بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۲۳۵۰
سازمان بین المللی کار

توانمندسازی جوانان آفریقا: نیاز به آموزش‌های حرفه‌ای بیشتر و یادگیری ضمن كار

آفریقا یکی از بزرگترین و سریع‌ترین جمعیت‌های جوان در حال رشد در جهان را در خود جای داده است که در حال حاضر تقریباً ۲۲.۶٪ از جمعیت جوانان جهان یا ۴۲۶ میلیون جوان را تشکیل می‌دهد. این تغییر جمعیتی، هم فرصت‌های قابل توجه و هم چالش‌های مبرمی را به ویژه در زمینه‌های آموزش، توسعه مهارت‌ها و اشتغال به همراه دارد. برای ایجاد نیروی کار انعطاف‌پذیرتر و سازگارتر در میان جوان‌ترین کارگران آفریقا، آنچه که حایز اهمیت می باشد گسترش دسترسی به آموزش فنی و حرفه‌ای، همراه با یادگیری مبتنی بر کار است.
چهارشنبه ۲۲ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۴:۱۹
 آفریقا یکی از بزرگترین و سریع‌ترین جمعیت‌های جوان در حال رشد در جهان را در خود جای داده است که در حال حاضر تقریباً ۲۲.۶٪ از جمعیت جوانان جهان یا ۴۲۶ میلیون جوان را تشکیل می‌دهد. این تغییر جمعیتی، هم فرصت‌های قابل توجه و هم چالش‌های مبرمی را به ویژه در زمینه‌های آموزش، توسعه مهارت‌ها و اشتغال به همراه دارد.

 در حالی که بسیاری از اقتصادهای آفریقا در حال گسترش هستند، جوانان در سراسر این قاره، اغلب با دسترسی محدود به سیستم‌های آموزشی و تربیتی فراگیر و با کیفیت بالا مواجه هستند. به طور خاص، سرمایه‌گذاری‌های گسترده در آموزش و پرورش فنی و حرفه‌ای (TVET) و آموزش مبتنی بر کار (WBL) برای تجهیز جوانان به مهارت‌های عملی مورد نیاز برای رشد، آنهم در بازار کار در حال تحول و بهبود کیفیت کلی زندگی آنها، بسیار مهم است.

 برای درک بهتر چشم‌انداز فعلی، این وبلاگ از داده‌های آخرین نظرسنجی‌های خانوار انجام شده در تقریباً ۵۰ کشور آفریقایی، در کنار داده‌های اداری در مورد ثبت‌نام در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای، بهره می‌برد. هدف از آن، ارزیابی و مقایسه سطوح دستیابی به آموزش‌های حرفه‌ای و مشارکت در آموزش‌های فنی و حرفه‌ای در بین جوانان ۱۵ تا ۲۹ ساله است که روندهای دستیابی به آموزش را با تمرکز ویژه بر نرخ ثبت‌نام و تکمیل برنامه‌های آموزش‌های فنی و حرفه‌ای ارائه شده از طریق مؤسسات رسمی، مورد بررسی قرار می دهد. همچنین، دامنه و ویژگی‌های یادگیری مبتنی بر کار در سراسر قاره را بررسی می‌کند که شامل فرصت‌های شغلی با حقوق و بدون حقوق می‌شود.

 

اختلافات قابل توجه در دستاوردهای تحصیلی بین کشورها

علیرغم پیشرفت‌های حاصل شده در دهه‌های اخیر، بخش قابل توجهی از جوانان در آفریقا هنوز به آموزش دسترسی ندارند. به طور متوسط:

Ø ۲۱٪ هرگز به مدرسه نرفته‌اند، یا فقط آموزش پیش‌دبستانی را گذرانده‌اند؛

Ø ۴۶٪ آموزش ابتدایی یا متوسطه اول را به پایان رسانده‌اند؛

Ø ۲۱٪ تحصیلات متوسطه یا آموزش عالی پس از متوسطه را به پایان رسانده‌اند؛ و

Ø ۵٪ تحصیلات عالی را به پایان رسانده‌اند.

بیش از یک پنجم جوانان، حتی تحصیلات ابتدایی را نیز به پایان نرسانده اند. حدود نیمی از آنها فقط تحصیلات ابتدایی یا متوسطه اول را به پایان رسانده‌اند. نابرابری‌های جغرافیایی نیز در بین کشورهای این قاره وجود دارد، به طوری که در کشورهایی مانند چاد، جیبوتی، مال، نیجر و موریتانی که بیش از نیمی از جوانان حتی تحصیلات ابتدایی را هم به پایان نرسانده اند، سطح پیشرفت تحصیلی همچنان پایین بوده و توانایی آنها را در کسب سواد پایه و مهارت‌های ریاضی ضروری به منظور اشتغال، محدود کرده است.

در حالی که تلاش‌هایی برای تقویت سیستم‌های آموزشی صورت گرفته است، بسیاری از چالش‌ها همچنان پابرجاست. این چالش‌ها شامل زیرساخت‌های ناکافی، غیبت معلمان، برنامه‌های درسی قدیمی و کمبود مواد آموزشی است. علاوه بر این، بسیاری از جوانان همچنان از آموزش رسمی، به ویژه در سطح متوسطه دوم، محروم هستند. زنان جوان به احتمال زیاد هرگز به مدرسه نمی‌روند. نابرابری‌های جنسیتی همچنان در سیستم‌های آموزشی بسیاری از کشورهای آفریقا ریشه عمیقی دارد. داده‌ها به طور مداوم نشان می‌دهند که زنان جوان به طور قابل توجهی بیشتر از مردان جوان احتمال دارد که هرگز به مدرسه نرفته باشند، یا فقط آموزش پیش‌دبستانی را به پایان رسانده باشند، که این امر دسترسی آنها به آموزش مداوم و فرصت‌های شغلی آینده را به شدت محدود می‌کند. جالب اینجاست که این نابرابری‌ها در سطوح بالاتر تحصیلی کمتر می‌شود، که نشان می‌دهد وقتی دختران وارد سیستم آموزشی ‌شده و در آن باقی می‌مانند، شانس پیشرفت آنها بهبود می‌یابد.

 با این حال، مانع اصلی در دسترسی اولیه و حفظ پایدار است؛ یعنی اطمینان از اینکه دختران نه تنها در مدرسه ثبت نام می‌کنند، بلکه برای ماندن و موفقیت در طول مسیر تحصیلی خود نیز مورد حمایت قرار می گیرند.

 

ارسال نظرات