السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۱۶۱۹
بر اساس رویکرد جدید سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور؛

مجوز بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای آزاد غیرفعال تا پایان هفته لغو می‌شود

معاون وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی و رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور در نشست هم‌اندیشی با رؤسای کانون‌های آموزشگاه‌های سراسر کشور و اعضای هیأت مدیره کانون‌های کشوری، از لغو مجوز بیش از ۳۰ هزار آموزشگاه فنی‌وحرفه‌ای آزاد تا پایان هفته خبر داد.
سه‌شنبه ۲۴ تير ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۵

به گزارش بازارکار از روابط‌عمومی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای کشور، «غلامحسین محمدی»، از این سازمان به عنوان یکی از بازوهای اصلی تغییر و تحول در بازار اشتغال در کشور نام برد و گفت: در پی اقدامات تسهیل‌گرانه برای صدور مجوز پروانه تأسیس، بروکراسی کاهش یافت، ولیکن بر اساس اطلاعات و داده‌های پورتال سازمان، ۴۳ درصد از کل مجوزهای صادر شده در دو سال اخیر، فاقد عملکرد آموزشی می‌باشند و بر همین اساس به منظور کاهش تبعات احتمالی اجتماعی و سیاسی ناشی از تسهیل صدور مجوزها، رویکرد جدید سازمان، اعطای مجوزها با اعمال ضوابط و معیارهای سخت‌گیرانه‌تر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بخش خصوصی در کنار بخش دولتی در تمام حوزه‌های تصمیم‌سازی و سیاست‌های تحولی سازمان، در نظر گرفته می‌شود، خاطرنشان کرد: این آمارها موجب ایجاد درک درست و تصمیم‌گیری‌های سازنده از وضعیت آموزشگاه‌های آزاد در بخش دولتی، شده‌است و تنظیم‌گری بازار را به دنبال دارد که به نفع آموزشگاه‌ها با سطح آموزشی باکیفیت می‌باشد.

معاون وزیر کار با تأکید بر جایگزینی ارایه‌ی آموزش‌های مهارتی پیشرفته و اقتصاد دیجیتال به جای مهارت‌های خدماتی، تصریح کرد: سیاست این سازمان در بخش خصوصی و همچنین توسعه زیرساخت‌های بخش عمومی، تقاضامحوری، تنظیم‌گری، مشارکت‌جویی است و ۹۲ میلیون شغل بین سال‌های ۲۰۲۵ تا ۲۰۳۰ از بین می‌رود، ولیکن در این بازار، ناچار به آینده‌نگری در ارایه آموزش‌های مهارتی می‌باشیم.

وی خاطرنشان کرد: با توجه به رهگیری‌های انجام شده، ۴۶ درصد مهارت‌آموختگان، کارجو هستند و به‌طور میانگین در استان‌ها ۶۰ درصد این جمعیت، اشتغال یافته‌اند، اما تنها ۳۵ درصد از آنها متناسب با آموزش‌های کسب شده، وارد بازار کسب و کار شدند و این مبین آن است که ارایه‌ی آموزش‌ها باید بر اساس زیست بوم جغرافیایی، تنظیم‌گری و مشارکت‌جویی، انجام شود.

محمدی ضمن دعوت از مؤسسات کارآموزی آزاد به شرکت در کنسرسیوم مهارت استان‌ها، اذعان داشت: این سازمان با رعایت مقررات مناقصه، یکصد فرصت سرمایه‌گذاری در بخش دولتی با اولویت واگذاری مراکز به آموزشگاه‌های آزاد را در اختیار بخش‌خصوصی قرار داده‌است.وی مشارکت‌جویی در ارایه‌ی آموزش‌های مهارتی را تضمینی برای پویایی آموزش‌ها، برشمرد و گفت: صندلی‌های خالی در آموزشگاه‌های آزاد، ارتباط مستقیمی با تعدد آنها ندارد و دلیل اصلی آن، عدم مشارکت آموزشگاه‌ها با بنگاه‌های اقتصادی، صنعتی و خدماتی و عرضه آموزش‌هایی است که منجر به ایجاد و ارتقای مهارت‌ها، نبوده است.

وی در نظر گرفتن شریک و دخیل کردن مشاغل و توانمندی‌های آینده در آموزش‌ها را ضروری برشمرد و توصیه‌هایی را پیرامون پویایی در آموزش‌های مهارتی، مشارکت‌جویی و خود تنظیمگری در بازار، رتبه‌بندی و رقابت‌پذیری ارایه کرد. رییس سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای در خصوص دریافت تعرفه خدمات آموزشی این سازمان، اعلام کرد: بر اساس آیین‌نامه اجرایی بند (خ) تبصره ۸ ماده واحده قانون بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور توسط هیئت وزیران، تعرفه جدید خدمات آموزشی به میزان مشخص شده، از تمامی کارآموزانی که در دهک ۶ تا ۱۰ قرار دارند، اخذ می‌شود و با توجه به دغدغه‌های آموزشگاه‌های آزاد، این سازمان داوطلبانه از دولت، جدول تخفیفاتی برای بخش غیر‌دولتی در نظر گرفته‌است.

محمدی در پایان با بیان اینکه مسائل و مشکلات انباشته با سرعت، قابل حل نیست و اولویت اول سازمان، تغییر مدل کسب‌وکار آموزش‌های مهارتی در کشور است، خواستار مشارکت مؤسسات کارآموزی آزاد در طرح‌های هم‌آفرینی سازمان آموزش فنی‌وحرفه‌ای، نظیر کنسرسیوم مهارت، یکصد فرصت مشارکت و سرمایه‌گذاری، توسعه زیرساخت‌های آموزشی مراکز آموزش فنی‌وحرفه‌ای سراسر کشور، طرح همنوا، امکان‌سنجی و ایجاد مراکز ملی سنجش مهارت، تربیت نیروی ماهر در حوزه اقتصاد دیجیتال، کارافَن و میثاق مهارت، شد.

ارسال نظرات