بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۰۷۶۱
طبق گفته وزارت میراث فرهنگی؛ صنایع دستی کشور

فرصت سوزی بازار صنایع دستی کشور

شنبه ۱۷ خرداد ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۸

طبق گفته وزارت میراث فرهنگی؛ صنایع ‏دستی کشور با آن همه ظرفیت‌های بالقوه‌ای که برای صادرات دارند ‏میزان صادرات آن‌ها تنها ۵۰۰ میلیون یورو است که یا چمدانی و یا ‏از راه گمرگ انجام شده است. ‏

به گزارش بازارکار، ۲۰ خرداد ماه در تقویم کشور روزی ‏به نام «صنایع دستی» نامگذاری شده است صنایعی که در ایران ‏اسلامی تنوع و دارای ظرفیت‌های بالای اقتصادی و صادراتی است، اما ‏متاسفانه در کنار تحریم بی مهری‌هایی هم در داخل با ان رو‌به‌رو بوده ‏و هرگز نتوانسته آن طور که باید و شاید با توجه به ارزش و منزلت ‏بالایی که دارد بازار‌های جهانی را از آن خود کند. ‏

برای بیان وضعیت صنایع دستی کشور باید در ابتدا تعریفی از صنایع ‏دستی داشته باشیم، صنایع دستی ایران، مجموعه‌ای از صنایع هنری ‏و سنتی است که ضمن رعایت ضوابط شرعی و قانونی با محوریت ‏خلاقیت، ذوق و زیبایی شناسی در هر واحد آن، با بهره گیری از مواد ‏اولیه قابل دسترس؛ تولید می‌شود فرآیند تولید این صنایع به صورت ‏فردی و یا گروهی و یا با دست و ابزار آلات خاصی صورت می‌گیرد و ‏هر استانی صنایع دستی خاص خود را دارد که نماد آن استان به شمار ‏می رود. ‏

این روز‌ها صنایع دستی کشور که نشان تمدن؛ فرهنگ و هنر ‏هنرمندان کشور است حال خوشی ندارد به نظر در کنار تحریم ظالمانه ‏دشمن؛ بحران تورم بالا برای تامین مواد اولیه و هم چنین کاهش ‏تقاضا به دلیل پایین بودن قدرت خرید مردم در داخل و هم چنین نبود ‏تنوع و فناوری در تولید صنایع دستی و بازاریابی مطلوب بحران‌هایی ‏است در حوزه صنایع دستی وجود دارد. ‏

نقش صنایع دستی در ارتقای اقتصاد خانوار‌های ایرانی ‏

صنایع دستی ایران نه صرفاً مجموعه‌ای از اشیای زیبا، بلکه صنعتی ‏فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی است که ریشه در تمدن و تاریخ این ‏سرزمین دارد. براساس آمار‌های رسمی، ایران بیش از ۳۷۰ رشته ‏ثبت‌شده در حوزه صنایع دستی دارد و از این منظر در میان سه کشور ‏نخست جهان قرار می‌گیرد. ‏

برآورد‌ها نشان می‌دهد که بیش از ۷۰ درصد تولیدکنندگان صنایع دستی ‏ایران را زنان تشکیل می‌دهند؛ عمدتاً در مناطق روستایی و عشایری. ‏با این حال، سهم این زنان از منافع اقتصادی این صنعت بسیار ناچیز ‏است. ‏

یک کارشناس بازاریابی صنایع دستی معتقد است؛ هنرصنایع دستی ‏یکی از راه‌های کمک به اقتصادخانواده‌ها به خصوص خانواده‌های ‏کم درآمد بوده و در این راستا، نقش زنان به عنوان نیمی ازجمعیت ‏جامعه که در تمامی رشته‌های آن فعالیت دارند نقش تاثیر گذاری ‏است. ‏

لیلی معتمدی زاده بیان می‌کند: هنرصنایع دستی یکی از راه‌های کمک ‏به اقتصادخانواده‌ها به خصوص خانواده‌های کم درآمد بوده و در این ‏راستا، نقش زنان به عنوان نیمی ازجمعیت جامعه که در تمامی رشته ‏های آن فعالیت دارند نقش تاثیر گذاری است پر کردن اوقات فراغت و ‏از سویی کمک موثر به اقتصاد خانوار‌ها نقش مهم صنایع دستی است ‏که متاسفانه از سوی مسئولان غفلت قرار گرفته است. ‏

‏ به گفته وی؛ زنان به عنوان نیمی ازجمعیت جامعه، با پرداختن به ‏انواع گوناگون هنر‌های دستی برمحورکارآفرینی می‌توانند نقش اثر ‏گذاری دراشتغال به ویژه برای بانوان داشته باشند وموانع ومحدویت ‏های موجود را، با شناختی دقیق ازنحوه بکار گیری به عنوان الگوی ‏مصرف و اعمال راهکار‌های عملی برطرف شود. ‏

این کارشناس با ذکر اعداد و ارقامی از وضعیت صنایع دستی از زبان ‏وزیر میراث فرهنگی عنوان می‌کند: صادرات صنایع دستی ایران در ‏سال ۱۴۰۴ به مرز یک میلیارد یورو نزدیک می‌شود. برای دستیابی به ‏این هدف، نیاز به بهبود بازاریابی داخلی و خارجی صنایع دستی کشور ‏است. ‏

بازار‌های جهانی صنایع دستی کشور آب رفت

طبق گزارش شاخص‌های فرهنگی و اجتماعی ایران در پاییز ۱۴۰۳ ‏که مرکز آمار اخیرا آن را منتشر کرده، ارزش صادرات صنایع دستی ‏ایران در پاییز سال جاری شدیدا کاهش یافته است. طبق داده‌های این ‏گزارش ایران در سال ۹۶ بالغ بر ۲۸۰ میلیون دلار صادرات صنایع ‏دستی داشته است. این رقم بعد از بازگشت تحریم‌ها و لغو برجام کاهش ‏یافت، اما همچنان بالاتر از ۲۵۰ میلیون دلار بود. ‏

جدیدترین داده‌ها حکایت از آن دارد که درآمد ناشی از صادرات صنایع ‏دستی در ایران از ابتدای امسال تا پاییز ۱۵۰ میلیون دلار بوده است. ‏‏۴۴ میلیون دلار از این رقم به تنهایی سهم فصل پاییز بوده است. ‏مقایسه این رقم با سال‌های قبل نشان می‌دهد که صادرات صنایع دستی ‏در پاییز سال قبل (۷۵ میلیون دلار) و دو سال قبل (۵۹ میلیون دلار) ‏بیشتر از سال جاری بوده است.... ‏

ارسال نظرات