تازه ها
نشست تخصصی «چالشها و فرصتهای شغلی روابط عمومی» برگزار شد
نشست تخصصی «چالشها و فرصتهای شغلی روابط عمومی» با حضور خسرو رفیعی (رئیس انجمن روابط عمومی ایران)، ابوالقاسم رئیسی (مدیرکل روابط عمومی جهاد دانشگاهی و مدیرعامل خبرگزاری دانشجویان ایران - ایسنا)، محسن غفوریان (عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی)، امیرعلی بینام (مدیرمسئول بازارکار)، امین بلندهمت (مدیر اداره رسانه جهاد دانشگاهی) و وحید امینینژاد (مدیر اداره رسانه بازارکار) در محل معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی برگزار شد.
در این نشست موضوعاتی از جمله جایگاه شغلی روابط عمومی، ضرورت تربیت نیروی انسانی متخصص و دارای مهارت، لزوم توجه سازمانها به روابط عمومی، بهرهگیری از آییننامه شغلی سازمان امور اداری و استخدامی، محدودسازی پذیرش دانشجو در مراکز علمی-کاربردی، لزوم همکاری آموزشی و مهارتی میان جهاد دانشگاهی و انجمن روابط عمومی، و بهرهمندی از فناوریهای نوین نظیر هوش مصنوعی، مورد بررسی قرار گرفت.
روابط عمومی، بازوی شفافیت و اعتمادسازی، نه ویترین تشریفات
خسرو رفیعی، رئیس انجمن روابط عمومی ایران، در این نشست با تأکید بر ضرورت بازتعریف نقش روابط عمومی در ایران، گفت:
«روابط عمومی قلب تپنده مدیریت است و نباید به تشریفات و مراسم تقلیل یابد. مدیر روابط عمومی موفق باید هم به دانش علمی این حوزه مسلط باشد و هم شناخت عمیق و دقیقی از سازمان خود داشته باشد. روابط عمومی صرفاً انتقال پیام نیست، بلکه مدیریت ارتباطات درونسازمانی و برونسازمانی را برعهده دارد.»
وی افزود: «تفاهمنامههایی میان انجمن و مراکز دانشگاهی و رسانهای منعقد شده تا پل مؤثری میان دانشگاهها، رسانهها و دانشجویان ارتباطات ایجاد شود. دانشجویان باید برای کارورزی به رسانهها هدایت شوند.»
رفیعی با اشاره به تاریخچه انجمن روابط عمومی ایران، گفت: «این انجمن در سال ۱۳۷۰ تأسیس شد و نقش فعالی در تولید محتوای علمی، چاپ کتابهای تخصصی و برگزاری رویدادهای علمی ایفا کرده است. اخیراً نیز کتابی با عنوان خلاقیت در ارتباطات به چاپ رسیده که با استقبال خوبی مواجه شده است.»
او با بیان اینکه پس از انقلاب فرهنگی، نگاه نادرستی به روابط عمومی شکل گرفت، گفت: «برخی گمان میکردند روابط عمومی صرفاً مسئول برگزاری مراسم و تشریفات است، در حالیکه روابط عمومی باید پل میان سازمان و افکار عمومی باشد.»
لزوم بازنگری در آموزش و جایگاه شغلی روابط عمومی
رئیس انجمن روابط عمومی ایران با اشاره به تغییرات ساختاری در آموزش علوم ارتباطات گفت: «در سال ۱۳۶۲، رشتههای علوم ارتباطات و روابط عمومی با یکدیگر ادغام شدند و فقط یک دانشکده زیرمجموعه علوم اجتماعی داشتند، اما در سال ۱۳۶۷، مجدداً دانشکده مستقل علوم ارتباطات تأسیس شد.»
وی به مخالفت انجمن با ترکیب عنوان روابط عمومی با واژگان غیرمرتبط مانند "ارشاد اسلامی" اشاره کرد و گفت:
«روابط عمومی باید مستقل، شفاف و حرفهای باشد و نه ویترین تبلیغاتی دولت یا سازمان.»
رفیعی همچنین تأکید کرد: «روابط عمومی باید از سواد رسانهای، نگارش خبری، تحلیل افکار عمومی و مهارتهای ارتباطی برخوردار باشد. این حوزه نباید در حاشیه مدیریت باقی بماند، بلکه باید در متن تصمیمسازیهای سازمانها قرار گیرد.»
او با انتقاد از شرایط اجتماعی و اقتصادی حاکم افزود: «در کشوری که بیاعتمادی و نبود شفافیت رواج دارد، روابط عمومی نمیتواند نقش واقعی خود را ایفا کند. این حوزه بر پایه صداقت و اعتماد استوار است.»
وی به ضعف در آموزش تخصصی اشاره و تصریح کرد: «امروزه دانشجویان بدون انگیزه و صرفاً برای مدرکگرفتن وارد دانشگاه میشوند. ما به نیروی کاربلد نیاز داریم، نه فارغالتحصیل بیمهارت. همچنین دستمزد پایین اساتید، باعث بیانگیزگی در تدریس شده و تهدیدی برای آینده این حرفه است.»
رفیعی در ادامه، انتقاداتی را متوجه توسعه بیضابطه دورههای MBA و DBA کرد و گفت: «این دورهها اغلب مدرکمحور بوده و باعث کاهش کیفیت آموزش و تدریس شدهاند. اساتید باتجربه نباید از سیستم آموزشی حذف شوند، آنها سرمایه ملیاند.»
در پایان سخنانش، وی ابراز امیدواری کرد: «اگر بتوانیم رشتههای زائد را حذف کنیم، آموزش را ارتقا دهیم و جایگاه روابط عمومی را در سازمانها بازتعریف کنیم، میتوان به آینده این حوزه امیدوار بود. منابع و کتابهای خوب وجود دارد، اما کسی آنها را مطالعه نمیکند.»
کارورزی، مسیری برای تقویت مهارت دانشجویان
رفیعی بر اهمیت دورههای کارورزی تأکید کرد و گفت: «اساتید باید نظارت مستمر بر عملکرد دانشجویان داشته باشند. دانشجوی بیانگیزه نه چیزی یاد میگیرد و نه به رسانه کمکی میکند. خوشبختانه بسیاری از رسانهها نیز آماده پذیرش کارآموز هستند.»
لزوم تربیت نیروی متخصص در روابط عمومی
در بخش دیگری از این نشست، دکتر ابوالقاسم رئیسی، مدیرکل روابطعمومی جهاددانشگاهی با خوشامدگویی به رئیس انجمن روابطعمومی ایران، پیشاپیش فرارسیدن روز جهانی ارتباطات و جامعه اطلاعاتی و روز ملی روابطعمومی را به تمامی فعالان این عرصه در کشور و همکاران این حوزه در جهاددانشگاهی تبریک گفت.
مدیرکل روابطعمومی جهاددانشگاهی در سخنانش با اشاره به ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای جهاددانشگاهی اظهار کرد: بسیاری از رویدادهای فرهنگی این نهاد همچون مناظرات دانشجویی، در ظاهر ماهیتی فرهنگی دارند، اما در باطن، کارکردهای اصلی روابطعمومی را دنبال میکنند.
وی در ادامه بر اهمیت تخصصگرایی در حوزه روابطعمومی تأکید و با انتقاد از عدم کارآمدی خروجی برخی از دانشگاهها در این حوزه گفت: روابطعمومیها برای جذب نیروی متخصص با چالشهای جدی مواجهاند و بسیاری از فارغالتحصیلان، مهارتها و توانمندیهای لازم را ندارند.
دکتر رئیسی با بیان اینکه بسیاری از مفاهیم روابطعمومی از جنس نرم هستند و نیاز به آموزشهای گسترده و چندوجهی دارند، افزود: از طرفی امروز با گسترش تحولات فناوری در دنیا و استفاده از ابزارهایی مانند هوش مصنوعی و سایر فناوریهای نوین در این حوزه، ضرورت تربیت نیروی متخصص روابطعمومی را دوچندان کرده است.
وی در پایان به اهمیت نقشآفرینی انجمنهای صنفی و سازمانهای مردمنهاد (NGO) در ارتقای جایگاه روابطعمومی در سازمانها اشاره کرد و گفت: جهاددانشگاهی به پشتوانه ظرفیتهای فرهنگی و رسانهای خود آمادگی دارد تا با همکاری انجمن روابطعمومی ایران میزگردهایی تخصصی برای آسیبشناسی وضعیت روابطعمومی در کشور برگزار کند.
روابط عمومی، سیستم عصبی سازمانها
محسن غفوریان، عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی نیز در ادامه این نشست گفت: «روابط عمومی مانند سیستم عصبی یک سازمان است. پیام را دریافت، تحلیل و بهدرستی منتقل میکند. باید جایگاه واقعی این حرفه در ساختار سازمانی بازتعریف و تقویت شود.»
گزارش: لیلا قرنفلی
ارسال نظرات