السَّلامُ عَلَیْکَ یا اَبا عَبْدِاللّهِ الْحُسَیْن (ع) بِه عِشِقِ تُو سیاه پوش شُدم،بِه یاد تُو چِشام خونً شُدنً،حُسین 

      
بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری
کد خبر : ۱۷۱۸۶۳

بازی و آموزش، ترکیب طلایی تابستان

با شروع تعطیلات تابستانی، نحوه گذراندن اوقات فراغت دانش‌آموزان و نوجوانان به یکی از دغدغه‌های اصلی خانواده‌ها و جامعه تبدیل شده است. استفاده مؤثر از این ایام می‌تواند نقش مهمی در تقویت مهارت‌ها، پرورش خلاقیت، و رشد اجتماعی فرزندان داشته باشد.
دوشنبه ۰۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۰۹:۳۲

به گزارش بازار کار به نقل از ایسنا چهارمحال و بختیاری، اوقات فراغت جوانان و نوجوانان مساله‌ای است که همواره دغدغه خانواده‌هاست، البته در عصر حاضر معمولاً دانش آموزان از سنین پایین به دنبال دوره‌های آموزشی برای یافتن مهارت خود هستند، مهارتی که اگر کشف شود قطعاً در بزرگسالی به یک فرد متخصص تبدیل می‌شوند، اوقات فراغت تنها برای گذراندن زمان روزانه نیست بلکه به معنای استفاده صحیح از زمان برای یاد گرفتن مهارت است که برخی از خانواده‌ها تنها با کلاس‌های آموزشی خاصی آشنا هستند و اطلاعی از مراکز آموزشی تخصص‌محور ندارند.

البته کارشناسان بر این باورند که ترکیب مناسبی از آموزش‌های مهارتی، فعالیت‌های هنری، ورزشی و برنامه‌های تفریحی سبک، می‌تواند هم روند یادگیری را حفظ کند و هم فرصت کافی برای استراحت و سرگرمی سالم در اختیار کودکان و نوجوانان قرار دهد. در این گزارش، به بررسی ابعاد مختلف اوقات فراغت، اهمیت فعالیت‌های گروهی، نقش تعاملات اجتماعی و چالش‌های مربوط به آموزش‌های مجازی در سنین پایین پرداخته‌ شده است.

مادر ثنا دختری ۱۲ ساله در رابطه با اوقات فراغت فرزندش به خبرنگار ایسنا می‌گوید: اکثر بچه‌های امروزی متاسفانه با فضای مجازی اُخت پیدا کردند، برای همین تمایل به فعالیت‌های فیزیکی در آن‌ها کمتر است.

او می‌گوید: من طبق وظیفه مادرانه‌ای که داشتم تصمیم گرفتم دخترم را در یکی از کلاس‌های ورزش گروهی‌ که در شهرمان است ثبت‌نام کنم تا فعالیت فیزیکی‌اش بالاتر برود و از فضای مجازی کمی دور بماند که متاسفانه در محله‌ اطراف‌ما برای دختران تنها کلاس والیبال وجود داشت که دخترم به آن علاقه نشان نداد و پس از مدتی از والیبال دل‌زده شد و تمایل به هندبال و فوتسال نشان داد، اما تا جایی که من پیگیری کردم کلاسی در رابطه با این ورزش‌ها برگزار نمی‌شد و ناچاراً دخترم ورزش تکواندو را انتخاب کرد که نمی‌دانم مورد علاقه‌اش است یا نه.

مادر غزل دختر ۱۰ ساله نیز می‌گوید: در انتخاب کلاس‌های تابستانه دخترم، من ۵۰ درصد نقش دارم و ۵۰ درصد دیگر انتخاب خودش است مثلاً من به او پیشنهاد دادم والیبالش را ادامه بدهد ولی او تمایلی نداشت و ترجیح داد آموزش زبان را جایگزینش کند.

مادر غزل در ادامه می‌گوید: بعضی کلاس‌ها در شهرما به‌طور مداوم برگزار نمی‌شوند و این خود یک معضل بزرگی است که علایق بچه‌ها را کور می‌کند به‌طور مثال کلاس آموزش دف در کانون‌پرورشی شهرکیان بیشتر تابستان‌ها برگزار می‌شود و در فصل پاییز و زمستان ادامه‌دار نیست.

ایفای‌نقش در گروه هم سن و سالان یکی از مهم‌ترین فعالیت‌های دوره‌ کودکی است

مهرداد رضاپور، روانشناس کودک و نوجوان در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: آموزش‌هایی که در طول تابستان فرزندان می‌توانند استفاده کنند در دو گروه تقسیم‌بندی می‌شوند یکی از آن‌ها آموزش‌هایی است که تداوم حفظ تربیت مهارت‌آموزی را در کودکان تقویت می‌کند و دیگری پوشش‌دهی اوقات فراغت کودکان است.

وی افزود: زمانی که کودک از محیط مدرسه و آموزش فاصله می‌گیرد طبیعتاً بایستی بار آموزشی را برای آنان سبک کنیم و اجازه دهیم کودکان استراحت کافی داشته‌ باشند.

این روانشناس بیان کرد: برای اینکه آموزش در کودکان تداوم داشته باشد بهتر است کلاس‌های تابستانی به شکل متفاوت‌تری از آموزش‌های مدرسه صورت بگیرد مثلا مهارت‌های ورزشی، هنری( کلاس خوش‌نویسی، نقاشی) می‌تواند مهارت‌آموزی را حفظ و مغز کودک را فعال نگه دارد.

وی‌ افزود: در کلاس‌های مهارت‌آموزی می‌توان کلاس‌هایی همچون آموزش زبان‌انگلیسی را درنظر گرفت اما باید دقت داشت این کلاس‌ها سبک برگزار شوند تا فرزند خسته نشود.

این روانشناس کودک و نوجوان گفت: گاهی کودکان در زمان اوقات فراغت تمایل دارند که به کارهای شخصی و فردی که مورد علاقه خودشان است، بپردازند. کلاس‌هایی که برای اوقات فراغت کودک برگزار می‌شود بیشتر از بار آموزشی، بار تفریحی دارند تا این کودک بتواند به‌صورت سالم سرگرم شود.

به گفته‌وی، در زمان آموزش‌های اوقات‌فراغت، اولویت‌ما کسب لذت و احساس خوشایند در کودکان است اما در کلاس‌های آموزشی اولویت حفظ فرایند آموزش است.

این روانشناس کودک و نوجوان توضیح داد: زمانی که فرزندان در مقطع خاصی قرار می‌گیرند مانند نوجوانی که سال آخر تحصیلی خود را می‌گذراند و کنکور دارد، طبیعتا این نوجوان باید در تایم آزاد خود به فعالیت‌ آموزشی بیشتری بپردازد تا بتواند نواقص و ضعف‌های احتمالی را جبران کند.

وی ادامه داد: این زمان اشکالی ندارد اگر فشار بیشتری به این نوجوان وارد شود زیرا در شرایط خاصی قرار دارد و بعد از آن ظرفیت بالا رفته‌ است و مهم‌تر این است که با میل و علاقه خود فرد انجام گیرد در غیر این‌صورت، تنها پول و وقت هدر می‌رود.

رضاپور در رابطه با فعالیت‌های گروهی، اظهار کرد: یکی از مهم‌ترین فعالیت‌ها در کودکان(سن ۳ تا ۱۴ سال)، فعالیت گروهی است زیرا برقراری ارتباط، تعامل با گروه هم سن و سالان، ایفای‌نقش در گروه هم سن و سالان یکی از مهم‌ترین و ارزشمندترین فعالیت‌های دوره‌ کودکی است که منجر به کسب آموزه‌های فردی می‌شود.

وی گفت: هر چقدر فعالیت‌های جمعی در کودک بهتر شکل بگیرد خانواده می‌تواند یک پیش‌بینی از احتمال آینده برایش داشته باشد.

رضاپور گفت: نوجوانی دوره‌ای است که فرزندان تمایل به داشتن حریم‌خصوصی بیشتری هستند اما از وظایف والدین این است که بتوانند به‌صورت غیرمستقیم شناختی نسبت به خود فرزند، دوستان آن و نوع تعاملات و فعالیت‌های گروه نوجوان داشته‌ باشند که اگر بتوانیم این مدیریت را داشته باشیم فعالیت‌های آن دوره هم می‌تواند مفید باشند.

وی در رابطه با نوع کلاس‌های آموزشی در سنین پایین، پیشنهاد کرد: در گروه کمتر از ۱۰ سال، کودکان نیاز دارند توانمندی‌های نسبی به‌دست بیاورند به‌همین دلیل داشتن برنامه‌های فیزیکی(ورزش‌ها) لازم است، همچنین فعالیت‌های هنری در گروهی از کودکان به‌ویژه دختران می‌تواند هم زمان را پوشش دهد و هم اینکه از لحاظ عاطفی و هیجانی فرد را تخلیه کند.

این روانشناس کودک و نوجوان در رابطه با تاثیرگذاری کلاس‌های مجازی گفت: این کلاس‌ها طبیعتا تاثیرگذاری کمتری دارند زیرا کلاس‌های مجازی تعاملات بین‌فردی را محدود و به شکل‌گیری مهارت‌های ارتباطی کمک زیادی نمی‌کند.

وی گفت: در گروه سنی زیر ۱۰ سال صرفا گفت و گوی سالم کافی نیست زیرا کودک نیاز به تعاملات و درگیری‌های فیزیکی دارد تا بتواند دوست پیداکردن، ارتباط برقرار کردن و اعتراض کردن را یاد بگیرد.

تابستان فرصت آموزش و کارآفرینی

سیروس رضایی، رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری در گفت و گو با ایسنا اظهار کرد: فصل تابستان که اوقات فراغت کودکان، نوجوانان، جوانان و دانشجویان و دانش آموزان است فرصتی است که می‌تواند برای مهارت‌آموزی و دانش‌افزایی کاربردی با توجه به نیازهای این اقشار صرف شود که در این میان مراکز آموزش کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی به عنوان یکی از باسابقه‌ترین مراکز آموزشی در سطح استان، دوره‌های متنوع را برای مقاطع مختلف سنی و در گروه‌های مختلف آموزشی در طول سال و از جمله در فصل تابستان برگزار می‌کند. 

وی افزود: معاونت آموزش و کارآفرینی جهاد دانشگاهی استان با توجه به اهمیت و حساسیت اوقات فراغت تابستان بسته‌های ویژه‌ای در حوزه های آموزشی فناوری اطلاعات، هنر و صنایع دستی، علوم انسانی، فنی و مهندسی، کارآفرینی و مهارت آموزی، زبان‌های خارجه و انگلیسی و پزشکی و سلامت تدارک دیده و اطلاع رسانی لازم در این خصوص از طریق فضای مجازی و مکاتبه با دستگاه‌های صورت گرفته است. 

رضایی برخی از عناوین دوره‌های پرمخاطب برای کودکان و نوجوانان را که امسال در مراکز ۶ گانه کوتاه‌مدت جهاد دانشگاهی برگزار می شود، زبان انگلیسی، دوره‌های عمومی و تخصصی فناوری اطلاعات، دوره‌های مختلف مرتبط با فناوری هوش مصنوعی از جمله برنامه‌نویسی پایتون، خوش‌نویسی، نقاشی، سفالگری، رباتیک، امداد و فوریت‌های پزشکی، تعمیر تلفن همراه، خیاطی، تولید محتوا با موبایل و عکاسی اعلام کرد. 

رئیس جهاد دانشگاهی چهارمحال و بختیاری گفت: جهاد دانشگاهی آمادگی دارد با همکاری دستگاه‌هایی و انعقاد تفاهم‌نامه‌های آموزشی، نسبت به توسعه این آموزش‌ها برای خانواده و فرزندان کارکنان دستگاه‌ها با ارائه تخفیف ویژه، اقدام کند. 

وی افزود: از جمله دستگاه‌هایی که جهاد دانشگاهی طی چند ساله گذشته و به ویژه در سال جاری با آن‌ها همکاری آموزشی دارد کمیته امداد استان است که در حوزه مهارت‌آموزی و دوره‌های اشتغال محور این همکاری ادامه دارد، امسال طرح مهارت‌آموزی نوجوانان ۱۲ تا ۱۸ ساله تحت پوشش کمیته امداد، هم‌زمان با سراسر کشور در استان‌ با همکاری جهاد دانشگاهی، اجرا می‌شود و این آمادگی وجود دارد آکه از تمامی ظرفیت‌های مراکز آموزشی جهاد برای اجرای موفق این طرح،استفاده شود. 

وی بیان کرد: علاقمندان برای کسب اطلاعات بیشتر از دوره‌ها می‌توانند با شماره‌های ۳۳۳۸۶۷۱۰ و ۳۳۳۸۶۷۱۱ تماس و یا به وب سایت jdchb.ir مراجعه کنند.

ارسال نظرات