بنیانگذار اطلاع رسانی نوین اشتغال در ایران
خبر فوری

تازه ها

کد خبر : ۱۷۲۶۹۶
گزارش بازارکار از نمایشگاه سمپادی ها؛

"نمایشگاه همیاران سمپاد"؛ طرح هایی که نوآوری، مهارت، کارآفرینی و عدالت آموزشی را فریاد می زند

سمپاد، مدارس تیزهوشان یا همان سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان در سال 1353 با هدف جذب دانش‌آموزان نمونه و تیزهوش و پرورش استعداد آن‌ها تأسیس شد. از سیاست‌های اولیه این مدارس دولتی، تربیت و پرورش نیروی کارآمد و نخبه برای کشور است. در راستای حمایت های ازطرح های سمپادی نمایشگاهی با عنوان "نمایشگاه همیاران سمپاد" با حضور طرح های برگزیده سمپادی در سازمان ملی پرورش استعداد‌های درخشان برگزار شد. مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان، از انتخاب ۲۳ تجربه برتر «همیار سمپاد» در نخستین آیین ملی تقدیر از این طرح خبر داد و گفت: این تجارب که با مستندسازی کامل و شناسنامه دقیق ارزیابی شده‌اند، اکنون به‌عنوان الگوهای قابل تعمیم در ویترین آموزش کشور قرار گرفته و به مدیران و مدارس سراسر ایران معرفی می‌شوند. نخستین آیین ملی تقدیر از تجارب برتر «همیار سمپاد» روزهای چهارم و پنجم شهریورماه در ساختمان مرکزی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در حال برگزاری است؛ رویدادی که نه‌تنها مرور و نمایش دستاوردهای برگزیده دانش‌آموزان و مدارس را دربر دارد، بلکه به محفلی برای تبادل تجربه میان مدیران و مسئولان مدارس در اقصی نقاط کشور تبدیل شده است. این آیین با حضور ۲۳ طرح برگزیده از سراسر ایران برگزار شده. این طرح‌ها نتیجه غربالگری ۲۳۰ اثر دریافتی توسط دبیرخانه آیین است که پس از ارزیابی دقیق، بر اساس معیارهایی مشخص انتخاب و برای نمایش عمومی آماده شده‌اند.
سه‌شنبه ۰۴ شهريور ۱۴۰۴ - ۱۶:۵۰

سمپاد، مدارس تیزهوشان یا همان سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در سال 1353 با هدف جذب دانشآموزان نمونه و تیزهوش و پرورش استعداد آنها تأسیس شد. از سیاستهای اولیه این مدارس دولتی، تربیت و پرورش نیروی کارآمد و نخبه برای کشور است.

به گزارش خبرنگار بازارکار، در راستای حمایت های ازطرح های سمپادی نمایشگاهی با عنوان "نمایشگاه همیاران سمپاد" با حضور طرح های برگزیده سمپادی در سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برگزار شد.

تمرکز ما تربیت دانش آموزان چند ساحتی است

کبری کورانیان از فرزانگان کرمانشان در این نمایشگاه می گوید: تمرکز ما تربیت دانش آموزان چند ساحتی است. دو طرح داشتیم که در این نمایشگاه ارائه کردیم. ما تلاش می کنیم بچه های سمپادی خود را تقویت کنیم ،تلاش می کنیم ظرفیت های خوب فرزانگان کرمانشاه را در اختیار سایر بچه ها از مناطق مختلف قرار دهیم.

وی به کمک خیران اشاره کرد و گفت: طرح شبکه سازی و پیوند مدارس سمپادی می تواند پیوند دهنده ظرفیت های این حوزه باشد و شرایط استفاده مناطق محروم را از امکانات همه نقاط کشور را فراهم نماید.

خانم کرانیان، رویکرد سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان را موثر و سازنده توصیف کرد و گفت: شهرستان ها باید در حوزه زیرساختی تجهیز و حمایت شوند.

نباید اجازه بدهیم به دلیل کار و آینده شغلی از کشور خارج شوند

کاترین پورهاشمی از دبیرستان فرزانگان تبریز در حاشیه نمایشگاه همیاران سمپادی گفت: باید دانش آموزان تیز هوش و سمپادی را حمایت کنیم، نباید اجازه بدهیم به دلیل کار و آینده شغلی از کشور خارج شوند. این دانش آموزان با هوش هستند و معدل خوبی دارند و به راحتی از کشور های دیگر پذیرش می گیرند.

وی بر نقش آفرینی بیشتر سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در تربیت و مهارت آموزی دانش آموزان سمپادی اشاره و تاکید کرد: تربیت تمام ساحتی یکی از نیاز های دانش آموزان سمپادی است که با حمایت سازمان دنبال می شود و اولیاء دانش آموزان نیز از این نوع تربیت استقبال می کنند.

وی بر مسئولیت اجتماعی سمپادی ها اشاره کرد و افزود: سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان در قالب طرح «همیار سمپاد» می تواند به دانش‌آموزان حاشیه شهرها، مناطق کم‌برخوردار و روستایی مستعدی که دسترسی کامل به آموزش و یا محتوای آموزشی مناسب ندارند، خدمت رسانی کند.

داشتن نیروی انسانی توانمند بویژه نیروی پژوهشی از نیاز های ماست

خدیجه نیازی سرابی از مدرسه فرزانگان شهرستان سراب آذربایجان شرقی نیز می گوید: مدرسه ما 130 دانش آموز دارد و سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان حمایت خوبی برای ساخت و تجهیز مدرسه فرزانگان شهرستان داشته و دارد.

وی افزود: داشتن نیروی انسانی توانمند بویژه نیروی پژوهشی از نیاز های ماست در حالی که این نیرو ها به صورت آزاد در شهرستان وجود دارد و باید امکان استفاده از آنها  در مدارس فراهم شود.

وی به موفقیت های متعدد این شهرستان در بحث دانش آموزان سمپادی اشاره کرد و گفت: خوشبختانه رتبه های برتری ملی خیلی خوبی داشته و داریم و باید حمایت های لازم از آنها صورت بگیرد. شهرستان سراب فقط در رشته علوم تجربی امکان فعالیت برای دانش آموزان سمپادی را دارد در حالی که در رشته های ریاضی و علوم انسانی نیز متقاضیان زیادی وجود دارد!.

وی افزود: «این آزمونها بهطور کامل رایگان برگزار شد و محل آن دقیقاً همان حوزه اصلی کنکور سراسری، یعنی دانشگاه آزاد اسلامی، انتخاب شد. این کار باعث شد شرکتکنندگان علاوه بر تمرین مدیریت زمان و کنترل استرس، با فضای آزمون اصلی آشنا شوند و در روز کنکور، این محیط برایشان آشناتر و کمدلهرهتر باشد.»

نیازی سرابیبه طرح دوم ارائه شده در این نمایشگاه هم اشاره کرد و گفت: «طرح همقدم از سال ۱۴۰۰ تا ۱۴۰۳، با همکاری دو مدرسه کمبرخوردار، یکی شهری و دیگری روستایی، اجرا شد. به مدت هشت هفته، پنجشنبهها دانشآموزان مدرسه ما به روستا میرفتند. علاوه بر فعالیتهای تعاملی و بازی، گروهبندی و رفع اشکال دروس به شیوه ساعات رسمی مدرسه انجام میشد. سپس در چهار هفته پایانی، دانشآموزان روستا مهمان مدرسه ما شدند و آموزش علوم رایانهای شامل پاورپوینت، ورد و مهارتهای مقدماتی ذخیرهسازی فایلها را دریافت کردند

وی در ادامه افزود: «در مجموع، ۳۵ دانشآموز کمبرخوردار از این فرصت بهرهمند شدند. بازخوردها نشان داد چند تن از دانشآموزان روستایی که معمولاً تحصیل را پس از پایه نهم رها میکردند، تصمیم به ادامه تحصیل گرفتند و حتی در مدارس خاص پذیرفته شدند

این مدیر مدرسه گفت: «دانشآموزان یاددهنده مدرسه ما نیز در این فرآیند، مهارتهایی مانند فن بیان، تعامل اجتماعی و شایستگیهای سمپادی را تمرین کردند که برایشان به همان میزان ارزشمند بود

به گفته نیازی سرابی، اجرای این دو طرح نشان داده است که حتی با امکانات محدود، میتوان فرصتهای آموزشی برابر ایجاد کرد و بر مسیر تحصیلی دانشآموزان اثر ماندگار گذاشت.  

طرحی با عنوان درخت طوبی

اشرف حیدری از مدرسه فرزانگان استان البرز (کرج) نیز با اشاره به حدیثی از پیامبر اسلام (ص) می گوید: ریشه درخت طوبی در منزل امیر المومنین علی ع قرار دارد، درخت طوبی برکاتی دارد که به همه جامعه می رسد. بر این اساس مدرسه ما طرح طوبی را اجرا کرده است و در قالب این طرح تلاش کردیم مدرسه فرزانگان چهار استان البرز مثل درخت طوبی به همه مدارس اطراف برکات و خیر خود را بگستراند.

خانم اسماء فدایی نیز از مدرسه فرزانگان یک واقع در تهران نیز می گوید: تلاش کردیم با اجرای طرحی به مدیریت و اداره بیشتر کلاس های درسی بپردازیم که با استقال مواجه شد.

وی افزود: ما طرح لحظات ناب رفاقت را برای دانش آموزان و مدارس محروم استان تهران اجرا کردیم. تلاش کردیم دروس مختلف را از طریق خود دانش آموزان و به شیوه های نوین ارائه کنیم.

ما همیار سمپاد هستیم

مهین پردان از فرزانگاه شهرستان گچساران که دو طرح در این نمایشگاه ارائه کرده اند گفت: ما همیار سمپاد هستیم. تلاش می کنیم از نظر تحصیلی و تربیتی دانش آموزان را پرورش دهیم. انتظار داریم. تدریس در خوابگاه و نیز طرح دیگر خود را که در زمینه اشتغال است و در هفته ملی مشاغل ارائه کردیم، عملیاتی کنیم.

وی افزود: استفاده از مشاوران تحصیلی و تربیتی بچه ها می تواند مورد توجه سازمان باشد و برای آنها برنامه ریزی داشته باشد.

لزوم حمایت مادی و معنوی بیشتر

مسلم عباسی مدیر استعداد های درخشان شهرستان کهکیلویه و بویر احمد بر حمایت از استعداد های درخشان تاکید کرد و گفت: بیش از 110 دانش آموز سمپادی در سه شهرستان استان فعال هستند. تلاش می کنیم تا دانش آموزان سپادی تک بعدی تربیت نشوند بلکه مهارت های مهم زندگی را یاد بگیرند.

وی افزود: حمایت های نسبتا خوبی از سوی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان برای دانش آموزان وجود دارد که امیدواریم تقویت شود.

هادی ظریف مدیر استعداد های درخشان خراسان رضوی نیز می گوید: مهمترین ماموریت سازمان شناسایی و تربیت استعداد های دانش آموزی است.

وی افزود: برنامه های خوبی در راستای تربیت  و رشد استعداد های دانش آموزی است. خوشبختانه کار های خوبی انجام شده است. باید تلاش کنیم آرامش را برای سمپادی ها بویژه در دوره متوسطه دوم برای دانش آموزان فراهم کنیم و اجازه ندهیم مسائل و رویدادهایی  مثل کنکور و آزمون سراسری این حوزه را دچار مشکل کنیم.

ارتباط خوب مدرسه سمپادی با دانشگاه فردوسی مشهد

صدیقه مومنی از ناحیه فرزانگاه پنج ناحیه شش مشهد نیز می گوید: 364 دانش آموزی سمپادی در مدرسه ما حضور دارند و تلاش می کنیم از طریق طرح های مختلف بویژه طرح همیار سمپاد دانش آموزان را تقویت کنیم و آنها را با مهارت های مختلف آشنا کنیم.

وی افزود: آنچه تا سال های قبل بود اینگونه بود که دانش آموزان سمپادی تک بعدی و تک ساحتی تربیت می شدند اما در حال حاضر توجه به حوزه های مختلف مهارتی و تربیتی در دستور کار مدارس سمپادی است.

خانم مومنی افزود: دو طرح در پیشگاه ستارگان در حوزه نجوم و رصد ستارگان و نیز ارتباط خوبی که با دانشگاه فردوسی مشهد داریم باشگاه نجوم را برای مخاطبان بویژه دانش آموزان سمپادی دنبال می کنیم. همچنین وبینار های آموزشی را با هدف وقف علمی برای معلمان و دانش آموزان مدارس دنبال می کنیم.این طرح در مدارس کل استان خراسان رضوی اجرا و انجام شد و توانست قدم های خوبی برای عدالت آموزشی استان برداشته شد.

توسعه عدالت آموزشی برای غیر سمپادی ها

علیرضا پودینه از مدرسه سمپادی زاهدان نیز می گوید: ما در قالب طرح همیار سمپاد تلاش کردیم از طریق طرحی که دنبال می کنیم دانش آموزان غیر سمپادی بتوانند به امکانات و منابع مدارس سمپادی دسترسی داشته باشند.

وی با تشکر از دولت دکتر پزشکیان گفت: دولت آقای دکتر پزشکیان انرژی و توان جدیدی را به نظام آموزش و پرورش تزریق نموده است.

علیرضا نادریان فر از مدرسه سمپادی حضرت محمد ص نیز می گوید: طرح مهر ماندگار را در استان سیستان و بلوچستان اجرا کردیم و تلاش کردیم کلاس های آنلاین را برای آموزش دانش آموزان با طرح ماراد پیاده کنیم.

وی با اشاره به اینکه این طرح را برای مدارس سمپادی اجرا کردیم توضیح داد: این طرح ماراد قابلیت های خوبی دارد و می تواند به عنوان یک طرح دانش بنیان تلقی شود و بیش از هزار نفر دانش آموزان استان نیز استان های دیگر از این طرح استفاده کرده اند. این طرح برای دانش آموزان دوره دوم متوسطه و بیشتر برای دانش آموزان دوره های یازدهم و دوازدهم اجرا می شود.

این مدیر مدرسه در پایان گفت: از سازمان میخواهیم کمک کند تا استودیی برای ارائه آنلاین و باکیفیت محتوای آموزشی در سمپاد استان تجهیز و راه اندازی شود.

ابوالفضل محرابی از مدرسه تیزهوشان شهید رجایی اسلامشهر نیز گفت: بیش از 900 دانش آموز سمپادی در اسلامشهر وجود دارد و باید تلاش کنیم دانش آموزان را با تربیت و آموزش مهارت های مورد نیاز آنها را حفظ و صیانت و برای ورود به جامعه آماده کنیم.

140 هزار دانش آموز در مدارس سمپاد مشغول تحصیل هستند

حسن نژاد مدیر سمپادی از سازمان استعداد های درخشان نیز می گوید: 739 مدرسه و حدود 140 هزار دانش آموز در این مدارس مشغول تحصیل هستند. تعداد زیاد دانش آموزان به معنای کمی کیفیت نیست و تلاش می کنیم طبق استاندارد هر سال مثل همه جای دنیا یک و نیم تا دو درصد را از طریق برگزاری آزمون ها جذب کنیم.

وی افزود: دانش آموزان باید 25 شایستگی را کسب کنند و دانش آموزان باید در الگو های تربیتی و مهارتی باید آن را کسب نمایند. سازمان به عنوان متولی آموزش و تربیت ها استعداد نقش مهمی در این حوزه دارند.

حسن نژاد  افزود: جامعه باید بتوان این ها را حفظ کند و بتواند ضمن صیانت از آنها زمینه اثرگذاری آنها را فراهم نماید.

همزمان با آغاز سال تحصیلی جدید و بهار تعلیم و تربیت، دانشآموزان مدارس استعدادهای درخشان سراسر کشور در قالب طرح همیار سمپاد نیازهای علمی - آموزشی دانشآموزان غیرسمپادی را کاهش خواهند داد.

گردهمایی سراسری رؤسای مدارس سمپاد همزمان با نمایشگاه همیاران نیز در همین راستا در تهران برگزار شد؛ نشستی که به گفته مسئولان، بستر همافزایی مدیران و تبادل تجربههای موفق در نظام آموزشی کشور است.

حسننژاد، از مدیران سمپاد، گفت: چنین گردهماییهایی کیفیت آموزشی و پرورشی را ارتقا میدهد، زیرا مدیران میتوانند الگوهای موفق را شناسایی کرده و متناسب با شرایط مدارس خود پیادهسازی کنند.

وی همچنین ابراز امیدواری کرد که طرح «همیار سمپاد» با توسعه دامنه فعالیتها و استفاده از روشهای جذابتر در مستندسازی، به بستری برای ثبت و انتقال ایدههای نوآورانه به نسلهای آینده تبدیل شود.

مصطفی حسن‌نژاد، مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان،  در حاشیه این مراسم با خبرنگار پانا درباره روند انتخاب آثار مصاحبه کرد و گفت: «از میان ۲۳۰ طرحی که از مدارس مختلف کشور به دبیرخانه رسید، ۲۳ طرح بر اساس کیفیت بالای مستندسازی، تکمیل شناسنامه اثر و قابلیت اجرایی و تعمیم به مدارس دیگر انتخاب شد. معنای این انتخاب آن نیست که بقیه فعالیت‌ها از نظر کیفیت پایین‌تر بودند، بلکه تأکید ما در این مرحله بر کامل بودن فرایند مستندسازی و قابلیت استفاده الگو برای سایر مدارس است.»

هدف از برگزاری آیین و نمایشگاه

حسن‌نژاد هدف از برگزاری نخستین آیین نمایشگاه جانبی را  فرصتی دانست تا مدیران مدارس سمپاد و حتی برخی مدیران مدارس غیردولتی و دولتی که در طرح سمپاد حضور ندارند، از نزدیک با تجارب برتر آشنا شوند. وی در ادامه سخنان خود  افزود: «ما می‌خواهیم نقش همیار سمپاد فقط در محدوده یک مدرسه باقی نماند، بلکه به شاخص مسئولیت‌پذیری اجتماعی دانش‌آموزان تبدیل شود. دانش‌آموزان سمپاد باید خود را اثرگذار در جامعه بدانند و این رویکرد را نهادینه کنند.»

گستره فعالیت‌های «همیار سمپاد»

مدیر حوزه ریاست و روابط عمومی سازمان ملی پرورش استعدادهای درخشان با اشاره به تنوع فعالیت‌ها در قالب این طرح گفت: «در حال حاضر حدود ۲۷ تا ۲۸ نوع فعالیت در مدارس ذیل طرح همیار سمپاد اجرا می‌شود. این فعالیت‌ها شامل مواردی از برگزاری کلاس‌های حضوری و آنلاین، تولید محتوا و انتشار در فضای مجازی، برگزاری اردوهای جهادی، ایجاد خواهرخواندگی میان مدارس سمپاد و مدارس کم‌برخوردار، تا استفاده دانش‌آموزان خارج از مجموعه سمپاد از ظرفیت‌ها و امکانات آموزشی و تربیتی این مدارس است.»

حسن نژاد در ادامه گفت: «بسیاری از این فعالیت‌ها به صورت خودجوش توسط مدارس شکل گرفته و گسترش یافته‌اند، و دبیرخانه سعی کرده الگوهای موفق و قابل پیاده‌سازی را شناسایی و معرفی کند.»

هم‌افزایی مدیران و تبادل تجربه

به موازات نمایشگاه، گردهمایی سراسری رؤسای مدارس سمپاد نیز برگزار شد؛ فرصتی که به گفته حسن‌نژاد «زمینه‌ساز هم‌افزایی و تبادل دانش مدیریتی است.» وی تأکید کرد که چنین گردهمایی‌هایی به ارتقای کیفیت آموزشی و پرورشی کشور کمک می‌کند و گفت: «وقتی مدیران با نمونه‌های موفق آشنا شوند، می‌توانند ایده‌ها را اقتباس و متناسب با شرایط مدرسه خود اجرا کنند. همین فرایند، محرک توسعه‌ای بزرگ در آموزش کشور خواهد بود.»

چشم‌انداز آینده همیار سمپاد

حسن‌نژاد در پایان ابراز امیدواری کرد و گفت: «همان‌طور که این طرح توانسته ظرفیت‌های بالقوه زیادی را در مدارس فعال کند، در آینده نیز با توسعه دامنه فعالیت‌ها و جذاب‌تر کردن روش‌های مستندسازی، شاهد حضور ایده‌های نوآورانه بیشتری باشیم. هدف ما این است که مستندات نه‌تنها ثبت طرح‌ها، بلکه راهنمای اجرای مؤثر آن‌ها برای نسل‌های بعد باشد.»

 

گزارش: امیر علی بینام

 

برچسب ها:

ارسال نظرات