
تازه ها

دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت کشور با بیان اینکه ۹۳ درصد جوانان در سن ازدواج، علاقهمند به انجام آن هستند اما با مشکلات اقتصادی جدی روبرو می باشند گفت: بدون حمایتهای اقتصادی هدفمند، افزایش نرخ ازدواج دشوار خواهد بود.
به گزارش ایرنا، " صالح قاسمی " روز شنبه در گردهمایی فعالان و کنشگران جوانی جمعیت در یزد با اشاره به نتایج پژوهشهای صورت گرفته در حوزه جمعیت افزود: نرخ رشد جمعیت در پایان سال ۶۵ حدود ۳.۹ درصد بود، اما اکنون به حدود ۰.۶ درصد رسیده و پیشبینی میشود در حوالی سال ۱۴۱۵ این نرخ به صفر برسد و پس از آن وارد محدوده رشد منفی شویم.
وی به خطر افزایش سالمندی و پدیدهای به نام سندرم آشیانه خالی اشاره کرد و گفت: سالمندانی که فرزندی ندارند یا کمفرزند هستند، بیش از سایرین در معرض تنهایی و افسردگی قرار میگیرند و جوانان نباید از پیامدهای پرهیز از فرزندآوری غافل شوند.
این مسئول با اشاره به سرعت بالای سالمندی در ایران تصریح کرد: مسیر سالمندی که در کشورهای دیگر بین ۳۰ تا ۱۵۰ سال طی میشود، در ایران تنها در ۲۰ تا ۲۵ سال اتفاق افتاده و در حال حاضر نرخ سالمندی در کشور ۱۴ درصد است و پیشبینی میشود تا سال ۲۰۵۰ به ۳۲ درصد برسد، یعنی از هر سه ایرانی، یک نفر سالمند خواهد بود.
قاسمی با بیان اینکه هر سالمند ۴.۵ تا پنج برابر یک جوان هزینه بهداشت و درمان دارد و فشار شدیدی به صندوقهای بازنشستگی، بیمهها و نظام سلامت وارد خواهد شد ادامه داد: ساختار جمعیتی ایران در حال تبدیل به یک هرم وارونه است و میانگین سنی ایرانیها بالای ۳۶ سال است و ما جزو کشورهای میانسال جهان محسوب میشویم و نیاز به سیاستهای جوانسازی جمعیت داریم.
وی با تاکید بر اینکه ۴۷ متغیر بر الگوی فرزندآوری تأثیر میگذارند خاطر نشان کرد: برخلاف تصور عمومی، فقط مشکلات اقتصادی عامل کاهش فرزندآوری نیستند بلکه نگرشها، فرهنگ و ارزشگذاریهای اجتماعی نیز سهم بالایی دارند.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت بیان کرد: حتی اگر شرایط اقتصادی کاملاً اصلاح شود بدون تغییر نگرشها، افزایش فرزندآوری اتفاق نخواهد افتاد.
قاسمی با اشاره به گزارههای "مشهور غلط" در جامعه، از جمله "توجیه تکفرزندی به بهانه کیفیت تربیت" گفت: کیفیت تربیت صرفاً به رفاه اقتصادی مربوط نمیشود بلکه بخش عمدهای از مهارتهای فردی، اجتماعی و خانوادگی در تعامل با خواهران و برادران و همسالان شکل میگیرد.
وی هشدار داد که الگوی تکفرزندی، الگوی مصرفکنندگی است و میتواند حتی بر کیفیت اقتصادی و شخصیتی افراد تأثیر منفی بگذارد.
دبیر مرکز مطالعات راهبردی جمعیت همچنین بر لزوم اصلاح ذهنیت جامعه تأکید کرد و گفت: کنشگران و فعالان حوزه جمعیت باید از تحلیلهای غلط و مشهورات نادرست فاصله بگیرند و در مسیر اقناع عمومی برای اصلاح وضعیت جمعیت کشور، نقش ایفا کنند.
" فاطمه دانش یزدی " مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری یزد نیز گفت: موضوع جمعیت یک دغدغه آماری و مقطعی نیست و نیازمند گفتمانسازی و مشارکت مردم است.
وی با اشاره به اهمیت تغییرات در الگوی زندگی و کاهش نرخ باروری در استان و کشور افزود: مقابله با بحران جمعیت نیازمند اقناع فرهنگی، صبوری راهبردی و همراهی اجتماعی است.
این مسئول ببان کرد: یزد با تدوین نقشه راه و اجرای برنامههای فرهنگی و اجتماعی، گامهای مؤثری در این مسیر برداشته و از ظرفیت کنشگران مردمی برای تحقق اهداف استفاده میکند.
ارسال نظرات