینی دانشگاهیان در حل مسائل کشور، گفت: «در دهههای گذشته از دانشگاهیان در حل ناترازیها و مشکلات کشور بهره گرفتهایم، اما این بهرهگیری به صورت فردی یا حداکثر به صورت طرح پژوهشی بوده است. اما دولت وفاق آمادگی دارد که راهحلیابی برای مسائل کشور را به صورت یکپارچه و مشخص، به دانشگاههای کشور بسپارد، مثلاً یک دانشگاه را مسئول بررسی و ارائه راهکار برای یک ناترازی کند. اینگونه آغاز و انجام کار و مسئولیت دانشگاه در قالب پروژههای دقیق، مشخص میشود.»
وی افزود: «مثلاً اینکه چرا در تحقق برخی اهداف برنامه ششم یا اسناد بالادستی از جمله سند چشمانداز ناکام بودهایم، نیاز به ارزیابی و آسیبشناسی دقیق دارد. دانشگاه باید این موضوع را دقیقاً بررسی کند و بر مبنای این بررسی، رهنمودهای کاربردی ارائه دهد که واقعگرایانه و مبتنی بر منابع و ظرفیتهای موجود باشد.»
معاون اول رئیسجمهور در بخش دیگری از سخنان خود، بر اهمیت نقش اجتماعی و فرهنگی اساتید دانشگاه تأکید کرد و گفت: «ایده اولیه آئین انتخاب استاد نمونه کشوری، الگوسازی برای جوانان بود. بر اساس تحقیقی که اخیراً در دانشگاه هاروارد انجام شده است، دانشجویانی که به لحاظ اخلاقی استاد خود را الگو قرار میدهند، ۲۵% کمتر از دیگران دچار آسیبهای اجتماعی میشوند. لذا نقش استاد فقط آموزش و پژوهش نیست، او به عنوان یک الگو، سهم مهمی در آرامش اجتماعی و سلامت جوانان دارد. به طور خاص، شرایط کشور ما نیز ایجاب میکند که استادان دانشگاه، فراتر از حوزه تخصصی، در عرصه فرهنگی و اجتماعی نقشآفرینی کنند.»
دکتر عارف در ادامه گفت: «از وزیر علوم میخواهم دستاوردهای ادوار برنامه انتخاب استاد نمونه کشوری، بر اساس اهداف این برنامه، ارزیابی و آسیبشناسی شود. همچنین پیشنهاد میکنم این برنامه محدود به استاد تمامها نشود و برای استادیاران و دانشیاران نیز سهمیهای در نظر گرفته شود، چرا که ممکن است استادیاران و دانشیاران جوان تأثیرگذاری بیشتری به ویژه از لحاظ فرهنگی و اجتماعی داشته باشند. پیشنهاد دیگرم، تدوین آئیننامه ملی مرجعیت استاد، با تأکید بر همین نقشآفرینی اجتماعی و فرهنگی است.»
وی در پایان گفت: «راهبرد دولت وفاق ارتقای جایگاه دانشگاه است. آمادهایم در عرصههای گوناگون، همچون دیپلماسی علمی، به دانشگاه اختیار عمل دهیم. دانشگاه خودش میتواند حد دخالت دولت در دانشگاه، از جمله در انتصابات را تعیین کند و از نظر درآمد نیز، محدود به بودجه اندک دولت نماند.»
در این مراسم همچنین دکتر حسین سیمائی صراف، ضمن تبریک هفته معلم، در سخنانی کوتاه به معلم شهید، استاد مرتضی مطهری ادای احترام کرد و گفت: «به نظرم هنوز جامعه ما به اندیشه شهید مطهری نیازمند است. او استادی بود که برای اندیشیدن سقف و کرانهای قائل نبود، از استانداردهای دانش کوتاه نمیآمد، مسئولیت اجتماعی را در پژوهشهایش لحاظ میکرد و با روششناسی انتقادی با موضوعات مواجه میشد.»
دکتر علی خاکیصدیق، رئیس مرکز هیأتهای امنا و ممیزه وزارت علوم، تحقیقات و فناوری، نیز در سخنانی به تاریخچه اعطای جایزه اساتید نمونه کشوری پرداخت و گفت: «این مراسم از سال ۱۳۷۰ برگزار شده و تاکنون ۵۹۰ نفر در ادوار گذشته به عنوان عضو هیأت علمی برگزیده شدهاند. امسال نیز ۳۰ استاد در چهار گروه علوم انسانی و اجتماعی، علوم فنی و مهندسی، علوم پایه و علوم کشاورزی و دامپروری انتخاب شدهاند.»
گفتنی است در سیودومین دوره نکوداشت اعضای هیأت علمی نمونه کشوری، در مرحله اول ۹۰ نفر از سوی دانشگاهها و پژوهشگاههای سراسر کشور به وزارت علوم معرفی و از آن میان، ۳۰ استاد به عنوان اساتید نمونه انتخاب شدند.
ارسال نظرات