بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۲۴۴۶

ضرورت شناخت بازار و شبکه‌سازی ملی برای توسعه گردشگری کشور

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی خراسان رضوی با تاکید بر ضرورت شناخت بازار و شبکه‌سازی ملی برای توسعه گردشگری کشور گفت: یکی از نقاط ضعف ما، شناخت ناکافی از بازارهای گردشگری است. باید بدانیم گردشگران بالقوه چه نیازهایی دارند و کدام زیرساخت‌ها می‌تواند آنان را به مقصد ما جذب کند.
يکشنبه ۲۶ مرداد ۱۴۰۴ - ۱۰:۱۴

به گزارش روابط عمومی سازمان جهاددانشگاهی خراسان رضوی، دکتر جواد براتی با اشاره به ظرفیت‌های پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی در حوزه فعالیت‌های مکمل گردشگری اظهار کرد: در کنار پروژه‌های تخصصی گردشگری، موضوعاتی همچون اشتغال، آسیب‌های اجتماعی، برنامه‌ریزی شهری و پدیده‌هایی مانند سالمندی جمعیت نیز مورد توجه جدی ما قرار دارد.

وی افزود: برخی موضوعات، مانند اعتیاد ممکن است به‌طور مستقیم با گردشگری مرتبط نباشد، اما بدون تردید بر آن تأثیرگذار است؛ به‌گونه‌ای که افزایش نرخ اعتیاد می‌تواند در تصمیم گردشگران برای اقامت در یک شهر یا حتی سفر به یک کشور اثر منفی بگذارد. از این‌رو، ما تلاش می‌کنیم نیازهای پژوهشی مکمل گردشگری را نیز شناسایی و دنبال کنیم.

براتی با بیان اینکه پژوهشکده گردشگری از زمان تأسیس در ۱۵ سال گذشته به سطح قابل‌توجهی از تجربه و توان علمی رسیده است، ادامه داد: تاکنون در تدوین برنامه‌ها و اسناد بالادستی، از جمله سند جامع گردشگری، سند توسعه صنایع‌دستی و برنامه‌های راهبردی، نقش‌آفرینی داشته‌ایم و اکنون درصدد گسترش همکاری‌ها با سایر استان‌های کشور هستیم.

وی با تأکید بر اهمیت توجه به سالمندی جمعیت گفت: آینده ما آینده سالمندی خواهد بود و لازم است در حوزه گردشگری و خدمات شهری، زیرساخت‌ها و برنامه‌ریزی‌های ویژه‌ای برای رفاه و سلامت افراد سالمند در نظر گرفته شود. هرچند در این زمینه در آغاز مسیر قرار داریم، اما این موضوع را یکی از اولویت‌های مهم پژوهشی خود می‌دانیم.

حرکت پژوهشکده گردشگری به سمت تدوین پروژه‌های اجرایی

رئیس پژوهشکده گردشگری جهاددانشگاهی با اشاره به رویکرد جدید این مرکز گفت: تجربه سال‌های گذشته نشان می‌دهد که کارفرمایان، پژوهش‌های اجرایی و کاربردی را بیش از طرح‌های صرفاً راهبردی می‌پسندند. بنابراین، از این پس تلاش می‌کنیم ماهیت پژوهش‌ها را به سمت عملیاتی شدن ببریم؛ به‌گونه‌ای که علاوه بر ارائه چشم‌انداز، برنامه‌های اجرایی و عملیاتی نیز تدوین کنیم .

وی افزود: در حال حاضر، طرح‌هایی که در حال رایزنی برای اجرای آن‌ها هستیم، بیشتر ماهیت عملیاتی دارند و شامل مدل‌های کسب‌وکار، جذب سرمایه‌گذار و ورود به حوزه تأمین مالی می‌شوند. مطالعات ما باید به گونه‌ای باشد که قابلیت اجرا داشته باشد و بتواند به شکل ملموس در حل مسائل اجتماعی و توسعه گردشگری نقش‌آفرین باشد.

براتی از برنامه‌های جدید این پژوهشکده در سال جاری خبر داد و گفت: ایجاد «مرکز خدمات تخصصی بازار و سرمایه‌گذاری» و تأسیس «شرکت مهندسی مشاور» از جمله اقدامات مهم امسال خواهد بود. مرکز خدمات تخصصی بازار و سرمایه‌گذاری در صورت اخذ مجوز تا پایان سال فعالیت خود را آغاز می‌کند و شرکت مهندسی مشاور نیز در حوزه‌های گردشگری، برنامه‌ریزی شهری، اقتصادی، آمار و نظرسنجی فعالیت خواهد داشت. این دو مجموعه به‌طور مستقیم به تنوع‌بخشی و افزایش درآمدهای پژوهشکده کمک خواهند کرد.

شبکه‌سازی ملی در حوزه گردشگری

وی همچنین به اهمیت شبکه‌سازی در حوزه پژوهش‌های گردشگری اشاره کرد و افزود: در سال گذشته توانستیم ارتباطات خود را با پژوهشگاه میراث فرهنگی تقویت کنیم و تعامل بیشتری با نمایندگان و مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی داشته باشیم. این شبکه‌سازی را فراتر از نمایندگان مجلس استان گسترش داده‌ایم و با نمایندگان سایر استان‌ها نیز رایزنی و همکاری می‌کنیم.

براتی با اشاره به تعاملات بین واحدی پژوهشکده جهاددانشگاهی گفت: سال گذشته قرارداد پژوهشی با واحد هرمزگان منعقد کردیم و در حال حاضر نیز با واحدهای اردبیل و فارس برای ایجاد همکاری در ارتباط هستیم. همچنین رایزنی‌هایی با واحدهای بوشهر و اهواز انجام می‌دهیم. این واحدها به‌عنوان بازوی پژوهشکده، ارتباط ما با دستگاه‌های اجرایی هر استان در حوزه گردشگری را تسهیل می‌کنند.

وی افزود: با مجموعه‌های مرتبط با گردشگری در استان ارتباطات خوبی داریم که تلاش می‌کنیم آن را حفظ کنیم. همچنین ارتباطاتی با اتاق‌های بازرگانی یزد و کرمان برقرار کرده‌ایم و در نظر داریم با اتاق‌های بازرگانی سایر استان‌ها و بخش خصوصی نیز تعامل داشته باشیم. هدف ما شبکه‌سازی ارتباطات در سطح ملی و معرفی پژوهشکده در سراسر کشور است.

براتی با اشاره به لزوم شناسایی بازارهای هدف گردشگری اظهار کرد: یکی از نقاط ضعف فعلی ما، شناخت ناکافی از بازارهای گردشگری است. باید بدانیم گردشگران بالقوه چه نیازهایی دارند و کدام زیرساخت‌ها می‌تواند آنان را به مقصد ما جذب کند. در این راستا، استفاده از ابزارهایی مانند فم‌تور (دعوت از افراد و شخصیت‌های تأثیرگذار برای سفر به یک کشور) می‌تواند با کمترین هزینه بیشترین تبلیغ را برای معرفی ظرفیت‌های گردشگری ایجاد کند.

وی ادامه داد: مهم این است که قبل از اجرای چنین برنامه‌هایی، بازار هدف را به‌درستی شناسایی کنیم. برای مثال، اگر بازار هدف ما گردشگران مسلمان باشند، باید بررسی کنیم که این گروه چه افرادی را دنبال می‌کنند و بر همان اساس، آنان را برای بازدید از کشور دعوت کنیم. کشور اندونزی یکی از ظرفیت‌های مطلوب گردشگری ایران است و تجربه نشان داده است که شناخت دقیق بازار می‌تواند نقش مهمی در جذب گردشگر ایفا کند.

ارسال نظرات