
تازه ها
"شرکت هواپیمایی چابهار " تیک آف برای دستیابی به موفقیت با چاشنی سودآوری و تکیه بر نیروی های جوان
شرکت هواپیمایی چابهار، در حالی برای یک تیک آف و به عبارتی برای تحول در صنعت هوایی کشور عزیزمان ایران آماده می شود که مسئولیت این شرکت مهم به مدیری جوان، توانمند و باانگیزه و کارآفرین محول شده است؛ کاپیتان بویینگ 737 و مهندسی بنام ابراهیمینیک.
در نخستین روزهای انتصاب این مدیر جوان و با همراهی مهندس حمید رضا خدایاری معاونت سرمایهگذاری صندوق بازنشستگی هما، سر قرار گفتگوی اختصاصی حاضر می شویم و از اهداف و برنامه هایش برای آینده این شرکت و حضور موثر در صنعت هوایی کشور می پرسیم.
حضور کاپیتان سید محمد ابراهیمی نیک، به عنوان سرپرست هواپیمایی چابهار، موجی از همدلی و همکاری را در بین نیرو های جوان این شرکت موجب شده و نویدبخش آینده خوش برای پرواز های این شرکت است. این گفتگو را به خوانندگان عزیز بازارکار تقدیم می کنیم.
خود را معرفی کنید و از سابقه خود در صنعت هوانوردی بگویید؟
من فارغالتحصیل رشته مهندسی مکانیک از دانشگاه علم و صنعت ایران هستم. همچنین موفق به اخذ تمام مدارک پروازی در کشور شدهام ودر حال حاضر خلبان هواپیمای بوئینگ ۷۳۷ نیز هستم. همچنین سابقه مدیریت در دیگر بخشهای مجموعه را دارم و در حوزه آموزش نیز فعالیت داشته ام و دورههای آموزشی را نیز در این زمینه در اوایل دهه نود برگزار کردم. معتقدم استفاده توأمان از علم و تجربه در کنار دیدگاه نتیجه گرا میتواند کمک شایانی به پیشرفت ما در همه حوزهها داشته باشد.
درباره شرکت چابهار بفرمایید؛ این شرکت از چه سالی راه اندازی شده و چه اهدافی در شرکت مد نظر است؟
همواره در این سالها ارائه خدمات کیفی و بموقع به مسافران، توسعه ناوگان، نوسازی ناوگان، توسعه فعالیت بار هوایی، کسب جایگاه مناسب در بین مشتریان و حفظ و ارتقاء جایگاه شرکت در میان مشتریان، اهداف و چشمانداز هواپیمایی چابهار به شمار می رود.
باید تاکید کنم، ارزشهای اصلی این شرکت را نیروی انسانی متخصص و توانمند و مشاورین کارآزموده تشکیل میدهند که در عرصههای مختلف فنی، مدیریتی، عملیاتی و بازرگانی فعالیت دارند. مشتری مداری ، تلاش در راستای انطباق با بروزترین استانداردهای جهان صنعت هوانوردی نیز از دیگر ارزش های شرکت محسوب میشوند.
هواپیمایی چابهار از مجموعه شرکتهای تابعه صندوق "هما" می باشد که ذیل صندوق بازنشستگی کشوری فعالیت میکنند. فعالیت عملیاتی این هواپیمایی از سال ۱۴۰۱ آغاز شده است. با تلاشهای شکل گرفته، در آغاز سال ۱۴۰۱ با اولین فروند ملکی این هواپیمایی پرواز خود را شروع کرد. به مرور در سال اول به دو و سپس سه فروند هواپیمای فعال رسیدیم و پس از مستقر شدن تیم دوم مدیریتی نیز هواپیماها افزایش پیدا کردند.
تمرکز ما روی توسعه، رشد و حاکم کردن نگاه کارشناسی است. ما به دنبال برقراری بنگاهداری به صورت حرفهای هستیم. شرکت ما شرکت جوانی است و از صدر تا ذیل میانگین سنی کمی در شرکت وجود دارد. این مزیت چابهار است که شرکتی چابک است. خوشبختانه تیم ما تیم کم حجمی است و این یک فرصت خوب برای آینده شرکت است.
به لحاظ ناوگان در حال حاضر سه فروند هواپیمای MD80 وجود دارد که از آنها استفاده میکنیم، هدف ما این است که تا انتهای سال به ۵ فروند برسیم. همچنین برای پایداری ناوگان و گسترش آن هواپیماهای جدیدی نیز در دست بررسی هستند تا سطح رقابتی ما در کشور ارتقا پیدا کند و حجم قابل توجهی از مسافران کشور را پوشش دهیم.
ناوگان شرکت هواپیمایی چابهار در حال حاضر متشکل از سه فروند هواپیمای ملکی بویینگ MD و۱ فروند هواپیمای اجارهای بویینگ MD است. در حال حاضر پروازهای داخلی هواپیمایی چابهار از تهران به مقاصد مشهد، کیش، قشم، چابهار، زاهدان، اهواز، خرم آباد، لار، شیراز بصورت منظم درحال انجام است.
در یک کلام باید بگویم، با تکیه بر توان مدیریتی و بهره مندی از منابع انسانی مجرب، آموزش دیده، خلاق و مبتکر بدنبال ارائه خدمات قابل قبول به مسافران و مشتریان و بهبود مستمر رضایتمندی مشتریان و سایر ذینفعان با ارائه خدمات بموقع و با کیفیت از نقاط قوت سازمانی شرکت است که دنبال می کنیم.
یکی از چالشهای همیشگی ما تحریم است. در این زمینه برنامه شما با توجه به شرایط موجود چیست؟
تحریم برای ما و کشور مسئله جدیدی نیست. تحریم برای شرکتهای هواپیمایی همیشه مشکل ساز بوده است اما ما سعی کردیم که به مسیرهای جایگزین فکر کنیم و تمهیداتی نیز اندیشیده ایم. امیدواریم وضعیتی ایجاد نشود که این تحریمها منجر به توقف فعالیت شرکتهای هوانوردی شود.
برنامههای توسعه ای شرکت در زمینه منابع انسانی چیست؟
ما در این زمینه نیازمند شصت نفر نیرو به ازای هر هواپیما هستیم و نیاز به تامین نیرو داریم. تلاش میکنیم تا از فناوریهای روز و آی تی نیز استفاده کنیم تا بتوانیم چابکتر باشیم و سیستم سنتی را کنار بگذاریم. برنامه ما این است که این رویکرد را به سایر شرکتها نیز تسری بدهیم. البته در صورت توسعه ناوگان نیاز به جذب نیرو خواهیم داشت و این فرصت در اختیار همه قرار خواهد گرفت. ما سعی میکنیم از نگاه بخشی نیز پرهیز کنیم و در روندی شفاف آگهی، مصاحبه و جذب نیرو را انجام خواهیم داد. در حال حاضر کمتر از ۳۰۰ نفر در شرکت هواپیمایی چابهار شاغل هستند.
طرحهای توسعه ای کیفی شما چیست؟
شرکت هواپیمای چابهار یک شرکت نوپاست اما با این توصیف، موضوع برندسازی و افزایش صندلیهای بازرگانی توسط مدیران این شرکت دنبال میشود. تلاش ما این است که تاخیرها را کاهش دهیم. همچنین تلاش ما این است که بر اساس آمار و ارقام و دادهها نیرو جذب کنیم و ارتقاءسطح کیفی خدمات را در اولویت کاری خود دهیم.
شرکت هواپیمایی چابهار در چابهار به ثبت رسیده است، ما روزانه به فرودگاه چابهار پرواز داریم. و شرکت هواپیمایی چابهار توجه ویژه ای به این بندر دار. از سوی دیگر ما آماده این هستیم که در صورت ایجاد بستر مناسب، پروازهای باری و مسافربری داخلی و بینالمللی را به همه مناطق انجام دهیم.
برنامه جنابعالی به عنوان یک مدیر جوان و خوش فکر و و تیم جدید مدیریتی برای سودآور کردن فعالیت های شرکت چیست؟
من معتقدم که فعالیت اقتصادی در شیوه بنگاه داری یک شاخصه وجودی دارد و آن سوددهی است. ما باید هر سال رشد کنیم وگرنه فلسفه وجودی ما زیر سوال میرود. این همیشه دغدغه ما بوده است که بتوانیم مانند بخش خصوصی سیستمی چابک داشته باشیم و به سود خوبی نیز برسیم. هدفگذاری ما به این سمت است. خوشبختانه دیدگاه دولت فعلی علی رغم چالشهای موجود نیز بر همین اساس و در مسیر اقتصاد آزاد است.
شرکت ما در شرایط فعلی نیز در حال رشد است و در سال اول و دوم سود کمی داشته که تلاش میکنیم در سال آینده در عین شفافیت سود خوبی داشته باشیم و آن را اعلام خواهیم کرد.
رویکرد شما در قبال همکاری با شرکتهای دانشبنیان چیست ؟
اولین چالش شرکت ما مانند دیگر شرکتهای هواپیمایی تحریم است. ما نیاز داریم که قطعات مورد نیاز ما به صورت مداوم تامین شوند. همچنین ارائه نشدن سوخت و مشکلات امنیتی موجود (جنگ تحمیلی دوازده روزه) موجب ایجاد مشکلات مالی برای شرکت ما میشود و جریان نقدینگی را تحتالشعاع قرار میدهد. خوشبختانه جنگ اخیر ایران با رژیم صهیونسیتی پایان یافت، اما اثرات آن هنوز وجود دارد. در شرایط جنگی مردم نسبت به سفر هوایی و شرکت های هواپیمایی بیاعتمادتر میشوند و این تا مدتی ادامه خواهد داشت و چالشهای مالی برای شرکت های هواپیمایی ایجاد میشود. خوشبختانه اعتماد خوبی از سوی صندوق بازنشستگی به ما شده است و وزن علمی موجود در اکوسیستم مجموعه منجر به ایجاد امید و خوشبینی به آینده میشود.
باید اضافه کنم در زمان معاونت علمی دکتر سورنا ستاری سیستمی را در حوزه شبیهسازی پیاده کردیم بستر مناسبی برای ورود شرکت های دانش بنیان بود. این موضوع موجب شد تا فرصت مناسبی را برای ورود تیم ما به حوزه دانشبنیان فراهم کند، بنابرای با حوزه دانش بنیان آشنایی خوبی داریم و معتقدیم شرکت های دانش بنیان و نیرو های خوش فکر و خلاق می توانند تحول بزرگی در چابکی، سودآور کردن شرکت و موفقیت آن ایجاد نمایند.
گفتگو: امیر علی بینام
ارسال نظرات